Gå til innhold

Fredrekvoten blir senket til 10 uker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med den nye regjeringen kommer det noen endringer. Dagens ordning med 14 uker til far, blir 10 uker med H og FrP ved roret. Vet noen om når dette evnt vil trå i kraft? Jeg har termin i februar, og vi har kalkulert med 14 uker til far. Regner med at det tar litt tid å gjøre klart en ny lov, så dette vil kanskje ikke gjelde før f.eks 1.juli 2014?

Anonymous poster hash: 140ee...364

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo ikke sånn at fedrekvoten er det maksimale antallet uker far kan ta, såvidt jeg vet? S selv om fedrekvoten senkes så kan jo far fortsatt ta 14 uker hvis han vil :)

Anonymous poster hash: 32a03...4b1

• Liker 8
Skrevet

Jeg vil tro 1.juli 2014, men kan også drøye til 2015.

Jeg har termin i mars og det viktigste for oss er at disse 4 ukene ikke blir borte, synes ikke det kommer klart frem om disse 4 ukene fjernes eller om de blir en del av felleskvoten.

Anonymous poster hash: 3e116...6ea
Skrevet

De blir jo ikke borte. Det blir valgfritt hvem som tar de fire ukene

• Liker 3
Skrevet

Formulerte meg litt klønete. Glemte jo selvsagt å nevne om noen hadde hørt/lest om den totale antall ukene var den samme. Og det er den kanskje? :)

TS

Anonymous poster hash: 140ee...364

• Liker 1
Skrevet

Det er nok altfor tidlig å vite noe om det, regjeringsforhandlingene har knapt begynt. Men det er selvsagt upopulært å senke antallet uker, så det er ikke det mest sannsynlige utfallet.

Skrevet

Som Viktualia skriv: det er alt for tidlig å vite korleis dette vil bli. Endring i fedrekvoten er foreløpig berre nevnt som målsetning, det vil ta mange månadar, sikkert opp til et år før ei lovendring er ferdig behandla i Stortinget. (Husk også at den nye regjeringa blir ei mindretalsregjering, og alle lovførslag må godkjennast i Stortinget, ikkje av regjeringa åleine)

Eg trur ikkje det vil bli endring i fedrekvoten før tidligast 2015.

• Liker 2
Skrevet

Det har vel vært snakk om å gjøre det om til 10 uker, som blir lovpålagt for far og ta, istedenfor 14 uker. Far kan vel som alltids ta flere uker om han vil, det er jo store deler av permisjonen som kan fordeles fritt mellom mor og far.

Individuell frihet kalles dette, ikke at staten skal bestemme hva som er best for deg/familien og folk flest. Det er urettferdig at staten skal bestemme, fordi hver familie har sine individuelle behov.

• Liker 1
Skrevet

Det har vel vært snakk om å gjøre det om til 10 uker, som blir lovpålagt for far og ta, istedenfor 14 uker. Far kan vel som alltids ta flere uker om han vil, det er jo store deler av permisjonen som kan fordeles fritt mellom mor og far.

Individuell frihet kalles dette, ikke at staten skal bestemme hva som er best for deg/familien og folk flest. Det er urettferdig at staten skal bestemme, fordi hver familie har sine individuelle behov.

Og svært mange mammaer har et sterkt behov for å være hjemme med baby og nedprioriterer mannen. I de aller fleste hjem er det problemfritt at far er hjemme i 14 uker.

Anonymous poster hash: 1d2f2...03a

• Liker 5
Skrevet

Og svært mange mammaer har et sterkt behov for å være hjemme med baby og nedprioriterer mannen. I de aller fleste hjem er det problemfritt at far er hjemme i 14 uker.

Anonymous poster hash: 1d2f2...03a

Så staten skal bestemme hva som er best for familiene? Noe som rammer de aller fleste familier som klarer å finne ut av dette selv? Er dette et problem for folk er det noe galt innad i familien, det er ikke noe som blir bedre av at staten kommer med tvang.

Hva med alle de familiene hvor det ikke passer med tvang på permisjonen, hvor det kunne vært bedre med litt valgfrihet? Skal disse rammes da? Det er en særdeles usosial praksis. Jeg sier ja takk til mer frihet for familiene og folk. Skal være hjemme 14 uker jeg, men skulle gjerne likt om vi hadde friheten til å velge selv.

• Liker 2
Skrevet

Meir interessant enn akkurat antal veker til far er den foreslåtte muligheten for bruk av skjønn. Herunder den enkelte familie sin situasjon med tanke på fars arbeidsledighet, sjukdom og far som er næringsdrivande/eineaksjonær i eget selskap.

I dag er det lite bruk av unntak og mors mulighet til å overta far sine veker.

• Liker 3
Skrevet

Individuell frihet, i det far blir presset av jobben til å ikke ta permisjon, fordi han ikke må?

Antall fedrepermisjonuker i Danmark har gått kraftig ned, selv om de trodde at de hadde endret systemet, jeg frykter at det samme vil skje her.

Meir interessant enn akkurat antal veker til far er den foreslåtte muligheten for bruk av skjønn. Herunder den enkelte familie sin situasjon med tanke på fars arbeidsledighet, sjukdom og far som er næringsdrivande/eineaksjonær i eget selskap.

I dag er det lite bruk av unntak og mors mulighet til å overta far sine veker.

Den fantastiske bruken av skjønn. Merkelig nok er det aldri noe problem for mor å ta ut permisjon, i alle fall blir det aldri snakket om det, enten hun er arbeidsledig eller selvstendig næringsdrivende.

Anonymous poster hash: b3ef7...806

• Liker 11
Skrevet

Individuell frihet, i det far blir presset av jobben til å ikke ta permisjon, fordi han ikke må?

Antall fedrepermisjonuker i Danmark har gått kraftig ned, selv om de trodde at de hadde endret systemet, jeg frykter at det samme vil skje her.

Den fantastiske bruken av skjønn. Merkelig nok er det aldri noe problem for mor å ta ut permisjon, i alle fall blir det aldri snakket om det, enten hun er arbeidsledig eller selvstendig næringsdrivende.

Anonymous poster hash: b3ef7...806

Tenker akkurat det samme. Problemet er ikke nødvendgvis mor, men fars arbeidsgiver. Man hører om arbeidsgivere som tilbyr fedre store bonuser for at de ikke skal ta ut pappapermisjonen. Da handler det jo ikke om hva som passer for familien, men hva fars arbeidsgiver ønsker.

• Liker 9
Skrevet

Vel, arbeidsgiver kan ikke bestemme noen ting. Det er bare å sette krav, eller finne seg en ny arbeidsgiver som har litt respekt for folks rettigheter. Om det er et problem her er det at folk er svake og ikke klarer å kjempe for seg selv. Noen finner det kanskje betryggende at staten passer på enn, jeg liker frihet og mulighetene for egne valg bedre.

• Liker 1
Skrevet

Vel, arbeidsgiver kan ikke bestemme noen ting. Det er bare å sette krav, eller finne seg en ny arbeidsgiver som har litt respekt for folks rettigheter. Om det er et problem her er det at folk er svake og ikke klarer å kjempe for seg selv. Noen finner det kanskje betryggende at staten passer på enn, jeg liker frihet og mulighetene for egne valg bedre.

Det er ganske naivt å tro at ikke en arbeidsgiver ikke kan presse en ansatt til å ikke ta ut permisjon. Det skjer jo! Er ikke sikkert det er bare bare å finne seg en ny arbeidsgiver heller. Ingen som snakker om mors rettigheter, det tar man bare for gitt. Jeg mener at far skal ha akkurat det samme som mor når det kommer til permisjon og jeg har ingen tro på at å redusere fars uker er med på å styrke likestillingen.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Det er ikke alle som bare kan eller ønsker å finne seg en ny arbeidsgiver bare pga av en slik uenighet. Det finnes nemlig mange som har en type jobb som ikke gror på trær.

Jeg synes det er trist at de reduserer fedrekvoten fordi det kommer til å gå ut over arbeidsgivers vilje til å gi far permisjon. Vi har ikke kommet langt nok i samfunnet til at alle arbeidsgivere synes det er greit at far tar permisjon, og færre uker til far vil gjøre at vi går flere trinn tilbake. Dessuten er det altfor inngrodd blant kvinner at resten av permisjonen som ikke er forbeholdt far er deres.

Endret av Sunshine
  • Liker 14
Skrevet

Fra vg:

Barn og familie

** Foreldrepermisjonen blir to uker kortere. Fedrekvoten beholdes, men ligger an til å bli kuttet fra 14 uker til 10 eller 12 uker.

** Det kan bli dyrere barnehager, for de borgerlige åpner for å øke maksprisen. Betalingen kan i større grad bli gradert etter inntekten din.

Skrevet

Problemet som jeg ofte har erfart det er at når mor tar permisjon er hun så lenge borte at det er lettere å sette inn vikar enn for far som "bare" er borte i 14 uker. Derfor liker ikke arbeidsgivere at far er borte, hadde det vært far som var borte hele tiden hadde det ikke vært et problem fordi de klarer å skaffe vikar. I vår situasjon skal min mann ta 15 uker, kanskje mer. Men det er fordi han jobber i en bedrift som mener det er godt at far også er ute i permisjon fordi det gir dem bedre arbeidstakere. For min kollega er det motsatt, hennes mann jobber i en bedrift der det ikke er populært og de er under sterk press om å ta ut minst mulig perm...

Systemet er ikke rettferdig uansett når bedriftene ikke er rettferdige.

Anonymous poster hash: 962ca...b5b
Skrevet

Fra vg:

Barn og familie

** Foreldrepermisjonen blir to uker kortere. Fedrekvoten beholdes, men ligger an til å bli kuttet fra 14 uker til 10 eller 12 uker.

** Det kan bli dyrere barnehager, for de borgerlige åpner for å øke maksprisen. Betalingen kan i større grad bli gradert etter inntekten din.

Det tolker jeg som at den totale permisjonstiden blir 2 uker kortere?

Skrevet

Det tolker jeg som at den totale permisjonstiden blir 2 uker kortere?

Det ser slik ut, hvis VG har rett.

Var det noen gode nyheter i den samarbeidsavtalen for gravide og småbarnsforeldre egentlig?

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...