AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #1 Skrevet 1. oktober 2013 Hva synes dere om dette. Foreldre er motstander av lekser, og synes det er helt greit at barnet går for å lære det som skal læres på skolen, og liker ikke kritikk fra lærere om at lekser ikke er gjort, når barnet likevel har full kontroll og får gjort mer i timene enn de fleste andre i klassen gjør i timene og i lekser samlet sett. En lekse som går ut på å skrive alle de store og alle de små bokstavene 10 ganger, når man allerede kunne det fra før, er det vel ikke mye poeng i? Og å gjøre x antall mattestykker av en karakter man allerede kan, når man uansett ligger blant de fremste i klassen. Er dere enige i at det er viktig for lærerens makt/kontroll/respekt at slike unødvendige lekser bare må gjøres, slik at barnet kaster bort mye tid hjemme kun for å tilfredsstille lærerens maktbehov? Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae 1
I Grosny Skrevet 1. oktober 2013 #2 Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Hva synes dere om dette. Foreldre er motstander av lekser, og synes det er helt greit at barnet går for å lære det som skal læres på skolen, og liker ikke kritikk fra lærere om at lekser ikke er gjort, når barnet likevel har full kontroll og får gjort mer i timene enn de fleste andre i klassen gjør i timene og i lekser samlet sett. En lekse som går ut på å skrive alle de store og alle de små bokstavene 10 ganger, når man allerede kunne det fra før, er det vel ikke mye poeng i? Og å gjøre x antall mattestykker av en karakter man allerede kan, når man uansett ligger blant de fremste i klassen. Er dere enige i at det er viktig for lærerens makt/kontroll/respekt at slike unødvendige lekser bare må gjøres, slik at barnet kaster bort mye tid hjemme kun for å tilfredsstille lærerens maktbehov? Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae Når jeg var ung, så regnet jeg ferdig alle matteoppgavene det første kvarteret av timen, og brukte resten av tiden på de andre leksene. Det gikk fint, men jeg møtte veggen på vgs, og matematikkarakteren falt helt ned til 4, fordi jeg ikke hadde lært å gjøre større leksemengder. Det som var litt ironisk var at den svakeste gutten i min klasse på småskolen gikk ut med knallkarakterer på vgs. Foreldrene presset han til å ikke gå ut å leke før alle lekser var skikkelig gjort. I alle år. De nektet også at han skulle dumpe i tredje klasse. Han lærte å jobbe med lekser, og dette ga han styrke på vgs. Det er altså veldig viktig å lære seg lekser, men rutinemessige "dumme " oppgaver virker veldig demotiverende. Ta en skikkelig prat med læreren og foreslå spennende alternative lekser, som f.eks å lese Norsk- og fremmedspråklig litteratur, eller å lese seg opp på hans egne interesseområder, evt. lære seg webdesign eller noe. Eller han kan gjøre "gymlekser", med en fotball sammen med de andre barna, Endret 1. oktober 2013 av I Grosny 9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Hva synes dere om dette. Foreldre er motstander av lekser, og synes det er helt greit at barnet går for å lære det som skal læres på skolen, og liker ikke kritikk fra lærere om at lekser ikke er gjort, når barnet likevel har full kontroll og får gjort mer i timene enn de fleste andre i klassen gjør i timene og i lekser samlet sett. En lekse som går ut på å skrive alle de store og alle de små bokstavene 10 ganger, når man allerede kunne det fra før, er det vel ikke mye poeng i? Og å gjøre x antall mattestykker av en karakter man allerede kan, når man uansett ligger blant de fremste i klassen. Er dere enige i at det er viktig for lærerens makt/kontroll/respekt at slike unødvendige lekser bare må gjøres, slik at barnet kaster bort mye tid hjemme kun for å tilfredsstille lærerens maktbehov? Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae Hvordan kan man være motstander av lekser som foreldre? Du legger litt vel mye i lærerens maktbehov her. Jeg var selv et barn som alltid var fremst i klassen, jeg trengte ikke å gjøre lekser og gjorde veldig ofte ikke lekser heller, med mindre det var innlevering. Nå er jeg lærer selv. Det jeg gikk glipp av var disiplin og det å faktisk gjøre de oppgavene man blir bedt om. En god lærer gir imidlertid ikke meningsløse oppgaver, men gir elevene utfordringer uansett nivå. Å skrive bokstavene om igjen mange ganger høres veldig lite fruktbart ut, i det minste kunne læreren bedt dem om å skrive dem med forskjellige farger eller noe. Jeg gir lekser fordi de svakere elevene trenger treningen og de flinkere elevene trenger å lære seg til at selv kjedelige oppgaver må gjøres. Det har ingenting med mitt kontrollbehov eller maktbehov å gjøre. Jeg selv kunne ikke gitt mer blaffen i leksene hvis jeg hadde ønsket det. Uten lekser ville min jobb vært lettere, og som sagt var jeg selv et barn som verken gjorde lekser eller trengte å gjøre lekser for å få stoffet til å sitte. Regner med at du er en av foreldrene og eleven det er snakk om er ditt barn. Hvis du synes leksene er så meningsløse, bør du vel selv gi barnet oppgaver som er mer spennende og stimulerer læring? Det heter seg at samarbeid mellom skole og hjem er viktig, og her er det jo snakk om regelrett trenering med foreldrenes velsignelse. Anonymous poster hash: 05bbe...903 7
Eliisa Skrevet 1. oktober 2013 #4 Skrevet 1. oktober 2013 Moren min var akkurat som deg. Jeg "slapp" å gjøre lekser hjemme og hun var veldig oppmerksom på at jeg kunne stoffet og at lærerne var håpløse. Hun hadde helt rett i at jeg kunne stoffet, men det jeg satt igjen med da jeg skulle ta høyere utdannelse var elendige studievaner. Jeg var rett og slett håpløs. Jeg hadde aldri lært meg å jobbe for å lære ting jeg ikke tok lett og jeg hadde glidd gjennom grunnskolen. Lekser handler om mye mer enn repitisjon. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller forsøkt å få bedre tilpasset lekser og passet på at barnet gjorde disse. Win-win. 4
Chloe- Skrevet 1. oktober 2013 #5 Skrevet 1. oktober 2013 Ga, gi mer makt til foreldrene som til de grader overvurderer podens evner! Eller så kan vi stole på at læreren faktisk også har innsikt i barnets behov og utvikling. Ingen har dødd av å gjøre en lekse for mye. 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg tenker at mor gjør barnet en bjørnetjeneste ved å lære det at man skal opponere i hytt og gevær, og at det skal bli fryktelig slitsomt for den stakkars læreren å måtte tilpasse og begrunne hver eneste lekse gjennom hele skoleåret, for alle elevene. Mine skole sterke barn fikk følgende svar fra meg, da de sutret over lekser de kunne fra før: "Så praktisk for deg da, da er du ferdig med dem på en-to-tre!" Og det var den diskusjonen Anonymous poster hash: 57fd1...e3c 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #7 Skrevet 1. oktober 2013 Enig i at lærerne ofte kan være flinkere til å utfordre elevene mer når det gjelder leksene. Lekser er repetisjon av det elevene har lært på skolen, noen har lært fort mens andre trenger mer repetisjon. Har selv en sønn i fjerde klasse som lærer fort, og han synes lekser er gørr. Da ser jeg på det som min oppgave å finne utfordringer i leksene som han trenger å jobbe med selv, det kan være f.eks at han fint kan skrive alle bokstavene, men han må jobbe med å skrive pent, på linja, bokstavstørrelse etc. Det blir et annet fokus enn å bare skrive bokstavene. Matte er han god i og, da tar jeg matteboka og leser oppgavene høyt for han, og så må han regne svaret i hodet før han skriver det ned, eller jeg finner på egne oppgaver vi gjør sammen. Gjør ofte det samme med leselekser, han leser først, så stiller jeg spørsmål fra teksten etterpå. Det krever selvfølgelig en del av oss foreldre og det tar ekstra tid, men jeg ser at lekser har blitt mer spennende og at han lærer egne teknikker ift hvordan han løser oppgaver. Jeg er sikker på at det vil hjelpe han mye når han blir større. Anonymous poster hash: 663fa...bee 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg mener lekser er en uting som frarøver ungene barndommen. Dagens skole invaderer barnas liv og fritid på en måte som er helt uakseptabel. Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 For å moderere meg litt: For det første må lærere slutte å gi lekser for leksenes skyld! Å gi elevene hjemmearbeid bare fordi man vil gi dem noe å gjøre på fritiden, eller fordi det «hører med» en lærers jobb å gi lekser, ja det er det reneste tøv, og grenser til det glade vanvidd. Skal man gi lekser så må det for Guds skyld ha et formål utover det å plage elever og foresatte. Lekser for leksenes skyld er en uting, og dessverre er det mange lærere som arbeider etter prinsippet lekser for leksenes skyld, og at alle elevene skal gjøre nøyaktig samme lekser osv. Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #10 Skrevet 1. oktober 2013 Hva synes dere om dette. Foreldre er motstander av lekser, og synes det er helt greit at barnet går for å lære det som skal læres på skolen, og liker ikke kritikk fra lærere om at lekser ikke er gjort, når barnet likevel har full kontroll og får gjort mer i timene enn de fleste andre i klassen gjør i timene og i lekser samlet sett. En lekse som går ut på å skrive alle de store og alle de små bokstavene 10 ganger, når man allerede kunne det fra før, er det vel ikke mye poeng i? Og å gjøre x antall mattestykker av en karakter man allerede kan, når man uansett ligger blant de fremste i klassen. Er dere enige i at det er viktig for lærerens makt/kontroll/respekt at slike unødvendige lekser bare må gjøres, slik at barnet kaster bort mye tid hjemme kun for å tilfredsstille lærerens maktbehov? Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae En av de tingene flinke barn blir dårligst på (sammenlignet med andre barn) er utholdenhet, disiplin og konsentrasjon. Barnet må lære at det skal jobbes i (feks) 2 timer med dette stoffet. Syns du pensum er for lett så gi vanskeligere oppgaver. Lær ungen å jobbe. Å faktisk slite for resultat. Om barnet er rask med å ta bokstavene så trenger h*n likevel garantert å finslipe det estetiske ved skrivingen. Om h*n er rask på 2+3 så kan h*n likevel fint regne raskere og raskere. En er aldri utlært, selv på de enkle ting. "Fremst i klassen" betyr ingenting. For at DITT barn skal nå SITT potensial må det øvelse til. Anonymous poster hash: 96285...e88 5
Wolfmoon Skrevet 1. oktober 2013 #11 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg må bare henge meg på som en av de som var slapp med lekser i mange år, nettopp fordi jeg hadde klisterhjerne og greide meg på at jeg husket "alt" som ble sagt i timene. Dette fungerte helt fint gjennom hele barne- og ungdomsskolen, og tildels også på videregående. På universitetet derimot, begynte jeg å slite. Ikke skjønte jeg alt uten videre, ikke ble alt pensum gjennomgått i undervisningen, jeg måtte motivere meg selv til å jobbe selvstendig, noe jeg jo da aldri hadde gjort. Så for min del, jeg skulle ønske at jeg hadde brukt mer tid og fått mer krevende lekser fra jeg var liten, for jammen meg hadde jeg hatt brukt for dette da jeg ble student 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #12 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg mener at det er kjempeviktig å lære seg gode arbeidsvaner og rutiner, og at det å gjøre lekser er en del av dette. Man kommer garantert til et nivå hvor en ikke lenger kan surfe seg gjennom ved å bare være tilstede og effektiv i timene - og det sier jeg av egen erfaring som en av de flinke elevene. Samtidig er det som det nevnes over her veldig demotiverende å måtte bruke mye tid på "dumme" oppgaver, hvor en allerede kan godt det en blir bedt om å gjøre. Noen ganger kan selvsagt fokus på hvorfor en gjør oppgaven endres og brukes som motivasjon (som å finpusse det estetiske som noen nevner), men andre ganger bør absolutt læreren tilrettelegge oppgaver som er på et nivå som passer eleven. Så her ør vel egentlig både forelder og lærer komme hverandre i møte - forelderen bør innse at lekser faktisk har en verdi, og læreren bør gi mer individuelle lekser. Anonymous poster hash: 176cb...cd9
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #13 Skrevet 1. oktober 2013 På universitetet derimot, begynte jeg å slite. Ikke skjønte jeg alt uten videre, ikke ble alt pensum gjennomgått i undervisningen, jeg måtte motivere meg selv til å jobbe selvstendig, noe jeg jo da aldri hadde gjort. Så for min del, jeg skulle ønske at jeg hadde brukt mer tid og fått mer krevende lekser fra jeg var liten, for jammen meg hadde jeg hatt brukt for dette da jeg ble student Men det ble folk ut av deg likevel? Du har ikke blitt grøftegraver? Og du har en barndom verdt å minnes i stedet for en barndom hvor fritiden ble brukt til lekser? Jeg er i samme kategori som deg, og joda, skippertak måtte til på universitetsnivå, men det gikk da greit, det også. Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae 1
Chloe- Skrevet 1. oktober 2013 #14 Skrevet 1. oktober 2013 Men det ble folk ut av deg likevel? Du har ikke blitt grøftegraver? Og du har en barndom verdt å minnes i stedet for en barndom hvor fritiden ble brukt til lekser? Jeg er i samme kategori som deg, og joda, skippertak måtte til på universitetsnivå, men det gikk da greit, det også.Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae Jeg måtte gjøre ALLE leksene mine, selv når jeg lå foran. Hadde alikevel en aldeles nydelig, minneverdig og opplevelsesrik barndom!! En time i et barns liv kan være like så givende ved kjøkkenbordet, som foran en TV eller i et klatrestativ. 2
Wolfmoon Skrevet 1. oktober 2013 #15 Skrevet 1. oktober 2013 Men det ble folk ut av deg likevel? Du har ikke blitt grøftegraver? Og du har en barndom verdt å minnes i stedet for en barndom hvor fritiden ble brukt til lekser? Jeg er i samme kategori som deg, og joda, skippertak måtte til på universitetsnivå, men det gikk da greit, det også. Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae Det ble folk av meg, men det var nok ikke fordi jeg i liten grad gjorde lekser. Min søster var i motsetning til meg pliktoppfyllende og gjorde alle lekser, men hun hadde en lykkelig barndom hun også Skippertak på universitetsnivå er en uting, men selv etter flere år med studier klarer jeg ikke helt å fri meg fra tanken på at det er godt nok, selv om jeg ser at resultatene ikke blir så gode som de kunne blitt. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #16 Skrevet 1. oktober 2013 Jøss finnes det virkelig foreldre som lar barna slippe å gjøre lekser?? Hva slags signal sender du til barnet da tro? Stakkars lærere sier jeg bare... Dersom du har innspill i forhold til innholdet i leksene er det noe du kan ta opp på foreldremøtet. Ikke sette barnet opp mot læreren på denne måten. Ser ikke problemet i å øve på skjønnskrift uansett nivå. Føler det blir mange ufyselige unger av foreldre som deg...Anonymous poster hash: a9fa2...f4c 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #17 Skrevet 1. oktober 2013 Og dersom ungen din er så flink, så tar vel lekser uansett minimalt med tid? Jeg var veldig skoleflink, og gjorde lekser sammen med venninner raskt og greit før vi lekte. Nydelig barndom, og lærte også litt om studie/arbeidslivet. Livet er ikke kun lekAnonymous poster hash: a9fa2...f4c 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #18 Skrevet 1. oktober 2013 Livet er ikke kun lekAnonymous poster hash: a9fa2...f4c Som om skoledagen ikke er lang nok fra før! Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #19 Skrevet 1. oktober 2013 Det handler om å lære seg å ta i mot beskjeder, gjøre det man får beskjed om og om å opparbeide gode arbeidsvaner. Det er ikke å vente at barnet skal ha respekt for andre og alminnelig folkeskikk når foreldrene ikke har det. Anonymous poster hash: ffce9...1db 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #20 Skrevet 1. oktober 2013 Det handler om å lære seg å ta i mot beskjeder, gjøre det man får beskjed om Anonymous poster hash: ffce9...1db Ja, men da bør jo innholdet i beskjedene være av en karakter som gir mening. Anonymous poster hash: 1e6fc...1ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå