Gå til innhold

Ønsker meg mange barn men hvor tett kan jeg få dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 31 år nå og min samboer er 38. Vi venter barn i mai neste år.

Men jeg ønsker meg flere barn, egentlig så mange som mulig! Det gjør samboer også, så om vi kunne fått fem så gjør vi gjerne det :D

Dette er min første og jeg skjønner jo at mange tenker at jeg burde få en før jeg ønsker meg fler og se hvordan det er og sånn men jeg vet hva jeg vil og er fast bestemt på å få en stor familie og det kommer jeg til å gjøre det jeg kan for å få til :P

Så det jeg lurer på er, hvor tett kan man få barn? Jeg vil da være 32 da jeg får første, og sett bort i fra spontanabort og komplikasjoner osv så lurer jeg på hvor fort vi kan prøve igjen?

Blir kroppen "bra" igjen etter et halvt år f.eks? Hvor sunt er det å gå gravid ofte, blir kroppen helt herja?

jeg tenker på gamle dager, da fikk jo folk 12 barn og fler også, det burde kunne gå an for oss også? (Nei ønsker meg ikke tolv barn ;) )

Jeg har bare lyst å få så mange barn som mulig før jeg blir førti.. Da er jo han straks femt... Klokka går fra oss føler jeg :S

Anonymous poster hash: 3acf5...6d0
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Snakk med lege/jordmor etter fødsel om dette.. Da jeg fikk første ble jeg anbefalt å vente til barnet var 1,5 før jeg ble gravid igjen. Etter nr to ble jeg anbefalt å vente enda lenger, gjerne 2-3 år..

Dette pga vanskelige svangerskap og fødsler som startet tidligere for hver gang...

Du vet jo ikke hvordan svangerskap og fødsel går for deg, men om alt går bra vil jeg jo tro at det går fint å få de rimelig tett. :)

Endret av Leanne
Skrevet

Det beste for kroppen er å få ca. to år mellom barna. Da kan man hente seg inn etter svangerskap, komme i rett vinkel etter fødsel, fokusere på spedbarnstid med barnet man har, før man får ytterligere belastning med å være gravid småbarnsmor. Det kommer også an på hvor energisk du er. Hvert barn skal følges opp. Mens du stadig er gravid. Jeg er middels energisk, og jeg syntes det var tungt å være gravid mens jeg hadde småbarn. Jeg hadde lite plager, men det ble mye som skulle gjøres med jobb, hjem og barn. Man kan ikke slenge seg på sofaen da og la mannen ta alt. Merker også nå med to barn 1 og 4 så trenger vi de armene vi har. Hadde vi hatt tre eller flere, tettere, så hadde det blitt vanskelig å gjøre ting, gå på ski, dra i svømmehallen osv. Men, samtidig er det en relativt kortcperiode, så man jobber på og premien er egne deilige barn rundt seg :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg gikk gjennom fem fulle svangerskap på 8.5 år. Det gikk greit, men var jo selvfølgelig en påkjenning for kroppen. Hadde forholdsvis lette svangerskap uten kvalme, men med bekkenløsning. Normale fødsler.

Nå skal det sies at jeg gikk hjemme med barna, så det ble noe mindre anstrengende enn hvis jeg hadde vært i jobb.

Skrevet

tusen takk for svar dere! :)

zellica:

Var du noen gang nervøs for at noe skulle gå galt i svangerskapene?

Har du mistet i løpet av disse årene?

Hva sa andre rundt deg da du gikk gravid gang på gang?

Hvor gammel var du da du fikk første?
Ville du anbefalt å få fem, hvor slitsomt var det?

Du trenger ikke svare, jeg er bare nysgjerrig til tusen på slike ting da jeg ønsker meg fem etter hverandre jeg også, gjerne gjennom det tidsintervallet du hadde! :)

Skrevet (endret)

tusen takk for svar dere! :)

zellica:

Var du noen gang nervøs for at noe skulle gå galt i svangerskapene?

Har du mistet i løpet av disse årene?

Hva sa andre rundt deg da du gikk gravid gang på gang?

Hvor gammel var du da du fikk første?

Ville du anbefalt å få fem, hvor slitsomt var det?

Du trenger ikke svare, jeg er bare nysgjerrig til tusen på slike ting da jeg ønsker meg fem etter hverandre jeg også, gjerne gjennom det tidsintervallet du hadde! :)

Vi mistet vårt andre barn i dødfødsel til termin, så jeg har fire snart voksne barn nå. 2.5 år mellom de to "første" og to år mellom de to siste. Det er nok de to yngste som har det beste forholdet, men om det er pga aldersforskjell eller andre faktorer, er jo vanskelig å si.

Det at vi mistet vårt andre barn påvirket selvfølgelig de neste svangerskapene, men jeg ble godt fulgt opp og trygget av helsepersonell, så jeg synes graviditetene ble flotte allikevel.

Var 19 da jeg fikk mitt første barn, så jeg hadde jo selvfølgelig en kropp som tålte mer enn jeg ville ha gjort idag. ;)

Når det gjelder kommentarer sluttet de å komme etter det tredje barnet, og da vi til alt overmål fikk et fosterbarn, var familiene så vant til våre forøkelser at det ble lite snakk, iallefall som kom våre ører i hende.

Det er slitsomt, ingen tvil om det, men når jeg nå samler min flotte familie rundt meg med barn og svigerbarn, så er det verdt alt slitet og jeg hadde gladelig gjort det igjen. :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Endret av zellica
  • Liker 1
Skrevet

Jeg var over 30 da jeg fikk mitt første barn, og ble gravid igjen etter 7mnd. Slitsomt å være gravid med såpass liten unge fra før, men det gikk helt greit. Nå er jeg veldig glad for å ha dem så tett!

Har spurt flere leger og jordmødre om det er uheldig å ha dem tett, men de sier at det stort sett går helt fint. Men det blir nok noe annet å ha mange tette, det blir jo bare mer og mer å takle for kropp og psyke, og ikke minst mer jobb.

Vi er anbefalt å få maks tre barn (3 KS), så vi håper det ikke går altfor lenge før vi evt. føler oss klare for sistemann. :) Vi ønsker oss ikke to tette + en attpåklatt, og jeg vil helst ikke være over 35 før den tredje kommer, men vi får se.

Skrevet

Jeg ønsket meg to tette, men fikk jo ikke tilbake menstruasjon før et helt år etter fødselen...! Det er et moment å ta med i beregninga. Hos noen av oss tar det tid å komme tilbake til normal gjenge igjen.

Håper du slipper å vente så lenge på tante Rød som jeg gjorde ;)

Skrevet

Best å vente 2 år mellom hver nag synes jeg, 31+2=33+2=35+2=37+2=39+2=41+2=43, noe som betyr at hvis du heldig kan du rekke å få sju barn hvis to venter 2 år mellom hver.

Anonymous poster hash: 2857b...a8c
Skrevet

En tanke om du ønsker tette barn er om du blir kvalm i svangerskapet. Umulig for meg å skifte bleier uten å brekke meg når jeg ble gravid igjen. (hun var 10 mnd når jeg ble gravid).

Også ved tanke på amming, når du blir gravid så vil melken forandre smak pga hormoner.For noen barn går det helt greit. Andre liker ikke det i det heletatt. så mulig du må slutte amming tidligere enn ønsket.

Anonymous poster hash: 3fafe...b79
Skrevet

Best å vente 2 år mellom hver nag synes jeg, 31+2=33+2=35+2=37+2=39+2=41+2=43, noe som betyr at hvis du heldig kan du rekke å få sju barn hvis to venter 2 år mellom hver.

Anonymous poster hash: 2857b...a8c

Herre min hatt, mareritt! :sjokkert:

Anonymous poster hash: 8a5fa...1ce

• Liker 1
Skrevet

Det bør ihvertfall være 9 måneder og et kvarter mellom vært barn.

Anonymous poster hash: f78a6...9b0
  • Liker 7
Skrevet

Jeg kjenner ei som har 4 barn under fire år (ingen tvilinger) så det er mulig.

Skrevet

Ei jeg jobbet med tidligere hadde 5 barn på 6 år, så alt er mulig (Ingen tvillinger :) )

Ei jeg kjenner nå har 3 barn på 2 år, heller ingen tvillinger, og er ei sunn, frisk og slank dame :) fått nr 4 et par år etter det igjen.

Du må rett og slett bare se hvordan DIN kropp takler denne første graviditeten, og tiden etterpå, og så ser dere bare. Blir dere gravide igjen med en gang, så ta det derifra! Noen blir ikke gravide igjen så lenge de fullammer, så mulig det også vil ta sin tid selv om dere prøver. Jeg selv ble faktisk ikke gravid igjen før jeg sluttet HELT med ammingen etter 1,5 år. Om det var tilfeldig eller ikke vet jeg jo ikke, men hun drakk mye melk, så kan godt vere det spilte inn.

Så tar dere det derifra! Dere kjenner nok etter hvert om dere syns det er på tide å ta pause litt, eller om dere bare vil fortsette å kjøre på å la naturen gå sin gang :)

Lykke til! Det er fantastisk å vere mamma :hjerte:

Anonymous poster hash: 4fec9...954
Skrevet

Du kan faktisk bli gravid rett etter fødselen, om det er så lurt vet jeg ikke.

Men kjenner søsken som det er nøyaktig 9 måneder mellom.

Skrevet

Nå må det jo også tas med i beregningen at det kan ta tid å bli gravid, ikke noe man kan bestille til en spesiell dato nemlig :fnise:

Skrevet

Vi mistet vårt andre barn i dødfødsel til termin, så jeg har fire snart voksne barn nå. 2.5 år mellom de to "første" og to år mellom de to siste. Det er nok de to yngste som har det beste forholdet, men om det er pga aldersforskjell eller andre faktorer, er jo vanskelig å si.

Det at vi mistet vårt andre barn påvirket selvfølgelig de neste svangerskapene, men jeg ble godt fulgt opp og trygget av helsepersonell, så jeg synes graviditetene ble flotte allikevel.

Var 19 da jeg fikk mitt første barn, så jeg hadde jo selvfølgelig en kropp som tålte mer enn jeg ville ha gjort idag. ;)

Når det gjelder kommentarer sluttet de å komme etter det tredje barnet, og da vi til alt overmål fikk et fosterbarn, var familiene så vant til våre forøkelser at det ble lite snakk, iallefall som kom våre ører i hende.

Det er slitsomt, ingen tvil om det, men når jeg nå samler min flotte familie rundt meg med barn og svigerbarn, så er det verdt alt slitet og jeg hadde gladelig gjort det igjen. :hjerte: :hjerte: :hjerte:

Beklager, men sa virkelig folk noe på at du fikk mange barn? Tre-fire barn er da virkelig ikke uvanlig?

Folk legger seg virkelig opp i mye rart.

Anonymous poster hash: 91d53...6ba

• Liker 2
Skrevet

Det er nok veldig individuelt hvordan kroppen reagerer på dette. Kjenner ei som ble gravid 3 mnd etter at eldstemann ble født, det gikk helt bra. Men med tredjemann fikk hun bekkenlåsninger og ble sykmeldt veldig tidlig... Så du må nok bare se det an.

Skrevet

Dette er ikke bare et spørsmål om kroppslige muligheter, men også hvordan livet med hvert nye barn vil fortone seg.

Det er barnas behov, og hvorvidt dere klarer møte barnas behov på en god og tilfredstillende måte som vil avgjøre hvorvidt dere burde få 1,2, 3 eller flere barn.

Det stilles annerledes krav til barn og unge, og ikke minst foreldrerollen idag enn det gjorde den gangen man fikk mange barn - og kravene til deltakelse fra foreldre både emosjonelt, mentalt og økonomisk stiller seg annerledes.

Klart man kan gjøre ting annerledes enn normen, men man bør ta sikte på å kunne oppnå en viss normaltilstand.

Det kan også tenkes at dere får et ekstra krevende eller trengende barn, og det vil kunne sette en effektiv stopper for flere barn.

Jeg ville rett og slett aldri planlagt antall barn helt fast før jeg hadde sett hvordan barn innvirket forholdet og en selv - og sett det an fra "barn til barn".

Anonymous poster hash: 1387b...263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...