Gå til innhold

Hvorfor skriver noen pent og noen stygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Hvorfor skriver "ingen" løkkeskrift lengre forresten? Har på følelsen av at det bare er meg og menn over 50/menn og kvinner over 70 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skriver "ingen" løkkeskrift lengre forresten? Har på følelsen av at det bare er meg og menn over 50/menn og kvinner over 70 :P

Det gjør folk. Bare ikke den gammeldagse, noe som er like greit. Jeg sliter tidvis med å tolke den. Skolene lærer ungene enten løkkeskrift eller finskrift. Det er valgfritt.

Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det gjør folk. Bare ikke den gammeldagse, noe som er like greit. Jeg sliter tidvis med å tolke den. Skolene lærer ungene enten løkkeskrift eller finskrift. Det er valgfritt.

OK :) Har bare observert folks håndskrift under studier (sett på forelesningsnotater), gratulasjonskort, handlelapper o.l, og har til gode å se unge mennesker (i alle fall kvinner) som skriver løkkeskrift. Vet at barn lærer det på skolen, men har inntrykk av at mange går over til å skrive en slags etterligning av trykte bokstaver når de begynner på ungdomsskolen og det ikke lenger en noen krav til type håndskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Houdini

Jeg skriver ujevnt, kan begynne å skrive en tekst noenlunde fint, men når jeg kommer lenger ned på arket har jeg begynt å rable omtrent. Skriver også ganske stort.

Jeg lærte løkkeskrift på barneskolen, og læreren var innmari streng på at vi måtte gjøre det. Fikk skrikende kjeft en gang jeg ikke hadde løkke på g-en. :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver stygt, veldig stygt!

Jeg tror litt på teorien om at hjernen tenker fortere enn hånda skriver, men i tillegg har jeg måttet bytte skrift 3 ganger på skolen.

Resultatet ble et sammensurium uten sidestykke, der jeg skriver en blanding av gammeldags skjønnskrift, løkkeskrift og formskrift

Anonymous poster hash: fdc1b...f99
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør det når jeg tar notater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BettyBoop

Hvorfor har det seg slik at noen har kjempe pen håndskrift, mens andre er totalt motsatt?

Jeg øvde og øvde, skrev og skrev for å bli flinkere til å skrive pent. Men min skrift er så utrolig stygg!

Anonymous poster hash: 64800...4db

Er vel noe med motorikken kanskje ja, men jeg tenker og kanskje det har med om man har kunstneriske ferdigheter? Vet ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev ikke så værst før datamaskinen tok meg. Nå for tiden håper jeg ikke posten begynner å klage på underskriften min, for den blir bare verre og verre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Skrift er arvelig. Jeg skriver veldig likt min mor og min søster skriver likt sin far....

Jeg tror ikke jeg skriver likt som noen av mine foreldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Tror det er som enkelte er inne på, at vi aldri skriver og derfor ser også håndskriften ræva ut. Jeg skrev mye penere som barn enn jeg gjør nå. Eneste jeg skriver på ark er handleliste og notater på jobb. Ellers rører jeg aldri en penn. Men det var også klassekamerater som skrev dårligere enn andre, og det handler vel delvis om konsentrasjon/mangel på konsentrasjon og finmotorikk i hendene, samt kanskje også interesse av at ting skal se pent ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg skriver likt som noen av mine foreldre..

Nei man trenger jo ikke å arve det, men jeg har snakket med flere som har sett det samme. Min mormor hadde også lignende skrift som meg og mamma. Er nok ikke tilfeldig.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver løkkeskrift. ^^,

Ungene trenger ikke å skrive løkkeskrift lengre. Sønnen min hadde det i et par år på skolen men skriver formskrift nå. Har ikke hatt løkkeskrift siden 6 kl tror jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig dette, men fra skoletiden kan jeg huske at det var de jentene som var minst skoleflinke som hadde den aller fineste håndskriften.

Anonymous poster hash: d1a3f...dfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er som enkelte er inne på, at vi aldri skriver og derfor ser også håndskriften ræva ut. Jeg skrev mye penere som barn enn jeg gjør nå. Eneste jeg skriver på ark er handleliste og notater på jobb. Ellers rører jeg aldri en penn. Men det var også klassekamerater som skrev dårligere enn andre, og det handler vel delvis om konsentrasjon/mangel på konsentrasjon og finmotorikk i hendene, samt kanskje også interesse av at ting skal se pent ut.

1.Handlelisteapp.

2.Notisblokk eller andre egnede programmer.

Jeg slutter nok å skrive den dagen posten godtar biometri for å levere ut pakker. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det stemmer for meg også, jeg er ofte 5-10 ord frem i hode i forhold til det jeg skriver for hånd, noen ganger er jeg liksom flere settinger forover i hode i forhold til det jeg skriver på papiret, og noen ganger midt i et ord, beynner jeg å skrive det jeg har i hode, som da er langt forover.

Så si jeg skriver en handle liste

jeg skriver poteter, men i hode mitt er jeg langt ned på lista og skriver melk.

Så pluttselig skriver jeg potmelk

Samme her!

Jeg håper Alice123 har rett, jeg liker tanken på at min stygge håndskrift er pga en rask hjerne :)

Endret av drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver like nydelig, med begge hender. Kan ikke tegne da (hadde fritak på skolen for jeg var så dårlig på det). Så jeg vet ikke helt om håndskrift utelukkende går på finmotorikk

Kan man søke fritak fra tegning på skolen? :klo:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt interessant (siden flere nevner finmotorikk) er at en håndskrift er lik om man skriver på et A4-ark som når man skriver på en stor tavle. Man skulle jo tro at når man må svinge hele armen i store bevegelser for å skape streker og buer på kryss og tvers mot tilsvarende smått gnidder på et papir at skriften får et noe annerledes uttrykk, men det gjør det faktisk ikke. Så hvor går grensen for finmotorikk? Jeg vegrer meg nemlig for å tro at folk som skriver som fylliker (inkl. meg selv) har generell dårlig motorikk (altså ikke bare finmotorikk). Eller forplanter min (eventuelle) manglende finmotorikk seg ut til mine ellers så presise og velmotoriske armer seg i dét jeg skriver på tavle?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er litt interessant (siden flere nevner finmotorikk) er at en håndskrift er lik om man skriver på et A4-ark som når man skriver på en stor tavle. Man skulle jo tro at når man må svinge hele armen i store bevegelser for å skape streker og buer på kryss og tvers mot tilsvarende smått gnidder på et papir at skriften får et noe annerledes uttrykk, men det gjør det faktisk ikke. Så hvor går grensen for finmotorikk? Jeg vegrer meg nemlig for å tro at folk som skriver som fylliker (inkl. meg selv) har generell dårlig motorikk (altså ikke bare finmotorikk). Eller forplanter min (eventuelle) manglende finmotorikk seg ut til mine ellers så presise og velmotoriske armer seg i dét jeg skriver på tavle?

Jeg har ikke helt tro på finmotorikk-teorien. Jeg kan tegne, selv om underskriften min ser ut som kruseduller. Håndskrift er en egen greie, som har kommet i moderne tid. I hulemalertiden var vel ikke håndskrift så vanlig? De måtte likevel ha finmotorikken i orden for å lage pilspisser, dekorere hulevegger +++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...