Gå til innhold

Hadde jorden klart seg uten..

RetroGirl

Anbefalte innlegg

Månen?

Hva ville skje om man "fjernet" månen? Bare noe som slo meg med tanke på at månen styrer ting som tidevannet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper det aldri skjer.

Vi får satse på at vi slipper det.

Hmm,føler nå dette var ett dumt spm,men sånn blir det når man har for mye tid om kvelden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får satse på at vi slipper det.

Hmm,føler nå dette var ett dumt spm,men sånn blir det når man har for mye tid om kvelden :P

Jeg synes faktisk at det var et godt spørsmål, men jeg kan ikke komme med noe bra svar for at jeg ikke tror det hadde vært bra for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes faktisk at det var et godt spørsmål, men jeg kan ikke komme med noe bra svar for at jeg ikke tror det hadde vært bra for oss.

Forståelig nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synsing her.

Svaret er litt kjedelig: Man vet ikke sikkert. Man vet at vi ikke er helt sjanseløse, men også at det ville blitt utrolig vanskelig. Tidevannet styres ikke kun av månen, men også av solen. Tidene for flo og fjære vil forandre seg, og svingningene ville blitt mindre, men det ville ikke forsvunnet helt. Det største problemet er at månen bidrar til å holde jorden på rett kurs, og uten den ville vi risikert en ustabil kurs med alt det fører med seg av følger for klima og økosystem.

I tillegg er det klart at det avheger av hva du mener med å "fjerne" månen. Om den hadde gått i tusen biter, hadde vi nok blitt ødelagt av meteoritter med tilhørende naturkatastrofer. Om den forsvant sporløst kunne vi klart oss litt bedre.

Forøvrig: Menneskeheten hadde neppe oppstått uten. Det kan hende vi hadde klart oss en stund om den forsvant, bare på en mye jævligere klode enn den vi har i dag, men den har vært uvurderlig for vår utvikling.

Anonymous poster hash: bc2ea...d4e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare synsing her.

Svaret er litt kjedelig: Man vet ikke sikkert. Man vet at vi ikke er helt sjanseløse, men også at det ville blitt utrolig vanskelig. Tidevannet styres ikke kun av månen, men også av solen. Tidene for flo og fjære vil forandre seg, og svingningene ville blitt mindre, men det ville ikke forsvunnet helt. Det største problemet er at månen bidrar til å holde jorden på rett kurs, og uten den ville vi risikert en ustabil kurs med alt det fører med seg av følger for klima og økosystem.

I tillegg er det klart at det avheger av hva du mener med å "fjerne" månen. Om den hadde gått i tusen biter, hadde vi nok blitt ødelagt av meteoritter med tilhørende naturkatastrofer. Om den forsvant sporløst kunne vi klart oss litt bedre.

Forøvrig: Menneskeheten hadde neppe oppstått uten. Det kan hende vi hadde klart oss en stund om den forsvant, bare på en mye jævligere klode enn den vi har i dag, men den har vært uvurderlig for vår utvikling.

Anonymous poster hash: bc2ea...d4e

"Stø kurs"? Hvilken stø kurs? Mener du at en planet uten en måne ikke kan ha en stabil omløpsbane? Hva er det i så fall basert på? Hverken Venus eller Merkur har satelitter, så vidt jeg husker, men de klarer seg da bra. Rent omløpsmessig, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

"Stø kurs"? Hvilken stø kurs? Mener du at en planet uten en måne ikke kan ha en stabil omløpsbane? Hva er det i så fall basert på? Hverken Venus eller Merkur har satelitter, så vidt jeg husker, men de klarer seg da bra. Rent omløpsmessig, altså.

Tror han mener at jorda har helling, som vil forsvinne uten månen, altså vill vi ikke ha årstider,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rodion Raskolnikov

Jorden hadde greid seg uten månen. Vi mennesker derimot det er en annen sak.

Men nå beveger månen seg vekk fra jorden så en dag om mange mange millioner år så vil den være så langt borte fra Jorden at den slutter og ha noe påvirking.Men menneskehten er nok borte før den tid kommer.

Jeg mener ihvertfall og huske at jeg leste noe slikt en gang i tiden. Kanskje jeg husker feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.astrobio.net/exclusive/4134/the-odds-for-life-on-a-moonless-earth-

Due to the gravitational pull of its star, the axis of a planet rotates like a child's top over tens of thousands of years. Although the center of gravity remains constant, the direction of the tilt moves over time, or precesses.

Similarly, a planet's orbital plane also precesses. When the two are in synch, the combination can cause the total obliquity of the planet to swing chaotically. But the gravity of Earth's moon has been shown to provide a stabilizing effect. By speeding up Earth's rotational precession and keeping it out of synch with the precession of Earth's orbit, it minimizes fluctuations, creating a more stable system.

Så det har mer med aksehelning og den typen ting, som Gunfreak er inne på.

Artig nok roterer Venus stikk motsatt av alle andre (retrograd), og ekstremt sakte (dagen varer lengre enn året), men den øvre atmosfæren roterer i motsatt retning. Hadde Venus hatt en stor måne, kan det være den hadde hatt en mer normal rotasjon, slik som jorda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.astrobio.net/exclusive/4134/the-odds-for-life-on-a-moonless-earth-

Så det har mer med aksehelning og den typen ting, som Gunfreak er inne på.

Artig nok roterer Venus stikk motsatt av alle andre (retrograd), og ekstremt sakte (dagen varer lengre enn året), men den øvre atmosfæren roterer i motsatt retning. Hadde Venus hatt en stor måne, kan det være den hadde hatt en mer normal rotasjon, slik som jorda.

Den første artikkelen du linket til, sier at simuleringer av en måneløs jord viser at det ikke ville gjort noe fra eller til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror han mener at jorda har helling, som vil forsvinne uten månen, altså vill vi ikke ha årstider,

Trenger vi årstider? Årstider er oppskrytt, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger vi årstider? Årstider er oppskrytt, spør du meg.

Du har alltid virket ganske inteligent. Men jeg tror kanskje jeg tok feil om du ikke vet hvorfor vi trenger årstider.

Anonymous poster hash: aaf55...d47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første artikkelen du linket til, sier at simuleringer av en måneløs jord viser at det ikke ville gjort noe fra eller til.

I den siste linken, ja. Men det ville likevel hatt noe effekt:

Without a moon, Barnes and his collaborators have determined that Earth's obliquity would only vary ten to twenty degrees over a half a billion years.

That doesn't sound like much, but the changes of one to two degrees the planet presently exhibits are thought to be partly responsible for the Ice Ages.

According to Barnes, the present shift is "a small effect, but in combination with Earth's present climate, it causes big changes."

Livet på jorda hadde nok klart å tilpasse seg dette, dog.

Jeg lurer på om de i den siste artikkelen har tenkt mer på hvordan forholdene vil være i andre solsystemer. Eksoplaneter og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alltid virket ganske inteligent. Men jeg tror kanskje jeg tok feil om du ikke vet hvorfor vi trenger årstider.

Anonymous poster hash: aaf55...d47

Plante og dyreliv rundt ekvator lever i praksis nesten uten årstider (Amazonas f.eks). Så det hadde nok gått. Men den beboelige sonen hadde blitt betydelig smalere, siden vi ikke hadde hatt samme omrøring av hav og atmosfære slik vi har med aksehelning. Befolkningen hadde nok også vært mye mindre, og bestått av jeger/sankesamfunn. Sannsynligvis ikke noen industriell revolusjon i overskuelig fremtid. Klesbransjen hadde vært spesielt utsatt for ikke-eksistens. Hvem gidder vel finne opp klær når man aldri får vinter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...