Mann 42 Skrevet 4. oktober 2013 #21 Del Skrevet 4. oktober 2013 Du har alltid virket ganske inteligent. Men jeg tror kanskje jeg tok feil om du ikke vet hvorfor vi trenger årstider. Anonymous poster hash: aaf55...d47 Opplys meg, oh store mester! Hvorfor trenger vi årstider? Hva er det ved universets fundamentale innretning som tilsier at vi trenger årstider? Jeg vet like godt som hvem som helst ellers at vi HAR årstider, og at livet har tilpasset seg det. Men på våre breddegrader så er f.eks vinteren en årstid som er gjennomført destruktiv. Landskapet tørker opp, og blir i prinsippet som en ørken i den forstand at det er lite eller ikkenoe flytende vann. Kaloribehovet for alle varmblodige skapninger stiger som konsekvens av kulda, og mattilgangen blir dårligere pga at det er tørke, og lite sol, så ingenting vokser. Trenger vi det? Nei, jeg kan ikke med min beste vilje se at vi gjør det. Kan vi, bjørnene og meitemarken tilpasse oss slik at vi kan eksistere her? Tydeligvis, men det betyr ikke at det er en FORDEL. De artsmessig rikeste områdene på jorden, med den høyeste produktiviteten, er de tropiske regionene, der det er plenty med vann og lys, og der ÅRSTIDER ikke er så påtrengende. Men jeg er villig til å ta korreks, om du har noe fornuftig å komme med. Jeg mistenker at du syns man trenger årstider fordi man kan stå på snowboard om vinteren og chille på stranda om sommeren, og det er fett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. oktober 2013 #22 Del Skrevet 4. oktober 2013 Plante og dyreliv rundt ekvator lever i praksis nesten uten årstider (Amazonas f.eks). Så det hadde nok gått. Men den beboelige sonen hadde blitt betydelig smalere, siden vi ikke hadde hatt samme omrøring av hav og atmosfære slik vi har med aksehelning. Befolkningen hadde nok også vært mye mindre, og bestått av jeger/sankesamfunn. Sannsynligvis ikke noen industriell revolusjon i overskuelig fremtid. Klesbransjen hadde vært spesielt utsatt for ikke-eksistens. Hvem gidder vel finne opp klær når man aldri får vinter? Å, de bruker klær der også, selv de "etniske". Men det er mer for bling enn varme. Det går mye i piercinger, paradisfuglefjær og penisfuteraler. Vi ville nok hatt et Dolce Gabbana uten årstider, også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mulancholy Skrevet 4. oktober 2013 #23 Del Skrevet 4. oktober 2013 Her nord trenger vi definitivt årstider, viss ikkje hadde ikkje vårt område blitt som de tropiske områdene men mer som polene, de har ikkje årstider der heller, men det er likevel totalt ubeboelig. Om årstidene hadde forsvunnet over hele jorden hadde vi ikke langer hatt plass til jordas befolkning. Tror jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 4. oktober 2013 #24 Del Skrevet 4. oktober 2013 Her nord trenger vi definitivt årstider, viss ikkje hadde ikkje vårt område blitt som de tropiske områdene men mer som polene, de har ikkje årstider der heller, men det er likevel totalt ubeboelig. Om årstidene hadde forsvunnet over hele jorden hadde vi ikke langer hatt plass til jordas befolkning. Tror jeg... Spørsmålsstillingen var ikke om hva som ville skjedd hvis vi plutselig MISTET årstidene. Det ville gått riktig ille, selvsagt. Radikale omlegginger av livsbetingelsene er ikke noe bra, uansett hva de er. Spørsmålet var mer om vi ville hatt levelige forhold hvis vi ikke hadde HATT årstider i utgangspkt. Og jeg for min del tenker at det sikkert hadde gått ganske greit. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mulancholy Skrevet 4. oktober 2013 #25 Del Skrevet 4. oktober 2013 AaahSpørsmålsstillingen var ikke om hva som ville skjedd hvis vi plutselig MISTET årstidene. Det ville gått riktig ille, selvsagt. Radikale omlegginger av livsbetingelsene er ikke noe bra, uansett hva de er. Spørsmålet var mer om vi ville hatt levelige forhold hvis vi ikke hadde HATT årstider i utgangspkt. Og jeg for min del tenker at det sikkert hadde gått ganske greit. Ahaaa... Eit godt eksempel på kva forskjellig tolkning kan føre til, i så tilfelle trur eg det kunne godt ganske greit, men jordas befolkning hadde nok vert mindre. Og visse religioner og livssyn hadde ikkje blitt til. Syntes forøvrig det hadde vert ganske trist uten en måne... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 4. oktober 2013 #26 Del Skrevet 4. oktober 2013 Aaah Ahaaa... Eit godt eksempel på kva forskjellig tolkning kan føre til, i så tilfelle trur eg det kunne godt ganske greit, men jordas befolkning hadde nok vert mindre. Og visse religioner og livssyn hadde ikkje blitt til. Syntes forøvrig det hadde vert ganske trist uten en måne... Ingen solformørkelser, ingen totale ihvertfall. Ingen månelanding heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jigsaw Skrevet 4. oktober 2013 #27 Del Skrevet 4. oktober 2013 http://m.youtube.com/watch?v=rltpH6ck2Kc Morsom video som dessverre ikke dekker månen men sola. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. oktober 2013 #28 Del Skrevet 5. oktober 2013 http://m.youtube.com/watch?v=rltpH6ck2KcMorsom video som dessverre ikke dekker månen men sola.We're gonna be okay! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. oktober 2013 #29 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ingen solformørkelser, ingen totale ihvertfall. Ingen månelanding heller. Ingen MÅNELANDINGER? For en nedtur. Ikke noe NASA heller. Den beste delen av barndommen min ble tilbragt med å se på Apollo-oppskytningene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. oktober 2013 #30 Del Skrevet 5. oktober 2013 Opplys meg, oh store mester! Hvorfor trenger vi årstider? Hva er det ved universets fundamentale innretning som tilsier at vi trenger årstider? Jeg vet like godt som hvem som helst ellers at vi HAR årstider, og at livet har tilpasset seg det. Men på våre breddegrader så er f.eks vinteren en årstid som er gjennomført destruktiv. Landskapet tørker opp, og blir i prinsippet som en ørken i den forstand at det er lite eller ikkenoe flytende vann. Kaloribehovet for alle varmblodige skapninger stiger som konsekvens av kulda, og mattilgangen blir dårligere pga at det er tørke, og lite sol, så ingenting vokser. Trenger vi det? Nei, jeg kan ikke med min beste vilje se at vi gjør det. Kan vi, bjørnene og meitemarken tilpasse oss slik at vi kan eksistere her? Tydeligvis, men det betyr ikke at det er en FORDEL. De artsmessig rikeste områdene på jorden, med den høyeste produktiviteten, er de tropiske regionene, der det er plenty med vann og lys, og der ÅRSTIDER ikke er så påtrengende. Men jeg er villig til å ta korreks, om du har noe fornuftig å komme med. Jeg mistenker at du syns man trenger årstider fordi man kan stå på snowboard om vinteren og chille på stranda om sommeren, og det er fett. Jeg kunne opplyst deg læregutt. Men om du skal få hjelp til alt så lærer du aldri selv. Anonymous poster hash: aaf55...d47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. oktober 2013 #31 Del Skrevet 5. oktober 2013 Jeg kunne opplyst deg læregutt. Men om du skal få hjelp til alt så lærer du aldri selv. Anonymous poster hash: aaf55...d47 Eller sagt på en annen måte: Øøøøh.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jigsaw Skrevet 5. oktober 2013 #32 Del Skrevet 5. oktober 2013 (endret) Jeg kunne opplyst deg læregutt. Men om du skal få hjelp til alt så lærer du aldri selv.Anonymous poster hash: aaf55...d47 Jeg vil også at du skal opplyse ham. Det er ingen på internett som etter søking som har kunnet si hvorfor vinter er nødvendig, noe som gjør meg genuint interessert i å høre om du har svaret på hvorfor vinteren er av betydning. Den eneste positive virkningen av vinter er at vi setter mer pris på sommeren. Hadde vinteren kunnet drepe bakterier, hadde det i det minste vært litt signifikant. Men faktisk så går bakterier som oftest i en slags dvale, en inaktiv modus i kulde. Bakterier dør i sterk varme. Så det er ikke sant en gang. Vinteren gjør bakterier inaktive, dermed er vinteren ennå mindre viktig enn om kulda faktisk hadde knærta noe. Endret 5. oktober 2013 av Jigsaw Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. oktober 2013 #33 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ingen MÅNELANDINGER? Ja, ikke noen måne å lande på, ingen månelanding (jeg svarte på et innlegg som snakket om hvor trist det hadde vært om vi ikke hadde hatt måne). For en nedtur. Ikke noe NASA heller. Det er godt mulig vi ville fått noen slags NASA etterhvert, men jeg er usikker på om det ville tatt lengre tid, eller kortere. For å hatt noe romkappløp å snakke om, måtte man konsentrert seg om fjernere mål, f.eks Mars. Så kanskje vi allerede hadde satt opp en base der ute, om vi manglet måne? Eller man ville gitt opp på halvveien siden Mars er ekstremt mye vanskeligere å putte folk på. Eller man kunne sette opp et romkappløp i jordbane, men det ville vel ikke vært noe særlig spennende å strekke seg etter. Månen er lett synlig for alle, og er en veldig kjekk opinionssamler for stasledere som vil sette igang slike stunts. Den beste delen av barndommen min ble tilbragt med å se på Apollo-oppskytningene. Heldig du. Jeg måtte se det på dokumentarer årevis etterpå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 5. oktober 2013 #34 Del Skrevet 5. oktober 2013 Hadde vinteren kunnet drepe bakterier, hadde det i det minste litt signifikant. Men faktisk så går bakterier som oftest i en slags dvale, en inaktiv modus i kulde. Bakterier dør i sterk varme. Så det er ikke sant en gang. Vinteren gjør bakterier inaktive, dermed er vinteren ennå mindre viktig enn om kulda faktisk hadde knærta noe.Det fins andre typer liv vinteren tar seg av. Smittebærende insekter f.eks. Men summasummarum er jo vinteren baksmellen for at vi har en utvidet beboelig sone forårsaket av aksehelningen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 5. oktober 2013 #35 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ja, ikke noen måne å lande på, ingen månelanding (jeg svarte på et innlegg som snakket om hvor trist det hadde vært om vi ikke hadde hatt måne). Det er godt mulig vi ville fått noen slags NASA etterhvert, men jeg er usikker på om det ville tatt lengre tid, eller kortere. For å hatt noe romkappløp å snakke om, måtte man konsentrert seg om fjernere mål, f.eks Mars. Så kanskje vi allerede hadde satt opp en base der ute, om vi manglet måne? Eller man ville gitt opp på halvveien siden Mars er ekstremt mye vanskeligere å putte folk på. Eller man kunne sette opp et romkappløp i jordbane, men det ville vel ikke vært noe særlig spennende å strekke seg etter. Månen er lett synlig for alle, og er en veldig kjekk opinionssamler for stasledere som vil sette igang slike stunts. Heldig du. Jeg måtte se det på dokumentarer årevis etterpå. Jeg tror man hadde gitt opp. Eller rettere sagt, ikke tenkt på det, engang. Mars er for langt unna til å være det første skrittet ut i verdensrommet. Det er FOR komplisert. Iallfall for en kultur som vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sapientia Skrevet 5. oktober 2013 #36 Del Skrevet 5. oktober 2013 Ja, ikke noen måne å lande på, ingen månelanding (jeg svarte på et innlegg som snakket om hvor trist det hadde vært om vi ikke hadde hatt måne). Det er godt mulig vi ville fått noen slags NASA etterhvert, men jeg er usikker på om det ville tatt lengre tid, eller kortere. For å hatt noe romkappløp å snakke om, måtte man konsentrert seg om fjernere mål, f.eks Mars. Så kanskje vi allerede hadde satt opp en base der ute, om vi manglet måne? Eller man ville gitt opp på halvveien siden Mars er ekstremt mye vanskeligere å putte folk på. Eller man kunne sette opp et romkappløp i jordbane, men det ville vel ikke vært noe særlig spennende å strekke seg etter. Månen er lett synlig for alle, og er en veldig kjekk opinionssamler for stasledere som vil sette igang slike stunts. Heldig du. Jeg måtte se det på dokumentarer årevis etterpå. Jeg tror man hadde gitt opp. Eller rettere sagt, ikke tenkt på det, engang. Mars er for langt unna til å være det første skrittet ut i verdensrommet. Det er FOR komplisert. Iallfall for en kultur som vår. Hadde nå ennå avstanden vært det eneste problemet med å reise til Mars. Det er det nemmelig ikke. Kosmisk stråling utgjør en minst like stor utfordring, og den kosmiske strålingen er større mellom jorden og Mars enn på Mars selv. SciShow sier en del om det her: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 6. oktober 2013 #37 Del Skrevet 6. oktober 2013 (endret) Hadde nå ennå avstanden vært det eneste problemet med å reise til Mars. Det er det nemmelig ikke. Kosmisk stråling utgjør en minst like stor utfordring, og den kosmiske strålingen er større mellom jorden og Mars enn på Mars selv. SciShow sier en del om det her: http://www.youtube.com/watch?v=vw09bLwd3Ak Det blir i grunnen to sider av samme sak. Jo mer omfattende prosjektet blir, jo vanskeligere blir det å realisere, blant annet når kravene til beskyttelse mot stråling øker. Avstanden per se er kanskje det minste problemet. Vi har jo klart å myklande ting på Mars mange ganger, og om man kunne klart seg med en modul à là månelandingsfartøyene som ble brukt til Apolloprogrammet, så hadde det ikke vært så gæli. Men pga strålinga og påkjenningen under landing så må det være mye mer solid, kanskje med en stråleskjerm av vann, og følgelig blir det ganske tungt, og drivstofforbruket blir ekstremt høyt. Et fartøy som skal til Mars og ha med seg både folk og forsyninger, blir antakelig så tungt at det ikke kan starte på Jorden, men må fraktes i moduler til omløpsbane, omtrent som SSI ble. Endret 6. oktober 2013 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 7. oktober 2013 #38 Del Skrevet 7. oktober 2013 Det blir i grunnen to sider av samme sak. Jo mer omfattende prosjektet blir, jo vanskeligere blir det å realisere, blant annet når kravene til beskyttelse mot stråling øker. Avstanden per se er kanskje det minste problemet. Vi har jo klart å myklande ting på Mars mange ganger, og om man kunne klart seg med en modul à là månelandingsfartøyene som ble brukt til Apolloprogrammet, så hadde det ikke vært så gæli. Siden Mars har praktisk talt ingen atmosfære å bremse opp med, og den har høyere gravitasjon enn månen, må man til med en oppskalert versjon av Curiositylandingen, tipper jeg. En landing med mennesker må nok ha et tyngre landefartøy. Man kan vel dele opp "bagasjen" slik at mat/diverse utstyr går i egne landingsfartøyer. Bare for å få ned vekta på hver landingsmodul. Men pga strålinga og påkjenningen under landing så må det være mye mer solid, kanskje med en stråleskjerm av vann, Ifølge videoen AUG---UAG postet vil ikke vann klare å stoppe kosmisk stråling, men det vil kunne hamle opp med partikkelstråling fra sola. Men man må jo ha med vann uansett, så hvorfor ikke? Man kan tilogmed benytte sin egen dritt. Tidligere snakket man om å sette opp et kraftig magnetfelt rundt fartøyet (det er jo det som beskytter oss her nede på jorda), men det er vel ikke kommet ut av tegnebrettet enda. og følgelig blir det ganske tungt, og drivstofforbruket blir ekstremt høyt. Et fartøy som skal til Mars og ha med seg både folk og forsyninger, blir antakelig så tungt at det ikke kan starte på Jorden, men må fraktes i moduler til omløpsbane, omtrent som SSI ble. Tenker du på ISS kanskje? Ja, enten må man sende opp moduler, eller så kan man kanskje bygge (noen av) dem oppi rommet. Disse gærningene som ville starte opp med gruvedrift av asteroider må få fingeren ut, da slipper man å sende opp så mye. Ihvertfall kunne man skvise ut råstoff og forbruksvarer som f.eks vann. Eller hva med å rett og slett strappe en kraftig ionemotor på en liten asteroide? Da har man naturlig strålingsbeskyttelse og ymse ressurser tilgjengelig på innsiden. Bare ta med litt mat, og en slik en: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå