mother russia Skrevet 30. september 2013 #1 Skrevet 30. september 2013 Hei! Jeg bor i et kollektiv hvor vi deler på utgiftene og lager mat sammen, hvor en av mine medbeboere er veldig lat og ikke bidrar til fellesskapet, verken med oppvask/matlaging eller det økonomiske. Han lager ikke mat. Han får ikke til å vaske opp. (Det lille han prøver å vaske blir ikke rent, og han forlater når han føler for det, uansett hvor mye det er igjen). Når han en sjelden gang kjøper inn mat, hamstrer han mat som ikke blir spist. Han sier ikke hadet når han drar. Takk for svar!
Anglofil Skrevet 30. september 2013 #2 Skrevet 30. september 2013 Man kan ikke oppdra et annet menneske når det er så gammelt, men man kan stille krav: som at det skal vaskes opp ordentlig. Men, dette med å kreve at han skal handle inn mat til alle og lage mat med dere virker for meg merkelig, det hadde jeg aldri giddet. Selv foretrekker jeg å spise det jeg vil uten at andre jeg bor med skal bestemme det. Samme med å si ha det. Altså, han er 18 år, og du er ikke mammaen hans. Kanskje uhøflig, men lite du får gjort med det. Mvh Yvonne 1
Chloe- Skrevet 30. september 2013 #3 Skrevet 30. september 2013 1. Slutt å lag mat sammen. Det fungerer knapt nok i kollektiv med gode venner. 2. Lag vaskeliste. 3. Si hei og hade med et smil, men ikke bry deg om du ikke får svar. Det er virkelig ikke noe å lage styr for. 2
mother russia Skrevet 30. september 2013 Forfatter #4 Skrevet 30. september 2013 Man kan ikke oppdra et annet menneske når det er så gammelt, men man kan stille krav: som at det skal vaskes opp ordentlig. Men, dette med å kreve at han skal handle inn mat til alle og lage mat med dere virker for meg merkelig, det hadde jeg aldri giddet. Selv foretrekker jeg å spise det jeg vil uten at andre jeg bor med skal bestemme det. Samme med å si ha det. Altså, han er 18 år, og du er ikke mammaen hans. Kanskje uhøflig, men lite du får gjort med det. Mvh Yvonne Problemet med maten er at han spiser maten vi kjøper og lager, og han spiser alltid sammen med oss. Ergo hadde det vært positivt for fellesskapet om han i det minste hadde bidratt økonomisk. Med alle de andre i kollektivet fungerer dette problemfritt. Når det kommer til å si hadet når man drar mener jeg at det er vanlig folkeskikk å gi beskjed om at man drar.
Anglofil Skrevet 30. september 2013 #5 Skrevet 30. september 2013 Problemet med maten er at han spiser maten vi kjøper og lager, og han spiser alltid sammen med oss. Ergo hadde det vært positivt for fellesskapet om han i det minste hadde bidratt økonomisk. Med alle de andre i kollektivet fungerer dette problemfritt. Når det kommer til å si hadet når man drar mener jeg at det er vanlig folkeskikk å gi beskjed om at man drar. Da får dere slutte å lage mat til ham, enkelt og greit. Det kan jo være han føler at han må spise med dere, hva vet jeg. Uansett, slutt å sy puter under armene på ham og lag bare mat til dere selv. Dere må tørre å si i fra rett og slett. Mvh Yvonne
estrella Skrevet 30. september 2013 #6 Skrevet 30. september 2013 Si ifra til han når han skal til å sette seg ned med middagsbordet at beklager, du bidrar ikke med penger til det, ei hjelper til med tilberedning og oppvask, så du får faktisk ikke mat av oss. Frem til nå har han sikkert fornøyd med å spise gratis, for at det skal opphøre må man faktisk si ifra. Noen ser det kanskje ikke selv, at de opptrer på en måte man ikke bør eller kan i enkelte situasjoner, andre bryr seg ikke, så hvis dere gir klar beskjed (ikke noe hinting, men si det rett ut) så endrer han kanskje adferd. At han ikke hilser hadde jeg ikke orket å bry meg noe særlig om, hadde vært mer frustrert over de andre tingene. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå