AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Vurderte et øyeblikk å poste dette i kjæledyr, men ombestemte meg.. Vi flyttet inn i en sokkelleilighet for ca et år siden, sokkelen ligger på bakkeplan, så du kan si vi bor i en kjeller. På do har vi en ventil langt oppe på veggen, og utenfor har vi en kjempefin ( ) busk som vokser over ventilen. I sommer la jeg merke til at det krøp et par små røde lus-lignende skapninger over gulvet, og jeg antok at det kom av busken. Senere dukket det opp små hvite milimeterlange skapninger som trives veldig godt inne i lesestoffet jeg legger i fra meg på gulvet. Jeg tenkte at også det hadde med den forbanna busken å gjøre, så jeg vasket og håpet at innen sommeren var over var krypene borte. Lusa forsvant, men den hvite skapningen dukker fremdeles opp titt og ofte. Nå i dag skulle jeg ta ned noen klær jeg har latt henge på en krok på veggen i soverommet. Og på den svarte dressjakka mi fant jeg igjen et par av de ekle små krypene, og da innså jeg at de umulig kan komme fra ventilen på do da soverom og do er i motsatt ende av leiliheten.. Det de to (og samtlige andre vegger i leiligheta) har til felles er at det er tre, panel hvis jeg ikke tar feil. Vi har i senere tid også oppdaget at det ikke eksisterer et gram av isolasjon inne i selve leiligheta, så jeg regner med at det er god plass inni der til alskens små kryp som trives i trange, svarte rom.. Vi har også funnet fuktskader på badet som ligger vegg i vegg med doen, og det er enda ikke avklart om det er fukt andre steder. (Før noen henger seg opp i feil detalj her; Huseier skal pusse opp hele leiligheta på egen regning, så det er ikke noe å tenke på) Så den siste timen har jeg og samboer googlet så det klør i over hele kroppen for å finne ut hva dette krypet egentlig ER, og hvordan vi kan bli kvitt det. Men vi finner ingenting fornuftig på nett, fordi "små hvite insekter" ga et veeldig stort utvalg på google. Er det noen av dere som har vært borti det samme eller som kan gi et hint i mot hva det kan være? Hvis det hjelper så kan jeg se om jeg får tatt et bilde før jeg drukner doen i grønnsåpe. Anonymous poster hash: 4809b...a0f
Pringle Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Er de "trekantede" og ser ut som de mangler bakbein? Da er det sølvfisk/sølvkre. De er ikke farlige, men liker seg godt på fuktige steder og spiser gjerne papir.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Nei, de ser mer ut som bittesmå hvite maur.. Bakdelen er større enn fronten, ingen vinger, og.. jeg tror de har to "deler" sånn som en maur (bortsett i fra at maur gjerne har tre "deler".. TS Anonymous poster hash: 4809b...a0f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Ingen? Anonymous poster hash: 4809b...a0f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 kan det være støvlus? Anonymous poster hash: 77b9d...8be
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Nei, de ser mer ut som bittesmå hvite maur.. Bakdelen er større enn fronten, ingen vinger, og.. jeg tror de har to "deler" sånn som en maur (bortsett i fra at maur gjerne har tre "deler".. TSAnonymous poster hash: 4809b...a0f Høres ut som sølvkre.. Har du googlet det og kikket på bildene? Anonymous poster hash: b5224...e3f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #7 Skrevet 3. oktober 2013 Høres ut som sølvkre.. Har du googlet det og kikket på bildene?Anonymous poster hash: b5224...e3f Ja, beskrivelsen stemmer ikke helt. Tror sølvkre er noe større, kjæledyrene mine er en knappe milimeter, mao på størrelse med to av de små, røde bladlus-lignende dyra.. Og på bildene jeg så hadde sølvkre vinger? Anonymous poster hash: 4809b...a0f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #8 Skrevet 3. oktober 2013 Vet ikke hva det er. Men tror det smarteste du gjør er å støvsuge masse og nøye. Langs lister og i krinker og kroker. Vasker du så tilfører du mer fukt, og insekter trenger gjerne fuktighet. Derfor bl.a sølvkre ofte er å finne på bad og kjøkken. Og siden du vet det er et fuktproblem på badet alt. Anonymous poster hash: 730e1...21a
Djungelvrål Skrevet 3. oktober 2013 #9 Skrevet 3. oktober 2013 Ikke vask så mye, kjøp Permetrin (dreper maur og innsekter), er super effektivt og kjøp en luftavfukter. Da trives krypene dårligere. http://www.google.no/imgres?imgurl=http://www.hyttesenteret.no/images/ki_permetrin.jpg&imgrefurl=http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic%3D1261118&h=344&w=150&sz=19&tbnid=1Fx9na_9QX1GQM:&tbnh=94&tbnw=41&zoom=1&usg=__E7dZucoLVelNvAY2y1Ae_Db6J_8=&docid=PUzKaS7mfhim2M&sa=X&ei=NMBMUuHWBqTK4ATw1YCQAw&ved=0CEQQ9QEwCQ 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #10 Skrevet 3. oktober 2013 Ah, takk for tips! Anonymous poster hash: 4809b...a0f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #11 Skrevet 3. oktober 2013 Kanskje du finner bilde av sånne her: http://www.fhi.no/dokumenter/89f49365fc.pdf Anonymous poster hash: 58a4c...aa0
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #12 Skrevet 3. oktober 2013 Kanskje du finner bilde av sånne her: http://www.fhi.no/dokumenter/89f49365fc.pdf Anonymous poster hash: 58a4c...aa0 Åh, herreguuud.. Kjenner det klør over hele meg nå! *grøss* Men det er helt klart ikke sølvkre, det KAN være støvlus, hvis de kommer i hvitt.. Ellers virker de andre krypene litt for store. Kan det hende at det jeg ser er babyen til et større dyr? Jeg kommer til å ha mareritt om hva som bor i veggene våre fra nå av.. TS Anonymous poster hash: 4809b...a0f
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2013 #13 Skrevet 3. oktober 2013 Åh, herreguuud.. Kjenner det klør over hele meg nå! *grøss* Men det er helt klart ikke sølvkre, det KAN være støvlus, hvis de kommer i hvitt.. Ellers virker de andre krypene litt for store. Kan det hende at det jeg ser er babyen til et større dyr? Jeg kommer til å ha mareritt om hva som bor i veggene våre fra nå av.. TS Anonymous poster hash: 4809b...a0f Det er nok støvlus ja. "De er ca. 1 mm store, noen er gjennomsiktig brune og noen er hvite, de aller minste er hvite.. de fleste "voksne" er brune.. De har lite hode og en del større kropp. Lyser man på de så blir det mer liv i dem.. " Tatt fra http://www.biologforeningen.org/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1306 Anonymous poster hash: 58a4c...aa0
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2013 #14 Skrevet 4. oktober 2013 "Begrensing av støvlus bør først og fremst foregå ved senking av temperatur og luftfuktighet samt fjerning av mat som er sterkt angrepet. Er det mulig å holde temperaturer under 20 ºC, vil antall av støvlus forbli lavt." Nå skjønner jeg hvorfor de oppholder seg på doen i allefall. Det er det eneste rommet i huset som bestandig er varmt. Anonymous poster hash: 4809b...a0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå