AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #1 Skrevet 30. september 2013 Hei! Min datter på 15 år, har så utrolig lyst til og flytte til utlandet for å gå på skole der. Jeg har enda ikke bestemt min beslutning om jeg vil la henne dra til utlandet for å gå på skole, jeg har jo venner som bor der hun har lyst og flytte. Men hun er bestemt på å flytte inn på hybel. Det jeg lurer på er om dere var i min situasjon, ville latt barna deres dra så langt for å gå på skole? Evt. om ikke, hvor gammel måtte barnet vært? Anonymous poster hash: 183bf...5e8
Gjest slettetbruker Skrevet 30. september 2013 #2 Skrevet 30. september 2013 Kan hun ikke bo hos en sånn familie da?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #3 Skrevet 30. september 2013 Aldri i livet. 15 år er alt for ungt. Anonymous poster hash: 8e637...dfb 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #4 Skrevet 30. september 2013 Kan hun ikke bo hos en sånn familie da? Dette var noe hun tok opp selv, både internat og vertsfamilie. Men jeg hørte dårlige ting om internatet, så ville ikke at hun skulle der. Fortalte henne også om da jeg bodde hos vertsfamilie, og de var ikke hyggelige. Jenta mi er jo kanskje alt for godt vandt, og ikke vandt til strenge familier. Anonymous poster hash: 183bf...5e8
Gjest Hyssingen Skrevet 30. september 2013 #5 Skrevet 30. september 2013 Hvor i utlandet? Er forskjell på Svinesund og Madagaskar liksom. 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #6 Skrevet 30. september 2013 Hvor i utlandet? Er forskjell på Svinesund og Madagaskar liksom. Spania Anonymous poster hash: 183bf...5e8
Gjest Arbeider Skrevet 30. september 2013 #7 Skrevet 30. september 2013 ganske mange som tar 2.året på vgs i utlandet, det er året man blir 17.
Gjest slettetbruker Skrevet 30. september 2013 #8 Skrevet 30. september 2013 Dette var noe hun tok opp selv, både internat og vertsfamilie. Men jeg hørte dårlige ting om internatet, så ville ikke at hun skulle der. Fortalte henne også om da jeg bodde hos vertsfamilie, og de var ikke hyggelige. Jenta mi er jo kanskje alt for godt vandt, og ikke vandt til strenge familier. Anonymous poster hash: 183bf...5e8 Men alle familier er jo forskjellige.. Jeg kjenner en del som har bodd hos vertsfamilier og de var veldig hyggelige. De snakket sammen på telefon og fikk se bilder av dem og alt sånn før hun dro til dem
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #9 Skrevet 30. september 2013 Dette var noe hun tok opp selv, både internat og vertsfamilie. Men jeg hørte dårlige ting om internatet, så ville ikke at hun skulle der. Fortalte henne også om da jeg bodde hos vertsfamilie, og de var ikke hyggelige. Jenta mi er jo kanskje alt for godt vandt, og ikke vandt til strenge familier. Anonymous poster hash: 183bf...5e8 Du legger det jo i fanget på henne at vertsfamilie ikke er ok. Har ikke tanken slått deg at hun kan være veldig heldig med versfamilie? Når det er sagt så virker det som det er hun som er sjefen - å ikke du siden hun selv kan velge å bo på hybel... 15 åring sier jeg bare... Kan dere ikke sette dere ned å studere dette i sammen, å du som foreldre burde jo sette visse betingelser for dette utenlandsoppholdet. Anonymous poster hash: 0a6e6...0ce 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #10 Skrevet 30. september 2013 Men alle familier er jo forskjellige.. Jeg kjenner en del som har bodd hos vertsfamilier og de var veldig hyggelige. De snakket sammen på telefon og fikk se bilder av dem og alt sånn før hun dro til dem Ja er jo det, tenker jo også på det og etterlate min kjære jente til noen jeg kjenner.. Da vil jeg heller at hun skal bo hos de jeg kjenner.. Kan være man havner i en helt fantastisk vertsfamilie, men kan også man havner i en familie der man bare må jobbe, passe barna og alt mulig... Eneste jeg tenker på om hun skal bo på hybel er jo det, at jeg tenker det ikke er noen rundt henne som passer på henne. Selvfølgelig er jo spania et litt farligere sted enn det norge er, men hun er veldig forsiktig og passer godt på seg selv. Anonymous poster hash: 183bf...5e8
Gjest slettetbruker Skrevet 30. september 2013 #11 Skrevet 30. september 2013 Ja er jo det, tenker jo også på det og etterlate min kjære jente til noen jeg kjenner.. Da vil jeg heller at hun skal bo hos de jeg kjenner.. Kan være man havner i en helt fantastisk vertsfamilie, men kan også man havner i en familie der man bare må jobbe, passe barna og alt mulig... Eneste jeg tenker på om hun skal bo på hybel er jo det, at jeg tenker det ikke er noen rundt henne som passer på henne. Selvfølgelig er jo spania et litt farligere sted enn det norge er, men hun er veldig forsiktig og passer godt på seg selv. Anonymous poster hash: 183bf...5e8 Du får vite hvilken vertsfamilie hun kommer i og får snakket mye med dem og bli kjent med dem før hun får dem ...
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #12 Skrevet 30. september 2013 Du legger det jo i fanget på henne at vertsfamilie ikke er ok. Har ikke tanken slått deg at hun kan være veldig heldig med versfamilie? Når det er sagt så virker det som det er hun som er sjefen - å ikke du siden hun selv kan velge å bo på hybel... 15 åring sier jeg bare... Kan dere ikke sette dere ned å studere dette i sammen, å du som foreldre burde jo sette visse betingelser for dette utenlandsoppholdet. Anonymous poster hash: 0a6e6...0ce Jeg lar henne selvfølgelig ikke flytte uten videre, er noe jeg skal tenke godt over og det er ikke fast bestemt hvor hun skal bo. Jeg tror at hun klarer seg fint på hybelen men, kommer jo sikkert ikke til å få sove om nettene dersom hun skal være der, og jeg ikke vet at hun har folk rundt seg. Har sagt til henne at det er fullt mulig og få både hyggelige og snille vertsfamilier, samtidig som frekke. Men jo som jeg har nevnt er jeg skeptisk til å etterlate henne hos en familie jeg ikke kjenner. Vil jo ikke at hun skal ende opp med å bare vaske, rydde, passe ungene til de som er vertsfamilien. Såpass skjønner jeg at hun vil ha det litt gøyt og ikke bare jobbe jobbe, nå som hun kommer fra en familie som ikke er streng på ting, hun er veldig ansvarsfull og moden for alderen og gjør ting som hun selv har lyst til, vi har selvsagt grenser og hun har satt sine egne grenser også. Anonymous poster hash: 183bf...5e8
Stella-Polaris Skrevet 30. september 2013 #13 Skrevet 30. september 2013 Hvis det ikke fungerer i vertsfamilien er det jo mulig å finne en ny, ordentlig familie? Det kan godt være at datteren din er en ordentlig og selvstendig jente. Men man er ikke så voksen når man er 15 som man gjerne tror. Jeg er bare 22, men jeg hadde ikke latt en 15-åring bo alene i utlandet. Litt morsomt hvordan tidene forandres. På 70-tallet da moren min var 16, fikk hun ikke bo på internat en times tid fra foreldrene
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #14 Skrevet 30. september 2013 Hvis det ikke fungerer i vertsfamilien er det jo mulig å finne en ny, ordentlig familie? Det kan godt være at datteren din er en ordentlig og selvstendig jente. Men man er ikke så voksen når man er 15 som man gjerne tror. Jeg er bare 22, men jeg hadde ikke latt en 15-åring bo alene i utlandet. Litt morsomt hvordan tidene forandres. På 70-tallet da moren min var 16, fikk hun ikke bo på internat en times tid fra foreldrene Ser ikke på henne som voksen, ser på henne som den lille jenta mi fortsatt. Men jeg vet godt at hun er selvstendig og tenker jo at hun har lyst til dette og gå på SKOLE der nede, det er jo sikkert veldig spennende også tenker jeg for henne. Eneste jeg tenker veldig veldig mye på, er jo det at det er et annet land, en annen kultur og forskjellige regler. Er jo mye mer kriminalitet i spania enn hva det er i norge. Selvom det finnes all slags mulige menn i verden er det jo det jeg er redd for, kan jo være alt fra voldtekstmenn til tyver.. Anonymous poster hash: 183bf...5e8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #15 Skrevet 30. september 2013 Jeg hadde ALDRI sent min 15 åring til Spania. Har selv bodd i Alfaz, og jeg har sett vanvittig mye av ungdommene. Det festes hardt i Benidorm. Det er et hardt miljø og det er ikke noe for en 15 åring. Hadde ikke vurdert det en gang. Anonymous poster hash: 0e6e9...97b 4
Stella-Polaris Skrevet 30. september 2013 #16 Skrevet 30. september 2013 Ser ikke på henne som voksen, ser på henne som den lille jenta mi fortsatt. Men jeg vet godt at hun er selvstendig og tenker jo at hun har lyst til dette og gå på SKOLE der nede, det er jo sikkert veldig spennende også tenker jeg for henne. Eneste jeg tenker veldig veldig mye på, er jo det at det er et annet land, en annen kultur og forskjellige regler. Er jo mye mer kriminalitet i spania enn hva det er i norge. Selvom det finnes all slags mulige menn i verden er det jo det jeg er redd for, kan jo være alt fra voldtekstmenn til tyver.. Anonymous poster hash: 183bf...5e8 Jeg tenker spesielt det med kulturforskjeller kan være vanskelig å forstå. Noen steder betyr det å se en mann rett i øynene at man er interessert feks. I Spania lever man jo kanskje på en annen måte enn her i Norge også. Det at hun er alene kan jo få andre til å tenke at hun er mer voksen enn hun er, eller at hun står ensom. Lett for å bli utnyttet på ulike måter. Jeg kjenner/vet om flere som har bodd i Spania under tenårene, med foreldre, og det har ført til mye festing i ung alder.. Nå sier jeg ikke at dette gjelder alle, eller at datteren din kommer til å bli den partyjenten. Men, uten en forelder som passer på og "maser", så er det lettere for at ting sklir ut av kontroll. Når du bor i Norge har du jo ingen som helst mulighet for å hjelpe henne eller passe på. Det er hvert fall mine tanker
HvittHus Skrevet 30. september 2013 #17 Skrevet 30. september 2013 Jeg har en veldig moden 15 åring i hus, men hadde aldri i livet gått med på å la henne bo på hybel i utlandet. Hun får ikke livet ødelagt av å vente til hun blir eldre, mer moden og i stand til å takle uforutsette hendelser som kan skje, på en OK måte.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #18 Skrevet 30. september 2013 Aldri i verden, om det var jeg som var i den situasjonen! Det kan ta lang tid å bytte vertsfamilien og i den venteperioden må man bo hos noen som er enda slemmere mot en fordi man har "meldt" fra om de. Anonymous poster hash: fb149...1b9
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #19 Skrevet 30. september 2013 Min sønn på 16 går på internatskole i U.K. Fungerer fint. Men han har familie i nærheten, og bor jo på skole der de er trent til å ta seg av unge som er hjemmefra. Ham har hjemlengsel innimellom, men det går over igjen. For oss var det en god ide (litt nødvendig å finne et godt alternativ til en litt trøblete tenåring), selv om jeg bekymrer meg mye for hvordan han virkelig har det....Anonymous poster hash: ca758...f78 1
Gjest Gjest Skrevet 30. september 2013 #20 Skrevet 30. september 2013 Aldri i livet. 15 år er alt for ungt. Anonymous poster hash: 8e637...dfb Enig. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå