mintmint Skrevet 30. september 2013 #1 Skrevet 30. september 2013 (endret) Jeg får bare ikke hjelp av noen med å forstå samsvarsbøying i nynorsk. (samsvarsbøying av perfektum partisipp). Jeg har snakket med alle jeg kjenner som er flinke i nynorsk, og de sier de aldri har hørt om det. Jeg har lest om det på nettet men jeg forstår det ikke. Brukes det kun når adjektiv blir brukt? Eller når er det man bruker det? Håper noen kan hjelpe meg! Takk Send meg mail dersom noen har lyst til å ta kontakt over facebook mail(er der oftere enn her) Det verste er at det står godt skrevet her på denne siden, men hjernen min forstår det ikke. http://elevrom.sprakradet.no/skolen/minigrammatikk/tema/samsvarsboying Når skal det brukes? Er det to forskjellige samsvarsbøying? en med adjektiv og en med verb? Endret 30. september 2013 av mintmint
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #2 Skrevet 30. september 2013 Du har spurt om dette før, og fekk då ei god lenkje som forklarar dette. Kva er det du ikkje forstår? Anonymous poster hash: 5b536...e9e
Grønt blad Skrevet 30. september 2013 #3 Skrevet 30. september 2013 Samsvarsbøying er når det er samsvar ("sammenheng") mellom kjønn/tall på substantivet/pronomenet og adjektivet. Døme Ein liten gut (hankjønn -en) Ei lita jente (hokjønn -a) Eit lite hus (inkjekjønn -e) Fleire små menneske (fleirtal, her: nytt ord, vanleg ending -ne) På nynorsk er det også samsvar når adjektivet står som predikativ. Døme: Han var sliten. Dei var slitne. Eg rår deg til å bruke nynorskordboka.uio.no. Det kan du slå opp ord. Trykk på "adj." a4" eller liknande, og du får opp skjema som viser korleis ordet vert bøygd, eller korleis orda vert bøygde. 2
Gjest Eurodice Skrevet 30. september 2013 #4 Skrevet 30. september 2013 Samsvarsbøying er når det er samsvar ("sammenheng") mellom kjønn/tall på substantivet/pronomenet og adjektivet. Døme Ein liten gut (hankjønn -en) Ei lita jente (hokjønn -a) Eit lite hus (inkjekjønn -e) Fleire små menneske (fleirtal, her: nytt ord, vanleg ending -ne) På nynorsk er det også samsvar når adjektivet står som predikativ. Døme: Han var sliten. Dei var slitne. Dette er ikke spesielt for nynorsk. Det bøyes på akkurat samme måte på bokmål. 1
Grønt blad Skrevet 30. september 2013 #5 Skrevet 30. september 2013 Dette er ikke spesielt for nynorsk. Det bøyes på akkurat samme måte på bokmål. Jeg har da heller ikke skrevet at dette er spesielt for nynorsk. TS lurte på hva samsvarsbøying er, og jeg prøvde å forklare.
mintmint Skrevet 30. september 2013 Forfatter #6 Skrevet 30. september 2013 Samsvarsbøying er når det er samsvar ("sammenheng") mellom kjønn/tall på substantivet/pronomenet og adjektivet. Døme Ein liten gut (hankjønn -en) Ei lita jente (hokjønn -a) Eit lite hus (inkjekjønn -e) Fleire små menneske (fleirtal, her: nytt ord, vanleg ending -ne) På nynorsk er det også samsvar når adjektivet står som predikativ. Døme: Han var sliten. Dei var slitne. Eg rår deg til å bruke nynorskordboka.uio.no. Det kan du slå opp ord. Trykk på "adj." a4" eller liknande, og du får opp skjema som viser korleis ordet vert bøygd, eller korleis orda vert bøygde. Så det er slik at samsvarsbøying brukes kun når adjektivet står som predikativ stilling? og etter verbene vere og bli? Det jeg ikke forstår er at jeg kan skrive en setning med et adjektiv: Alle dei fine kleda.... Her har jeg bøyd adjektivet i flertall ettersom verbet er i flertall. Dette er vanlig regler for adjektiv, man bøyer adjektivet etter kjønn av substantivet og flertall. Dette kan jeg. Men jeg skjønner liksom ikke dette med samsvarsbøying. Du ga en god forklaring, men når brukes det? MÅ det brukes?
Gjest Eurodice Skrevet 30. september 2013 #7 Skrevet 30. september 2013 (endret) Jeg har da heller ikke skrevet at dette er spesielt for nynorsk. TS lurte på hva samsvarsbøying er, og jeg prøvde å forklare. Beklager, da misforstod jeg deg. Forresten har du selv et glimrende eksempel i siste avsnitt i innlegget ditt, om bøying i kjønn og tall: "...og du får opp skjema som viser korleis ordet vert bøygd, eller korleis orda vert bøygde." Edit: Jeg så ikke før jeg siterte at du hadde markert e-en i det siste ordet, i flertall. Endret 30. september 2013 av Arabella 1
Grønt blad Skrevet 30. september 2013 #8 Skrevet 30. september 2013 (endret) Så det er slik at samsvarsbøying brukes kun når adjektivet står som predikativ stilling? og etter verbene vere og bli? Det jeg ikke forstår er at jeg kan skrive en setning med et adjektiv: Alle dei fine kleda.... Her har jeg bøyd adjektivet i flertall ettersom verbet er i flertall. Dette er vanlig regler for adjektiv, man bøyer adjektivet etter kjønn av substantivet og flertall. Dette kan jeg. Men jeg skjønner liksom ikke dette med samsvarsbøying. Du ga en god forklaring, men når brukes det? MÅ det brukes? I ditt eksempel (bøye adjektivet etter kjønn og tall i substantivet) er det samsvarsbøying, selv om du ikke er vant med å bruke det begrepet. Det er altså samsvar mellom adjektiv og substantiv når det gjelder kjønn og tall. Det skal alltid være samsvar mellom adjektiv og substantivet som det står til. Perfektum partisipp er en adjektivist form av verbet, og jeg omtaler det her som adjektiv, selv om det i en del grammatikker vil stå under verb. Samsvarsbøying brukes som i ditt eksempel, samt når det står som predikativ. Språkrådet har noen fine eksempler: Romanen er skriven av Hamsun. (subst. er hankjønn) Boka er skriven av ein debutant. (subst. er hunkjønn) Brevet er skrive av ein elev. (subst. er intetkjønn) Notata er skrivne av ein advokat. (subst. står i flertall) Ja, det må brukes. I bokmål brukes ikke alltid samsvarsbøying når adjektivet er predikativ, mens i nynorsk må det alltid være samsvarsbøying. For ordens skyld kan jeg nevne at det ble obligatorisk samsvarsbøying etter reformen i fjor. Språkrådet har en fin side om samsvarsbøying: http://elevrom.sprakradet.no/skolen/minigrammatikk/tema/samsvarsboying Endret 30. september 2013 av Grønt blad
Gjest Eurodice Skrevet 30. september 2013 #9 Skrevet 30. september 2013 I ditt eksempel (bøye adjektivet etter kjønn og tall i substantivet) er det samsvarsbøying, selv om du ikke er vant med å bruke det begrepet. Det er altså samsvar mellom adjektiv og substantiv når det gjelder kjønn og tall. Det skal alltid være samsvar mellom adjektiv og substantivet som det står til. Perfektum partisipp er en adjektivist form av verbet, og jeg omtaler det her som adjektiv, selv om det i en del grammatikker vil stå under verb. Samsvarsbøying brukes som i ditt eksempel, samt når det står som predikativ. Språkrådet har noen fine eksempler: Romanen er skriven av Hamsun. (subst. er hankjønn) Boka er skriven av ein debutant. (subst. er hunkjønn)Brevet er skrive av ein elev. (subst. er hankjønn) Notata er skrivne av ein advokat. (subst. står i flertall) Ja, det må brukes. I bokmål brukes ikke alltid samsvarsbøying når adjektivet er predikativ, mens i nynorsk må det alltid være samsvarsbøying. For ordens skyld kan jeg nevne at det ble obligatorisk samsvarsbøying etter reformen i fjor. Språkrådet har en fin side om samsvarsbøying: http://elevrom.sprakradet.no/skolen/minigrammatikk/tema/samsvarsboying Har det gått litt for fort? Brevet er intetkjønn .
Grønt blad Skrevet 30. september 2013 #10 Skrevet 30. september 2013 Har det gått litt for fort? Brevet er intetkjønn . Takk, jeg fikk rettet det opp nå
mintmint Skrevet 30. september 2013 Forfatter #11 Skrevet 30. september 2013 okay, men er det noe forskjell fra samsvarsbøying og samsvarsbøying av adjektiv?Vil det si det samme?
mintmint Skrevet 30. september 2013 Forfatter #12 Skrevet 30. september 2013 Vent nå litt. Nå kan jeg forklare bedre hva jeg mener og misforstår. Jeg vet at adjektiv bøyes i kjønn og tall: ein fin dag ei fin dag eit fint hus den fine dagen Her blir adjektivet bøyed i forhold til hva slags kjønn adjektivet har. altså -t på intetkjønn og -e på flertall. Men så kommer dette: ei skriven bok ordet bok er jo hunkjønn, da skal det være ei skrive bok. det er jo det som er regelen. Setningene under følger heller ikke regelen. Fisken er hankjønnsord og det er -en på slutten? Fisken er frosen. Vatnet er frose. Bollane er frosne. Jeg trodde det var kun en regel: ei stor en stor eit stort dei store og da er det slik at adjektivene blir bøyed etter substantivene, men hva i alle dager skjer med de andre setningene?
Grønt blad Skrevet 30. september 2013 #13 Skrevet 30. september 2013 okay, men er det noe forskjell fra samsvarsbøying og samsvarsbøying av adjektiv?Vil det si det samme? Samsvarsbøying kan også være mer, f.eks. i språk der verbformen følger subjektet. Samsvarsbøying sier at det er samsvar mellom to/flere former, i bøyingen av dem. I am, you are. Her er det samsvar mellom subjekt og verbal. I norsk er det mindre som samsvarsbøyes. Jeg er ikke sikker på om det faller under samsvarsbøying, men man skriver. Eg har ei bok. Ho er stor. Det står "ho", fordi ordet som det står i stedet for, er hunkjønn. Jeg kommer i farta ikke på flere tilfeller der det er samsvarsbøying i norsk. 1
mintmint Skrevet 30. september 2013 Forfatter #14 Skrevet 30. september 2013 Så jeg kan ikke skrive: boka er les men boka er lesen
mintmint Skrevet 30. september 2013 Forfatter #15 Skrevet 30. september 2013 Vent litt, jeg sliter ikke med samsvarsbøying av adjektiv, men samsvarsbøying av perfektum partisipp
Grønt blad Skrevet 1. oktober 2013 #16 Skrevet 1. oktober 2013 Så jeg kan ikke skrive: boka er les men boka er lesen Det stemmer. og bøkene er lesne. Vent litt, jeg sliter ikke med samsvarsbøying av adjektiv, men samsvarsbøying av perfektum partisipp Det du har skrevet i innlegget ovenfor, er samsvarsbøying av perfektum partisipp. Boka er lesen. Lesen er perfektum partisipp, men fungerer som et adjektiv. Perfektum partisipp er en adjektivisk form av verbet. Det vil si at den er som et adjektiv, men kommer fra et verb. Når du skal slå opp ordeti ei ordbok, må du slå opp på verbet. Det står altså ikke oppført som et eget adjektiv, men det kunne like gjerne vært det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå