AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Vært på besøk hos tantegutten i ettermiddag - og fått hjelp av en på 18 mnd til å bruke i-pad....... Flaut og morsomt på en gang Hva slags teknologi bruker barna deres? Og til hva? Får de til selv? Tantegutten er hekta på the fox, og gadd ikke vente på tante som knota med å finne fram videoen, det gjorde han mye kjappere selv! Anonymous poster hash: 5ce52...b1c 1
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 Må med skam berette om at det var en venninnes femåring som en gang viste meg hvordan man bruker iPad også...
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Min på 2,5 har ingenting selv ennå, men får bruke min iPhone til å spille småspill og se på Netflix eller Youtube. Hun har skikkelig kontroll på den, bytter mellom programmer/spill og finner frem barneserier på netflix. Hun klarer ikke søke selv ennå (såklart), så hun får jo hjelp av meg til å finne frem på youtube. Og hun får ikke sitte med den helt alene. Anonymous poster hash: 7f119...b37
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Ganske fascinerende hvor naturlig den touch-teknologien er for ham, manøvrere inn og ut av youtube, finne rett video (ligger først på lista deres da), styre billedstørrelse, lyden, spole fram og tilbake og alt sammen. For en som er vant med tastatur og har det i fingrene var i-pad vanskelig! Anonymous poster hash: 5ce52...b1c
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 Ganske fascinerende hvor naturlig den touch-teknologien er for ham, manøvrere inn og ut av youtube, finne rett video (ligger først på lista deres da), styre billedstørrelse, lyden, spole fram og tilbake og alt sammen. For en som er vant med tastatur og har det i fingrene var i-pad vanskelig! Anonymous poster hash: 5ce52...b1c Hmm, du sier noe...
Sushi Skrevet 30. september 2013 #6 Skrevet 30. september 2013 Min på 2 år kan å åpne ipaden og sette på/bytte mellom spill, men hun klarer ikke å sette på videoer og sånt selv ennå. Heldigvis, for det vil vi gjerne styre, enn så lenge.
Gjest pysepusen Skrevet 30. september 2013 #7 Skrevet 30. september 2013 Min på tre år har spilt på iPhonen min siden han var halvannet. Nå har han en egen mappe, finner den selv og spiller på sine apper. Han kan også ta bilder og se bildene selv.
Missy1 Skrevet 30. september 2013 #8 Skrevet 30. september 2013 Sønnen min er kjempe flink med teknologiske duppedingser til tross for at han er ganske forsinket i utvikling mentalt. Han er 3år gammel Skrur på tven selv, bruker ipad og ipod som en proff. Lærer seg slike ting veldig fort. Hadde vi introdusert han for pc hadde han sikkert vært en racer på det og Jeg kan mer enn han da, men jeg er jo voksen. Bruker data som verktøy i hverdagen så har blitt gankse dyktig med tiden
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #9 Skrevet 30. september 2013 Vår fireåring klarer bevisst å maksimere vinduer på dataen slik at de vises over hele skjermen. Det er han som bruker Ipaden mest av oss. Anonymous poster hash: efbed...925
Teriyaki Skrevet 30. september 2013 #10 Skrevet 30. september 2013 Min ser kun på tv, og kan altså slå den av. Noe han gjør hver dag når vi skal spise kveldsmat. :-)
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #11 Skrevet 30. september 2013 Min treåring kan ipaden, finne mappa si, velge spill, finne barneting på netflix etc. Hun kan ikke fjernkontrollen til TVen ennå (den skjuler vi pga ettåringen som elsker å bite på den). Men her om dagen hadde hun funnet apple tv-fjernkontrollen og da netflix-tegneserien var ferdig, hadde hun selv brukt fjernkontrollen til å sette på neste episode... Nå har hun ikke holdt på med ipaden på noen uker, går i bølger hvor spennende den er...Anonymous poster hash: 2c914...62f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #12 Skrevet 30. september 2013 Jeg hadde tilgang på datamaskin da jeg var liten, en ZX Spectrum. Det var ikke noe problem å bruke den teknologien som barn. Jeg ligger ennå langt foran de fleste på min alder. Anonymous poster hash: 1cb16...4b5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #13 Skrevet 30. september 2013 Er det bare jeg og mannen min som er ganske restriktive på bruk av slike elektroniske duppedingser? Jeg mener ikke å støte noen - jeg er oppriktig nysgjerrig! Vi har en på 2,5 og han får ikke bruke pcen, og vi har bevisst latt være å kjøpe ipad. Han får av og til spille på telefonen, men dette er mest når vi foreldre er "desperate" etter å få han til å sitte i ro/være stille . Vi prøver å la være å bruke pc og mobil til annet enn det helt nødvendige mens guttungen er våken. Dette for at han ikke skal se at vi sitter med pc/mobil isteden for å snakke/leke med han/gjøre ting i hjemmet etc. Vi blir skremt av å se hvor mye tid dagens barn og ungdom bruker på pc og mobil, og håper at vår restriktive bruk av dette i hjemmet vil gi han litt andre verdier og holdninger når han blir større. Vi er ikke bekymret for at han skal blir hengende etter når det gjelder det teknologiske, for dette vil han -etter vår mening- få inn uansett. Både gjennom venner, skole og det at vi sikkert blir mindre restriktive etterhvert som han blir eldre. Vi er fullstendig klare over hvor mye man kan lære ved bruk av slik teknologi, men føler at det ofte "misbrukes". For eksempel vet vi at mange bruker ipaden/tven til å sysselsette ungene for selv å få sove lenger om morgenen. Tviler på at det er bare pedagogiske spill o.l. barna sitter med. Anonymous poster hash: ea163...a01 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #14 Skrevet 30. september 2013 Vår gutt på 18 mnd bruker ipad og finner frem til de spillene han vil spille og bytter spill når han ønsker det Utrolig hvor mye de skjønner! Anonymous poster hash: 149ab...c1e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #15 Skrevet 30. september 2013 Er det bare jeg og mannen min som er ganske restriktive på bruk av slike elektroniske duppedingser? Jeg mener ikke å støte noen - jeg er oppriktig nysgjerrig! Vi har en på 2,5 og han får ikke bruke pcen, og vi har bevisst latt være å kjøpe ipad. Han får av og til spille på telefonen, men dette er mest når vi foreldre er "desperate" etter å få han til å sitte i ro/være stille . Vi prøver å la være å bruke pc og mobil til annet enn det helt nødvendige mens guttungen er våken. Dette for at han ikke skal se at vi sitter med pc/mobil isteden for å snakke/leke med han/gjøre ting i hjemmet etc. Vi blir skremt av å se hvor mye tid dagens barn og ungdom bruker på pc og mobil, og håper at vår restriktive bruk av dette i hjemmet vil gi han litt andre verdier og holdninger når han blir større. Vi er ikke bekymret for at han skal blir hengende etter når det gjelder det teknologiske, for dette vil han -etter vår mening- få inn uansett. Både gjennom venner, skole og det at vi sikkert blir mindre restriktive etterhvert som han blir eldre. Vi er fullstendig klare over hvor mye man kan lære ved bruk av slik teknologi, men føler at det ofte "misbrukes". For eksempel vet vi at mange bruker ipaden/tven til å sysselsette ungene for selv å få sove lenger om morgenen. Tviler på at det er bare pedagogiske spill o.l. barna sitter med. Anonymous poster hash: ea163...a01 Det kommer nok mye an på hva man som foreldre er opptatt av. Min bedre halvdel jobber innen IT, og når h*n da er meget teknisk begavet innen dette vil jeg si det er naturlig at barnet vårt hovedsaklig lærer dette av h*n. Barnet vårt har også noen utfordringer i hverdagen, der en fagperson som har fulgt barnet faktisk har anbefalt visse spill på Ipad for å trene opp diverse "ting" (vil ikke konkretisere det mer her). Data generelt er nok noe man lærer seg fort uansett, men om barnet ikke får ha en Ipad hjemme så tror jeg faktisk det vil henge etter i forståelsen av hva det er i alle fall. Antar at det ikke er alt man kan laste ned til Ipad som man kan laste ned på deres ev. smartphoner? (Ikke meningen å virke hoverende her..) Selv husker at jeg var den siste i min klasse på ungd.skolen som fikk en mobiltelefon i min barndom. Jeg tror også jeg var litt sent ute med å forstå en del ting ift data og Internett. Det var nok delvis pga økonomien hjemme i huset, men mitt barn skal slippe å oppleve dette. Det er virkelig ikke gøy å være den eneste som ikke har noe annet som alle andre har, særlig ikke når læreren tar håndsopprekking på hvor mange i klassen som har dette. Kan hende dette var litt off topic, beklager i så fall det. Anonymous poster hash: efbed...925
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #16 Skrevet 30. september 2013 AB 22:17 her. Vil bare også nevne at vi følger godt med når barnet er på data. Er klar over hvilke farer som finnes der ute for barn, og har også kunnskaper om hvordan vi kan stenge visse sider for bruk etc. Anonymous poster hash: efbed...925
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #17 Skrevet 30. september 2013 Er det bare jeg og mannen min som er ganske restriktive på bruk av slike elektroniske duppedingser? Jeg mener ikke å støte noen - jeg er oppriktig nysgjerrig! Anonymous poster hash: ea163...a01 Bryr meg ikke noe særlig om hva andre gjør, men akkurat denne lille gutten (TS her) bekymrer jeg meg lite for Han elsker musikk, og når han leter fram musikkvideoer på youtube og spiller dem så er det hopp og dans over hele gulvet! Han er også b-menneske og bruke laaaang tid på å våkne, så å lokke ham med å gå ned og finne "padda" og spille musikk er mer et triks for å få ham våken når de har dårlig tid. Spill bryr han seg ikke så mye om egentlig, selv om han har det også. Poenget mitt er at teknologien i seg selv er ikke så mye å være redd for - det handler om hvordan den blir brukt Anonymous poster hash: 5ce52...b1c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #18 Skrevet 30. september 2013 Barnet vårt har også noen utfordringer i hverdagen, der en fagperson som har fulgt barnet faktisk har anbefalt visse spill på Ipad for å trene opp diverse "ting" (vil ikke konkretisere det mer her). Data generelt er nok noe man lærer seg fort uansett, men om barnet ikke får ha en Ipad hjemme så tror jeg faktisk det vil henge etter i forståelsen av hva det er i alle fall. Antar at det ikke er alt man kan laste ned til Ipad som man kan laste ned på deres ev. smartphoner? (Ikke meningen å virke hoverende her..) Anonymous poster hash: efbed...925 Dette tror jeg du har helt rett i. Det er også årsaken til at barnehager har bruk av teknologi i rammeplanen: Barna bør få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhenting av kunnskap. Arbeidsformene må støtte det nysgjerrige, kreative og lærevillige hos barna Barn vokser opp i en helt annen hverdag enn vi gjorde, teknologi er rundt oss overalt nå. Foreldre kan ikke skjerme barna for det - det er som med alt annet foreldrenes jobb å lære barna å manøvrere i det digitale landskapet. Anonymous poster hash: 5ce52...b1c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå