AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #1 Skrevet 30. september 2013 Jeg hater knebøy og markløft. Kan beinpress erstatte disse øvelsene?Anonymous poster hash: 125b8...159
pressplay Skrevet 30. september 2013 #2 Skrevet 30. september 2013 (endret) Nei, beinpress er et supplement til knebøy men kan ikke erstatte. Den kan også være fin for å trene inn bevegelighet, arrester meg om jeg tar feil, i hamstringen. PT-en min satte meg på beinpress først slik at jeg klarte å trene meg ned til under 90 grader på knebøy, men etter det har jeg ikke brukt den øvelsen. Endret 30. september 2013 av pressplay
Chiqette Skrevet 30. september 2013 #3 Skrevet 30. september 2013 beinpress kan ikke erstatte markløft hvertfall, da beinpress er til bein, og markløft er for ryggen.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #4 Skrevet 30. september 2013 Du kan gjøre utfall f.eks istedet, og heller finne på noe annet for ryggen? Anonymous poster hash: a0e33...628
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #5 Skrevet 30. september 2013 Du kan gjøre utfall f.eks istedet, og heller finne på noe annet for ryggen? Anonymous poster hash: a0e33...628 Haaaater utfall også, men det er hvertfall bedre enn knebøy... TsAnonymous poster hash: 125b8...159
Supraspinatus Skrevet 30. september 2013 #6 Skrevet 30. september 2013 Beinpress kan dessverre ikke erstatte knebøy og spesielt ikke markløft. Hvorfor hater du øvelsene da? Gjør du dem riktig, har du god nok bevegelighet?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #7 Skrevet 30. september 2013 Knebøy og markløft er kanskje de to beste øvelsene som finnes i det hele tatt. Ingenting kan erstatte dem skikkelig Anonymous poster hash: 9cdfa...600
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #8 Skrevet 1. oktober 2013 beinpress kan ikke erstatte markløft hvertfall, da beinpress er til bein, og markløft er for ryggen. Er ikke markløft hovedsaklig for lår og rumpe? Eller har jeg misforstått? Anonymous poster hash: 89cd5...49c
Leifr Skrevet 1. oktober 2013 #9 Skrevet 1. oktober 2013 Er vel nesten raskere å liste opp hvilke muskelgrupper som IKKE nyter godt av markløft.
Supraspinatus Skrevet 1. oktober 2013 #10 Skrevet 1. oktober 2013 Er ikke markløft hovedsaklig for lår og rumpe? Eller har jeg misforstått? Anonymous poster hash: 89cd5...49c Markløft trener hele bakre kjeden. Legger, bakside lår, rumpe, ryggstrekkere, bakre ryggmuskler og nakkemuskler.
kubrak Skrevet 1. oktober 2013 #11 Skrevet 1. oktober 2013 Jeg hater knebøy og markløft. Kan beinpress erstatte disse øvelsene?Anonymous poster hash: 125b8...159 tipper det vil kunne fungere som et greit substitutt for den vanlige mann i gata ja. Om det alene ikke kan erstatte disse to øvelsene, så kan man jo trene feks ryggen på andre måter. Også er det jo en tryggere øvelse som er enklere å utføre
Gjest Evans Skrevet 2. oktober 2013 #12 Skrevet 2. oktober 2013 (endret) Hvis du virkelig ikke liker øvelsene, og har prøvd de ut med god teknikk, er det ingen som hindrer deg fra å bytte over til andre øvelser. Men siden knebøy og markløft er gode øvelser som trene mange muskelgrupper på en gang, må du nok regene med å bruke flere øvelser, og da også lenger tid, for å nærme deg effekten av mark og knebøy. Selv har jeg kuttet ut knebøy grunnet skader, og trener diverse andre ben og nedrerygg øvelser for å prøve å kompensere for tapet av knebøyen. Du kan feks bytte ut knebøy med frontbøy og ta global squat og benpress ved siden av. Og her kan du lese at du faktisk kan bli sterk uten de tre store og hente inspirasjon til alternative øvelser Edit: jeg syns artikkelforfatteren sa det fint i siste avsitt: "De tre store er noen av de beste øvelsene du kan gjøre for å bygge styrke og muskelvolum, det er det ingen tvil om. Men det betyr ikke at disse øvelsene er de aller beste enhver kroppsbygger kan trene. Du er ikke pinglete bare fordi du bestemmer deg for å droppe knebøy og markløft. Du har min tillatelse til å kjølhale den neste som forteller deg dette på gymmen eller på internett. Rumpa di vet ikke forskjellen på markløft og glute bridge. Brystet ditt vet ikke forskjellen på benkpress i maskin og benkpress med stang. Det som gir deg fremgang i styrke og muskelvekst er en kombinasjon av tid, progressiv belastning og et skikkelig kosthold. Så hvis du har vært tjukk i huet og holdt deg til bestemte øvelser på grunn av forutinntatte dogmer, og betalt en vond pris for dette, vil jeg anbefale deg å prøve ut disse alternative øvelsene istedet. Jeg tror du kommer til å takke deg selv for det." PS: Arikklen mener ikke at de tre store ikke er gode øvelser, men at om man vil - av ulike behov, erstatte disse, lar det seg faktisk gjøre og viser til noen eksempler på hvilke øvelser som kan ta over. Du kan jo også fylle på eller finne andre øvelser som passer deg bedre. Om du ikke finner ut av hvilke øvelser du kan bytte ut mark og knebøy med syns jeg du skal ta kontakt med en god PT, og få hjelp til andre øvelser. Endret 2. oktober 2013 av Evans
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå