Gå til innhold

Noen som har provd lavkarbohydrat-mat?

Holly Hobbie

Anbefalte innlegg

Jeg driver og kommer meg i form til bryllupet, og har lagt om kostholdet ogsaa. I noen uker skal jeg vaere ganske streng og ikke spise poteter, ris, sukker, pasta (dvs. alle hoyglykemiske karbohydrater). Spiser mest salater, noen lavkarboshakes og kjott/fisk med gronnsaker, litt egg og ost. Har aldri spist saa mye gront som naa :ler: !

Noen andre som har provd dette - hvordan gikk det, gikk du ned i vekt (jeg vil bare gaa ned noen faa kilo, men faar det ikke til paa lavkalorikur fordi jeg er saa sulten av meg!)? Hvor fort? Noen som ikke gikk ned, men la paa seg (hvis det er mulig).

Jeg trener ellers ganske mye naa - sykler til/fra jobb minst 4 dager i uken, (40 minutter til sammen), sykler litt mer paa lordag og spiller en time tennis, samt trener styrke/kondisjon 30 minutter tre ganger i uken. Det skulle vel holde for aa stramme opp og gaa ned litt rundt magen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Virvel

Karbohydrater er kroppens primære energikilde, og når du ikke får i deg nok må cellene tilpasse seg til forbrenning av fett i stedet. Det høres sikkert bra ut, men hjernen og nervecellene er helt avhengig av glukose, og kan bare i ekstreme tilfeller adaptere til forbrenning av andre næringsstoffer. Når kroppen kun forbrenner fett dannes også stoffer som kalles ketoner, blant annet aceton (brukes mye i neglelakkfjerner) som pustes ut og gir det som etter hvert har fått navnet "Atkins-ånde". Ketonene kan også gi et surere miljø i kroppen. Det er vel ikke nødvendigvis farlig, og det er ingen tvil om at du går ned i vekt, men hvor sunt det er, det er usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noe av det samme jeg.

Gikk ned i vekt ganske så fort,

men måtte begynne å spise vanlig igjen, fordi jeg ble helt "tom" i hodet..

Klarte nesten ikke å tenke til slutt.

Ble i tillegg veldig slapp, og gjorde ikke annet enn å sove etter jobben..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blant annet aceton (brukes mye i neglelakkfjerner) som pustes ut og gir det som etter hvert har fått navnet "Atkins-ånde".

Jeg virker kanskje dum som spør, men ble bare så nysgjerrig på dette fenomenet: får man ånde á la neggllakkfjerner nesten? :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Justice ikke innl.

Spiste lavglykemisk mat en stund for å teste det ut.

Jeg gikk ikke ned, men opp i vekt. Det hadde muligens sammenheng med at jeg trente veldig mye styrke på samme tid, og spiste svært mye proteiner (så det var muskler jeg la på meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niniel

Jeg har nettopp begynt på samme lavkarbo-dietten som deg, Popelka.

Har ikke holdt på mer enn et par dager da, og gjør det ikke for å slanke meg, men fordi jeg tror det er sunt. Spiser masse kjøtt, fisk og kylling, og masse salat med kaldpresset olivenolje, pluss mye usaltede nøtter. Prøver å unngå ris, brød, poteter, sukker, pasta og godterier, men tar det ikke SÅ nøye.

Er ikke så veldig bekymret for å ikke få nok karbohydrater, tross alt er der jo karbohydrater i grønnsaker, og jeg klarer aldri å helt unngå sjokolade :hjerte:

Lykke til med slankingen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

eg vil bare gaa ned noen faa kilo, men faar det ikke til paa lavkalorikur fordi jeg er saa sulten av meg!

Ville bare si at når du kutter ut mye karbo så kutter du ut masse kalorier og. Og det er ikke noe problem bli mett på lav kalori ikke det at jeg skal prøve å overbevise deg til å telle kalorier, men (prøver visst alikevel hmmm) her er et eksempel om hva du kan spise på lavkalori 1200 kcal (siden du allerede spiser masse grønt):

Alt dette på en dag:

1/2 kilo rent kylling kjøtt (4-5 norske kylling filletter)

1/2 kilo isbergsalat

1/2 kilo tomat

1/2 kilo champignong

1/2 kilo agurk

Toatal blir dette bare 890 kcal ! Så da kan du bruke 310 kcal på de shakene dine. Dette er selvfølgelig uten saus osv, men jeg orker ikke å spise alt det der på en dag, så da har du plass til litt saus og kansje :ler:

Ok var kansje litt avsporing, uansett lykke til med lavkarbo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvel
Jeg virker kanskje dum som spør' date=' men ble bare så nysgjerrig på dette fenomenet: får man ånde á la neggllakkfjerner nesten?[/quote']

Jepp.

Et premieeksempel på hva som skjer med kroppen din! :-) Hjernen får ikke nok næring og kutter litt ut, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja!

Å spise mer proteiner og mindre raske karbohydrater er ok, men hjernen trenger karbohydrater! Og med alt for lite karbohydrater får du sannsynligvis ikke energi nok til å trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saeriamannen og jeg holder også på med lavkarbo. MEN, og det er et stor men. Etter trening, spiser vi karbohydrater. Da trenger kroppen det. Særlig etter styrketrening. Vi prøver å unngå å spise karbo så godt som mulig er på kvelden. Hvis en ikke spiser etter trening, vil kroppen begynne å forbrenne muskler i stedet for fett. Men hvis en trener rett etter en står opp uten å spise først, forbrenner en fett. :D Når en har trent styrke vil karbohydrater som blir spist etter treninga, være med å bygge opp musklene. :wink: Lykke til Popelka, og alle andre som vil ned noen kilo. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne tipse om at potetmos er lav på karbo når den er ferdig tilberedt. Mange sauser på pose er også det.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...