Gå til innhold

Hvorfor skriver folk K i stedet for 000?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er en trend jeg har lagt merke til i det siste. I stedet for å skrive at bilen koster 150.000 skriver de 150K. Whyyyyy? For å spare det ekstra sekundet det tar å skrive 000? Ser så teit ut!

Anonymous poster hash: 39207...64a
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lettere å skrive, lettere å lese. Se feks i den 10-siders tråden med han med huslånet og eksen, han skriver feil antall nuller flere ganger, og man ender opp med å måtte telle og gjette seg til hva han mener.

Anonymous poster hash: c28c1...5d2
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen koster 150 kilo cash! :P

Riktig, noe som betyr 150 000 cash.

Det er jo mange der ute som tror at kilo i seg selv har noe med vekt å gjøre, men det er kilogram (kg), som altså betyr 1000 gram.

Anonymous poster hash: 6efee...e62

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ildhane

http://en.wikipedia.org/wiki/Kilo-

dette er knapt en trend, dette har eksistert i over 200 år og er helt vanlig, i andre land er det også vanlig å omtale en million som M. som i overskrifter i aviser i england kan du lese " £100M spent on war this year "

personlig så foretrekker jeg å omtale 1000 som 1e3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet K i flere år, er helt vanlig i min omgangskrets.

Fy søren, jeg spyyyr nesten bare jeg ser K, ass.

Anonymous poster hash: b56d5...d67

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til flisespikkeinfo brukes liten k til kilo, stor K står for Kelvin.

"150K for en bil" kan også skrives "-123.15°C for en bil"

Anonymous poster hash: 1c1e2...16a
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noen trend, heller en vanesak. Og det å håndtere tall i tusen og tusen fremfor å ta med alle tallene er svært vanlig, hvis du leser budsjettet til en bedrift så står feks tallene der oppgitt "I tusen kroner" eller "I millioner kroner". Dette skrives ofte 1k eller 1m.

Når du har med store tall å gjøre er k og m rett og slett mye enklere å ha med å gjøre en å skrive tallene fullt ut. Si du feks skriver 100000, 1000000, 2500000, 35000000, 850000000.. Du bruker litt til på å lese det av, og det er fort gjort å skrive en eller to nuller feil noe som i mange tilfeller kan ha store konsekvenser. Mens hvis du skriver 100k, 1m, 2,5m, 35m og 850m blir det mye mer ryddig og derfor vanskeligere å gjøre feil. :)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er en trend jeg har lagt merke til i det siste. I stedet for å skrive at bilen koster 150.000 skriver de 150K. Whyyyyy? For å spare det ekstra sekundet det tar å skrive 000? Ser så teit ut!

Anonymous poster hash: 39207...64a

I det siste? Nettopp våkna fra koma?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, jeg spyyyr nesten bare jeg ser K, ass.

Anonymous poster hash: b56d5...d67

Ellers?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FuturePrimitive

Det mest ryddige er jo å bruke bokstaver. Tusen kroner. En million kroner. En millard høns. En billiard kvinner. Da slipper man å tolke og telle antall nuller OG..de som eventuelt måtte irritere seg over dette nye hippe trendbegrepet "k" (må ikke forveksles med K (celvin) kg (kilogram) eller Kvinneguiden) slipper det.

Det er jo tusen milliarder trilliarder zillioner kg-gram bedre!

Endret av FuturePrimitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...