Gå til innhold

21 år, fattig, uten høyere utdannelse, med ønske om egen butikk. Hvordan begynner jeg.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som tittelen sier. Er snart 22 år, jobber deltid i en butikk rettet mot interiør osv, og tjener ikke allverden over husleia. Syntes jobben min er o.k men merker mer og mer at jeg har et økende behov for å bestemme ting selv, gjøre noe jeg kan brenne for, og hvor jeg rett og slett er min egen sjef og er selvstendig.

Og i hele mitt lille liv har jeg alltid ønsket å lage sko. Dette ønsket kom fordi jeg alltid har hatt store føtter, og da jeg var yngre sa jeg alltid "når jeg blir voksen lager jeg mine egne sko, siden jeg aldri finner noe i butikkene!"... Denne drømmen har selvfølgelig bleknet litt vekk, men har blitt erstattet med å gjøre det som kanskje vil være litt lettere å få til: starte skobutikk. I jobben min i dag syntes jeg det er utrolig gøy med salg, kunder, å lære om produkter osv, men merker det er begrenset hvor gøy jeg syntes det blir med interiør i lengden. Sko har jeg alltid hatt stor lidenskap til, selv om jeg aldri kan kjøpe noen selv. Har for store føtter selv, og savner godt utvalg i skostørrelser.

Hvordan ligger markedet an for dette i Norge? Vil jo helst starte i Norge siden det er her markedet er labert, men samtidig, vil dette være noe jeg kan tjene på? Markedet er sannsynligvis ganske mettet for flere skobutikker, men dette blir jo litt "nisjeretning"?
Og hovedspørsmålet er: hvor skal jeg begynne? Spare penger? noe jeg kan utdanne meg til som vil hjelpe på veien? Lønner det seg å begynne som nettbutikk, så åpne lokale senere? Vil gjerne ha en fysisk butikk der mennesker kan ta skoene på, er selv ganske lei av å være avhengig av nettbutikker, så har ikke lyst til å basere alt på nettbutikk.

Dette er ekstremt dyrt, hvor mye burde jeg spare opp for å realisere dette? Og kanskje viktigst: er 22-24 år litt ungt?

Endret av potteplante
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta heller en utdannelse først så har du noe å falle tilbake på.

Anonymous poster hash: 82503...15d
  • Liker 3
Skrevet

En smart ting å begynne med er å bytte jobb til skobutikk - så får du betalt for å bli kjent med bransjen faktisk.

Så leser du alt du kommer over på nett om å starte og drive egen butikk - finnes mange gode resurser og grunderkurs en kan bli med på osv. Du trenger faktakunnskap om å starte og drive butikk, alt papirarbeidet som skal til - søknader, tillatelser, investorer, selskapsform, sikkerhet i banken, leiekontrakter, markedsføringsplan, forsikringer, arbeidsgiveransvar, leverandører, regnskap, budsjett, osv osv

Du må lære deg å gjøre markedsundersøkelse, og sannsynliggjøre at det faktisk et marked og en nisje for deg å fylle. Uten vil du aldri få sikkerhet i banken.

Samtidig sparer du så mye penger du bare kan, for du vil trenge solid egenkapital. Banken/investor vil ikke ta hele risikoen alene.

Og vær forberedt på å ikke tjene penger før det er gått et par år - og på at du kan miste pengene dine.

Anonymous poster hash: 2c3f6...4f5
  • Liker 8
Skrevet

Tips til deg altså, jeg ville IKKE startet en butikk! Er så mange unge jenter som sparer opp penger til de får råd til å starte sin egen butikk også går det RETT i dass!!! Det kommer nok aldri til å bli noe stor kjede som bikbok/ginatricot ogsånn. Jeg ville heller satset på noe annet om jeg var deg, men selvfølgelig er det opp til deg! :)

Anonymous poster hash: 00a71...a46
Skrevet

Tusen takk for gode tips! Jeg var innom noen butikker i lokalområdet nå nettopp, og iallefall én av dem hadde startet butikk i samme alder som meg og driver enda. De var jo to stykker da, kanskje litt lettere da? Jeg har lyst til å lære mer om dette, for det virker utrolig spennende. Blir skikkelig gira! Hun anbefalte meg å gå på messer osv til å begynne med.

Tips til deg altså, jeg ville IKKE startet en butikk! Er så mange unge jenter som sparer opp penger til de får råd til å starte sin egen butikk også går det RETT i dass!!! Det kommer nok aldri til å bli noe stor kjede som bikbok/ginatricot ogsånn. Jeg ville heller satset på noe annet om jeg var deg, men selvfølgelig er det opp til deg! :)

Anonymous poster hash: 00a71...a46

Men AB jeg har egentlig ingen tanker om å ha en sånn ordentlig kjedebutikk... hvis dette hadde vokst såpass er jo det en bonus men jeg har mer lyst til å holde meg litt på bakkenivå... :) Med én butikk og heller satse skikkelig på den. Noen bikbok var nok aldri drømmen. Men takk for realismen, det er viktig å ikke sveve helt bort i alle ideene sine. Jeg har lyst til å ha ordentlig tung bakgrunn før jeg tar steget videre, i f.eks kursing eller til og med en utdannelse som kan hjelpe på veien. Vet bare ikke hva dette skulle vært...! Men det er utrolig gøy å bare tenke at: det er mulig! Det er ikke helt usannsynlig at det kunne gått bra, med nok egenkapital og nok kunnskap og bra produkter..!

Skrevet

Tusen takk for gode tips! Jeg var innom noen butikker i lokalområdet nå nettopp, og iallefall én av dem hadde startet butikk i samme alder som meg og driver enda. De var jo to stykker da, kanskje litt lettere da? Jeg har lyst til å lære mer om dette, for det virker utrolig spennende. Blir skikkelig gira! Hun anbefalte meg å gå på messer osv til å begynne med.

Men AB jeg har egentlig ingen tanker om å ha en sånn ordentlig kjedebutikk... hvis dette hadde vokst såpass er jo det en bonus men jeg har mer lyst til å holde meg litt på bakkenivå... :) Med én butikk og heller satse skikkelig på den. Noen bikbok var nok aldri drømmen. Men takk for realismen, det er viktig å ikke sveve helt bort i alle ideene sine. Jeg har lyst til å ha ordentlig tung bakgrunn før jeg tar steget videre, i f.eks kursing eller til og med en utdannelse som kan hjelpe på veien. Vet bare ikke hva dette skulle vært...! Men det er utrolig gøy å bare tenke at: det er mulig! Det er ikke helt usannsynlig at det kunne gått bra, med nok egenkapital og nok kunnskap og bra produkter..!

Hva med å gå i skomakerlære først?

Anonymous poster hash: 81af3...d3a

Skrevet

Er dette en utdanningsretning...? Hadde vært dritkult å designe egne sko, men så er jeg heller ikke så veldig kreativ da.. Kanskje derfor jeg gikk vekk fra den ideen i utgangspunket. Men tror jeg skal lese litt mer om det nå faktisk... takk for tipet!

Skrevet

De sliter jo hvertfall med å tjene nok, eksisterer nesten ikke noe marked for skomakere. Har nok bedre sjanse med å drive butikk.

Jeg syns du Ts bør fokusere på å finne en jobb i skobutikk først. Kanskje i en liten butikk som ikke er i kjede hvor eieren er litt eldre og skal gå av om en del år om du er heldig.

• Liker 2
Skrevet

Alfa omega hvis du vil drive egen butikk er som ansatt den første som kommer og siste som drar, og gir 120% når du er der, aldri syk, altid blid og imøtekommende

Og du må brenne for der du driver med.

Det gjelder i nesten hva som helst,

• Liker 4
Skrevet

Uansett hva du velger å gjøre først, så må du spare ganske mye før du kan åpne butikk. Du bør ha 150 000 kr eller mer på bok.

Har du studiekompetanse? Når man skal drive egen virksomhet, er det veldig lurt å ha litt innsikt i økonomi. Kanskje du kan ta bedriftsøkonomi eller lignende deltid på den nærmeste høyskolen? Ev. nettstudier. Du sparer mye på å ikke sette bort regnskapet, men må også vite at man gjør det riktig dersom man skal gjøre det selv.

Gjør en markedundersøkelse for å finne ut om det finnes et marked for det du vil holde på med.

Det kan nok også være lurt med jobberfaring fra skobutikk.

Lykke til!

Skrevet

Uansett hva du velger å gjøre først, så må du spare ganske mye før du kan åpne butikk. Du bør ha 150 000 kr eller mer på bok.

Har du studiekompetanse? Når man skal drive egen virksomhet, er det veldig lurt å ha litt innsikt i økonomi. Kanskje du kan ta bedriftsøkonomi eller lignende deltid på den nærmeste høyskolen? Ev. nettstudier. Du sparer mye på å ikke sette bort regnskapet, men må også vite at man gjør det riktig dersom man skal gjøre det selv.

Gjør en markedundersøkelse for å finne ut om det finnes et marked for det du vil holde på med.

Det kan nok også være lurt med jobberfaring fra skobutikk.

Lykke til!

Ja, jeg har studiekompetanse. Jeg har bare ingen anelse hva jeg vil bruke den til. Har tenkt på det å velge en utdannelse som jeg kan ha bruk for som selvstendig næringsdrivende, men har liksom ikke funnet noe passende enda. Bedriftsøkonomi høres for meg veldig tørt ut, og jeg hater tall og har mest lyst til å få noen andre til å gjøre den biten for meg...! Men det er vel ikke til å unngå :) Jeg vil allikevel undersøke det, nettstudie kunne jo ha vært noe. Tar opp videregående matematikk nå for å forbedre karakter men vet ikke om jeg syntes det er så vellykket, hater tall fra før av. Dersom det settes i et praktisk perspektiv, som eget budsjett og generelt har noe med meg å gjøre så syntes jeg det er helt greit, men dersom det er sånn "per, pål og pia kjøpte 6kg epler for 0,65 kr kiloen, hvor mye koster dette om 16 år med en prisstigning på 2,0%" and so on.... funker dårlig.

Skrevet (endret)

Markedsundersøkelse nevnes flere ganger. Men hvordan gjør jeg dette?

Masse flotte tips ute å går, ramser opp noen av dem for andre interesserte og min egen oversikt:

- Begynne å jobbe i skobutikk, som kanskje ikke er kjede? Så man får innsikten i driften i høyere grad.
- Lese og researche så mye som mulig om temaet, og nevnte ting som AB sier:

Så leser du alt du kommer over på nett om å starte og drive egen butikk - finnes mange gode resurser og grunderkurs en kan bli med på osv. Du trenger faktakunnskap om å starte og drive butikk, alt papirarbeidet som skal til - søknader, tillatelser, investorer, selskapsform, sikkerhet i banken, leiekontrakter, markedsføringsplan, forsikringer, arbeidsgiveransvar, leverandører, regnskap, budsjett, osv osv

- Lære meg å gjøre markedsundersøkelse, med tanke på om butikken i det hele tatt vil bli brukt av markedet og mtp banken.
- Spare opp egenkapital. Jeg har tidligere hørt at den beste regelen er at du skal kunne betale av egen lomme opptil 6 måneder drift helt uten inntekt, så er du passelig safe. Hvor mye dette vil bli aner jeg ikke...
- Forretningsplan har jeg lest et sted man også må ha, for i det hele tatt bli vurdert i banken.
- og være forberedt på at jeg kan miste alt sammen og leve på nudler frem til jeg er 50!
- Gründerkurs og å dra på messer for å finne hva slags varer jeg vil selge.
- Finne relatert utdannelse, evt nettstudie.

Noe jeg har glemt?

Endret av potteplante
Skrevet

Å ha penger til 6 mnd drift er for lite. To år er bedre. Da skal du ha til lønn til alle ansatte, arbeidsgiveravgift, husleie, regnskapsfører, varelager, interiør i butikken, avertering osv.

Anonymous poster hash: 54843...b19

Skrevet

Ja, jeg har studiekompetanse. Jeg har bare ingen anelse hva jeg vil bruke den til. Har tenkt på det å velge en utdannelse som jeg kan ha bruk for som selvstendig næringsdrivende, men har liksom ikke funnet noe passende enda. Bedriftsøkonomi høres for meg veldig tørt ut, og jeg hater tall og har mest lyst til å få noen andre til å gjøre den biten for meg...! Men det er vel ikke til å unngå :) Jeg vil allikevel undersøke det, nettstudie kunne jo ha vært noe. Tar opp videregående matematikk nå for å forbedre karakter men vet ikke om jeg syntes det er så vellykket, hater tall fra før av. Dersom det settes i et praktisk perspektiv, som eget budsjett og generelt har noe med meg å gjøre så syntes jeg det er helt greit, men dersom det er sånn "per, pål og pia kjøpte 6kg epler for 0,65 kr kiloen, hvor mye koster dette om 16 år med en prisstigning på 2,0%" and so on.... funker dårlig.

Når man studerer økonomi, så lærer man ikke grunnleggende matematikk (det forventes det at man kan). Man lærer bl.a. å føre regnskap korrekt, noe som ikke er gjort i en fei. Man lærer også noe jus.

Skrevet

Men TS, hvorfor vil du absolutt eie og drive denne butikken selv?

Kunne det kanskje passet deg bedre å jobbe i en skobutikk hvor du etterhvert kunne få mer ansvar, men hvor du samtidig ikke hadde det overordnede økonomiske ansvaret? Å være sin egen sjef kan være veldig tungt, og du kan jo få opplevelsen av å være selvstendig selv om du ikke eier butikken selv.

Jeg syns du skal prioritere å få deg en jobb i en skobutikk først, hvilken som helst. Og så etterhvert prøve å få deg jobb i en type butikk som ligner mer på det du ønsker å drive, og stå på og ta ansvar der. Skaffe deg bunnsolid erfaring, rett og slett. Så kan det hende at du etterhvert får den selvstendigheten og den sjefsrollen du ønsker.

Skrevet

Men TS, hvorfor vil du absolutt eie og drive denne butikken selv?

Kunne det kanskje passet deg bedre å jobbe i en skobutikk hvor du etterhvert kunne få mer ansvar, men hvor du samtidig ikke hadde det overordnede økonomiske ansvaret? Å være sin egen sjef kan være veldig tungt, og du kan jo få opplevelsen av å være selvstendig selv om du ikke eier butikken selv.

Jeg syns du skal prioritere å få deg en jobb i en skobutikk først, hvilken som helst. Og så etterhvert prøve å få deg jobb i en type butikk som ligner mer på det du ønsker å drive, og stå på og ta ansvar der. Skaffe deg bunnsolid erfaring, rett og slett. Så kan det hende at du etterhvert får den selvstendigheten og den sjefsrollen du ønsker.

Var i hovedsak det jeg kom tilbake for å skrive i tråden også.

Det er skikkelig smart å få seg jobb i en kjedebutikk, jobb hardt og ta på deg ansvar når mulighetene dukker opp. Stor sjanse for å bygge seg opp innad i en kjede, for de er alltid ute etter talenter å utvikle i egne rekker. Er du på hugget kan du få intern kursing på butikkdrift. Jobbe deg fram til å bli daglig leder i en kjedebutikk etterhvert.

Da vil du også ha fått godt innsyn i markedet fra innsiden. Kjenne leverandører, rutiner, alt det praktiske papirarbeidet osv. Alt det som kreves for å drive egen butikk - men uten å risikere egne penger.

I forhold til investorer vil du også ha vist at du alt kan å drive butikk, og det er gull verdt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...