Gå til innhold

Katt som er alene hjemme mye

Anbefalte innlegg

Gjest Funky Punk
Skrevet

Naboen min fikk seg katt i sommer. En nydelig hannpus som er skikkelig kosete og hjemmekjær.

Problemet er at hun kan finne på å bli borte i 1-2 uker om gangen. Hun har noen som slipper den inn/ut ca 1 gang hver/annenhver dag i disse periodene.

Katten går og mjauer og skriker hele dagen, helt til jeg går ut og gir den mat og/eller kos.

Prøvde å si til den personen som kommer innom og slipper den inn/ut at pusen ikke kan være alene så lenge om gangen, men jeg tviler på at det synker inn.

Syns jo så synd på denne katten som tydeligvis craver kos og nærhet, men jeg kan jo ikke akkurat slippe han inn til meg heller. Gir han mat på trappa så den ikke skal tro den bor hos meg.

Kan man ringe noen? Anmelde eller noe? Problemet er jo at katten ikke ser undervektig eller syk ut, siden jeg passer på at den iallefall får i seg nok mat

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde jeg skulle lese om en katt som var alene mens eierene var på jobb, det er jo vår katt også og det går helt fint. Kan tro jeg fikk sjokk når jeg leste dette :O 1-2uker alene for en liten pus, det er jo ille tilogmed om det var en voksen pus.

Sånne folk burde ikke ha dyr. Kanskje ringe mattilsynet, det er vel de man skal kontakte når det gjelder forsømte dyr?

Gjest Funky Punk
Skrevet

Var min tanke også, men er redd for at det ikke er alvorlig nok til at de gidder å involvere seg i denne saken.

Katten har det bra, den får være i garasjen vår og jeg koser masse med den når jeg er ute, ja og gir den mat.

Gjest Faerunpedia
Skrevet

Man er forpliktet til å sørge for at dyrene får mat og stell, og mattilsynet er forpliktet til å kontrollere alle bekymringsmeldinger. Jeg synes du skal ringe mattilsynet, de kommer uansett på inspeksjon og det kan kanskje gjøre at naboen endrer på dette og finner en kattepasser.

Skrevet

Huff, jeg er i en lignende situasjon. Veninna mi har begynnt å jobbe offshore, og har hatt en tur på 2 uker. Stakkar katten går ute å mjauer hele veien, og jeg får då vondt av den. Sa til henne at hun burde kanskje prøve å gi den vekk, men det kommer visst ikke på tale.

Anonymous poster hash: 24192...0d2

Gjest Funky Punk
Skrevet

Vel, hun har jo forsåvidt en kattepasser. Katten får komme inn eller blir sluppet ut.

Men skal ta en telefon/mail og se om de kanskje får gjort noe

Skrevet

Mattilsynet har dessverre begrenset myndighet. De har sine retningslinjer å forholde seg til, og i dette tilfellet er de at katter skal ha tilsyn og mat minimum en gang i døgnet når eier er borte. Det får tydeligvis denne katten, og dermed er det lite de kan gjøre.

Jeg ville ha forsøkt å snakke med naboen når hun kommer tilbake. Forklar det du skriver her! Mange henger enda igjen i den gamle vrangforestillingen om at "katter klarer seg selv". I tillegg ville vel de fleste blitt litt skamfull om de får fortalt at naboen er "belemret" med katten deres når de er borte.

Det kan også være en ide å ringe Dyrebeskyttelsen eller Kattens Vern for å høre om de kan ta en samtale med henne. I noen tilfeller er det nok. Men snakk med henne først!

Gjest Funky Punk
Skrevet

Ja, skal prøve å prate med henne igjen. Hun pleier som regel å bare flire litt før hun forsvinner inn når jeg har prøvd, men jeg får vel kanskje bli litt strengere...eller be mannen min om å ta en prat med henne..han er litt strengere enn hva jeg klarer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...