venus_ Skrevet 30. september 2013 #1 Skrevet 30. september 2013 Jeg trenger noen råd i forbindelse med kjøp av leilighet. Jeg har funnet en jeg liker veldig godt, men når vi var på visning mente min mor at det var mugglukt på badet. Badet ble pusset opp for 5-6 år siden, og ifølge megler ble dette gjort av fagfolk med våtromssertifikat. Jeg tenkte nå å undersøke litt mer med tanke på dette, og sitter å skal sende en mail til megler nå (vil ha samtalen skriftlig), men er usikker på hva jeg skal spør om. Det jeg har tenkt på selv er navn på firmaet arbeidet ble utført av og evt dokumentasjon på dette. Hva mer bør jeg spør om? Tenkte også å evt få tatt en fuktmåling på badet, men vet ikke om dette har noe for seg siden det fremdeles bor folk i leiligheten, blir ikke målingene feil da? Og om vi kommer frem til at alt er gjort på riktig måte og jeg ender opp med å kjøpe denne leiligheten, hvilke rettigheter har jeg om det skal vise seg at det faktisk er muggskader på badet?
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #3 Skrevet 1. oktober 2013 Men har du lest tilstandsvurderingen i salgsrapporten...? Hvis ikke; les grundig! Det skal være utført fuktmålinger. Hvis du har lest, hva sto det om det? Anonymous poster hash: ef0b8...a60 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #4 Skrevet 2. oktober 2013 Her i byen er det takstmannen som også måler fukt i våtrom. Og skriver resultatet i takstrapporten. Anonymous poster hash: a14cd...662
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2013 #5 Skrevet 2. oktober 2013 En ting er at du kan be om kontaktinfo til fagfolk, men på 5-6 år kan det skje en del i et bad. En annen ting er fuktmålinger, men de sier bare noe om fukt (og det er litt fukt på bad) ikke noe om mugg og tidligere fuktskader. Det lureste er nok å få tatt fuktmålinger OG få et soppfirma til å ta målinger av ev. soppsporer på badet. Anonymous poster hash: 6300e...5ca
Gjest navnelapp Skrevet 2. oktober 2013 #6 Skrevet 2. oktober 2013 Skriv inn eit forbehold i kontrakten viss du kjøper. Det må vere noko slikt som at Eventuelle fuktskader som blir påvist i bygget skal utbedres for selgers regning. Kjøper holder tilbake 200 000 (f.eks.) av kjøpesummen som garanti for at skadene blir utbedret. 1
venus_ Skrevet 2. oktober 2013 Forfatter #7 Skrevet 2. oktober 2013 Men har du lest tilstandsvurderingen i salgsrapporten...? Hvis ikke; les grundig! Det skal være utført fuktmålinger. Hvis du har lest, hva sto det om det? Anonymous poster hash: ef0b8...a60 Det står ikke noe om badet der. Bare kort fra takstmannen. Hvis jeg forstår det rett nå da? I de heftene man får utdelt på visning?
Gjest navnelapp Skrevet 2. oktober 2013 #8 Skrevet 2. oktober 2013 Ta med deg din eigen takstmann på visninga, og be han gjere ein kort undersøkelse. Det vil koste deg to-tre tusen, men du vil tene det att mange gongar viss det viser seg å vere trøbbel med det byggtekniske i huset.
Slimproppen Skrevet 4. oktober 2013 #9 Skrevet 4. oktober 2013 Fuktmålingene taktsmenn gjør er ofte helt fånyttes og gir ikke nødvendigvis et reellt bilde av ting som skjuler seg bak vegger. Eksempelvis kan kondens gjøre at apparatet de bruker ikke viser fukt, og samtidig kan det skjule seg mye mugg i veggene. Mye kan skje i løpet av 5-6 år, særlig hvis ventilasjonen ikke har vært tilstrekkelig. Hva slags type avtrekk er det på badet? Det kan også komme fra yttervegg/kledning, særlig hvis det er en såkallt "vær vegg". Jeg ville ALDRI kjøpt en bolig hvor det luktet mugg på badet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå