Gå til innhold

Vil du si at dette er et sunt måltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil du si at et måltid sammensatt av dampet asparges, "chicken-style biter" (kjøtterstatning) stekt i kokosolje og byggris er sunt?

Anonymous poster hash: 4f099...4a2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke hva "chicken style" er for noe, men er det laget av tofu?

Sånn alt i alt synes jeg det høres bra ut, så lenge denne kjøtterstatningen er sunn. :)

Anonymous poster hash: e76cc...b5a
Skrevet

Nei.

Anonymous poster hash: 6f630...1a1
  • Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på hva det er i den kjøtterstatningen. Det er jo ferdigmat..

Skrevet

Er ikke spesielt begeistret for erstatningsprodukter og spiser lite korn, så nei, jeg synes ikke det var spesielt sunt.

Anonymous poster hash: 8b9ef...b65
  • Liker 2
Skrevet

Kommer litt an på hvordan det er produsert, men det så ikke ut som det aller verste. Mye unødvendig stivelse, men til å være ferdigmat er det vel et av de bedre produktene. Palm fruit oil i stedet for vanlig palmeolje er bra.

Skrevet

Det inneholder mye palmeolje. Ikke sunt og svært dårlig for miljøet. Og kokosolje er vel ganske usunt også, det inneholder mye mettet fett.

Skrevet

Det inneholder mye palmeolje. Ikke sunt og svært dårlig for miljøet. Og kokosolje er vel ganske usunt også, det inneholder mye mettet fett.

Palmefruktolje, ikke palmeolje.

Skrevet

Er det stor forskjell på det?

Ja, det er stor forskjell selv om begge typer olje utvinnes fra frukten av oljepalmen. Palmeolje utvinnes fra kjernen av frukten, og inneholder palmitinsyre som er en svært ugunstig type mettet fett som legger seg i blodårene rundt hjertet.

Palmefruktoljen derimot, utvinnes fra fruktkjøttet og har helt andre egenskaper. Den inneholder store mengder av antioksidantene betakaroten og lykopen, i tillegg til E-vitamin. Palmefruktoljen inneholder mellomkjedede fettsyrer som har vist seg å være gunstige i forhold til bl.a. kolesterolregulering.

Kokosolje utvinnes fra frukten fra den vanlige kokospalmen, altså kokosnøtter. Selv om dette er en olje med svært høy andel av mettet fett, er den likevel svært gunstig for helsa nettopp p.g.a. høyt innhold av mellomkjedede fettsyrer.

Det er imidlertid viktig å merke seg at de positve egenskapene kun gjelder for kaldpressede oljer av høy kvalitet.

Skrevet

Mettet fett er ikke usunt/skadelig, og spesielt ikke kokosolje.

Skrevet

Nei, jeg vil ikke si at det er et sunt måltid. Dampet asparges og kokosolje er sunne ingredienser. Kjøtterstatning laget på soya, korn og stivelse er ikke. Og heller ikke byggris på grunn av at korn kan få kroppen til å gå til angrep på seg selv (autoimmune sykdommer) og hemmer opptak av mange vitaminer og mineraler.

Anonymous poster hash: f92e0...15e
Skrevet

inneholder palmitinsyre som er en svært ugunstig type mettet fett som legger seg i blodårene rundt hjertet.

Det der høres ut som skremselspropaganda. Fettet du har i kroppen består i hovedsak av den fettsyren. Så du har jo ikke helt feil. Alt fettet man har på kroppen er jo på en måte rundt hjertet, men som men mange andre ting er det ikke gitt at det man spiser går direkte i blodet og tetter det til.

Hovedkilden til palmitinsyre i serum er fra lipogenese. Altså konvertering av overskuddskarbohydrater til fett.

Gjest Nanne70
Skrevet

Det der høres ut som skremselspropaganda. Fettet du har i kroppen består i hovedsak av den fettsyren. Så du har jo ikke helt feil. Alt fettet man har på kroppen er jo på en måte rundt hjertet, men som men mange andre ting er det ikke gitt at det man spiser går direkte i blodet og tetter det til.

Hovedkilden til palmitinsyre i serum er fra lipogenese. Altså konvertering av overskuddskarbohydrater til fett.

Du har sikkert rett, jeg fant infoen på nettet. Hovedproblemet med palmeolje er vel heller kvaliteten og den behandlingen den ofte går gjennom for å brukes i ulike ferdigmatprodukter. Ren palmeolje av god kvalitet er sikkert helt fint :)

Skrevet

Du har sikkert rett, jeg fant infoen på nettet. Hovedproblemet med palmeolje er vel heller kvaliteten og den behandlingen den ofte går gjennom for å brukes i ulike ferdigmatprodukter. Ren palmeolje av god kvalitet er sikkert helt fint :)

Det tror jeg også. Rød palmeolje skal visst være bedre. Forøvrig så er jo overdrevet inntak av alt skadelig på et visst punkt. Er jo en del betakaroten i det og man kan faktisk risikere å bli oransje.

For ikke å spore av tråden, slik jeg pleier:

TS: Jeg synes den kjøtterstatningen hørtes tvilsom ut. Vegetariske proteinkilder er ofte ikke komplette og om de er har de ofte en ugunstig aminosyreprofil, men for all del. Om du ikke spiser kjøtt så er jo det kanskje en slags erstatning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...