Gå til innhold

Hvorfor skriver noen pent og noen stygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det stemmer for meg også, jeg er ofte 5-10 ord frem i hode i forhold til det jeg skriver for hånd, noen ganger er jeg liksom flere settinger forover i hode i forhold til det jeg skriver på papiret, og noen ganger midt i et ord, beynner jeg å skrive det jeg har i hode, som da er langt forover.

Så si jeg skriver en handle liste

jeg skriver poteter, men i hode mitt er jeg langt ned på lista og skriver melk.

Så pluttselig skriver jeg potmelk

Haha, så gøy, sånn er jeg og :)

Men jeg snakker på samme viset da :P Fått høre jeg "tenker raskere enn jeg snakker", så kan være teorien stemmer. Med det sagt KAN jeg skrive ganske pent om jeg går inn for det, men da må det være kort :P Det kan være høyrehendt/dominant høyreøye redder meg.

Anonymous poster hash: 16325...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Aner ikke om jeg skriver pent eller stygt. Går det på lesbarhet? For da kommer det an på hvor godt tid jeg har :P

Ellers kan begge kjønn skrive pent om de vil og tar seg tid, tror jeg. Morfar hadde den nydeligste håndskriften jeg har sett noen gang, den så ut som den var trykket, og var lett å lese (i motsetning til mine andre besteforeldres skrift). Men så var han mer tålmodig enn meg også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK :) Har bare observert folks håndskrift under studier (sett på forelesningsnotater), gratulasjonskort, handlelapper o.l, og har til gode å se unge mennesker (i alle fall kvinner) som skriver løkkeskrift. Vet at barn lærer det på skolen, men har inntrykk av at mange går over til å skrive en slags etterligning av trykte bokstaver når de begynner på ungdomsskolen og det ikke lenger en noen krav til type håndskrift.

Jeg lærte løkke på skolen. Men jeg hater det på alle måter og for at jeg selv skal skjønne hva jeg skriver, så skriver jeg en form fra penskrift istedet og denne da fjortisskriften du snakker om. Jeg foretrekker absolutt å ha bokstavene mer eller mindre seperat. Underskriften min er forresten med løkke, kan ikke se det er navnet mitt, omtrent, skikkelig "legeskrift".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver dritstygt. I mitt tilfelle tviler jeg på at det er andre grunner enn at jeg slurver. Hater å skrive for hånd, blir stresset av det. Er venstrehendt og tegner like stygt som jeg skriver, trooor jeg. Litt usikker der, skal faktisk veldig mye til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

1.Handlelisteapp.

2.Notisblokk eller andre egnede programmer.

Jeg slutter nok å skrive den dagen posten godtar biometri for å levere ut pakker. :tommel:

Hehe. Nah, det er sjarm med litt skriving. Orker ikke at gøvvermenten skal overvåke handlevanene mine.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg (liker å tro) at jeg har en helt ok håndskrift, og den oppfatter jeg som pen om jeg i tillegg anstrenger meg.

Jeg tror også det har noe med teknikk å gjøre. Kanskje også hva du skriver med og på hvilket underlag. Om jeg skriver med penn på et tynt papirark, ser det ut som jeg har skrevet med høyrehånda (er venstrehendt). Har sett flere som holder blyanten/pennen veldig rart, omtrent med hånda på oversiden av skriften, på arket altså, ikke i luften (om noen i det hele tatt skjønte det..). Da synes i alle fall ikke jeg at skriften blir særlig pen.

Også tror jeg at det er som med mye annet; øvelse gjør mester! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan skrive veldig pent og har flere forskjellige "stiler" jeg mestrer, men det er ikke alltid jeg har tålmodighet/tid til det, "kråkekrafs" tar tross alt litt kortere tid! Jeg kan forresten også tegne, så jeg tror absolutt på finmotorikk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Nah, det er sjarm med litt skriving. Orker ikke at gøvvermenten skal overvåke handlevanene mine.

Jeg kunne sikkert brukt butikkens egen æpp, men jeg syns det er greiere med en universal-handlelisteapp. Gøvvermenten kan vel alltids kreve å få utlevert kassakvitteringene om de kjeder seg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Jeg kunne sikkert brukt butikkens egen æpp, men jeg syns det er greiere med en universal-handlelisteapp. Gøvvermenten kan vel alltids kreve å få utlevert kassakvitteringene om de kjeder seg.

Jeg har ikke engang smartphone :) Som sagt, jeg synes det er koselig å gjøre enkelte ting den gamle måten. Men jeg har skaffet meg en Tesla model S 85P da. Den føles high tech, og er sikkert veldig lett å spore med tanke på at den er koblet til internett 24/7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er noen mennesker smarte, og andre idioter? At det er genetisk variasjon er en av grunnene til at organismer klarer å tilpasse seg.

Anonymous poster hash: 36cc0...cad
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man søke fritak fra tegning på skolen? :klo:

Jeg søkte ikke, men det ble konkludert med at siden jeg er så elendig på det, så skulle det ikke telle i kunst og håndtverkstimene. Ikke trengte jeg å tegne i f.eks naturfag eller. Ikke at man nødvendigvis tegner så mye der, men noe er det jo.

Tror jeg bare hadde veldig snille lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke engang smartphone :) Som sagt, jeg synes det er koselig å gjøre enkelte ting den gamle måten. Men jeg har skaffet meg en Tesla model S 85P da. Den føles high tech, og er sikkert veldig lett å spore med tanke på at den er koblet til internett 24/7.

Du har internett på bilen din, men ikke mobilen? You're really messed up mate! :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver noen ganger som ei kråke, men kan konsentrere meg og skrive forståelig. Skriver jeg for meg selv kan kråketærne bli så kryptiske at jeg til tider kan ha problemer med å tyde de selv i ettertid (har en del notatbøker fra universitetet som bevis for akkurat det).

Jeg skriver også styggere nå enn jeg gjorde før, for nå skriver jeg nesten utelukkende på data/mobil...

så hopper jeg over ord her og der når jeg skriver, men tror jeg har skrevet dem (for de var jo der i hjernen), det gjør jo det jo ikke lettere og dechiffrere hva jeg har skrevet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest FuturePrimitive

Du har internett på bilen din, men ikke mobilen? You're really messed up mate! :overrasket:

Haha. Seems like it! Jeg HAR internett på mobilen..men, hva skal man med det? Er jeg hjemme har jeg mac. Er jeg i bilen..vel, da har jeg bilen (selv om jeg strengt tatt burde konse på å kjøre), og er jeg et annet sted enn hjemme eller i bilen, så er jeg på A) jobb (har internett), B) på fisketur eller C) på besøk (har internett på medbrakt pad dersom det skulle trenges)

Vi skaper oss så mange behov at vi snart er fanget! Slapp av litt! Gå en tur i skogen uten hele verden stappa inn i lomma. Hør på meg - jeg er blandt de lykkeligste mennskene på jorda.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg har lest noe om at de som naturlig skriver stygt (altså når man ikke går inn for å skrive pent), skriver stygt fordi hjernen tenker raskere enn hånden klarer å reagere.

Jeg liker å tro det er sant. Selv skriver jeg som en full ape.

Åh, jaaaah! Jeg skulle egentlig gå for den med finmotorikken, men jeg liker din forklaring MYE bedre. Jeg skriver ekstremt stygt, jeg også. Men ganske raskt. Og jeg tok meg aldri tid til å lære å skrive pent. Jeg begynte å skrive MASSE, med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan, om jeg konsentrer meg dypt og grundig, skrive pent. Men til vanlig er det som regel umulig å forstå hva jeg har skrevet - også for meg selv når jeg går tilbake.

Jeg trodde håndskrift var litt arvelig? Ser at jeg og pappa har ganske lik skrift nå, og et par bokstaver jeg skriver er helt like mamma sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Morsom tråd!

Skriver selv utrolig stygt, og det var ikke særlig morsomt på barneskole osv. Nå på universitetet betyr det ikke så mye. Slipper alltid å føre inn gruppe øvinger feks;)

Har fire gode unnskyldninger, (for meg selv, folk som kommenterer det gidder jeg ikke svare).

1 Hode jobber mye fortere enn hånda (grei motorikk men mensa iq).

2 Dysleksi (vanlig "forsvarsmekanisme" hos dyslektikere å skrive utydelig, du kan ikke si at jeg har skrevet feil for du ser det ikke).

3 Mann.

4 dominante venstre øye, men høyre hendt.

Skriver forresten løkkeskrift (kan ikke noe annet).

Anonymous poster hash: 97ca9...10a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndskriften min totalforandrer seg fra gang til gang. Ikke som i at jeg noen ganger skriver løkke, noen ganger slurver og noen ganger bare drodler, men som i at det ser ut som om det er forskjellige personer som har skrevet det... Men jeg har en form for dissosiativ lidelse, så det er nok derfor. Ganske artig å se tilbake på skolebøker, iallfall. Veldig flink til å etterligne andres skrift var jeg også.

Jeg skriver nokså pent, iallfall stort sett. Noen ganger blir det bare stygt. :fnise: Og så skriver jeg veldig fort.

Anonymous poster hash: 93c41...d2f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skriver "ingen" løkkeskrift lengre forresten? Har på følelsen av at det bare er meg og menn over 50/menn og kvinner over 70 :P

Det er enkelt. Før i tiden ble man tvunget til å skrive løkkeskrift da man gikk på skolen. Dette gikk man så bort fra, men en periode på begynnelsen av 90-tallet gikk man tilbake og tvang barna til å skrive løkkeskrift igjen. Litt senere droppet man det.

Anonymous poster hash: 36cc0...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...