Gå til innhold

Overgangsstønad - Alenemor med jobb!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener ca. 274.500 (det er fastlønna og inkluderer kvelds- og helgetillegg) i året og trodde ikke jeg kom til å få noe i overgangsstønad, men så kom jeg over denne tabellen https://www.nav.no/rettskildene/Vedlegg/Vedlegg+2+til+kap.+15+-+Overgangsst%C3%B8nad+og+s%C3%A6rtillegg+fra+1.+mai+2013.348396.cms og her står det jo strengt tatt at jeg kommer til å få 7713,- i overgangsstønad!

Er det fakta? Noen som har lignende? Hadde jo vært helt supert siden typen som jeg skulle flytte inn i hus med fant ut at han skulle dumpe meg...

Noen som har peiling på hva jeg faktisk får tilsammen? Har skjønt jeg får det jeg tjener i foreldrepenger + dobbel barnetrygd + barnebidrag, men får jeg overgangsstønad i tillegg kan jeg jo faktisk kjøpe meg hus :) Vet at det ikke regnes som inntekt altså, men det hjelper jo på for min del uansett!

Anonymous poster hash: bd541...6e1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Spør nav? Nav har sider på facebook hvor du kan sende de en privat mld.

Anonymous poster hash: bf1f4...2d2
Skrevet

Er vel sikkert noen her inne som har tjent penger og evnt. fått overgangsstønad... Gidder ikke styre med NAV når jeg er 9 uker på vei :P

Skrevet

Du ser i feil kolonne, det er nærmere 6500

Anonymous poster hash: d63c5...3c0

Skrevet

Du ser i feil kolonne, det er nærmere 6500

Anonymous poster hash: d63c5...3c0

JaJa, hjelper det også!

Skrevet

Du får OS, ja - men du må skatte av det, så du vil ikke sitte igjen med særlig mye av det når du tjener såpass godt fra før. Det skattes som bi-inntekt, så du kan jo se på skattekortet hva prosenten din er der. Du må også huske at OS kun er i tre år, så om du ikke har råd til å betjene huslånet uten OS er det ganske dumt å basere seg på den. Bankene vil normalt ikke gi deg lån dersom OS er det som skal til for at du kan betjene det heller. Unntaket er om du er i utdanning og har utsikter til høyere lønn etter de årene du kan få OS. Er du under nødvendig utdanning kan du også få utvidet OS til 5 år.

I tillegg til det du ramser opp, får du et særfradrag på skatten.

Skrevet

Er vel sikkert noen her inne som har tjent penger og evnt. fått overgangsstønad... Gidder ikke styre med NAV når jeg er 9 uker på vei :PAnonymous poster hash: bd541...6e1

Null problem å spørre nav uansett hvor langt man er på vei, å spørre betyr ikke at man søker der og da. Du har sikkert fått rett svar her nå men man vet jo aldri, nav vet :)

Anonymous poster hash: bf1f4...2d2

Skrevet

Du får OS, ja - men du må skatte av det, så du vil ikke sitte igjen med særlig mye av det når du tjener såpass godt fra før. Det skattes som bi-inntekt, så du kan jo se på skattekortet hva prosenten din er der. Du må også huske at OS kun er i tre år, så om du ikke har råd til å betjene huslånet uten OS er det ganske dumt å basere seg på den. Bankene vil normalt ikke gi deg lån dersom OS er det som skal til for at du kan betjene det heller. Unntaket er om du er i utdanning og har utsikter til høyere lønn etter de årene du kan få OS. Er du under nødvendig utdanning kan du også få utvidet OS til 5 år.

I tillegg til det du ramser opp, får du et særfradrag på skatten.

Altså, jeg kan betjene det med lønna jeg har nå... Men jeg liker å leve litt også, og vi skulle jo egentlig hatt hus før vinteren hadde ikke x-en vært rasshøl :P Tenkte egentlig jeg blir her jeg er nå (bor gratis) og sparer en del første året og kjøper hus ell leilighet med flere soverom etter det!

Veldig deilig at jeg får 4000 ekstra i måneden uansett så jeg har mulighet til å spare :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor stort boliglån får du med en inntekt på 280 000 om du er alene med et barn? Har en bekjent som tjente 360000 og fikk såvidt en million i lån, ikke så lett å finne et hus til den prisen.

Anonymous poster hash: 0b954...3c4

Skrevet

Hvor stort boliglån får du med en inntekt på 280 000 om du er alene med et barn? Har en bekjent som tjente 360000 og fikk såvidt en million i lån, ikke så lett å finne et hus til den prisen.

Anonymous poster hash: 0b954...3c4

Jeg syns det er så merkelig det der... Enkelte får ingenting og andre mye? Men kommer vel an på kausjonist og sånn og jeg satser på startlån!

Skrevet

kanskje et dumt spørsmål, men hva betyr den "fradrag" kolonnen? jeg er ikke ts

Anonymous poster hash: 23dfd...c17

Skrevet

kanskje et dumt spørsmål, men hva betyr den "fradrag" kolonnen? jeg er ikke ts

Anonymous poster hash: 23dfd...c17

Fradrag er det som trekkes fra full OS. Altså får man 14 208 minus det som står i fradrag-kolonnen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...