AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Har trent for mye det siste året og for 6 mnd siden begynte jeg med styrketrening. Har veldig synlige musker men er i tillegg undervektig også. Jeg har nå målt fettprosenten min med inbody 720 der du står på en vekt oh holder i noen håndtak i ett minutt. Ble litt sjokkert over resultatet. Har en BMI på litt under 17, normal muskelmasse og en fettprosent på 6, 7. Hvor farlig er dette egentlig? Jeg føler meg generelt i dårlig form, slapp, svimmel og fryser. Skal opp i vekt, men lurer bare på om resultatet jeg fikk er til å stole på? Gjorde det hos ernæringsfysiolog og vedkommende mente at resultatet ga en god pekepinn. Er det mer farlig med lav fettprosent enn lav BMI og bør jeg kutte ut all form for kondisjonstrening en tid fremover? Anonymous poster hash: 589a9...d3f
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 Er du mann eller dame? Anonymous poster hash: 65d7a...3e8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Det er av vesentlig betydning for svaret om du er mann eller kvinne. Om du er kvinne høres 6,7 i fettprosent altfor, altfor lavt ut. Har selv målt til 13,6 en gang, og fikk beskjed om å øke den. Så lav fettprosent i kombinasjon med lav BMI høres usunt ut. Anonymous poster hash: d3ac1...c0e
Løvetanten Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Du må for det første få i deg mer mat! Herregud, en så lav fettprosent er jo en indikasjon på at du langsomt sulter deg selv ihjel. Blir trist av å lese dette Hvordan klarte du å komme deg så langt uten å lytte til hva kroppen fortalte deg på veien? Klart du er i dårlig form og fryser og er svimmel. Har du mens? Når sluttet du evt å få mens? Er du mann så ser du såklart bort fra spørsmålet. Spis mer mat! Spis kjøtt og fisk og egg og feite meieriprodukter. Spis frukt og grønnsaker, nøtter og frø. Spis skinnet på kyllingen, fettet på koteletten, sauser med masse godt melkefett. Fruktsalat med krem, yoghurt med bær og kokosflak. Lag kakao med helmelk. Tren gjerne, men tren fornuftig. Ingen i hele verden har godt av overtrening, og med mindre du satser mot en konkurranse eller tittel så ser jeg ingen grunn til at du skal ødelegge kropp og helse (ikke for en konkurranse eller sport heller for den saks skyld.. Det er galskap!). Tenk heller funksjonelt og ikke minst, tenk på fysisk og psykisk helse. Det er bedre å være en glad slappfisk enn syk og rippa
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er kvinne. Blir selv veldig lei meg når jeg leser svarene her. Gått litt opp for meg hvilket uføre jeg har havnet i.Har rett og slett endt opp med en overtrent syk kropp. Skal snakke med legen om dette. Har mistet mensen for jeg blør nesten ingenting, men jeg går på p piller og da er det vel vanskelig å vite helt sikkert om man har mensen ettersom det er falsk eggløsning når en går på p-piller. Synes det er sykt at jeg kan være så rippa og ha en BMI på 17. Det sier vel litt om hvor misvisende BMI er når man trener mye. Nå skal jeg iallefall jobbe meg ut av dette helvete, men det blir tøft å legge på seg når man til tider ser noe annet i speilet. Har fått et litt forvrengt bilde av egen kropp og hva som er normale mengder mat. Kostholdet mitt har vært høyt på proteiner (3 gram per kilo kroppsvekt) lite fett og moderat med karbohydrater. Nå skal jeg øke fettinntak betraktelig selv om jeg synes det er skummelt. Får håpe jeg klarer dette, for slik som dette kan jeg ikke leve. Har blitt veldig deprimert og apatisk også og orker ingenting. Klarer å trene 1 time daglig men det gjør jeg ikke fordi jeg synes det er moro. Det er ren tvang. Skal virkelig prøve å endre denne usunne livsstilen for som du sier så er det bedre å være en glad slappfisk enn syk og mager. Anonymous poster hash: 589a9...d3f
Supraspinatus Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er kvinne. Blir selv veldig lei meg når jeg leser svarene her. Gått litt opp for meg hvilket uføre jeg har havnet i.Har rett og slett endt opp med en overtrent syk kropp. Skal snakke med legen om dette. Har mistet mensen for jeg blør nesten ingenting, men jeg går på p piller og da er det vel vanskelig å vite helt sikkert om man har mensen ettersom det er falsk eggløsning når en går på p-piller. Synes det er sykt at jeg kan være så rippa og ha en BMI på 17. Det sier vel litt om hvor misvisende BMI er når man trener mye. Nå skal jeg iallefall jobbe meg ut av dette helvete, men det blir tøft å legge på seg når man til tider ser noe annet i speilet. Har fått et litt forvrengt bilde av egen kropp og hva som er normale mengder mat. Kostholdet mitt har vært høyt på proteiner (3 gram per kilo kroppsvekt) lite fett og moderat med karbohydrater. Nå skal jeg øke fettinntak betraktelig selv om jeg synes det er skummelt. Får håpe jeg klarer dette, for slik som dette kan jeg ikke leve. Har blitt veldig deprimert og apatisk også og orker ingenting. Klarer å trene 1 time daglig men det gjør jeg ikke fordi jeg synes det er moro. Det er ren tvang. Skal virkelig prøve å endre denne usunne livsstilen for som du sier så er det bedre å være en glad slappfisk enn syk og mager.Anonymous poster hash: 589a9...d3f Nå er ikke jeg lege, men jeg synes du skal være litt forsiktig med å la deg bli "dømt" på et forum for å være sykelig undervektig. Dersom du trener mye er det ikke så rart at du er "ripped". Du sier at du føler deg dårlig. Begynte det før eller etter du målte fettprosenten? Du trenger ikke kutte all kondisjonstrening, men det kan nok være lurt å kutte ut langkjøring i en periode. Høsten er off-season for løping og det er en utmerket periode å drive grunntrening styrke og stabilitet. Og hvis du mener det selv bør du øke energi-inntaket. Den letteste måten en kan øke inntaket på er å drikke energien. Og da mener jeg ikke brus. Om du tåler melk er h-melk et utmerket alternativ. Drikker du en liter h-melk i tillegg til det andre du spiser/drikker så får du nok fart på sakene. I tillegg er det sikkert ikke så dumt å knaske nøtter (cashews er lett å spise mye av!) og om du drikker kaffe kan du ha usaltet (!!!) smør i. Ev litt cocosa eller tilsvarende.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg er kvinne. Blir selv veldig lei meg når jeg leser svarene her. Gått litt opp for meg hvilket uføre jeg har havnet i.Har rett og slett endt opp med en overtrent syk kropp. Skal snakke med legen om dette. Har mistet mensen for jeg blør nesten ingenting, men jeg går på p piller og da er det vel vanskelig å vite helt sikkert om man har mensen ettersom det er falsk eggløsning når en går på p-piller. Synes det er sykt at jeg kan være så rippa og ha en BMI på 17. Det sier vel litt om hvor misvisende BMI er når man trener mye. Nå skal jeg iallefall jobbe meg ut av dette helvete, men det blir tøft å legge på seg når man til tider ser noe annet i speilet. Har fått et litt forvrengt bilde av egen kropp og hva som er normale mengder mat. Kostholdet mitt har vært høyt på proteiner (3 gram per kilo kroppsvekt) lite fett og moderat med karbohydrater. Nå skal jeg øke fettinntak betraktelig selv om jeg synes det er skummelt. Får håpe jeg klarer dette, for slik som dette kan jeg ikke leve. Har blitt veldig deprimert og apatisk også og orker ingenting. Klarer å trene 1 time daglig men det gjør jeg ikke fordi jeg synes det er moro. Det er ren tvang. Skal virkelig prøve å endre denne usunne livsstilen for som du sier så er det bedre å være en glad slappfisk enn syk og mager.Anonymous poster hash: 589a9...d3f BMI pleier å være misvisende andre veien. Altså at man får høy BMI selv om man er trent. 17 er lav BMI uansett om du er trent eller ikke. Syntes ikek det er overaskende at du er rippet med så lav BMI. Anonymous poster hash: a3a63...97b
Løvetanten Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Har fått et litt forvrengt bilde av egen kropp...Anonymous poster hash: 589a9...d3f Og det er ikke rart! Den nye fitness-bølgen som skal ha oss kvinner både sylslanke og topptrente er helt forferdelig. Vi skal være slanke, men ha masse muskler. Vi skal trene som en mann, men spise som en kattunge. Vi skal ikke gi oss når vi er slitne, men når vi er ferdige. Vi skal ha blodsmak i munnen og prikker i synsfeltet. Fitspobilder og -slogans gjør meg forbanna. De sier "ignorer kroppens signaler", "tren så det gjør vondt", "sult er et tegn på svakhet". Det er klin umulig å se bilde av en normal kvinne i media, og de få gangene det skjer blir man nesten litt satt ut. Normale, slanke kvinner blir kalt pluss-modeller. Hvor sykt er ikke det?? Vi kvinner trenger fettet vårt. Vi trenger å få lov til å ha former. Vi har naturlig en mye høyere fettprosent enn menn har, og vi kan være veldig følsomme for sult og overtrening. Men kroppen sier ifra lenge før det blir farlig. Den blir trøtt, den blir lettere syk, tålmodigheten går ned, man blir gjerne bleik, mister hår, huden blir gusten, neglene skjøre. Mensen uteblir eller blir uregelmessig og kroppen er ikke nødvendigvis fast, heller litt slapp. Vi kvinner merker det gjerne på psyken også. Sult og en sliten kropp gjør noe med deg, og det er ikke bra ting. Jeg har selv opplevd at kroppen har sagt ifra, og det var når jeg drev aktiv intermittent fasting. I starten følte jeg meg helt topp og hadde masse energi, men etter en tid så merket jeg at formen dalte hurtig. Jeg begynte å miste hår, jeg ble matt i kroppen, kald, sov dårlig og ble nervøs. Jeg kuttet ut IF og passet på at jeg fikk i meg mer mat hver dag, og det ble helt bra etter en uke. Endret 1. oktober 2013 av Løvetanten 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå