Gå til innhold

Hvorfor skriver noen pent og noen stygt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor har det seg slik at noen har kjempe pen håndskrift, mens andre er totalt motsatt?

Jeg øvde og øvde, skrev og skrev for å bli flinkere til å skrive pent. Men min skrift er så utrolig stygg!

Anonymous poster hash: 64800...4db
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gunfreak

Noe av det har tydligivs noe med fin motorikk i hånda.

Har også hørt at hvis du er høyre hendt og venstre øye er dominant eller venstre hendt og høyre øye er domiant, kan det påvirke hvor pent du skriver.

Selv kan jeg ikke lese min egen håndskrift, og eneste gangene jeg skriver for hånd er når jeg skal underskrive ting, og selv da ser det ikke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest noe om at de som naturlig skriver stygt (altså når man ikke går inn for å skrive pent), skriver stygt fordi hjernen tenker raskere enn hånden klarer å reagere.

Jeg liker å tro det er sant. Selv skriver jeg som en full ape.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg har lest noe om at de som naturlig skriver stygt (altså når man ikke går inn for å skrive pent), skriver stygt fordi hjernen tenker raskere enn hånden klarer å reagere.

Det stemmer for meg også, jeg er ofte 5-10 ord frem i hode i forhold til det jeg skriver for hånd, noen ganger er jeg liksom flere settinger forover i hode i forhold til det jeg skriver på papiret, og noen ganger midt i et ord, beynner jeg å skrive det jeg har i hode, som da er langt forover.

Så si jeg skriver en handle liste

jeg skriver poteter, men i hode mitt er jeg langt ned på lista og skriver melk.

Så pluttselig skriver jeg potmelk

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer for meg også, jeg er ofte 5-10 ord frem i hode i forhold til det jeg skriver for hånd, noen ganger er jeg liksom flere settinger forover i hode i forhold til det jeg skriver på papiret, og noen ganger midt i et ord, beynner jeg å skrive det jeg har i hode, som da er langt forover.

Så si jeg skriver en handle liste

jeg skriver poteter, men i hode mitt er jeg langt ned på lista og skriver melk.

Så pluttselig skriver jeg potmelk

Det gjør jeg også :laugh:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver ikke nok rett og slett. Jeg skriver fantastisk raskt og presist på datamaskin, perfect feeling på om jeg trykker på riktig knapp eller ikke og kan knapt skrive en setning i andres selskap uten at de kommenterer hvor absurd fort jeg skriver.

Men på mobiltelefon, der skriver jeg veldig sakte.

Håndskriften min? Stygg som juling.

Ellers så har nok håndstørrelse veldig mye å si, jenter skriver konsekvent finere enn gutter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult:)

Jeg har selv grufull håndskrift, og hele min grunnskolegang ble jeg nærmest kjefta på av foreldre og lærere om håndskrifta mi:( De prøvde også å legge skylda på revmatismen min, men jeg tegner som en gud(om jeg kan få si det selv), så finmotorikken var det ikke. Tror kanskje også den jævla "finskrifta" min generasjon skulle lære på skolen har noe av skylda, for da begynte jeg å konstant skrive med løkker. Da jeg slutta med det ble håndskrifta mi øyeblikkelig mye mer lesbar. Jeg kan skrive så folk klarer å lese det i dag om jeg skriver i normalt tempo, men når jeg gjør notater under forelesning... ja, da er det bare jeg som kan lese det:P Og kvier meg egentlig for å skrive notater så andre kan se hvor stygg skrifta mi er:\ Skjemmes sånn pga. behandlinga i grunnskolen på akkurat det punktet. Takk GUD for data! Jeg elsker deg kjære laptopen min! :hjerte::blomst:

Anonymous poster hash: 51c4e...0e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult:)

Jeg har selv grufull håndskrift, og hele min grunnskolegang ble jeg nærmest kjefta på av foreldre og lærere om håndskrifta mi:( De prøvde også å legge skylda på revmatismen min, men jeg tegner som en gud(om jeg kan få si det selv), så finmotorikken var det ikke. Tror kanskje også den jævla "finskrifta" min generasjon skulle lære på skolen har noe av skylda, for da begynte jeg å konstant skrive med løkker. Da jeg slutta med det ble håndskrifta mi øyeblikkelig mye mer lesbar. Jeg kan skrive så folk klarer å lese det i dag om jeg skriver i normalt tempo, men når jeg gjør notater under forelesning... ja, da er det bare jeg som kan lese det:P Og kvier meg egentlig for å skrive notater så andre kan se hvor stygg skrifta mi er:\ Skjemmes sånn pga. behandlinga i grunnskolen på akkurat det punktet. Takk GUD for data! Jeg elsker deg kjære laptopen min! :hjerte::blomst:

Anonymous poster hash: 51c4e...0e8

Hvorvidt det faktisk stemmer, vet jeg dog ikke... Det er bare noe jeg "har lest et sted" men har festet seg fordi jeg håper det stemmer.

Selv fikk jeg alltid kjeft på grunnskolen, fordi jeg "skriver som en gutt!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne går jeg for. Jeg skriver veldig stygt. Læreren dro meg i øret da jeg var liten fordi jeg var så elendig.

På eksamener så detter ting ut fortere enn jeg klarer få det ned, egentlig. Kladdet aldri, skrev gjerne seks sider på en liten time og trippet etter å gå etter den obligatoriske timen vi måtte sitte. Kråketær deluxe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det har noe med det å gjøre. Jeg elsket å skrive som liten, skrev og skrev og skrev... Skrive sakte gjorde jeg ikke.. så det ble gjerne stygg skrift, og den er ikke så veldig pen nå heller :P Men om jeg skriver sakte og går inn for det så kan jeg skrive greit pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caramiacaramella

Jeg har overhodet ikke fin skrift på tross av at jeg måtte sitte ekstra timer i penskrift da jeg gikk på barneskolen. Læreren min sa ofte at jeg skrev som en gutt. Jeg skriver egentlig veldig mye for hånd, og skriver veldig fort også. Bryr meg ikke særlig mye om hvordan det ser ut, jeg kan lese det selv og det er det viktigste :)

Jeg tenker at jenter ofte skriver penere enn gutter på grunn av sosialisering mer enn størrelse på hånden. Jenter blir oppdratt til å være flinke og skrive fint. Jeg har inntrykk av at mange jenter liker å skrive fint og det er noe de bryr seg om. Gutter bryr seg mindre om dette og det er mye mindre 'krav' eller forventninger til gutters håndskrift. Dette er jo egentlig rimelig nytt - om man ser tilbake 50-100 år og mer, har menn i de øvre klassene like fin, om ikke finere, skrift som kvinnene fordi det ble lagt vekt på å ha fin håndskrift i utdannelsen. Dette synes jeg beviser at det går mer på sosialisering og forventning til kjønnene enn på naturbelagte evner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke fin skrift på tross av at jeg måtte sitte ekstra timer i penskrift da jeg gikk på barneskolen. Læreren min sa ofte at jeg skrev som en gutt. Jeg skriver egentlig veldig mye for hånd, og skriver veldig fort også. Bryr meg ikke særlig mye om hvordan det ser ut, jeg kan lese det selv og det er det viktigste :)

Jeg tenker at jenter ofte skriver penere enn gutter på grunn av sosialisering mer enn størrelse på hånden. Jenter blir oppdratt til å være flinke og skrive fint. Jeg har inntrykk av at mange jenter liker å skrive fint og det er noe de bryr seg om. Gutter bryr seg mindre om dette og det er mye mindre 'krav' eller forventninger til gutters håndskrift. Dette er jo egentlig rimelig nytt - om man ser tilbake 50-100 år og mer, har menn i de øvre klassene like fin, om ikke finere, skrift som kvinnene fordi det ble lagt vekt på å ha fin håndskrift i utdannelsen. Dette synes jeg beviser at det går mer på sosialisering og forventning til kjønnene enn på naturbelagte evner.

Dette tror jeg også på...

Da jeg gikk på barneskolen (er i 20årene nå) var jeg den eneste som fikk kjeft for håndskriften min. Selv om ALLE guttene i klassen skrev like stygt.

"Alice! Du må lære deg å skrive som en jente, ikke som en gutt!" fikk jeg høre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest caramiacaramella

Dette tror jeg også på...

Da jeg gikk på barneskolen (er i 20årene nå) var jeg den eneste som fikk kjeft for håndskriften min. Selv om ALLE guttene i klassen skrev like stygt.

"Alice! Du må lære deg å skrive som en jente, ikke som en gutt!" fikk jeg høre.

Jeg synes det er veldig urettferdig. Kjempetullete egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er fordi det ikke blir prioritert, og derfor lærer ikke lærere hvordan de skal lære barn å skrive pent lenger. Før i tiden hadde omtrent alle en veldig pen håndskrift, sannsynligvis både fordi de brukte mer tid og andre teknikker.

Anonymous poster hash: f743b...7e3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver like nydelig, med begge hender. Kan ikke tegne da (hadde fritak på skolen for jeg var så dårlig på det). Så jeg vet ikke helt om håndskrift utelukkende går på finmotorikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Riskjeks

Jeg skriver ikke spesielt pent. Skriver sånn "gammeldags" løkkeskrift som de fleste har problemer med å tyde (inkl meg hvis det er lenge siden jeg har skrevet det). Synes 95% kvinner skriver en sånn "barnslig", stor formskrift, så er egentlig litt glad jeg holdt meg til løkkeskriften vi lærte på barneskolen. Selv om det ser ut som om det er skrevet av noens besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke spesielt pent. Skriver sånn "gammeldags" løkkeskrift som de fleste har problemer med å tyde (inkl meg hvis det er lenge siden jeg har skrevet det). Synes 95% kvinner skriver en sånn "barnslig", stor formskrift, så er egentlig litt glad jeg holdt meg til løkkeskriften vi lærte på barneskolen. Selv om det ser ut som om det er skrevet av noens besteforeldre.

Jeg syns fremdeles synd på fyren som fikk i oppgave å lese gratulasjonskort i et konfirmasjonsselskap, 70% av kortene var skrevet av folk som var over 70 år og alle hadde en avansert løkkeskrift, du kan bare tenke deg hvor flau fyren ble, skulle trodd han hadde lesevansker :P

Anonymous poster hash: acb80...a2c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forferdelig håndskrift, og for min del tror jeg det kommer av to ting: Først, at jeg lærte å lese og skrive da jeg var 5 år, nesten to år før jeg begynte på skolen. Jeg skrev nesten bare blokkbokstaver, og måtte lære meg å skrive "ordentlige" bokstaver som hang sammen. (Ikke løkkeskrift, jeg husker ikke hva skriftstilen kaltes men bokstavene hadde rette linjer i stedet for løkker.) Så, midt i tredje klasse, byttet jeg skole og skulle plutselig lære løkkeskrift. Dette syntes jeg var utfordrende, og selv i dag tar jeg meg i å tenke at det av og til føles rart å lage disse løkkene. Bokstavene blir ujevne og i ulik størrelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid skrevet veldig stygt, begge foreldrene mine og. Vi har egentlig litt lik skrift alle 3 :P

Men hvorfor aner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...