Gå til innhold

Trenger råd: hadde kjæledyrene våre gode liv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har postet dette i kjæledyrforumet også, men siden jeg ikke får noe svar poster jeg det her i tillegg..

Jeg har noen spørsmål jeg gjerne skulle fått litt råd om når det gjelder kanin og marsvin.

Jeg har en kanin, og mistet min andre kanin for et år siden pga tannsykdom. Søsteren min har også en kanin, og har tidligere hatt enda en kanin og et marsvin. Det jeg sliter veldig med nå er skyldfølelse for ting som kunne vært gjort for at de skulle fått det enda bedre. Kaninen jeg har nå går fritt på rommet mitt hele tiden bortsett fra om natten. Kaninen jeg hadde før gikk fritt store deler av livet sitt, men bodde også i bur i perioder. Søsteren min sine kaniner og marsvin har alltid hovedsaklig bodd i bur, men har i løpet av livene sine fått komme ut av burene regelmessig (ikke alltid like ofte, men de har alltid fått komme ut av og til).

Jeg sammenlikner livene til kjæledyrene våre med det jeg har sett og lest at andre har gjort for sine dyr, og da ser jeg at mange har dyrene sine gående fritt hele tiden, eller de har bygd gigantiske bur til dem og lignende. Så jeg føler at deres dyr må ha det veldig bra, og sammenliknet med det kan ikke våre dyr ha hatt det like bra, føler jeg..

Innerst inne tror jeg at våre dyr også alltid har hatt det helt fint, uavhengig av hvor ofte de har vært utenfor burene sine, kan jeg tro på dette? De har alltid hatt det de trenger for å ha det bra, og det har alltid virket som de har trivdes i burene sine. De har jo koset seg veldig når de har gått fritt, men de har hoppet frivillig inn i burene igjen, så de kan jo ikke ha hatt det fælt??

Jeg føler at det ikke er noen som har kaniner og marsvin i bur lenger, at alle har dem frittgående hele tiden, stemmer dette?

Da jeg gikk smådyrlinje på videregående lærte vi at kaninene skulle få komme ut og røre litt på seg regelmessig, men det var aldri snakk om at de måtte ha gigantiske 3-etasjes bur eller gå fritt hele tiden for å ha det bra.

Har jeg misforstått helt, eller kan jeg virkelig tro på at kaninene og marsvinet vårt har hatt helt fine liv hos oss? Jeg lar den gjenværende kaninen min gå fritt hele tiden nå, fordi jeg har blitt overbevist om at hun har det fælt i buret sitt (har lest folk skrive at de har det fælt i bur og at det er dyreplageri osv).

Vær så snill og gi meg noen råd rundt det her, jeg klarer ikke å stole på at vi har gjort en god jobb i det hele tatt, jeg føler vi sviktet dyrene og at de kunne hatt det så mye bedre! Fornuften min sier at de alltid har hatt det fint, for jeg har aldri følt det her tidligere, mens de levde følte jeg jo at de hadde det bra, hvis ikke hadde jeg jo gjort ting annerledes..

Takk på forhånd for svar!

Anonymous poster hash: 051fb...ac1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En kanin trenger en del aktivitet. For ikke å få problemer med rygg og hofter, trenger den å trene opp lårmusklene sine. Altså, trenger den å hoppe mye. Det er ingen grunn til å ha den løs hele tiden, selv om det i utgangspunktet er veldig bra for kaninen. Det den trenger er steder å løpe fritt. Aller helst med hinder og variert underlag og høydenivå, slik at den kan hope, løpe og strekke på seg.

Når det er sagt, har kaninen mange fiender ute i naturen, og de triver i trange og mørke rom. Derfor er det en fordel å passe på at kaninen har buret sitt tilgjengelig hele tiden (kaninens eiendom), men også andre små gjemmesteder (pappeske, liten hule laget av en dyne, en stol å gå under e.l.).

Da jeg hadde kanin var det vanlig at jeg åpnet buret slik at han kunne løpe rundt i rommet. Ofte åpnet jeg også utgangsdøren, slik at han kunne løpe fritt i hagen. Der sto det alltid et reisebur. Mat og vann sto både ute og inne.Kaninen løp fra seg, for så å komme inn igjen når han ville sove/spise/kose/finne ut hvor jeg var. Han var utenfor buret sitt min. 3 timer hver dag. Og det var han selv som gikk inn igjen.

Anonymous poster hash: 9bfc0...c3e
Skrevet

Jeg vet alt om at de bør få løpe ute litt hver dag, men om de ikke alltid får det, betyr det da at de har det fælt og ikke har et godt liv?

Det jeg lurte på var ikke hvordan ting skal gjøres best mulig, for jeg vet at vi kunne gjort ting annerledes. Jeg lurer på om vi ga dem dårlige liv på grunnlag av at de ikke alltid var så mye utenfor burene som de burde ha vært? Eller gjorde vi en god nok jobb så de hadde gode liv?

Skrevet

Det kommer veldig an på kaninene. Jeg selv hadde tre stykker. Den ene storkoste seg i buret sitt. Ville omtrent ikke ut, med mindre det var for å få kos. Den andre kunne ikke være nok ute. Så fort buret ble åpnet pilte han ut, og ble borte til han ble hentet inn igjen. Den tredje var en blanding. Han var helst utenfor buret, men holdt seg alltid i nærheten. Hoppet litt ut og inn.

Det er vanskelig å svare på om dine dyr hadde det bra eller ikke. Det finnes verre ting enn å la dem være i buret en hel dag nå og da. Så lenge de alltid hadde tilgang på mat og vann, alltid hadde relativt rent bur og god balanse mellom oppmerksomhet og ro, så hadde de det nok helt fint.

Trivselstegn hos en kanin er først og fremst hygiene. Vasker den seg ofte, har den det bra.

Skrevet

Det gikk ofte flere dager mellom hver gang de var ute av burene, men bestandig når de var ute så oppførte de seg helt normalt, og de har igjennom hele livet vært nøye på å vaske seg. Så selv om de ikke var så mye ute av burene som de burde vært så kan jeg stole på at de hadde gode liv og ikke hadde det fælt?

Skrevet

Kan jeg stole på at marsvinet hadde et godt liv også? Det var søsteren min sitt marsvin, og derfor også hennes ansvar, men jeg grubler likevel mye over dette.

Marsvinet bodde alene, og jeg vet at de aller helst skal være flere sammen for å ha det helt perfekt. Men jeg har alltid følt at den hadde det fint likevel, det er mulig, er det ikke det da?

Søsteren min var ikke alltid like flink til å bruke tid på han, men han fikk oppmerksomhet hver dag, og hadde alt han trengte for å ha det grunnleggende bra. Men det at han ikke hadde en marsvinvenn, og at søsteren min kunne brukt mer tid på han, betyr det automatisk at han hadde et dårlig liv?

Han oppførte seg som et helt vanlig marsvin, var alltid nysgjerrig når man gikk forbi buret hans, og han var kontaktsøkende og snakket når noen var i rommet.

Høres det ut som at jeg kan slå meg til ro med at marsvinet hadde et godt nok liv? Jeg vet at han kunne hatt det bedre for å ha det helt perfekt, men hadde han et godt nok liv fordet?

Det hadde vært fint å få bekreftet dette av noen flere, familien min sier at dyrene våre alltid har hatt det helt fint, men når jeg har lest så mye i ettertid om at folk mener det er dyreplageri å ha dyr i bur osv, så har jeg blitt overbevist om at vi har gjort feil og at dyrene ikke har hatt gode liv.. Det er veldig vondt å føle det sånn.

Takk på forhånd for svar!

Skrevet

Jeg lurer på en ting.i og med at de er inne..blir det ikke tiss og bæsj liksom everywhere ????

Skrevet

Kaniner er ekstremt renslige. De er som oftest veldig raskt ute med å finne seg et toalett. (Ett hjørne der de gjør fra seg). Så tiss og bæsj blir det ikke overalt.

Skrevet

Det er TS igjen her. Jeg trenger å få noen flere råd, å få høre at jeg og søsteren min ikke har vært dårlige eiere. Jeg har lest at noen mener det er dyreplageri å ha kaniner og marsvin bosatt i bur. Har jeg drevet med dyreplageri??

Ja, dyrene våre bodde hovedsaklig i bur, men de var alltid ute med jevne mellomrom, og når de først var ute var de ute i flere timer. Ikke hver dag, og av og til ikke mer enn kanskje annenhver uke. Men de hadde alltid plass til å røre seg i burene, og hadde alt det de trengte for å ha det bra. I perioder var de ofte ute, mens i andre perioder igjen var de i burene en del. Men før har jeg aldri tenkt at de har hatt det fælt, jeg har iallefall aldri følt at jeg har drevet dyreplageri, jeg blir helt ødelagt av at noen kan mene at vi har drevet dyreplageri med dyrene våre! Har jeg det??

Jeg trenger virkelig råd! Ikke fortell meg hva de trenger osv av aktivitet og sånn, jeg vet alt det, og de har vært aktive regelmessig gjennom hele livene sine, de har IKKE sittet i bittesmå bur alene hele livet.

Kan noen svare meg, vær så snill? Jeg blir gal av å gå rundt og føle at dyrene våre har hatt det fælt og at vi har drevet dyreplageri!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...