Gjest tuppesjura Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Her starter julen 1.desember evt 1.søndag i advent (alt ettersom hva som kommer først). Vi henger opp stjerner i vinduer og leter frem adventsstaken. Det pyntes også litt med lilla. Kvelden før 1.desember henger ungene opp adventskalenderen, og nissen kommer med pakkene i løpet av natta. Ellers har vi litt baking i løpet av desember. Det varierer litt når det gjøres, men når vi har tid. Baker ikke så veldig mye, for erfaringsmessig blir det ikke spist. Årets julefilm ser vi ikke før det har blitt desember. Da er det stas å dra på kino hele familien! Julekalenderen på barnetv må følges, både av store og små. I tillegg har vi en del julekalendre på dvd som også tas frem når det blir desember. Julefilmene må sees før jul. Det begynner å bli ganske mange blant annet: Polarekspressen Julenissen 1 Julenissen 2 Julenissen 3 Blåfjell Alene hjemme filmene I år må vi vel også kjøpe reisen til julestjernen. Julenissen sender gjerne brev til ungene i løpet av desember. Og han lusker gjerne rundt husdørne så ungene får et glimt av han. Det er stor stas! En helg før jul pynter vi pepperkakehus. Det gleder ungene seg alltid til. Ungene pleier også å ha en helg hos besteforeldrene før jul. Da baker de pepperkaker og koser seg. Lillejulaften er ungene i seng til vanlig tid. De henger opp julestrømpen. Når de er sovnet starter pyntingen av juletreet og huset ellers, og gavene havner under treet. Det er stor stas å stå opp om morgenen og se om nissen har vært her i løpet av natta. På julaften har vi en rolig morgen. Ser på Julemorgen på tv og spiser godteriet som var i strømpen. Det pleier også å ligge en gave i strømpen fra nissen, noe å holde på med i løpet av dagen. På formiddagen drar vi enten til familien eller de kommer til oss. Da kommer nissen! Det er stor stas! I de siste årene har vi måttet finne en fremmed nisse, for ungene har begynt å kjenne igjen fedrene. Når dette er over er det hjem og ordne klar middagen. Den spiser vi ca 1630. Etter dette er det en liten stund med avslappning før vi starter med gaveåpningen. Da åpner vi en og en gave, slik at alle får se hva de andre får, også tar det litt lengre tid. Resten av kvelden er bare avslapning og kos! Jeg elsker jula!! Hvordan er deres tradisjoner? 1
Millimani Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Nå bor jeg alene, men har litt egne "tradisjoner" for desember, og når det kommer til jula så blir det mye med familien. Først er advents-tiden med lysestake i vinduet, evt også julestjerne i vinduet. Lilla stearinlys, og julemusikk tas også fram. Jeg har ikke så mye advents-pynt, men det trenger det ikke nødvendigvis være så mye av for min del. Julemusikken spilles når jeg ønsker det, og Oslo Gospel Coir-konsert i byens konsert-hus må jeg også ha med meg sammen med søstra mi, eller med en nær venn. Er det en god tv-serie gjennom advents-tiden kan jeg følge med på den, men jeg har ikke noe behov for det. Alene hjemme-filmene ser jeg i løpet av advent eller jul, og evt andre julefilmer. Når jula nærmer seg baker jeg krumkaker og kanskje noe annet, men jeg spiser ikke så mye julebakst, så det er bare krumkaker som er et must. Julepynten tas fram 22.12., evt 23.12. Julaften morgen er det å se gode julefilmer som går på tv, spise julegodt i julestrømpe fra mamma. Får det fortsatt selv om jeg har bodd for meg selv i 12 år Er været akseptabelt går jeg en liten tur i løpet av formiddagen, og så ser jeg TV-gudstjenesten. Når julekvelden nærmer seg blir jeg henta av et familiemedlem til julefeiring med familie, vi er som regel ni personer samla. Julemiddag spises ved 17-tida, god tid rundt bordet. Ingen små barn. Så er det å la maten synke litt før det er gave-åpning som også går rolig for seg. En og en åpner gave, mens de andre ser på. Alle skriver ned hvem gaven er fra og hva de får. Resten av kvelden går med til sosialt samvær og ikke noe spesielt. En av juledagene er det koldtbord med de samme gjestene som på julaften. Masse god julemat
HedvigR Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Adventspynten tas frem 1. desember, og det kommer mer og mer julepynt utover. Vi bruker lilla lys i adventsstaka. Selv om jeg ikke får noe i adventskalenderen lengre så taes den frem likevel og henger på kjøkkenet i desember, for den ser så fin ut! Treet tas inn ganske tidlig, men pyntes ikke før lille julaften. I vinduene har vi rød teip og sånn spraysnø på boks. Litt ut i desember lager vi pepperkaker, og av og til pepperkakehus. Ellers er verken jeg eller mamma særlig julebakstmennesker, så vi baker ikke andre ting. Lille julaften samles familien hvor enn vi skal være det året, og vi spiser grøt med mandel i. Vinneren får som regel en marsipangris. På julaften spiser vi en goood og treg frokost med hele familien, og "barna" får åpne en av de minste gavene. Jeg og noen andre ser på Tre Nøtter til Askepott, og selvfølgelig Disney! Mor til søstra vil gjerne i kirka, men klarer ikke overtale oss andre, så hun går som regel alene Pappa er den som styrer mest på kjøkkenet, mens vi andre hjelper til der vi kan. Vi spiser nesten alltid pinnekjøtt, men av og til har vi ribbe i tillegg. Riskrem til dessert! Etter julemiddagen er det kaffe og avslapning, vi plaprer litt i vei og lar maten synke. Så er det tid for å åpne gavene, og da har vi en som deler ut og vi åpner en og en. Det tar som regel veldig lang tid da vi gjerne er en del folk, så vi har ofte en kaffepause Så spiller vi gjerne noen spørrespill eller har quiz, og fortsetter å kose oss. 1. juledag domineres av en geeedigen frokost som gjerne består av mye rester fra gårsdagens julemiddag. Ellers har vi ingen særlig sterke tradisjoner for romjula, vi gjør det vi føler for og nyter livet
Zakuro Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Lille julaften må jo Grevinnen og Hovmesteren ses. Blir ikke jul uten! Men ikke alltid vi spiser grøt på lillejulaften. Er derimot å tenner lys på kirkegården, så de kan gå julaften i møte i lyset:) Vet jeg mange ser Tre nøtter til Askepott men den har jeg faktisk aldri sett! Samme med Brødrene Løvehjerte(trodde bestekompisen min skulle kaldkvele meg så må vel se den ) Jeg må derimot se Star Wars-triologien, Hjemme Alene 1&2 og Balto Men går ned en del disney og slikt også. Men må jeg se Flåklypa eller Gremlings en gang til så hopper jeg ut vinduet! Så går jeg alltid grytidlig morgentur på julaften i snøen med bestekompisen min, så lager vi snømann om det er kramsnø Og vi er midt i 20-åra Så blir det julefrokost med sylte, hjemmelagde rundstykker, mandariner osv... mmm^^, Så må det være ribbe med sprø svor på julaften ellers er det ikke julaften. Broren min og jeg pleide å feire julaften hos pappa, men et år skulle vi feire hos mamma, og det ble RAMASKRIK fra broren min og meg da hun la ribba med svoren NED så den ikke blir sprø Og så må det være mamma sin hjemmelagde riskrem med bringebærsaus på til dessert, eller moltekrem med krumkaker om vi er hos fatter'n:) Så har jeg en tradisjon med bestevenninene mine; vi har vår egen "mini-julaften" som regel i dagene rett før. Da har vi et mini-juletre, utveksler og åpner gaver, vi lager risengrynsgrøt(MED mandel og marsipangris!) og har gløgg til, så lager vi pepperkaker med melis og nonstop og marsipanfigurer med sjokolade:) SUPERKOS! Vet ikke om dette teller som en tradisjon men; hvert år spør moren min meg om jeg kan lese juleevangeliet, og hvert år sier jeg nei Nekter ikke henne å gjøre det, men nei, det vil hun ikke:P Julestrømpe har blitt mitt ansvar med årene, så jeg er å henger på sengene, også meg selv:P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå