Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2004 #1 Skrevet 29. april 2004 Hei. Noen som har noen synspunkter: Brudemarsj av Jan Magne Førde er utrolig flott. Men den gjør seg kanskje best med en del blåsere? Hva er det absolutt minste antall musikere man bør ha, for at den skal låte bra som utgangsmarsj? Passer denne marsjen egentlig med bare trompet eller trompet/orgel? Eller bør man ha flere blåsere? Jeg kjenner mange korpsmusikere, men jeg har ikke lyst til å ha et helt orkester inne i kirka. Noen synspunkter?
monja Skrevet 29. april 2004 #2 Skrevet 29. april 2004 Vi hadde denne som inngang da vi gifta oss, og den ble spilt med bare orgel. Var veldig negativ til det i utgangspunktet og hadde alliert meg med to blåsere til øvelsen i kirka. Etter å ha hørt den med bare orgel en gang ble det sånn. Blåserne kom aldri til vielsen fordi jeg syntes de ble overflødige Men om du vil ha blåsere sammen med orgel tror jeg nok det holder med to stk. Dette må du nesten prøve deg fram til i kirka tror jeg. Kommer sikkert litt an på lyden i orgelet også?
tuji Skrevet 29. april 2004 #3 Skrevet 29. april 2004 Vi hadde den med orgel + flink trommis og flink trompetist. Dritkult.
Christinamor Skrevet 29. april 2004 #4 Skrevet 29. april 2004 Ja ha for all del trommeslager - rytmen er jo SÅ essensiell i arrangementet!! Har spilt den i korps, og den er så fin, fengende, full av glede.......
Seterjenta Skrevet 30. april 2004 #6 Skrevet 30. april 2004 Jeg har også tenkt å ha den med endel korpsvenner, og selv om jeg helst skulle hatt hele janitsjarkorpset , så blir det nok tromme, et par trompeter og tuba (den er også ganske drivende i låta!). (og kanskje saxofoner hvis vi skal bruke det på inngangsmarsjen (Canon in D)
Fru Snurp Skrevet 30. april 2004 #7 Skrevet 30. april 2004 Det er ikke nødvendig med trommer og blåsere synes jeg, men det blir kanskje litt ekstra trøkk over det da :-) MEN, det er utrolig stor forskjell på orgel, så det er noe man bør ta hensyn til når man velger inn og utgangsmarjser til bryllup. I den kirken vi skal gifte oss er det et ganske "spinkelt" orgel, og derfor har vi diskutert en del med organisten for å finne frem til stykker som vil lyde bra på akkurat dette orgelet. Et orgel er ikke bare et orgel ;-) Vi fikk demostrert "Trumpet volontary" på et mye større og kraftigere orgel, og når han koblet til "trompeten" i orgelet hørtes det ut som en ekte trompet. På orgelet i "vår" kirke ville dette ikke blitt bra. Det er en ting å tenke på, at man skal ikke bare like stykket, men det bør høres bra ut på det orgelet som er i kirken også :-)
tuji Skrevet 30. april 2004 #8 Skrevet 30. april 2004 Organisten har også litt å si. Vi hadde en veldig fresh organist som spilte kult - det er ikke alle som gjør det.
hallingbrud Skrevet 30. april 2004 #9 Skrevet 30. april 2004 Jeg har hørt det stykket så forferdelig mange ganger, så for meg ville det vært helt rart å hørt det med bare trompet og orgel. Jeg syntes tromme-stemmen og tuba-stemmen er kjempe-viktig, så jeg ville gått for en messing-kvartett eller m.-kvintett + trommer. (mao 5-6 pers.).
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2004 #10 Skrevet 30. april 2004 Oj. Så mange svar. :-) Jeg har bare hørt marsjen med fullt musikkorps, så jeg lurer på hvordan det eventuelt vil låte hvis vi velger denne marsjen og ikke har så stor besetning. Vi kommer nok ikke til å ha andre musikere enn trompet og orgel i kirka, synes det blir litt voldsomt hvis vi skal ha et helt orkester. Vi skal ikke ha så stort bryllup. Men jeg er veldig enig med hallingbrud i at tubastemmen er viktig. Det er jo en flott marsj som jeg jo har et forhold til som den korpsjenta jeg er. Jeg får snakke med trompetisten og organisten og høre hva de synes. Det er ikke sånn at vi må ha denne brudemarsjen for enhver pris.
tuji Skrevet 30. april 2004 #11 Skrevet 30. april 2004 Vår organist flettet tubastemmen inn på orgelet. Du kan evt ha en bassgitar. Brazz bros har spilt inn to versjoner (minst) av denne marsjen. En litt traust, korpsaktig, og en mer funky. Vi brukte den sistnevnte.
Gjest Madley Skrevet 30. april 2004 #12 Skrevet 30. april 2004 Jeg har sunget den med koret i en vielse en gang! Det var sinnsykt kult!
Smilet Skrevet 30. april 2004 #13 Skrevet 30. april 2004 Vi hadde denne, vi også! Vi hadde ikke noe annet enn orgel og vi var kjempefornøyde:-)
tuji Skrevet 30. april 2004 #14 Skrevet 30. april 2004 Det har jeg også, når jeg tenker meg om. Organisten var nokså jazza av seg, så han slengte seg på og improviserte. Ble veldig bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå