AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Ble ferdig utdannet sosionom i vår og har vært ferievikar i sommer men nå blir det mindre og mindre vakter å få. Leier leilighet i den byen. Men er ikke holdbart å bo der uten noen jobb. Kan sikkert få jobb som noe annet men er lei av å bo i en by. Kan enten flytte til en annen by (men vil egentlig ikke det) eller flytte til hjemplassen min. Men der får jeg ikke jobb som det jeg er utdannet til. Ikke med det første i alle fall. Men kan jobbe i helsevesenet her om jeg vil og det kan fort bli 80 til 100% selv om det ikke er fast. Og vurderer å ta hjelpepleien om noen år via voksenopplæring og 5 år jobbpraksis. Men føler nesten folk forventer man skal flytte for å få jobb som det man er utdannet til og at utdanningen var bortkastet hvis man ikke jobber som det. Men innerst inne vil jeg flytte til hjemplassen min som er ei lita bygd. og nå har jeg i alle fall en høyskoleutdanning og har gjort noe med livet mitt og ikke bare drevet dank. Vil eventuelle fremtidige arbeidsgivere synes det er dumt å ikke ha jobbet med noe relevant eller kan de ha litt forståelse for at man velger bosted fremfor arbeidssted. Anonymous poster hash: b1263...ee8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Hadde jeg fått inn ti søkere som alle hadde utdannet seg til sosionom i 2003, og én av de ikke har jobbet som sosionom i den perioden mens de andre 9 har det, så hadde den søknaden gått rett nei kurven. Hvorfor skal jeg ansette noen som ikke har jobbet med det de er utdannet til, når jeg har haugevis av andre som har jobbet som sosionom i den perioden? Altså TS, du ville gjort akkurat det samme, hvis du skulle ansette noen. Anonymous poster hash: 50b20...0c8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Det kommer vel ann på om du har et ønske om å jobbe som sosionom i fremtiden det. Som blir sagt, om du ikke har relevant praksis etter utdanningen vil du nok ikke få relevant jobb om noen år. Om du i fremtiden ønsker å jobbe innen helsevesenet og ta hjelpepleierutdanning så er det bare å flytte. Noen jeg kjenner løste det ved å flytte til annen by og jobbe i et år eller to, for så flytte til sin hjemplass. Da var sannsynligheten større for å få relevant jobb når det ble ledig. Og det fungerte, med lokal tilhørighet og relevant praksis ble det omsider riktig jobb. Hva vil du? Anonymous poster hash: 6822e...82c
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 TS her. Innerst inne vil jeg flytte til hjemplassen min. Men er kanskje sjans for å jobbe deltid der jeg har vært meni så fall pendle mellom. Men det kan være snakk om 1 dag i uka eventuelt. Od blir det jo litt jobberfaring men så klart ikke mye. Eller så bør jeg nok flytte og få fast 100% stilling for å få litt mer jobbpraksis men så har jeg veldig lite lyst til å flytte. Men så langt er jeg eneste med denne utdanningen på hjemplassen min. Men vet jo aldri om det kan komme noen tilflyttere hit med samme utdanning. Og det har vært snakk om at det kanskje kan være behov for meg innenfor oppvekstsenteret i bygda med tiden men ikke på nåværende tidspunkt. Skjønner nok at arbeidsgivere velger de men relevant praksis men her er jo ikke mange søkere å velge i hvis det skulle bli opprettet stilling. Ikke enkelt. Vil flytte hjem men fornuften sier jo at jeg egentlig ikke bør det enda.Anonymous poster hash: b1263...ee8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 TS her. Innerst inne vil jeg flytte til hjemplassen min. Men er kanskje sjans for å jobbe deltid der jeg har vært meni så fall pendle mellom. Men det kan være snakk om 1 dag i uka eventuelt. Od blir det jo litt jobberfaring men så klart ikke mye. Eller så bør jeg nok flytte og få fast 100% stilling for å få litt mer jobbpraksis men så har jeg veldig lite lyst til å flytte. Men så langt er jeg eneste med denne utdanningen på hjemplassen min. Men vet jo aldri om det kan komme noen tilflyttere hit med samme utdanning. Og det har vært snakk om at det kanskje kan være behov for meg innenfor oppvekstsenteret i bygda med tiden men ikke på nåværende tidspunkt. Skjønner nok at arbeidsgivere velger de men relevant praksis men her er jo ikke mange søkere å velge i hvis det skulle bli opprettet stilling. Ikke enkelt. Vil flytte hjem men fornuften sier jo at jeg egentlig ikke bør det enda.Anonymous poster hash: b1263...ee8 FLYTT HEIM! Eg bur i Oslo no og søker jobber i Ålesund, der eg kjem frå. Problemet mitt ved er at eg har 4 mnd oppseiingstid i jobben min i Oslo + at det er langt og dyrt å reise for å dra på intervju. Eg ser at fleire som er mindre kvalifisert enn meg stadig får føtter innanfor feltet som eg jobber i. Altså dei startar med å ta helgevakter/vikarjobbing og då vert det sjølvsagt lettare for dei å få lengre vikariat/ fast stilling. Så kvifor ikkje følge hjartet? Anonymous poster hash: 418ac...b97 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Anonym nr3 igjen Hvis du er fra en så liten plass, og vet at du er den eneste i nærområdet med samme type utdanning så er det kanskje ikkje så farlig. Du har snakket med aktuell arbeidsplass, de vet om deg og det kan bli muligheter om ikke så lenge. Og du er fornøyd med en annen type jobb i mellomtida. Da hadde jeg nok flyttet hjem og blitt en del av lokalsamfunnet igjen. Håper du vil trives der igjen :-) Anonymous poster hash: 6822e...82c 1
Amarinda Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Selv om du er fra et lite sted, er det et NAVkontor der, og de vil nok ha behov for nye ansatte/vikarer etter hvert..
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Hva blir det til, TS? Anonymous poster hash: 418ac...b97
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå