AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #21 Skrevet 1. oktober 2013 Denne tråden er et veldig godt eksempel hvor skeivt bilde en kan få av virkeligheten på et forum. Selvfølgelig er det de som er flinke til ikke kaste mat, og bryr seg om det som svarer i tråden. For i virkeligheten kastes det utrolig mye mat i Norge! Det er anslått at hver person i Norge kaster over 50 kilo mat i året, hvilket tilsvarer ca. 25 % av maten som omsettes. Disse tallene er beregnet ut fra hvor mye utvalgte husholdninger kaster i egen søppelkasse. http://www.nhomatogdrikke.no/article.php/category/Fakta%20om%20matsvinn/article/S%E5%20mye%20mat%20kaster%20vi/?articleID=551&categoryID=234 Jeg er blitt mer bevisst på å bruke maten jeg har i skapene, istedet for å impulshandle middag daglig. Fikk meg en øyeåpner av en reportasje i avisa, noen innvandrere på norskkurs hadde vært på omvisning på det nye søppelsorteringsanlegget her. De hadde slitt noe alvorlig med å skjønne konseptet "matsøppel". For dem var ikke mat søppel. Mat var mat. Anonymous poster hash: 58ebe...205
Brimi Skrevet 1. oktober 2013 #22 Skrevet 1. oktober 2013 Tja, tror vi kaster en full pose en gang i uken. Vi er ikke flinke med å spise restemat og grønnsaker. Selv om vi prøver, hele. Gammel melk bruker jeg i middag eller i bakverk. Selv om melka jeg kjøper har lang holdbarhet, synes jeg ikke noe om å bruke den som drikke etter 5 dager.
Bjørn88 Skrevet 1. oktober 2013 #23 Skrevet 1. oktober 2013 Lage stort og fryse ned i stedet for å spise det samme i flere dager er lurt. Jeg setter opp ukesmeny og handler inn i forhold til det. Passer på at èn ingrediens kan brukes til flere ting. Kaster lite. Er skeptisk til melk og fløte som står i mer enn 5 dager åpnet, så hender jeg tømmer ut en skvett. Anonymous poster hash: 7331a...3fa 5 dager? Når du kjøper den så har den somregel 8-12dager holdbarhet åsså kan den stå minst 3.4dager over dato
Anciol Skrevet 2. oktober 2013 #24 Skrevet 2. oktober 2013 Neh fiskerester går i pus, og kjøttmiddagsrester går i hundene:) Vi kaster aldri mat nesten, (amen til stor fryseboks), går på jakt i frysen når vi skal lage middag, alltid noe scrap å lage av:)
Gjest Skrevet 2. oktober 2013 #25 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg kaster alt for mye mat. Jeg er generelt ganske uøkonomisk, og planlegger generelt dårlig. Jeg er også veldig tullete når det kommer til holdbarhet på varer, og kaster derfor unødvendig mye mat, som det overhodet ikke er noe galt med. Jeg merker det godt nå som jeg bor alene, og prøver virkelig å skjerpe meg.
lalaz Skrevet 2. oktober 2013 #26 Skrevet 2. oktober 2013 Kaster aldri mat. Kjøper ikke inn mer enn jeg klarer å spise, og passer på å bruke det før det blir dårlig. Middagsrester o.l. spiser jeg gjerne til lunsj dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #27 Skrevet 2. oktober 2013 Hvor mye pleier du å ha i kjøleskapet da? Tror det hadde blitt problematisk om jeg skulle kjøpe inn diverse, og så lure på hva jeg skal lage når det allerede er i kjøleskapet/fryseren. Anonymous poster hash: 7331a...3fa Ganske lite, det er derfor så lite kastes. Men basisvarer har jeg som regel. Anonymous poster hash: 80f6c...344
Chenet Skrevet 2. oktober 2013 #28 Skrevet 2. oktober 2013 Da vi var to ble det kastet alt for mye mat, mye fordi ex'en var veldig kresen både på holdbarhet og hva han ville spise. Nå når jeg er alene er det mye greiere å bare kunne lage noe av det man har i hus og det blir spist opp så jeg slipper å kaste så mye. Og fryseren er fabelaktig i forhold til å unngå å kaste - lager man for mye så går resten i fryseren så har man middag en annen gang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå