Gå til innhold

langline

Dragoline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Standarden er 15m. Jeg ville vel egentlig brukt en langline til spor, og kobbel til å trene bli på avstand litt om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Langline er ikke nødvendig for å trene bli. Det er jo bare å ta det gradvis med kobbelet bit for bit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvar

Man begynner selvsagt treningen nærme og i bandet. Men når man skal på avstand kan en langline være grei for at hunden ikke skal oppleve å kunne stikke av fra BLI øvelsen. Det hunder opplever å lykkes i - vil den sansynligvis gjenta. Viktig å tenke på i de fleste "øvelser". Derfor er en langline lurt. Da KAN den ikke stikke av - om man bare har enden på linen i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, går du i en standard dyrebutikk og kjøper "langline", vil du nok få en på 10 eller 15 meter. Men kvaliteten og typen vil nok kunne variere veldig. Ikke at det er så nøye bare du skal trene inn bli med den, men med spor blir det litt viktigere med "riktig" line.

Helt ærlig, jeg ville tatt med et tau - enkelt og billig! Kjøpes på jernvare. Så kjøper du en krok og en festeanordning (sånn som man fester wire med til vanlig). Du trenger bare en krok i ene enden, da andre enden skal jo henge løst. Ikke noe håndtak på langline allikevel. Du kan kanskje lage en knute eller to for lettere å kunne stoppe hunden.

Jeg ordnet dette slik i hagen i vinter, da jeg måtte ha langline på hunden. Bare at jeg hadde krok i begge endene, for å kunne binde hunden litt forskjellige steder. Og så kjøpte jeg ikke tau, siden jeg allerede hadde ei langline og brukte likesågodt den.

Ikke kjøpt et for tjukt tau, det trenger du ikke. Ikke kjøp wire. Og kjøp en liiiiten sånn festeanordning (pass på å ha verktøy til å få skrudd fast denne lille dingsen). Så må du huske på kroken før du bretter tauet og fester det i seg selv da. Kroken skal i halsbåndet til hunden (men det hadde du vel forstått?).

Bruk hansker om du skal kunne ta tauet med hendene. Om du bare skal kunne tråkke på tauet trenger du ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Man begynner selvsagt treningen nærme og i bandet. Men når man skal på avstand kan en langline være grei for at hunden ikke skal oppleve å kunne stikke av fra BLI øvelsen. Det hunder opplever å lykkes i - vil den sansynligvis gjenta. Viktig å tenke på i de fleste "øvelser". Derfor er en langline lurt. Da KAN den ikke stikke av - om man bare har enden på linen i nærheten.

Hvis du har lyst til å ende opp sånn som jeg gjorde engang, med en hund som plutselig stakk fra bli øvelsen og satt seg fast i busker og fikk nesten beinet kuttet tvers av pga. langlina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har lyst til å ende opp sånn som jeg gjorde engang' date=' med en hund som plutselig stakk fra bli øvelsen og satt seg fast i busker og fikk nesten beinet kuttet tvers av pga. langlina.[/quote']

Da gjorde du et par grunnleggende feil.

1) Det burde være noen andre enn deg som også passet på lina til hunden - dersom den skulle stikke av.

2) Du hadde ikke lang nok line til å få fatt i den når hunden stakk.

3) Du tøyde grensene for langt ved at hunden fikk stikke av. Å bryte en øvelse er ikke det samme som å stikke av. Det første skal man trene vekk, det andre skal aldri skje under trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Anonymous

Fant en gammel diskusjon her, men den handler om noe jeg lurer på. Er usikker mtp bruk av langline, noen som kan gi noen tips? Har egentlig aldri lært noe særlig om det. Hvordan skal det brukes, og når?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar

Det kommer egentlig an på hva man vil.

Man kan bruke den slik at man aldri har hunden/valpen løs uten - for da kan man hindre den i å stikke av. Opplever hunden gang på gang å stikke av - så er det MEGET sterk belønning for den ! Den lykkes i noe den VIL. Og da er det vanskelig å greie lære den av med dette. Han man derimot linen på- og den er lang nok , kan man stoppe den ved å trokke på lina- og den lykkes ikke.

man kan også bruke den i innkallingen. Dersom hunden ikke kommer når man roper, kan man bruke Nei, og evt et nykk i linen om den ikke reagerer. Er det en skikkelig trassig hund kan man "taue" den inn. Men det er delte meninger om hvor effektivt dette er.

Og så kan man bruke den under øvelser som BLI. for å ungå at den stikker av. Men det betyr ikke at man skal gå for fort frem. hvis man holder på for lenge, og hunden reiser seg og bryter øvelsen - så har den gjort seg en erfaring rikere - det går an å bryte. Det bør man ungå.

Poenget med linen er vel å ha en kontroll på hunden.

I båndtvangtiden så er den liksom i bånd om den har linen på slep

En dame ved navn Åsa Aahlbom - eller noe slikt - har laget en bok som heter "fra valp til voksen hund" eller noe sånt. Hun bruker line på hund også inne. Men da ikke en lang line. Funksjonen er at man skal kunne få tak i hunden uten å gripe etter den og holde den fast. Man bruker linen til å ta den ned fra møblene, til å ta den på gangen for Time Out osv osv. Boken bær leses.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...