AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #1 Skrevet 30. september 2013 Vi har en liten gutt på 14 måneder som det alltid har vært veldig styrete å legge for kvelden. (Han har forsåvidt alltid vært vanskelig å få til å sove på dagen også, men der har vi vel funnet en løsning som fungerer tålelig greit nå). Men på kvelden blir det ALLTID grining og styr, og sånn har han i grunnen vært hele livet... Sånn det er nå, må jeg eller mannen sitte inne hos han hver kveld og synge for han eller hysje på han i minst 20-30 minutter mens han hele tiden hyler som besatt i senga. Tilslutt sovner han av utmattelse. Han kan ikke bysses i søvn, hvis vi tar han i armene våre blir han bare enda sintere, vrir seg som en mark og hylskriker. Han begynte å reise seg da han var 7,5 måned, og siden da, altså de siste 7 månedene, har han reist seg opp i senga hver gang han skal legge seg. Vi legger han ned igjen, sier raskt natta og nusser han på hodet, og etter 20 sekunder har han reist seg opp og står og hyler igjen. Dette er hva vi har prøvd så langt: - Legge han ned, si natta og gå ut av rommet. Vi har prøvd å vente så lenge som 2-3 minutter ved et par anledninger, men han gir seg overhode ikke med hylingen, så noe lenger enn det orker jeg ikke å la han gråte. - Undersøkt han tre ganger hos lege og fysioterapeut, han ser ut til å være frisk som en fisk - Ha på et lite lys på rommet - Nattpose både med og uten stropper, da ble han også bare enda sintere enn han allerede var - Legge tidligere på kvelden (han legegr seg nå rundt 19.30) og legge senere på kvelden Nå er vi veldig slitne av at leggingen aldri slutter å være en kamp, og lurer på om noen har noen tips til oss...! Anonymous poster hash: f0845...f52
la_luz Skrevet 30. september 2013 #2 Skrevet 30. september 2013 Hvor mye sover han om dagen? Og hvor lenge har dere prøvd det dere har prøvd? Har du lest i sov godt boka til Karin Naphaug? Vi endte med å ringe henne når vi hadde problemer - litt anderledes en deres. Kostet 400 for 10 min telefonsamtale, men det var verdt det.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #3 Skrevet 30. september 2013 På dagen sover han alt fra en halvtime til tre timer, det er veldig forskjellig hvor mye han er interessert i å sove. Men gjennomsnittlig sover han vel 1 /12-2 timer på dagtid. Men vi merker ingen forskjell på leggingen enten han har sovet en halvtime eller tre timer på dagen... Det å legge han ned, si natta og gå ut av rommet prøvde vi vel en ukes tid. Men det ble jo overhode ingen bedring, så jeg orket ikke fortsette. Å ha på et lite lys prøvde vi vel to kvelder, men begge de kveldene tok det enda lenger tid enn vanlig å legge han, så da følte jeg at lyset kanskje bare holdt han våken. Nattpose prøvde vi tre kvelder med stropper og så en uke uten stropper. Men så sinna som han var da, greide jeg rett og slett ikke se at vi skulle få noen bedring ut av det.. Har vurdert Karin Naphaug, siden vi er så desperate, men samtidig er jo hun veldig for skrikekurer når de runder året. Så derfor er jeg foreløpig litt skeptisk til hennes råd... Anonymous poster hash: f0845...f52
la_luz Skrevet 30. september 2013 #4 Skrevet 30. september 2013 på meg virker det som om dere har gjort mye riktig da... Skjønner skepsisen til Karin Naphaug, men blir jo småpenger uansett. Vårt problem var omtrent det samme som deres, bar at det var fra 02- 04 om natten. Vi hadde en madrass inne på barnerommet. Rådet vi fikk var å fjerne madrassen, og ikke være der inne, bare gå inn hvert tredje minutt dersom det var skriking. Så dere kan jo prøve å ikke sitte der inne? Jeg trodde det skulle bli mye værre en det ble hos oss - tok tre netter.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #5 Skrevet 30. september 2013 på meg virker det som om dere har gjort mye riktig da... Skjønner skepsisen til Karin Naphaug, men blir jo småpenger uansett. Vårt problem var omtrent det samme som deres, bar at det var fra 02- 04 om natten. Vi hadde en madrass inne på barnerommet. Rådet vi fikk var å fjerne madrassen, og ikke være der inne, bare gå inn hvert tredje minutt dersom det var skriking. Så dere kan jo prøve å ikke sitte der inne? Jeg trodde det skulle bli mye værre en det ble hos oss - tok tre netter. Hmm ja, kanskje vi rett og slett bare er nødt til å være litt hardere med han enn hva vi har vært til nå.. Han er en ekstremt viljesterk gutt, for eksempel sa alle til meg da han begynte å reise seg opp i senga om kvelden og natten, at vi bare skulle legge han rolig ned igjen, så ville det gi seg etter et par ukers tid. Vel, vi holder fortsatt på, på 8. måneden, snart... Lurer på om vi bare skal prøve å gå ut av rommet og vente litt lenger i kveld, får bare håpe mammahjertet greier å være hard nok Nå er det jo et par måneders tid siden vi prøvde akkurat dette sist, så vi kan jo kanskje være heldige at det blir raskere bedring nå siden han er enda litt eldre! Anonymous poster hash: f0845...f52
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #6 Skrevet 30. september 2013 Du sier at dere har prøvd å ha ham på fanget, men hvordan har dere gjort det? Har dere forsøkt å gjøre det til en liten kosestund før legging? Synge litt, bla i en bok eller lignende og så legge ham ned når han er halvveis i søvne? Jeg har liten tro på alt for brå overganger for såpass små barn, som i tillegg har vært trøblete med soving hele veien. Små skritt er nok veien å gå, eller del-skritt om du vil. Først må dere få ham til å føle seg trygg i leggesituasjonen, så kan dere ta det derifra. 400kr for ti minutter på telefonen? ? Det er virkelig på grensen til svindel! Særlig om dere da får helt åpenlyse råd. Nei, da ville jeg først henvendt meg til helsestasjonen. Seriøst ufint å utnytte desperate folk på den måten! Anonymous poster hash: 9f33b...8bc 1
la_luz Skrevet 30. september 2013 #7 Skrevet 30. september 2013 vi fikk også beskjed om å ikke fysisk legge henne ned, hun måtte legge seg ned selv. Kutt ut all "service". Når man her vært våken i to månder fra 02- 04 hver natt er 400 kr noe jeg lett betaler. Var jo ikke akkurat at vi ikke hørt på andre tidligere....
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #8 Skrevet 30. september 2013 Du sier at dere har prøvd å ha ham på fanget, men hvordan har dere gjort det? Har dere forsøkt å gjøre det til en liten kosestund før legging? Synge litt, bla i en bok eller lignende og så legge ham ned når han er halvveis i søvne? Jeg har liten tro på alt for brå overganger for såpass små barn, som i tillegg har vært trøblete med soving hele veien. Små skritt er nok veien å gå, eller del-skritt om du vil. Først må dere få ham til å føle seg trygg i leggesituasjonen, så kan dere ta det derifra. 400kr for ti minutter på telefonen? ? Det er virkelig på grensen til svindel! Særlig om dere da får helt åpenlyse råd. Nei, da ville jeg først henvendt meg til helsestasjonen. Seriøst ufint å utnytte desperate folk på den måten! Anonymous poster hash: 9f33b...8bc Hehe, å gjøre leggingen til en kosestund er nok lettere sagt enn gjort med denne gutten Byssing i armene har vi forsøkt helt siden han var bitteliten, og han har aldri likt det. Han er ikke noe glad i å sitte på fanget eller være i armene generelt heller, han forsøker alltid bare å vri seg unna når man løfter han opp. Aldri i livet om han hadde godtatt å sitte lenge nok på fanget til å bla gjennom en bok, og han hadde iallfall ikke blitt trøtt av det, bare hylt så voldsomt av å bli holdt i armene eller på fanget at han ville ha skreket seg lys våken. Evt tilslutt sovnet av utmattelse pga all skrikingen, men sånn har vi det oj allerede nå, så da kan man like gjerne droppe boka...Anonymous poster hash: f0845...f52
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #9 Skrevet 30. september 2013 En annen ting, du sDu sier at dere har prøvd å ha ham på fanget, men hvordan har dere gjort det? Har dere forsøkt å gjøre det til en liten kosestund før legging? Synge litt, bla i en bok eller lignende og så legge ham ned når han er halvveis i søvne? Jeg har liten tro på alt for brå overganger for såpass små barn, som i tillegg har vært trøblete med soving hele veien. Små skritt er nok veien å gå, eller del-skritt om du vil. Først må dere få ham til å føle seg trygg i leggesituasjonen, så kan dere ta det derifra. 400kr for ti minutter på telefonen? ? Det er virkelig på grensen til svindel! Særlig om dere da får helt åpenlyse råd. Nei, da ville jeg først henvendt meg til helsestasjonen. Seriøst ufint å utnytte desperate folk på den måten! Anonymous poster hash: 9f33b...8bc En annen ting, du skriver at det er viktig å gjøre han trygg i leggesituasjonen, og så ta ting derfra. Vel, det er jo det vi har forsøkt i over ett år nå, men de tingene jeg trodde skulle til for å gjøre han trygg i leggesituasjonen (forutsigbare rutiner, litt lys på, mamma eller pappa sittende på rommet, vuggeklosser på senga, rolig sang eller hysjing osv) fungerer jo åpenbart ikke. Så hvis du mener det er andre måter vi kan forsøke å gjøre han trygg i leggesituasjonen på, så tar jeg gjerne imot råd om det!Anonymous poster hash: f0845...f52
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #10 Skrevet 30. september 2013 En annen ting, du s En annen ting, du skriver at det er viktig å gjøre han trygg i leggesituasjonen, og så ta ting derfra. Vel, det er jo det vi har forsøkt i over ett år nå, men de tingene jeg trodde skulle til for å gjøre han trygg i leggesituasjonen (forutsigbare rutiner, litt lys på, mamma eller pappa sittende på rommet, vuggeklosser på senga, rolig sang eller hysjing osv) fungerer jo åpenbart ikke. Så hvis du mener det er andre måter vi kan forsøke å gjøre han trygg i leggesituasjonen på, så tar jeg gjerne imot råd om det!Anonymous poster hash: f0845...f52 Finner han seg ikke i å sitte på fanget i det hele tatt? Selv ikke utenom leggetid? Er dere på rommet hans på dagtid eller forbinder han det bare med leggetid? Anonymous poster hash: 9f33b...8bc
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #11 Skrevet 30. september 2013 Finner han seg ikke i å sitte på fanget i det hele tatt? Selv ikke utenom leggetid? Er dere på rommet hans på dagtid eller forbinder han det bare med leggetid? Anonymous poster hash: 9f33b...8bc Nei, han er generelt veldig lite interessert i å sitte på fanget.. Han kan til nød sitte på fanget i noen minutter hvis vi ser på videosnutter på YouTube (drømmehagen e.l.), men tror ikke det er så lurt å begynne med video midt i leggingen. Han er innimellom på rommet på dagtid også, vi har blant annet vaskerommet vegg i vegg med rommet hans, så hvis jeg er der og vasker klær eller henger opp går han stort sett litt til og fra og leker litt med ting på rommet og litt hos meg på vaskerommet. Men det et klart, siden han er så liten leker han aller mest i stua og på kjøkkenet, men det er vel uansett det mest vanlige for barn rundt året?Anonymous poster hash: f0845...f52
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #12 Skrevet 30. september 2013 Han er innimellom på rommet på dagtid også, vi har blant annet vaskerommet vegg i vegg med rommet hans, så hvis jeg er der og vasker klær eller henger opp går han stort sett litt til og fra og leker litt med ting på rommet og litt hos meg på vaskerommet. Men det et klart, siden han er så liten leker han aller mest i stua og på kjøkkenet, men det er vel uansett det mest vanlige for barn rundt året?Anonymous poster hash: f0845...f52 De er nok ikke så mye på rommet sitt de første årene nei. Noe med at man gjerne må holde et øye med dem. Men da bør han i det minste være komfortabel med å være der inne, altså at det ikke er skummelt. Hva med å ta kontakt med en av damene fra Midtimellom-senteret? Ser at det ble nedlagt i januar i år (søvnsenter for barn i Oslo), men den ene pedagogen driver på frilansbasis nå. Hun oppgir i hvert fall at hun ikke lar barn ligge og gråte. Anonymous poster hash: 9f33b...8bc
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #13 Skrevet 30. september 2013 Hmm ja, leste litt om det nå, og kanskje det kunne være noe, ja? Prøver å kontakte hun (regner med det er Caroline Teigen du mener?) i morgen, tror jeg. Nå er vi passe desperate...!Anonymous poster hash: f0845...f52
Gjest Elyssa Skrevet 30. september 2013 #14 Skrevet 30. september 2013 Spver han for sent på dagen tro?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #15 Skrevet 30. september 2013 Her er det KUN amming som funker. Jeg ligger tett inntil. Anonymous poster hash: 0f591...566
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #16 Skrevet 30. september 2013 Spver han for sent på dagen tro? Det tror jeg neppe. Som oftest sover han mellom 12 og 14, men noen ganger blir det mellom 11 og 13 og andre ganger mellom 13 og 15. Leggingen blir akkurat like styrete uansett. Her er det KUN amming som funker. Jeg ligger tett inntil. Anonymous poster hash: 0f591...566 Denne gutten er faktisk komplett umulig å amme i søvn, det gikk de første 4-5 ukene han levde, men etter det har han vel så og si aldri sovnet av amming. Og det å legge seg ved siden av han i senga har vi også prøvd noen ganger, men han blir akkurat like sint av å bli lagt ned i vår seng inntil meg eller mannen som han blir av å bli lagt i sin egen seng...Anonymous poster hash: f0845...f52
Amys Skrevet 30. september 2013 #17 Skrevet 30. september 2013 Han høres ut som en kopi av min på 13 måneder.... Det som hjalp her var barnehagestart for en måned siden, over natta ble han en engel å legge (tar fort 15-20 min å legge han nå og, men nå er det mindre hyling og mer babling og koselyder). Går din i barnehage? Hvis ikke kan det kanskje hjelpe å "slite ham ut" mer på dagtid, jeg tror det er derfor barnehage gjorde leggingen lettere her.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #18 Skrevet 1. oktober 2013 Han høres ut som en kopi av min på 13 måneder.... Det som hjalp her var barnehagestart for en måned siden, over natta ble han en engel å legge (tar fort 15-20 min å legge han nå og, men nå er det mindre hyling og mer babling og koselyder). Går din i barnehage? Hvis ikke kan det kanskje hjelpe å "slite ham ut" mer på dagtid, jeg tror det er derfor barnehage gjorde leggingen lettere her. Han har bare halv plass i bhg siden jeg er student og derfor også kan være mye hjemme med han på dagtid. Men han er vel kanskje bittelitt enklere å legge de dagene han har vært i barnehagen, ja. Hyling og skriking da også, men han pleier å sovne litt fortere. 15 minutters hyling etter barnehagedag, mot fort 30 minutters hyling på en "hjemme"-dag, liksom.. Litt trøst å vite at andre sliter/har slitt med lignende, da Anonymous poster hash: f0845...f52
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå