Gå til innhold

Barn med tourettes

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du som mor, eller annen omsorgsperson, fortelle hvordan hverdagen ble da ditt kjære barn fikk diagnosen tourettes? Prøvd å lese meg litt opp på nett, men fakta er fakta og jeg ønsker veldig gjerne å høre personlige erfaringer.

Utfordringer, hvordan barnet har det nå, adferd, lærevansker, ADHD? Ja, spørsmålene er mange..

Anonymous poster hash: 5684a...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen egen erfaring men har sett noen dokumentarer om det på youtube. Kansje det kan være verdt å sjekke ut?

Anonymous poster hash: c6d03...da3
Skrevet

Jeg er en kvinne på 30 år som selv har tourettes syndrom. Utfordringene mine foreldre hadde med meg var at jeg nok var mer sint, tverr og vanskelig enn barn flest, og kunne få raserianfall for bagateller. Nå hører det med til min historie at jeg ikke fikk satt diagnose før for noen år siden...Jeg tror nok ingen tourettesbarn er like og kan sammenlignes, mye avhenger av om det er snakk om ren TS eller TS+, hvilke komorbide tilstander osv. (f.eks, OCD, ADHD ). Læringsvansker forekommer hos noen. Selv har jeg ikke opplevd det. Jeg sliter noe med konsentrasjonvansker, men ikke verre enn at jeg har fullført 5 år universitetsutdannelse.

Det viktigste rådet jeg kan gi deg er å være der for barnet. Ikke fokuser på ticsene og aldri be han kutte ut "det der", (men alt dette vet du sikkert). Les deg grundig opp på alt som har med tourettes å gjøre. Vet ikke hvordan kunnskapsnivået er på skolene i dag om denne tilstanden, men noe sier meg at det fremdeles ikke er så høyt...

Anonymous poster hash: 05d34...b33
Skrevet

Jeg er godt voksen og har diagnosen tourettes. Eneste jeg merker er at jeg har tics og det har jeg hatt fra jeg var omlag 7-8 år (så om diagnosen tourettes er korrekt kan jo diskuteres. Jeg er i tvil.) Tror det er veldig stor forskjell mellom folk som får diagnosen.

Har aldri hatt problemer med konsentrasjon, oppførsel etc. Eneste som har plaget meg er ticsene, og de kan være slitsomme. Det var verst i barne/ungdomsårene. Stadig beskjed fra mine foreldre om å slutte å gjøre det, de voksen (og jeg) forstod ikke hva jeg drev med. Som voksen har jeg lært å skjule ticsene ganske godt. Det har gått veldig bra med meg opp gjennom livet; tok høyere utdanning, fikk god jobb, mann og unger. :)

Anonymous poster hash: 34a47...798
Skrevet

Ta kontakt med nasjonalt kompetansesenter for ADHD, narkolepsi og tourettes: www.nasjkomp.no

Anonymous poster hash: 994ae...343

Skrevet

Jeg er godt voksen og har diagnosen tourettes. Eneste jeg merker er at jeg har tics og det har jeg hatt fra jeg var omlag 7-8 år (så om diagnosen tourettes er korrekt kan jo diskuteres. Jeg er i tvil.) Tror det er veldig stor forskjell mellom folk som får diagnosen.

Har aldri hatt problemer med konsentrasjon, oppførsel etc. Eneste som har plaget meg er ticsene, og de kan være slitsomme. Det var verst i barne/ungdomsårene. Stadig beskjed fra mine foreldre om å slutte å gjøre det, de voksen (og jeg) forstod ikke hva jeg drev med. Som voksen har jeg lært å skjule ticsene ganske godt. Det har gått veldig bra med meg opp gjennom livet; tok høyere utdanning, fikk god jobb, mann og unger. :)

Anonymous poster hash: 34a47...798

Akkurat det samme med mannen min. Han har små ticks som han i løpet av ungdomsårene lærte å skjule. I voksen alder har han fått medisin som demper ticksene og man ser de ikke i det hele tatt hvis han tar medisinen hver dag. Dessverre finnes det ikke noen diagnose for ham siden han ikke oppfyller alle aspekter/mange nok aspekter av tourette. Derfor er det denne diagnosen som står på papiret. Medisinen han bruker er for noe helt annet, men fungerer.

Han hadde iallefall en støttende familie som forstod problemet uten å be han slutte med "tullet" han ikke kunne noe for.

Anonymous poster hash: 13221...009

Skrevet

Har barnet ditt fått diagnosen tourette?? Jeg har selv et barn med denne diagnosen..send meg gjerne en pm hvis du vil høre mer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...