pusefrøken Skrevet 30. september 2013 #1 Skrevet 30. september 2013 Valpen er vant med å kjøre bil i stålbur sammen med de andre valpene fra oppdretteren, men nå når den er alene så hyler og uler han! Jeg har tatt det veldig gradvis etter han kom hjem. Pga størrelsen så må han sitte i baggasjerommet, for han klatrer bare opp på setet om jeg prøver å ha han nede på gulvet på passasjersida.. Valpen er 10 uker, kan jeg gi en halv dentastix når vi kjører småturer/ tilvenning? Slik at han kan tygge og konsentrere seg om den, istedenfor å tenke at det er så skummelt å kjøre bil? Evt noen som har andre råd for å få han rolig og trygg i bil?
Missy1 Skrevet 30. september 2013 #2 Skrevet 30. september 2013 Du må ikke ha hunden løs i bilen, det er kjempe farlig for både deg og valpen om du skulle komme utfor en ulykke. Ha valpen i bur i bilen, kjør korte turer i starten og la den bli vant med det. Vår valp gråt også litt i starten, nå er han så stille at jeg noen ganger må dobbeltsjekke at jeg har husket å ta han med 2
Rainbow Skrevet 30. september 2013 #3 Skrevet 30. september 2013 Ja, du må ha bur, eller eventuelt sikkerhetssele. Sistnevnte er ikke like sikkert som bur, men bedre enn å ha hunden løs eller i bagasjerommet. Der kan det jo bli dårlig med luft også. Vi fikk plass til et ganske stort Kela-bur (hundebur.no) i vår lille personbil ved å legge ned setene. Det spesialtilpasses. Det enkleste for å unngå hyling i bilen er å ignorere fullstendig. Når vi henta vår valp hylte han den første halvtimen på vei hjem, og da bare ignorerte vi helt. Når han var stille klappa vi ham litt. Etter det har han aldri hylt under kjøring, men han gjør det om en av oss går fra ham i bilen. (Selv om den andre sitter der). Da slutter han også etter en liten stund ved ignorering. Dentasticks eller lignende kan sikkert være fint å bite på, det, men om det stopper hylinga kommer nok litt an på hunden.
Nephthys Skrevet 30. september 2013 #4 Skrevet 30. september 2013 Ja til bur, nei til ignorering (hunden kan bli redd av å ikke få noe oppmerksomhet)! Ville tatt med noe han kunne tygge på over lenger tid (våre er ferdige med sine på null komma nix), eller gjemme små biter av godis rundt i buret for aktivisering. Lykke til!
Notisblokk Skrevet 30. september 2013 #5 Skrevet 30. september 2013 Du får bot hvis du ikke sikrer valpen/hunden i bilen. Så du må ha bur eller sele til den. Dentastix er vel for de over 4 mnd? Eller husker jeg feil?
Missy1 Skrevet 1. oktober 2013 #6 Skrevet 1. oktober 2013 Bot er ikke akkurat det verste som kan skje ved å ha hunden usikret i bilen. Tenk at bare et mobiltelefon løst i bilen kan drepe deg så kan det bli ganske ille med en løs hund. Vi har kjøpt sånne hvite tyggepinner med noe tørka kyllingfilet rundt til vår valp (tror det er kylling, noe slags kjøtt iallefall) Valpen elsker det og bruker en del tid på å bite av kjøttet så det er jo et fint og positivt tidsfordriv under bilkjøring. Er vel fra merket Dogman, men sikkert andre merker som har noe lignende også. Kjøpte første gang på Krizoo, men sist vi var i Sverige fant vi på matbutikken. Kanskje verdt et forsøk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå