AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg lurer på om du/dere kaster mye mat? Vi kastet enorme mengder før. Nå prøver vi å skjerpe oss. Forrige måned kastet vi; en salat, en kyllingfilét, 3/4 brød og 1/2 boks potetsalat. Er det mye? Vi er to voksne!Anonymous poster hash: 0dba0...7b2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg synes det var ganske lite, dere er flinke! Jeg kaster veldig lite mat selv men det blir som regel noen salatstumper og rester av restemiddager som kanskje ikke var så fryktelig godt allikevel. Anonymous poster hash: 80f6c...344 1
Athene Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Det er veldig lite. Her går det minst et halvt brød i søpla hver uke, og mengder grønnsaker. For ikke å snakke om middagsrester, det er vi elendig til å spise opp.
Obiola Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Blir innimellom en del varer jeg ikke rekker å spise opp før de går ut på dato. Synes det er vanskelig å handle inn og beregne til kun en person, spesielt råvarer! Middager er lettere at spises opp når de lages til flere personer. Så hender at en del rester går i søpla, er ikke alltid det frister å spise det samme tre dager på rad... Synes ikke dere kaster veldig mye på en mnd., litt må man vel regne med. Prøver stadig å bli flinkere til å vurdere om jeg kommer til å rekke å spise opp det jeg handler, blir lettere med litt planlegging.
Gjest Kjærleik Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg tror at mye handler om planlegging, og at grunnen til at en må kaste mat kan være flere. En av disse er da planlegging, og en annen kan være dårlig kvalitet på produktet/ligget lenge i butikk før det kjøpes. En tredje grunn kan være at man har vært bortreist og det har gått ut eller blitt dårlig under den tiden. Jeg synes ikke det dere heiv var mye på èn måned Selv heiv vi 1/4 brød, en baconost på tube og en kvart melk sist måned. Studenter, så prøver å planlegge og bruke det vi handler inn
Silvermist Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg bor alene, men kaster lite mat. Hovedsaklig fordi jeg føler det er som å kaste penger i bosset. Nå har jeg ikke dårlig råd, men det byr meg likevel imot å kaste mat. Brød kutter jeg i brødmaskin på butikken, fryser og tar opp de skivene jeg trenger. Frosne rundstykker er også smart, baker boller og fryser ned osv. Samme med kylling og fisk, jeg kjøper og fryser slik at jeg slipper å kaste så mye. Ellers lager jeg ofte middager (f.eks. pai) som jeg deler i f.eks 3, og har til middag/lunsj i dagene som følger. Det hender selvfølgelig at jeg må kaste noe melk eller grønnsaker, men det er ikke mye. Fryseren + planlagte innkjøp er min venn
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg synes det er mye, vi forsøker å ikke kaste noe som helst selv. Salat og enkelte andre grønnsaker/frukt blir av og til kastet, men det å kaste de andre tingene du nevner, høres veldig unødvendig ut. Potetsalat holder seg lenge, og en kyllingfilet bør jo egentlig brukes så snart som mulig, så det er jo bare å lage større porsjoner og fryse ned. Brød er kjempegodt til å lage brødpudding av. Hos oss fungerer det greit å ta en opprydning i kjøleskap og andre steder ofte og lage ting av det vi har. Grønnsaker som må spises blir gode supper, for eksempel. Det gjelder også å bruke opp ting til andre måltider enn bare middag. Anonymous poster hash: cd072...cb4 1
Gjest Inggolf Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Nei, absolutt ikke. Kommer ikke på å ha kastet noenting siden jeg flyttet hjemmefra- eller jo, siden jeg flytet for meg selv blir riktig å si! Det vil si 5-6 år.
Gjest Eurodice Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 Fryseren + planlagte innkjøp er min venn Samme her. Jeg kaster så godt som aldri mat. Det hender det går noen visne gulrøtter i søpla, men det er stort sett det eneste.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #10 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er svært flink til å ikke kaste mat(Takk bestmor! ). Fryser ned mye, kjøper ikke inn mer frukt og grønt enn at jeg spiser det opp før det blir dårlig. Men det hender jo at ting har dårlig holdbarhet, særlig salat synes jeg, og da hives det med dårlig samvittighet. Osteskalker skjæres i terninger og has på pizza'n eller på en grategn/lasagne, hender jeg/vi har restemat-dager, særlig etter helga, osv. Ugh, men moren min er BESATT! Hiver masse mat, handler hver dag(!) og klager på at hun har dårlig råd. Likevel har hun så full fryser hun knapt får igjen lokket, hun kunne levd 6mnd på det hun har i frysen alene, sverger jeg på! Også har hun mange ting i kjøleskapet som er enten tomt eller som er flere år gammelt. Vet hun har en iste fra 2009 som jeg ikke får lov å hive. Spiser en del ute når jeg er på besøk for å si det sånn... Anonymous poster hash: c84f0...143
Kassiopeia Skrevet 1. oktober 2013 #11 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er veldig dårlige på denne planleggingen som dere andre høres veldig gode ut til, og kaster alt for mye mat. Store mengder faktisk. Alt fra brød, frukt og grønnsaker, pålegg, rømme/kesam, yoghurt, og middagsrester. Tror det ligger litt i at vi handler alt for mange ganger i løpet av uka, og alt er spontankjøp som regel.
skruf Skrevet 1. oktober 2013 #12 Skrevet 1. oktober 2013 Kaster veldig lite mat, det kan hende at ei gulrot er blitt en smule muggen og går i søpla. Fryser ned brød og annen gjærbakst (baker selv), middag planlegger jeg fra tirsdag-tirsdag og ukeshandler hver tirsdag. Skriver detaljert handleliste, og holder meg til den. Kan hende jeg må innom butikken for å spe på med litt mere frukt eller melk f.eks. Lager jeg f.eks grønnsaksuppe eller bacalao en dag så lager jeg mye sånn at vi kan ha en restemiddag. (dessuten er jeg gift med en mann somm har god appetitt og som gjerne tar på seg å spise opp litt middagsrester....)
Gjest Inggolf Skrevet 1. oktober 2013 #13 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er veldig dårlige på denne planleggingen som dere andre høres veldig gode ut til, og kaster alt for mye mat. Store mengder faktisk. Alt fra brød, frukt og grønnsaker, pålegg, rømme/kesam, yoghurt, og middagsrester. Tror det ligger litt i at vi handler alt for mange ganger i løpet av uka, og alt er spontankjøp som regel. pluss at dere kaster ting som har gått ut på dato tipper jeg? folk som kaster mye mat har vel kanskje en tendens til det, og det er veldig unødvendig- spesielt med tanke på yoghurter, oster, rømme/kesam ++++++ ... Jeg synes altfor mange nordmenn er irriterende skeptiske til varer som gikk ut på dato i går Kompisen min kaster for.eks egg og yoghurter samme dag de går ut, men egentlig så holder det seg jo et par mnd og enda lengre for eggene.. 3
Kassiopeia Skrevet 1. oktober 2013 #14 Skrevet 1. oktober 2013 pluss at dere kaster ting som har gått ut på dato tipper jeg? folk som kaster mye mat har vel kanskje en tendens til det, og det er veldig unødvendig- spesielt med tanke på yoghurter, oster, rømme/kesam ++++++ ... Jeg synes altfor mange nordmenn er irriterende skeptiske til varer som gikk ut på dato i går Kompisen min kaster for.eks egg og yoghurter samme dag de går ut, men egentlig så holder det seg jo et par mnd og enda lengre for eggene.. Jepp, det eneste jeg tørr å bruke etter datoen er gått ut er melk, egg og potet. Jeg er nok veldig spesiell på det området, klarer ikke å spise tomater når de blir myke så da må de kastes, salat må se perfekt ut, frukt må også være hard. Jeg syns yoghurt og rømme/kesam blir veldig fort mye vann og klumper i, spesielt når det har gått ut på dato, og da kaster jeg det. Skulle ønske jeg var flinkere til dette med mat, da vi bruker sjokkerende mye penger i mnd og med tanke på hvor mye vi kaster.
Gjest Inggolf Skrevet 1. oktober 2013 #15 Skrevet 1. oktober 2013 Jepp, det eneste jeg tørr å bruke etter datoen er gått ut er melk, egg og potet. Jeg er nok veldig spesiell på det området, klarer ikke å spise tomater når de blir myke så da må de kastes, salat må se perfekt ut, frukt må også være hard. Jeg syns yoghurt og rømme/kesam blir veldig fort mye vann og klumper i, spesielt når det har gått ut på dato, og da kaster jeg det. Skulle ønske jeg var flinkere til dette med mat, da vi bruker sjokkerende mye penger i mnd og med tanke på hvor mye vi kaster. ja, de skiller seg litt, men det gjør det jo uansett når de er åpnet og står i kjøleskapet... jeg forstår ikke helt ønsket ditt med å være flinkere med å ikke kaste mat, og hvor dumt det er- kombinert med at du kaster ting som er fult og helt spisbare... 1
Kassiopeia Skrevet 1. oktober 2013 #16 Skrevet 1. oktober 2013 ja, de skiller seg litt, men det gjør det jo uansett når de er åpnet og står i kjøleskapet... jeg forstår ikke helt ønsket ditt med å være flinkere med å ikke kaste mat, og hvor dumt det er- kombinert med at du kaster ting som er fult og helt spisbare... Mente det som i at jeg ønsker å bli flinkere til å planlegge innkjøp av mat, både så man sparer penger, har bestemt middager i lang tid framover, og slipper å kaste noe mat. Det at jeg ikke klarer å spise mat utgått på dato ligger kanskje litt i hodet og psyken, samme med at jeg ikke spiser frukt og grønt når konsistensen blir feil. Så det er ikke mye jeg får gjort noe med. Men om man blir flinkere til å planlegge nøye vil det jo aldri gå så langt at ting blir dårlig. Men det er faktisk lettere sagt enn gjort, så jeg synes de som klarer det er veldig flinke!
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #17 Skrevet 1. oktober 2013 Er jeg den eneste som ikke behøver å kaste noe uten å planlegge maten? Jeg tar rett og slett utgangspunkt i det jeg har i kjøleskapet når jeg skal lage mat. Anonymous poster hash: 80f6c...344 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #18 Skrevet 1. oktober 2013 Lage stort og fryse ned i stedet for å spise det samme i flere dager er lurt. Jeg setter opp ukesmeny og handler inn i forhold til det. Passer på at èn ingrediens kan brukes til flere ting. Kaster lite. Er skeptisk til melk og fløte som står i mer enn 5 dager åpnet, så hender jeg tømmer ut en skvett. Anonymous poster hash: 7331a...3fa
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #19 Skrevet 1. oktober 2013 Er jeg den eneste som ikke behøver å kaste noe uten å planlegge maten? Jeg tar rett og slett utgangspunkt i det jeg har i kjøleskapet når jeg skal lage mat. Hvor mye pleier du å ha i kjøleskapet da? Tror det hadde blitt problematisk om jeg skulle kjøpe inn diverse, og så lure på hva jeg skal lage når det allerede er i kjøleskapet/fryseren. Anonymous poster hash: 7331a...3fa
Silvermist Skrevet 1. oktober 2013 #20 Skrevet 1. oktober 2013 Er jeg den eneste som ikke behøver å kaste noe uten å planlegge maten? Jeg tar rett og slett utgangspunkt i det jeg har i kjøleskapet når jeg skal lage mat. Anonymous poster hash: 80f6c...344 Ofte gjør jeg dette også. Det funker stort sett veldig fint, har blitt mange gode restemiddager av ymse ting fra skapet. Og noen ikke fullt så gode
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå