Gå til innhold

Smerter på begge sider under ribbein og brystkasse, hjelp? vært hos legen 3 ganger, ikke noe hjelp å få..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har i en lang periode nå hatt smerter på begge sidene under ribbeina, og det smertene fortsetter/stråler opp mot brystkassen og hjerteregionen. Jeg for også vondt rundt skulderbladet, mest på venstre. Dette har kommet og gått en stund, og lurer veldig på hva det kan være. I begynnelsen hadde jeg kun vondt under venstre ribbein, men nå har jeg det på begge sidene og det er akkurat som det stråler i det området. ikke nedover magen.

Jeg har også opplevd å få vondt spesielt ved trening eller når jeg blir andpusten. Da får jeg vondt på sidene når jeg puster og ved skulderblad partiet.

Smertene gir seg ikke før det har gått flere timer, som sagt, så kommer det og går og jeg har det ikke hver dag. Men jeg føler at det blir verre og verre for hver gang.

I går kveld når jeg skulle legge meg, fikk jeg intense smerter og måtte prøve å ligge i en bestemt stilling for at det ikke sku gjøre så vondt.

Jeg har vært oss legen flere ganger, men det eneste de gjør er å kjenne/trykke på magen, noe som gjør vondt, og fortelle at jeg skal komme tilbake og se om det gir seg etter en stund, noe det ikke har gjort.

Har vært hos legen nå 3 ganger, og jeg synes ikke jeg får så stort med hjelp. synes det er helt grusomt når jeg først av får smertene, og vurdert flere ganger å ringe ambulanse. hva kan jeg gjøre? og hva tror dere det er? er det virkelig sånn at det blir tatt alvorlig når det er gått så langt at det er akutt.

Anonymous poster hash: 8747e...c0e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å legge med at smertestillende ikke har hjulpet.

Anonymous poster hash: b398b...4c3
Skrevet

Har du vært på legevakta, eller bare hos fastlegen din? Be om å få en blodprøve, hvilke organer kan det være som ligger i det området? Er det organer som utløser smertene dine? Hva med å dra på legevakta en dag som det ikke er fastlegen din som har vakt der...? Eller rett og slett dra direkte inn på sykehuset, og spørre om de har mulighet til å undersøke deg? Privat klinikk hvor du kan få røntgen/ultralyd uten henvisning?

Skrevet

Jeg har hatt omtrent de samme symptomene, men dette har vært noe vi kaller på dialekt for "brystsve" eller sure oppstøt. Disse kan arte seg på diverse måter slik som du beskriver. Smertene du kjenner i skulderen kan kanskje være anspente muskler. Jeg vet hvertfall at jeg blir bedre av å ta Pepsiduo og legge meg ned.

Anonymous poster hash: 5a8df...b40
Skrevet

Brystsmerter kan være veldig mye forskjellig, og sjelden hjertet. I 80% av tilfellene som kommer på legevakten med brystsmerter er det ikke hjertet det er noe galt med. Som oftest er det muskulært.

Men, det skal alltid bli tatt på alvor! Men leger tenker, du er ung det er sikkert ikke noe galt. Hvis du har råd så dra til en privat lege, volvat el. Så får du tatt en EKG og bli undersøkt i det minste.

Anonymous poster hash: 0c5ce...542
Skrevet

Høres ut som brystveggsmerter, ufarlig, men vondt.

Skrevet

Jeg tenkte selv at det var muskelsmerter i begynnelsen og at det ville gi seg, men det har det altså ikke. Selv med smertedempende medisin har jeg vondt. Og det er så intense smerter når det først av kommer, det blir bare vondere og vondere, jeg får høyere puls, hetetokter og må puste dypt. Noen ganger har jeg bare lyst å grine, for at det gjør så vondt. Jeg blir helt sløv og klarer ikke snekke tydelig eller rope høyt pga smertene.

Skrevet

Hva kan jeg gjøre da? Kan jo ikke trene mer siden jeg får så sykt smerter rundt ribbeina, ryggen og blir kvalm.

Skrevet

Umulig å si hva det er, men med smerter under ribbeina som stråler til skulderbladet, tenker jeg på en irritasjon av mellomgulvet, f.eks. pga tilstander i leveren. Men dette er som regel på høyre side, så ikke så typisk slik du beskriver det. Jeg ville dratt til legen en gang til, forklar nøye at dette er vanskelig å leve med, og vurdér om du er villig til å betale for en dobbeltime slik at legen har ekstra god tid. Skriv gjerne ned en smertedagbok - notér kl.slett for smerten, hvor sterk den er på en skala fra 0-10 (0 er ingen smerte, 10 er verst tenkelige), hvor lenge du hadde vondt og hva som eventuelt hjalp (smertestillende, leie, bevegelse, etc.). Notér også andre symptomer som svette, hetetokter, kvalme eller lignende. Det kan hjelpe til med å finne et mønster i smerteanfallene.

Får du disse smertene i relasjon til matinntak?

Anonymous poster hash: 64c90...bc7
  • Liker 1
Skrevet

Jeg tenkte selv at det var muskelsmerter i begynnelsen og at det ville gi seg, men det har det altså ikke. Selv med smertedempende medisin har jeg vondt. Og det er så intense smerter når det først av kommer, det blir bare vondere og vondere, jeg får høyere puls, hetetokter og må puste dypt. Noen ganger har jeg bare lyst å grine, for at det gjør så vondt. Jeg blir helt sløv og klarer ikke snekke tydelig eller rope høyt pga smertene.

Hva kan jeg gjøre da? Kan jo ikke trene mer siden jeg får så sykt smerter rundt ribbeina, ryggen og blir kvalm.

Hvis det er brystveggsmerter kan det både bli utløst og bli verre ved trening eller stress.

Har hatt det selv pga stress, så vet at det kan være vanskelig å slappe av og ikke stresse pga smertene.

På det verste har jeg hatt det et par uker sammenhengende før jeg har klart å slappe av nok til at det ble bedre.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg plagdes med akutt smerter under ribbeina i flere år. Var til legen for å sjekk alt i bukhulen, men fikk aldri noe ordentlig svar. Smertene er slik som du beskrev dem, til tross for at jeg ikke hadde like ekstreme tilfeller av utstråling. Men hver gang smertene kom kjentes det ut som jeg ble knivstukket i sidene.

I fjor derimot dro jeg til legen for å forklare en rekke problemer jeg hadde begynt å fått nå som jeg hadde begynt fast på trening. Jeg forklarte også smertene under ribbeina. Etter gjennomført undersøkelser fant vi ut at jeg hadde astma! og legen sa at smertene under ribbeina kunne være assosiert med astma, men var et veldig sjeldent symptom og derfor tenker man ikke automatisk på astma når du kun forklarer de symptomene.

Spør legen din om å gjennomføre en spirometri undersøkelse. De fleste har spirometri på legekontoret og det er veldig enkel og kjapt gjennomført.

Anonymous poster hash: e2a1c...dd3
  • Liker 1
Skrevet

Har du prøvd å spise glutenfritt? og sukkerfritt?

Og heller tilføre mer protein, fett og grønt i kosten?

Husk å drikke vann hver dag!

Anonymous poster hash: 7c826...593

Skrevet

Det der med smerter under ribbeina har jeg hatt. Jeg hadde under og mellom ribbeina og på en måte strålte litt bakover. Var veldig stressa i den tiden. Men jeg aner ikke hva det var for noe. Gikk til legen og gikk til legen...men nei, de fant jo ingenting. Men jeg fikk det bort med akupunktur faktisk ! Og jeg var igrunn veldig overrasket at det hjalp pga at jeg har prøvd akupunktur tidligere mot noe annet og da hjalp det ikke. Så jeg hadde mine tvil, men det forsvant og har aldri kommet tilbake . Hun satte nåler både mellom ribbein og under, jeg var utrolig øm og sår der også. Kanskje du kunne prøvd det ?

Anonymous poster hash: 77cc8...5cc
Skrevet

Jeg hadde lignende smerter, og trodde det var muskelspenninger men det viste seg å være gallestein.

Anonymous poster hash: 473bc...663

Skrevet

Brystvegg betennelse?

Høres ut som da jeg hadde det, forferdelig vondt!

Gikk over av segselv etter rundt 2 uker.

Skrevet

Hvordan går det nå TS?

Skrevet

Kommer smertene i forbindelse med matinntak?

Anonymous poster hash: 43c78...e08

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...