AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Laget til min mellomste er ganske bra, har vunnet serien flere ganger og kjemper alltid i toppen. Alderssammensetningen er slik at til neste år skal de spille i 2000-klassen, men siden dette er et lite sted må også et par i 1999-årgangen også være med, hvor min gutt befinner seg, da disse ikke har noe annet tilbud. I år spiller de i 1999, men det er en syklus på annenhvert årskull, slik at de må spille i 2000 neste år. I følge fotballforbundets regler er det lov med 2 spillere som er ett år eldre enn klassen, men det er altså 3 stk, og min sønn er nok åpenbart den svakeste spilleren av disse 3. Så om han er med må det bli slik at disse 3 veksler på å være blant de 2 som får spille kamper, slik at alle bare får være med på 2/3 av kampene hver. Og nå, før årets sesong er ferdig, er allerede kampanjen startet fra de andre på laget og til og med foreldre, om at det kanskje er greit at guttungen legger skoene på hylla?? Ja, han kan få være med og trene, men helst ikke spille kamper, de skal jo vinne serien må vite. Hvordan skal man få tatt opp dette på en skikkelig måte? Han sier nå at han tenker å gi seg uansett, for det er jo ikke noe gøy å bli "syndebukk" som ødelegger for laget i og med at minst en "stjernespiller" ikke får være med hver gang han skal være med. Anonymous poster hash: fc4eb...0ae
Barcelone Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Hva?! Dette går jo ikke an! Har du tatt kontakt med idrettsklubben vedrørende dette? De må jo ha et tilbud til alle som vil. Synes det er helt latterlig at man i den alderen fokuserer mere på å vinne enn at ungene skal ha det moro. Dårlig gjort og ødelegge for sønnen din! 11
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #3 Skrevet 2. oktober 2013 Fotball er desverre et spill der kun de beste ofte er de som får være med. Jeg liker ikke dette, og ville nok sagt at det er ok at sønnen slutter, men ville samtidig sagt i fra til klubben om det. De har kanskje en tillitsvalgt der? Jeg mener at man ikke bør presse barn til å bli med videre på slikt om de ikke vil det. Kan det være en idé at han heller melder seg inn i speideren eller i et korps? Der er det mer slike holdninger om at alle får være med føler jeg.. Anonymous poster hash: ff1a5...5fb
Jens Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Fotball skal jo liksom bare være gøy og lek, men sånn er det desverre ikke. Gutta spiller for å vinne, og en dårlig spiller kan ødelegge vinnersjansene. På laget til sønnen min får alle være med, men de dårlige velger selv andre sporter etter hvert da de skjønner at de ødelegger for laget. Er enig at de er unge, at det skal være gøy bla bla bla, men sånn er det bare ikke. Og, det er jo ikke de voksne som sier noe, men gutta merker jo selv at de ødelegger. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 Har aldri høyrt om slik syklus som du snakker om . Her er det vanlig at to årskull speler saman og då speler dei klassa til dei eldste , Dvs om dei er født i 1999 og 2000 speler dei i klasse med 1999 . Vist dette ikkje skulle gå bør dei som er født i 1999 spele i lag med dei som er født i 1998. Og i allefall burde dei søke kretsen om dispensasjon fra regelen om 2 stk spelara når det som hos dere.Anonymous poster hash: 316f7...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Har aldri høyrt om slik syklus som du snakker om . Her er det vanlig at to årskull speler saman og då speler dei klassa til dei eldste , Dvs om dei er født i 1999 og 2000 speler dei i klasse med 1999 . Vist dette ikkje skulle gå bør dei som er født i 1999 spele i lag med dei som er født i 1998.Anonymous poster hash: 316f7...b6c Det er da akkurat det samme opplegget her. To årskull spiller sammen. Problemet er at det er et lite sted, og i 1998 er det ingen som spiller fotball. I 1999 er det altså 3 gutter, og i 2000 9 gutter, og i 2001 2 gutter som er med. Til neste år må de spille i 2000-klassen, for det tilbys ikke 1999-klasse her til neste år pga. for få lag, annethver år-opplegg i klassene. Anonymous poster hash: fc4eb...0ae
Mafalda Skrevet 2. oktober 2013 #7 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg synes det høres merkelig ut at de har såpass stort fokus på prestasjon, når fotballaget er så lite at flere årsklasser må spille sammen. Hadde det ikke da vært naturlig å være mer breddefokusert? En ting er når spesielt ivrige eller gode spillere skilles ut i et eget lag, men når det faktisk bare finnes ett lag for gutter som ønsker å spille fotball, så burde fokuset ligge på at alle skal få være med. I tillegg er jo selve antallet et problem for laget, de er jo knapt nok mange nok til å stille et elleverlag slik du skisserer... Det mener jeg i hvert fall, og jeg hadde ikke nølt med å si fra på første og beste foreldre- eller årsmøte.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Om jeg skal være helt enig må jeg nok si at guttungen din er gammel nok til å takle at han ikke er blant de beste nå, og derfor ikke er førstevalget når det skal spilles kamper "Alle skal være med og alle skal ha det gøy" er fint og flott for småunger, men for unger som er født i 2000 og 1999 må man kunne få lov til å fokusere på prestasjoner. Anonymous poster hash: abe2c...fae
Mafalda Skrevet 2. oktober 2013 #9 Skrevet 2. oktober 2013 Jeg er for så vidt enig i at gutter på -01, -00 og -99-nivået er gamle nok til å forstå seg på både ferdighetsnivå og skuffelser. Men jeg synes det er et poeng at det ikke finnes noen fotballalternativer for de som ikke er gode nok (i forhold til de selvutnevnte talentene i resten av gruppa...), det utgjør en viss forskjell. I mine øyne skal et lokalt småguttelag være helt eksepsjonelt gode før de kan begynne å skvise 12-åringer ut pga manglende ferdigheter. Og så gode er de vel ikke? Er det greit å ofre et par smågutter som vil spille fotball, bare fordi laget vil oppleve et år eller to på pallen i en begrenset krets? En ting er som sagt når det finnes breddealternativer. Da må gutta tåle at ikke alle kan være med på talentlaget eller førstelaget. Det er de store nok til. Men da foregår utvelgelsen også etter klubbens retningslinjer, ikke etter pappatreneres og andre foreldres forgodtbefinnende. Og dette her: Og nå, før årets sesong er ferdig, er allerede kampanjen startet fra de andre på laget og til og med foreldre, om at det kanskje er greit at guttungen legger skoene på hylla?? Anonymous poster hash: fc4eb...0ae synes jeg virkelig ikke hører hjemme noe sted, med mindre det uttalte og kommuniserte målet for dette guttelaget er å dyrke frem talenter. Ikke da en gang (og da er det jo ikke nødvendig heller), men du skjønner hva jeg mener. Hadde blitt bra sur om en gjeng gutter/foreldre hadde satt i gang kampanjer av noe som helst slag, egentlig, for det er ikke deres bissniss å bestemme hvem som skal hva. Det er det treneren som skal gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #10 Skrevet 2. oktober 2013 Om jeg skal være helt enig må jeg nok si at guttungen din er gammel nok til å takle at han ikke er blant de beste nå, og derfor ikke er førstevalget når det skal spilles kamper "Alle skal være med og alle skal ha det gøy" er fint og flott for småunger, men for unger som er født i 2000 og 1999 må man kunne få lov til å fokusere på prestasjoner. Anonymous poster hash: abe2c...fae Poenget er ikke at han skal være like mye med som andre, men at han ikke skal få være med i det hele tatt. Anonymous poster hash: fc4eb...0ae
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #11 Skrevet 2. oktober 2013 Hadde blitt bra sur om en gjeng gutter/foreldre hadde satt i gang kampanjer av noe som helst slag, egentlig, for det er ikke deres bissniss å bestemme hvem som skal hva. Det er det treneren som skal gjøre. Det hjelper vel ikke på at hovedtreneren er faren til en av de andre i klassen, som da vil måtte risikere å "bare" få spille 2/3 av kampene om min sønn skal være med, dersom de skal fordele kampene likt mellom seg. Anonymous poster hash: fc4eb...0ae
Guybrush Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 Hvis det er slik at alle de andre spillerne ønsker å fokusere på talent istedet for lek må man igrunn bare akseptere dette så lenge det er en privat klubb. Det man derimot da kan gjøre er å engasjere seg og lufte interessen blant annet om å bare sette igang aktivitet for morro skyld. 2
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2013 #13 Skrevet 2. oktober 2013 De kan jo alltids sette igang et mosjonslag. Slik som bokseklubben.
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #14 Skrevet 2. oktober 2013 De kan jo alltids sette igang et mosjonslag. Slik som bokseklubben. Et mosjonslag med én deltaker? Anonymous poster hash: fc4eb...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #15 Skrevet 2. oktober 2013 Hvis det er slik at alle de andre spillerne ønsker å fokusere på talent istedet for lek må man igrunn bare akseptere dette så lenge det er en privat klubb. Det man derimot da kan gjøre er å engasjere seg og lufte interessen blant annet om å bare sette igang aktivitet for morro skyld. For det første er han ikke den dårligste på laget. Han er helt middels. Saken er at de to andre i klassen er blant de beste. Det er dette med at kun to overårige spillere kan brukes er det såre temaet her. I år når de spiller i årsklassen til disse tre, så er det ikke noe problem. Aktivitet for moro skyld for én person blir nok litt stusselig. Anonymous poster hash: fc4eb...0ae
Wolfmoon Skrevet 2. oktober 2013 #16 Skrevet 2. oktober 2013 Unnskyld meg, men hva er egentlig problemet med at man bare får spille 2/3 av kamper På så små steder burde man fokusere på å beholde flest mulige spillere så lenge som mulig, hva skal faren til supertalentet gjøre når de ikke kan stille 11er-lag i det hele tatt om et par år, fordi de har mistet spillere underveis ved å bare fokusere på "å bli best". Nytter ikke å spille 11er-fotball uten fullt lag, og her er man jammen ikke langt unna å ikke kunne stille lag i det hele tatt. Jeg hadde nok også tatt det opp, for det høres ikke ut som om de egentlig har tenkt gjennom hva det egentlig er de driver med! 1
Gjest Gjest Skrevet 2. oktober 2013 #17 Skrevet 2. oktober 2013 Et mosjonslag med én deltaker? Anonymous poster hash: fc4eb...0ae Det blir nok flere etterhvert.
Gjest Wilhelmine Skrevet 2. oktober 2013 #18 Skrevet 2. oktober 2013 Er det ikke mulig å søke kretsen (eller hvem det nå er som har med det å gjøre) om dispensasjon når situasjonen er som den er? Slik at de kan spille med tre i stedet for to i årsklassen over?
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #19 Skrevet 2. oktober 2013 Om jeg skal være helt enig må jeg nok si at guttungen din er gammel nok til å takle at han ikke er blant de beste nå, og derfor ikke er førstevalget når det skal spilles kamper "Alle skal være med og alle skal ha det gøy" er fint og flott for småunger, men for unger som er født i 2000 og 1999 må man kunne få lov til å fokusere på prestasjoner.Anonymous poster hash: abe2c...fae Enig i denne. Anonymous poster hash: 7f31e...719
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #20 Skrevet 2. oktober 2013 Enig i denne.Anonymous poster hash: 7f31e...719 Som nevnt er det ikke slik at han er blant de dårligste heller, men situasjonen litt spesiell pga. aldersgruppe og dispensasjonsregler osv. Så da er det altså greit at han ikke får være med i "gjengen" lenger. Anonymous poster hash: fc4eb...0ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå