markj Skrevet 30. september 2013 #1 Skrevet 30. september 2013 Ser at særlig VG sliter veldig med å skrive riktig, og da er det gjerne flere skrivefeil i hver eneste artikkel. Hva gjør avisene for å unngå dette? Er det vanlig at en annen person leser over artikkelen før den publiseres? Mange personer er "for syke til å jobbe", uten å egentlig være det. Da hadde det kanskje vært en idé å ansette noen av disse til å raskt lese over artiklene, for å luke ut de verste skrivefeilene. Trenger egentlig ikke å være ansatt i vanlig forstand engang, det burde vært noe man kan sitte hjemme og gjøre noen få timer per dag, og fortsatt motta vanlige ytelser fra NAV. Moren min jobber ikke overhodet, og jeg er helt overbevist om at hun kunne brukt 2-3 timer på dette hver dag. Hun leser jo nettavisene uansett, nå kan hun bare få æren av å lese artiklene før publisering.
Gjest Houdini Skrevet 30. september 2013 #2 Skrevet 30. september 2013 Før hadde hver avis egen korrekturavdeling. De finnes ikke lenger. Journalistene har visst aldri vært så flinke som nå til å rette egne feil, før var det verre stilt, men korrekturavdelingen rettet opp :-P slik sett var det kanskje mer positivt, mer fokus på innholdet, mindre på utformelsen. Krever mer enn å bare se "kjapt" over for å se om det er noen skrivefeil ...
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #3 Skrevet 30. september 2013 Før hadde hver avis egen korrekturavdeling. De finnes ikke lenger. Joda, nettavisene har tusenvis av ulønnede korrektorarbeidere, som jobber gratis gjennom å sende sinte mail til journalister som har en og annen skrivefeil, eller nevne det i kommentarfeltet. Anonymous poster hash: 5424e...c37
Strange Doll Skrevet 30. september 2013 #4 Skrevet 30. september 2013 Før hadde hver avis egen korrekturavdeling. De finnes ikke lenger. Journalistene har visst aldri vært så flinke som nå til å rette egne feil, før var det verre stilt, men korrekturavdelingen rettet opp :-P slik sett var det kanskje mer positivt, mer fokus på innholdet, mindre på utformelsen. Krever mer enn å bare se "kjapt" over for å se om det er noen skrivefeil ... I de avisene jeg har kjennskap til, er det vanlig at de får en journalist eller desken til å lese over saken. Det skal i teorien være minst en som har lest den, men er vel av og til det ikke blir gjort og. Nå har ikke jeg kjennskap til vg da.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #5 Skrevet 30. september 2013 Jeg jobber i avis. Jeg tror antallet skrivefeil har sammenheng med tidspresset. Det er ikke til å komme fra at det har blitt en tøffere bransje der alle har større arbeidsmengde enn de hadde tidligere. Det finnes ikke lenger korrekturlesere, og det finnes i mindre grad egne fotografer (man må ta bildene selv, ikke reise ut to på hver sak), typografene blir det færre og færre av, slik at journalisten må selv lage layout og slik. Nå har jo de tekniske hjelpemidlene kommet langt når det gjelder f.eks. layout, men det er likevel enighet i min redaksjon i hvertfall (blant de som har jobbet der i førti år liksom), at arbeidsmengden har blitt større, det er mer stress. Vi har et overraskende godt retteprogram i min avis, som tar det meste av stavefeil, men det er jo svakheter som er med alle retteprogram - har du skrevet feil ord (vær i stedet for hver f.eks), eller det er feil setningsoppbygging og liknende, så retter den jo ikke. Jeg leser alltid over mine egne saker hvertfall to ganger før jeg leverer (tar meg alltid tid til dette), i tillegg til at vaktsjef skal se gjennom. Likevel glipper det av og til - desverre. Når det gjelder nettaviser f.eks. så er det største fortrinnet til disse muligheten til å være kjapt ute med nyheter. Man kan mene hva man vil om den praksisen, men jeg tror man ofte tenker at det er viktigere å få nyheten ut (når det er en hastesak) enn at den skal gå gjennom flere instanser for retting. Man mener rett og slett at hurtigheten er hakket viktigere enn at alle små ordfeil og kommafeil er luket ut. Litt det samme gjelder jo ofte for papirjournalistene. Noen ganger kommer saken inn rett før deadline - typisk er for eksempel ved sportsarrangementer på kveldstid, der kampen er ferdig en halvtime før avisen går i trykken. Noen ganger har man rett og slett veldig kort frist på seg, og hastverk er jo ofte lastverk. Det er heller ikke - i mange redaksjoner - særlig mye tid til å flikke og småfikse og bruke tid på å gjøre det helt perfekt. Det burde det sikkert være, men når man har en papiravis og en nettavis som skal fylles, og litt for lite folk på jobb hele tiden, så blir det dessverre sånn. De store konsernene som Schibsted og Amedia kutter og kutter. Jeg begynner å mistenke dem for å ikke "ville lage en så god avis som mulig", men for å tenke "hvor dårlig avis kan vi lage - hvor lite penger kan vi bruke - og fortsatt tjene like bra og ha like mange lesere". Jeg tror man taper på det i lengden. Mindre ressurser og færre ansatte gir mindre tid til gravejournalistikk og jobbe med større prosjekter, og det blir mer fra dag til dag-nyheter. De er også viktige, men det blir mindre plass til de tingene som virkelig betyr noe for folk, de store historiene. Det ender opp med at man tenker på hvor fort det kan komme ut, framfor hvor mye tid man egentlig trenger for å gjøre saken skikkelig bra. Når det gjelder det du sier om korrekturavdeling finansiert av NAV så synes jeg det kunne vært en fin ting egentlig. I forhold til nettavisene vil det jo fortsatt være et tidspørsmål. Skal det være noen vits i, må korrekturleseren være på plass akkurat i det øyeblikket journalisten er ferdig, slik at saken kommer på. Også i papiravisa er det utfordringer knyttet til dette. En korrekturavdeling burde igrunn være på plass hele dagen, jeg er usikker på hvor mye hjelp det ville være i en korrekturavdeling som bare var til stede to eller tre timer, hvertfall slik vi jobber. Det er tross alt en hel avis som skal "brekkes" til sider, og vaktsjefen (som tar imot sakene og setter dem på sidene, leser igjennom og så videre) gjør dette fortløpende gjennom hele dagen. Man kan ikke vente med alt til de siste tre timene før deadline, da blir man rett og slett ikke ferdig. Når en side er ferdig blir den sendt til trykkeriet med en gang, og det er til stor hjelp for desken å få sendt sider så tidlig som mulig, ha dem ute av verden. Å sitte de siste tre timene før deadline sammen med "korrekturavdelingen" er rett og slett for sent, mange av sidene må være sendt før det om man skal rekke alt. Å ha noen korrekturlesere i avisredaksjonen noen timer hver dag kunne dog være til stor hjelp i den enkelte saken. At når journalisten er ferdig leverer han til korrektur-hjelpen (før saken går til desken). Eneste er nettopp det med tiden, si korrekturhjelpen er på plass tre timer hver dag. Hvor mange saker er ferdig akkurat på dette tidspunktet? Kanskje ikke så mange. Jeg tror også jeg ville foretrekke at vedkommende var på plass, framfor å sende til folk på mail - ja, jeg merker at jeg ikke er helt konfortabel med å sende en sak som ikke er gjennomgått av desken ennå til fremmede folk som jeg ikke har møtt. Jeg vet dessuten ikke hvor villige NAV ville være til å betale dette. Å få redaksjonene til å betale for dette er hvertfall umulig, tror jeg. Når man ser hvor mye de skal spare på alt mulig. De har jo kuttet korrekturleserne en gang, så de vil nok ikke tilbakeføre det - så lenge de må betale for det, altså. Det ble mye rot og tanker fra en avisjournalist, håper noe av det gir mening. Jeg synes ideen din er god, men jeg er usikker på hvor lett den er å gjennomføre i praksis. Mange er jo flinke til å gi oss en "heads up" i saker vi har skrivefeil i da, særlig på nett. Jeg takker alltid når jeg får mails om ting som ikke er korrekt, det er jo i vår interesse at det skal være så bra som mulig - selv om jeg vet endel mener at vi ikke bryr oss, siden det er skrivefeil Anonymous poster hash: b7223...c63
Gjest Houdini Skrevet 30. september 2013 #6 Skrevet 30. september 2013 Ja, det stemmer at de fleste aviser setter sin lit til avanserte rettskrivningsprogrammer. Men de kan aldri erstatte den menneskelige kompetansen og de små pirkefeilene. Dumt at kunnskapen forsvinner. Ser jo f. eks. at innlegg #5 inneholder en del skrivefeil, men det er typiske skrivefeil et slikt retteprogram ville fanget opp. Huffameien, de tidligere rettskriverne drev jo med språkvask også, ikke bare retting av ord. Alle har skrivefeil, jeg har også mange av dem. Lurer på om korrekturleserne vil bli verdsatt igjen? Jeg merker jeg mister respekten for det meste som blir publisert som inneholder skrivefeil. Skal bare én skrivefeil til for at jeg ikke gidder å lese videre.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #7 Skrevet 30. september 2013 Ser jo f. eks. at innlegg #5 inneholder en del skrivefeil, men det er typiske skrivefeil et slikt retteprogram ville fanget opp. Ja, ikke overraskende har også journalister skrivefeil Jeg mener selv at jeg skriver godt, men når du skriver i høyt tempo, uten retteprogram og uten å lese over (slik jeg gjør på KG) så sniker det seg inn endel rusk. Var dette en avisartikkel ville jeg selvsagt lest over, rettet og brukt retteprogram. Det hender naturligvis at mine feil også kommer på trykk, men jeg får faktisk skryt fra leserne mine for at jeg har lite feil. Jeg tror det utelukkende kommer av gode vaner for å lese gjennom før jeg sender det fra meg. Anonymous poster hash: b7223...c63
Gjest Houdini Skrevet 30. september 2013 #8 Skrevet 30. september 2013 Ja, ikke overraskende har også journalister skrivefeil Jeg mener selv at jeg skriver godt, men når du skriver i høyt tempo, uten retteprogram og uten å lese over (slik jeg gjør på KG) så sniker det seg inn endel rusk. Var dette en avisartikkel ville jeg selvsagt lest over, rettet og brukt retteprogram. Det hender naturligvis at mine feil også kommer på trykk, men jeg får faktisk skryt fra leserne mine for at jeg har lite feil. Jeg tror det utelukkende kommer av gode vaner for å lese gjennom før jeg sender det fra meg. Anonymous poster hash: b7223...c63 Du er flink, så absolutt. :-)
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #9 Skrevet 30. september 2013 Du er flink, så absolutt. :-) Takk De aller, aller fleste av mine kollegaer er egentlig flinke, de vet hvordan det egentlig skal være, men det hjelper jo ikke når man ikke har tid til å gå over. Samt at det er lett å se seg blind på egne tekster. Jeg leser til slutt det som jeg tror jeg har skrevet, ikke det som faktisk står. Ingen hadde vært gladere enn meg om vi fikk tilbake korrekturleserne og typografene. Det kunne gjort avisene mange hakk bedre. Klart vi mister troverdighet når vi har skrivefeil - "kan ikke journalisten skrive riktig engang, hvorfor skal vi tro på at hun har fått faktaene rett?" Og typografene bidrar til en avis som er mindre "spikret i maler", og mer mulighet til å lage gode layouter. Desverre har det blitt slik at sjefene er mest opptatt av penger... Anonymous poster hash: b7223...c63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå