Gå til innhold

Brennende brystvorter etter amming - og litt hvitt? Og ang ammeslutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har ammet i 4 uker og dette har vel egentlig bare blitt verre.

Ikke under amming, men etter amming, gjør brystvortene så ekstremt vondt. Det er en brennende følelse. Ikke i selve brystet, kun brystvortene. Jeg har snakket med legen og sa at sannsynligvis var det ikke trøske, da barnet heller ikke har hvitt i munnen, og det hvite jeg får på brystvortene er kun etter amming. Den brennende følelsen kan vare lenge, nå er det 1.5 time siden jeg ammet, og fremdeles kjenner jeg litt av dette brennende.

Har lest litt om noe Raynauds eller vasoplasma eller hva det nå enn var for noe, som symptomene mine kan ligne på.

Lurer på nå å slutte med ammingen da dette gjør ekstremt vondt, har lest om å bruke stram sportstopp for å bremse produksjonen. Erfaringer med dette?

Anonymous poster hash: 5ac37...638
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan lese litt på bl.a ammehjelpen sine sider for å få litt tips om hva som kan lindre dette, om du ønsker å fortsette å amme. Bl.a nevner de varme kluter/omslag rett etter amming og å drikke godt med varm te (forsiktig om det er koffein) før amming, da det er et stoff i teen som kan virke krampeløsende. Du kan jo også ta direkte kontakt med ammehjelpen for litt flere tips. Jeg vet ikke så mye om dette, om det er noe som vil bli bedre etterhvert som ammingen er godt i gang. I såfall er ikke 4 uker så veldig lang tid (selv om det kan føles som en evighet, jeg vet!). Har du prøvd å pumpe, og sett om det hjelper noe? I tilfelle kan du kanskje delamme, om du ønsker å gi morsmelk.

Om du allikevel ønsker å slutte å amme så kan det virke å bruke trang sportstopp ja. Da vil brystene ha mindre plass til melk, og når det føles fullt så vil produksjonen avta. Og litt etter litt vil du produsere mindre melk. Men du bør være veldig obs på begynnende brystbetennelser og tette melkeganger når du gjør det slik. Jeg er veldig opptatt av å gi ting et skikkelig forsøk, men det er bare du som avgjør når det er nok for deg! Og vil du starte med flaske i stedet, så gjør du det når du er klar. Lykke til! :)

Anonymous poster hash: bb50a...404

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...