Gå til innhold

Samboeren vil flytte, men har ikke råd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er i en litt vanskelig situasjon for tiden. Jeg har bodd sammen med min samboer i 11 år nå. Vi har tre barn sammen og nå har hun bestemt seg for at hun vil flytte ut.

Vi har i alle år hatt et godt og stabilt forhold. Problemene våre startet tidligere i år når hun byttet jobb. På den nye arbeidsplassen fikk hun god kontakt med en kollega, men jeg så ikke noe galt i det. Det var først nå i sommer jeg ved en tilfeldighet fikk greie på at hun på en firmafest hadde vært utro med denne kollegaen.

Jeg ble selvfølgelig veldig skuffet å lei meg. Hun bedyret at dette var et feilgrep og at hun angret dypt. Vi valgte å prøve videre og søkte hjelp på familievernkontoret.

Når vi var på familievenkontoret satt hun å fortalte meg å terapauten at denne kollegaen ikke betydde noe for henne og at de ikke hadde noe mer kontakt med hverandre utenom på jobb. Dette var i slutten av August.

Etter dette har ting mellom oss begynnt å gå bedre, men for to uker siden skulle hun på ett arbeidsoppdrag i en annen by. I løpet av den uken hun var borte ringte hun hjem hver dag, men hun ville nesten ikke snakke med meg bare med ungene. Jeg begynnte derfor å føle på meg at det var noe som ikke stemte. Når hun kom hjem tok jeg med den friheten å "snoket" på hennes mobil. Fy fy vil nok mange av dere si, men jeg fikk sjokk når jeg leste meldingene de to hadde sendt til hverandre og det ga meg også svar på mange ting jeg hadde syntes var merkelig tidligere. Nå fikk jeg svar på hvorfor hun ofte dro på jobben lenge før hun startet og ofte var igjen etter arbeidsdagens slutt. Det var ikke for å arbeide inn timer slik hun hadde fortalt til meg, men det var for å treffe HAN...

Morgenen etter konfronterte jeg henne med det jeg nå hadde funnet ut. Hun benektet alt helt til jeg fortalt ordrett hva jeg hadde lest. Hun ble da kjempesur og sa hun ville flytte fra meg. Jeg sa det var greit, fordi jeg kan ikke bo sammen med noen som holder på bak min rygg.

Vi ble enige om at jeg skulle få beholde huset og at hun skulle finne nytt bosted. Etter å ha fått takst og trukket fra gjeld viser det seg at pga arv og lignende som jeg har brukt på huset (vi har samboerkontrakt) vil hun sitte igjen med en gjeld på ca. Kr. 800 000,-. Hun har vært i banken og de kunne ikke låne henne penger og på NAV kunne hun heller ikke få noe hjelp siden hun tjente for bra (ca. 400 000,- i året).

Problemet mitt er hva skal jeg gjøre nå! Hun vil flytte, men har ikke økonomi til dette. For meg er det en uholdbar situasjon å skulle bo under samme tak som henne noe mye lengre, men jeg kan ikke kaste henne ut heller siden vi eier huset 50/50.

Har noen andre vært i en slik situasjon tidligere? Råd mottas med takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke trekke fra alt du har brukt på huset på denne måten. Dere må gå ut i fra dagens verdi på huset, gjelden dere har og det du evt har brukt av arv som har vært brukt til å betale gjeld. At du har brukt av "dine" penger på vedlikehold ol mens dere har bodd sammen, kan du ikke "trekke fra", for hun har jo også brukt av "sine penger" på felles ting.

Sett opp regnestykket igjen. Med mindre huset har falt i verdi mens dere har bodd der, er det overhodet ikke rimelig at hun skal måtte sitte igjen med gjeld etter å ha flyttet ut.

Sett i gang å se etter en rimelig løsning, jo før jo bedre.

Skrevet

Du kan ikke trekke fra alt du har brukt på huset på denne måten. Dere må gå ut i fra dagens verdi på huset, gjelden dere har og det du evt har brukt av arv som har vært brukt til å betale gjeld. At du har brukt av "dine" penger på vedlikehold ol mens dere har bodd sammen, kan du ikke "trekke fra", for hun har jo også brukt av "sine penger" på felles ting.

Sett opp regnestykket igjen. Med mindre huset har falt i verdi mens dere har bodd der, er det overhodet ikke rimelig at hun skal måtte sitte igjen med gjeld etter å ha flyttet ut.

Sett i gang å se etter en rimelig løsning, jo før jo bedre.

TS her.

Årsaken til at hun blir sittende igjen med gjeld er at huset er under total ombygging og ikke ferdigstillt. Regnestykket er det ikke vi som har satt opp, det har vi fått en advokat til å gjøre for oss. Så det er ikke noe feil med det.

Skrevet

Da får du få ræva i gir og ferdigstille huset.

Uansett hva en advokat måtte si, så kan du ikke regne med å få igjen disse pengene fra henne. Pusher du henne ut i økonomisk uføre, er det du som kreditor som vil sitte igjen med baksmellen. Vi har en lovgivning som beskytter gjeldsofre her i landet.

Skrevet

Er ikke dette strengt tatt hennes problem? Hun har vært utro, nå er det slutt og dere vil begge flytte fra hverandre. Dersom hun ikke får lån, bør hun jo flytte inn til en venninne eller i verste fall hjem til foreldrene sine. Leie hybel er også et alternativ. Det er da ikke sånn at du er ansvarlig for å skaffe henne et bosted av samme kvalitet som det hun flyttet fra.

Dersom hun tjener 400 000 i måneden, har hun råd til å leie hybel, kanskje en liten hybelleilighet, i alle fall. Det er jo heller ikke sånn at man har "krav" på å få bo i noe man eier selv.

Undrer meg også over at det er du som skriver denne tråden og ikke hun. Hva gjør hun for å finne ut av saken?

• Liker 20
Skrevet

Da får du få ræva i gir og ferdigstille huset.

Uansett hva en advokat måtte si, så kan du ikke regne med å få igjen disse pengene fra henne. Pusher du henne ut i økonomisk uføre, er det du som kreditor som vil sitte igjen med baksmellen. Vi har en lovgivning som beskytter gjeldsofre her i landet.

Det er nok best å overlate disse vurderingene til advokaten.

• Liker 3
Skrevet

Når man eier et hus 50/50 med noen, er den andres økonomi aldri bare dens problem, uavhengig av relasjonen dem i mellom ellers.

Skrevet

Er det ikke du som må betale henne ut da? Det regnestykket høres helt feil ut. Rimer ikke at hun skal sitte i gjeld for et hus hun ikke kommer til å eie.... Tror ikke noe på at en advokat har regnet ut dette nei.

Skrevet

Hvis du skal sitte igjen med huset skal vel du kjøpe henne ut? Da høres det rart ut at hun skal gå så mye i minus. Men hvis det ikke går er fasiten at dere må selge huset og dele evt tap etter innskudd.

Vet ikke hvordan tonen er mellom dere nå, men hvis dere samarbeider, og det bør dere jo pga ungene, kan det være et alternativ at dere enten bor sammen som venner mens dere ferdigstiller huset, eller at hun flytter ut og leier et sted, og at dere gjør opp boet når huset er ferdigstilt.

Anonymous poster hash: a5004...d31
  • Liker 7
Skrevet

Sikker på at dere ikke kan fordele annerledes? Det er svært ugunstig å være i en situasjon der en har gjeld fra en bolig man tidligere har eid (eller vært medeier i) uten at man har en ny bolig, og det vil kunne bli vanskelig for henne å få lån på grunnlag av det. Kan dere ikke eventuelt vente til huset er ferdig og har en vesentlig høyere verdi enn et byggeprosjekt? Vil tro dette kan lønne seg for deg også.

Anonymous poster hash: 58fa2...b50
Skrevet (endret)

Dersom hun tjener 400 000 i måneden, har hun råd til å leie hybel, kanskje en liten hybelleilighet, i alle fall. Det er jo heller ikke sånn at man har "krav" på å få bo i noe man eier selv.

Med en slik inntekt skulle hun ikke ha problemer med å skaffe seg et annet bosted :fnise: .

Endret av Arabella
  • Liker 7
Gjest Lille-pus
Skrevet

Det du sier er at dere har betraktelig mye mer gjeld på dette huset enn hva markedsverdien er ?

Det ville være meget opplysende å fått et raskt overslag over markedsverdi, gjeld, hva du har lagt ned i huset av arvede midler, og hvilken eierfordeling hver av dere har i dette huset...

• Liker 5
Skrevet

Er ikke dette strengt tatt hennes problem? Hun har vært utro, nå er det slutt og dere vil begge flytte fra hverandre. Dersom hun ikke får lån, bør hun jo flytte inn til en venninne eller i verste fall hjem til foreldrene sine. Leie hybel er også et alternativ. Det er da ikke sånn at du er ansvarlig for å skaffe henne et bosted av samme kvalitet som det hun flyttet fra.

Undrer meg også over at det er du som skriver denne tråden og ikke hun. Hva gjør hun for å finne ut av saken?

TS her.

Hun har tatt kontakt med Nav, banken, advokat, kommunen og sine foreldre. Foreldrene vil ikke hjelpe henne, fordi de mener hun er voksen og må ta ansvar for sine egene handlinger. Hun har ytret ønske om at vi kan bo sammen for barna sin del, men for meg er det en uholdbar løsning. Dette fordi hun liker den økonomiske tryggheten hun har mens vi bor sammen, samt at hennes arbeidstider vil gi henne problemer med henting og bringing av barna (skole og barnehage) morgen og kveld de ukene hun skal ha dem (enig om 50/50 deling). Hun har heller ikke lyst til å bo i en trang leilighet, men jeg har sagt at det er jo hun som har satt oss i denne situasjonen og da må hun og ta konsekvensene av det. Jeg kunne jo selvfølgelig ha vært snill med henne og gitt avkall på de pengene jeg har krav på, men dette ville ført til at jeg ikke hadde greid å sitte med huset, noe jeg ikke synes er bra for ungenes del.

Skrevet

Det du sier er at dere har betraktelig mye mer gjeld på dette huset enn hva markedsverdien er ?

Det ville være meget opplysende å fått et raskt overslag over markedsverdi, gjeld, hva du har lagt ned i huset av arvede midler, og hvilken eierfordeling hver av dere har i dette huset...

Jeg er også veldig interessert i å få høre tallene her. Å sitte igjen med så stor gjeld etter et boligsalg i dagens marked høres fullstendig på viddene ut. Tror TS her har helt urealistiske forventninger.

Skrevet

TS her.

Hun har tatt kontakt med Nav, banken, advokat, kommunen og sine foreldre. Foreldrene vil ikke hjelpe henne, fordi de mener hun er voksen og må ta ansvar for sine egene handlinger. Hun har ytret ønske om at vi kan bo sammen for barna sin del, men for meg er det en uholdbar løsning. Dette fordi hun liker den økonomiske tryggheten hun har mens vi bor sammen, samt at hennes arbeidstider vil gi henne problemer med henting og bringing av barna (skole og barnehage) morgen og kveld de ukene hun skal ha dem (enig om 50/50 deling). Hun har heller ikke lyst til å bo i en trang leilighet, men jeg har sagt at det er jo hun som har satt oss i denne situasjonen og da må hun og ta konsekvensene av det. Jeg kunne jo selvfølgelig ha vært snill med henne og gitt avkall på de pengene jeg har krav på, men dette ville ført til at jeg ikke hadde greid å sitte med huset, noe jeg ikke synes er bra for ungenes del.

Dersom du ikke har råd til å sitte med huset uten å få disse pengene fra henne, kan du like gjerne begynne salgsprosessen med en gang. Du kommer ikke til å få 800.000 kr for å overta et halvt hus, lille venn. Det kan jeg love deg. Hun har ingen plikt til å overføre denne delen av huset til deg, men derimot en rett til å kreve at huset blir solt om dere ikke kommer til en løsning.

Du har alt å vinne på å samarbeide med en person du eier et hus sammen med og du har alt å vinne på å samarbeide med dine barns mor. At du har bitterhet mot det hun har gjort mot deg, forstår jeg godt, men dette er noe du må forsøke å legge til siden nå og fokusere på å finne en god løsning mhp både barn og hus.

Skrevet

Det ville være meget opplysende å fått et raskt overslag over markedsverdi, gjeld, hva du har lagt ned i huset av arvede midler, og hvilken eierfordeling hver av dere har i dette huset.

TS her.

Markedsverdi 2800000,- Gjeld 29000000,- eierandel 50/50. Når huset ble kjøpt ble deler av kjøpesummen gitt til med som gave fra min familie. I tillegg har min familie bidratt med penger undervis i byggeprosjektet. Vi har en samboerkontrakt mellom oss som er utformet av en advokat og regulerer disse tingene i tilfelle ett samlivsbrudd skulle oppstå. Det er pga av at huset ikke er ferdigstilt at hun kommer så dårlig ut av det økonomisk.

Skrevet

Det kan jo hende at samboeren har gjeld fra tidligere, vi kjenner jo ikke detaljene i deres økonomiske forhold.

Jeg synes ikke det er rimelig at han skal måtte spytte inn av sine midler fra arv for å hjelpe henne økonomisk når hun har vært utro. Ville dere syntes at det var greit i motsatt fall, hvis mannen hadde vært utro og aldri spart opp noe og dama satt med arvemidler fra før? Burde hun da sponse ham etter bruddet?

Synes det er en veldig urettferdig tankegang at man skal være nødt til å fortsette å dekke de økonomiske behovene til en partner etter et brudd, vi har ikke "alimony" i Norge. Selv har jeg (som kvinne) alltid hatt mer penger enn partnerne mine fordi jeg har vært flink til å spare, og jeg ville opplevd det som veldig urettferdig dersom de forventet at jeg skulle spytte inn mine penger i deres bo. Det har de heldigvis aldri gjort.

Og man kan ikke forvente å få bli boende hos en partner man har bedratt, hallo.

Anonymous poster hash: 4f7c0...13a
  • Liker 19
Skrevet

TS her.

Markedsverdi 2800000,- Gjeld 29000000,- eierandel 50/50. Når huset ble kjøpt ble deler av kjøpesummen gitt til med som gave fra min familie. I tillegg har min familie bidratt med penger undervis i byggeprosjektet. Vi har en samboerkontrakt mellom oss som er utformet av en advokat og regulerer disse tingene i tilfelle ett samlivsbrudd skulle oppstå. Det er pga av at huset ikke er ferdigstilt at hun kommer så dårlig ut av det økonomisk.

Men om huset er verd mindre enn gjelden, så er din arv TAPT. Det er altså ikke bare hun som kommer dårlig ut, men også du. Og dersom deler av kjøpesummen ble gitt som gave da dere overtok, så burde jo eierandelen vært annerledes. Så lenge dere eier 50/50, så eier hun faktisk halve verdien av huset. Dere kan evt eie ulik andel av gjelden, men that`s it.

Mitt råd er; ferdigstill huset og selg det.

Skrevet

Høres jo ut som ingen av dere har råd til det huset. Dere har altså teoretisk 1.6 millioner MER i lån enn markedsverdi? Eller, om du har arvet/betalt 800 000 eller mer enn henne, så har dere uansett fortsatt 800 000 mer i lån enn husets verdi? Hvordan går det an? Det skal ikke spille noen rolle for henne om du selger huset og dere deler, da får hun 800' i gjeld, eller om du "kjøper henne ut", da får hun 800' i gjeld (til deg). Du skal selvfølgelig ikke gi henne disse pengene, hvis alt har gått riktig for seg. Men jammen har dere (særlig hun) satt seg i en idiotisk situasjon økonomisk.

Men det er hun som har et stort problem, og hun som må søke hjelp. Er enig med foreldrene hennes, jeg.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...