Gå til innhold

Erstatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

E hadde en tiår gammel katt av rasen main Coon, her forleden dag, tok en nabo hund livet av katten min, han tilbød seg erstatning. Jeg dant den på terreassen med knekt nakke, i en blodpøl, uteforbi terrassen min. Hvor mye bør e kreve? e betalte

6000 kr for ca 9 år siden. Bør e anmelde forholdet? Evt hva er bot for sånt? Hunden var en hunn straff.

Anonymous poster hash: b1a43...b99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har det noe å si kattene alder for Evt erstatningsbeløp? Noen der ute som har opplevd det samme? Evt Hva gjorde dere?

Skrevet

En 10 år gammel katt har vel egentlig liten markedsverdi så her må du nesten si at du vil ha erstatning for tort og svie. Jeg tror kanskje jeg ville tatt en sum pr år katten i teorien kunne hatt igjen.

eks: 500 kr/år x 5 år = 2500.

Dette med utgangspunkt i at levealderen på maine coon ligger på 10 - 15 år.
Jeg vil anse dette som en fair pris da det en hans skyld at han mistet kontroll over hunden sin og at katten din tross alt er en rasekatt, men også gammel, så du kan ikke kreve full kattunge pris av han, det ville jeg ment at var å presse situasjonen optimalt for penger noe som bare er dumt og vil føre til krangel.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Erstatning bør jo være såpass at du kan skaffe deg en ny. Så jeg synes 6000,- er helt innafor.

Skrevet

Vil man ha igjen kjøpesummen på den svindyre rasekatten sin skaffer man seg livsforsikring som alle andre rasekatt eiere.
Ved sjekk på Finn.no er det tre maine cooner over tidlig leveringsalder til salgs, to jenter på 7 mnd ukastrert til 5000 kr pr katt, en kastrert gutt til 3000 og en jentepus kastrert til 1000 kr.
Med tanke på at den eldste her er 4 år i oktober kan det egentlig ikke sammenlignes med en på 10 år, men snittet av disse tre blir 3000 kr. Det er ca markedspris for en kastrert hannkatt på et par år.
Jeg vil si at katteier er heldig om han får 3000 kr fra hundeeier. Katten er jo hallveis i livet sitt uansett, så mer en 3000 kr (halv kjøpesum) vil jeg si at er urealistisk å be om. Og igjen, hadde katteeier hatt livsforsikring på dyret sitt hadde det ikke vært noe problem å kjøpe ny svindyr rasekatt.

Ang bot og politi og slikt så kan vi jo ta tilfellet her http://www.nettavisen.no/nyheter/article3673660.ece

bonden trodde han så en hjort, så at det var en hund og bestemte seg for å skyte hunden fordi han trodde det var en hund som hadde løpt etter sauene hans. Han fikk 6000 kr i bot. Tviler på at hundeeier får det samme hvis katteeier velger å anmelde her.

• Liker 1
Skrevet

E hadde en tiår gammel katt av rasen main Coon, her forleden dag, tok en nabo hund livet av katten min, han tilbød seg erstatning. Jeg dant den på terreassen med knekt nakke, i en blodpøl, uteforbi terrassen min. Hvor mye bør e kreve? e betalte

6000 kr for ca 9 år siden. Bør e anmelde forholdet? Evt hva er bot for sånt? Hunden var en hunn straff.

Anonymous poster hash: b1a43...b99

Jeg ville hatt hunden avlivd. En Staff som dreper katter er ofte et tidsspørsmål om når de begynner å gå løs på barna.

• Liker 5
Skrevet

Herregud, det er stor forskjell på å ta en katt og bite et barn. Katter trigger jaktinnstinktet, barn gjør det ikke! Jeg har hunder som dreper mus, de jakter i hi, de kan drepe grevling og katter, men de finnes ikke farlige for mennesker av noen størrelse. Ikke jakter de mennesker som løper, men de jakter smådyr som løper.

Anonymous poster hash: 5f92c...329
  • Liker 5
Skrevet

Herregud, det er stor forskjell på å ta en katt og bite et barn. Katter trigger jaktinnstinktet, barn gjør det ikke! Jeg har hunder som dreper mus, de jakter i hi, de kan drepe grevling og katter, men de finnes ikke farlige for mennesker av noen størrelse. Ikke jakter de mennesker som løper, men de jakter smådyr som løper. Anonymous poster hash: 5f92c...329

En hund som dreper andre kjæledyr kan da ikke være riktig avla!

I Norge jakter man ikke på katter, så har du hunder som dreper katter (eller andre hunder) bør de bli avlivet!

Sånne hunder vil vi ikke ha.

Fatter ikke at noen synes det er ok at yra deres dreper...

Anonymous poster hash: 125e1...ea8

• Liker 4
Skrevet

Tråden er ryddet

Sophie-Ann, mod

Skrevet

Og når skal vi slutte å rasediskriminere staffen!? Om det var en søt liten King Charles Spaniel som kverket katta hadde alle bare sagt at katta var sjuk som ikke klarte å forsvare seg selv?

Bikkja mi har drept rotter. De tar han så raskt ute på jordet at jeg klarer ikke følge med på når han jager og ikke. Bare fordi han jakter, dreper og kanskje spiser rotter (æsj ja...) så betyr ikke det at han automatisk dreper og spiser barn!? I hundens øyne er ikke rotter og katter så veldig forskjellige for de er begge byttedyr og hunden skjønner ikke et pukk av at dette er kjæledyr. JA hundeeier var uansvarlig, men skal det bety døden for enda et kjært familiemedlem?

Eieren av den store skumle kamphunden her (som også spiser barn...) var faktisk mer ansvarlig en mange andre for i følge første post har faktisk hundeeier sagt i fra og tilbydd seg erstatning.

• Liker 4
Skrevet

Vil man ha igjen kjøpesummen på den svindyre rasekatten sin skaffer man seg livsforsikring som alle andre rasekatt eiere.

Du får ikke forsikring på en så gammel katt. Erstatning skal være nok til å erstatte katten, og en omplasseringskatt er ikke en fullgod erstatning, siden det kan være så ymse. Dette er en katt som godt kunne levd i mange år til, så da synes jeg rimeligste kattungepris er helt greit.

Som både hunde- og katteeier må jeg også si at her har hundeeier passet for dårlig på, en hund som ikke er kattesikker skal holdes i bånd, så hadde dette vært min hund hadde jeg tilbudt full erstatning, lagt meg jævlig flat og håpet på å unngå anmeldelse.

Anonymous poster hash: abe54...7c1

Skrevet

Nei, men forsikring fantes vel for 10 år siden og? Jeg hadde aldri i livet tørt å kjøpe en rasekatt uten å forsikre den med vanlig vetforsikring samt livsforsikring.

Og hvor langt kommer man med anmeldese i Norge? Jeg tviler på at han får full erstatning for en 10 år gammel katt om han vil gå den veien.

Sitat fra saken jeg linket til over her: "Vinjemannen må nå betale 6000 kroner i bot, samt 3200 kroner i erstatning til naboen. Han må også betale 2000 i saksomkostninger."

Bota går ikke til eier, men 3200 kr gjør det som erstatning for en ung hund av rasen leonberger som koster 12000 kr (2 annonser på finn) i valpepris. Så heller ikke der fikk de full erstatning til å kjøpe ny hund (men de hadde sikkert forsikring for å forsikre er noe alle gjør med verdier som rasedyr faktisk er).

• Liker 1
Skrevet

Hunden stammer fra ulven, og alle hunder har enn viss mengde jaktinnstinkter i seg, selv raser som man sier ikke har det.

Jaktinnstinktene vil bli trigget av dyr som løper avgårde.

Selv har jeg "en stor og farlig kamphund", hele 50kg er han, men hjemme bor han, og er bestekompis med katten vår på 1,5kg. Løper det en katte forran bena på han ute, ja, da trigges jaktinnstinktene, til tross for at han bor med katt.

Synd at dette skjedde deg TS, og ja, eieren burde passet på hunden, evnt hatt den inngjerdet. (hvordan har den kommet seg inn i hagen din og tatt katten?)

Men, avliving er helt absurd. Hunder har innstinkter, og man dreper dem ikke på grunn av det. (Likt som katter har innstinkter på og drepe mus og fugler).

Takk ja til erstatning, krev en unskylding, og la det ligge.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville hatt hunden avlivd. En Staff som dreper katter er ofte et tidsspørsmål om når de begynner å gå løs på barna.

Makan til vrøvl!!!!

Anonymous poster hash: 81250...83c

• Liker 4
Skrevet

Mye rart man skal lese her på KG før øya ramler ut! Vet ikke om jeg skal ta det du skriver seriøst engang. Hunden min hater katter og vil gjerne drepe dem, men han elsker barn og er som et lam i deres nærvær.

• Liker 2
Skrevet

TS her, denne er kjøpt fra en egen oppdretter, den kosta meg 6000 i sin tid... vi elsker den rasen og vil anskaffe oss en ny en, selv om det er tungt og vanskelig å komme over det som skjedde... ja hunder har jo instinkter som den følger, og jeg ønsker ikke straffen hunden, som bare følger instinktet sitt, men eier viste ekstremt uansvarlighet ved å la hunden løpe løs... han sier den stakk av... han har selv barn...har sendt krav på 6000, og han sier han vil betale.. jeg kommer nok ikke å anmelde, siden det bare innebærer mer papirarbeid.. er usikker på hva jeg har igjen for en anmeldelse også

Skrevet

En hund som dreper andre kjæledyr kan da ikke være riktig avla!

I Norge jakter man ikke på katter, så har du hunder som dreper katter (eller andre hunder) bør de bli avlivet!

Sånne hunder vil vi ikke ha.

Fatter ikke at noen synes det er ok at yra deres dreper...

Anonymous poster hash: 125e1...ea8

Da ville du ikke hatt Flat heller. Min hund ble skadet av en katt og etter det tar han livet av de om han får det til.

La meg vri det på en annen måte og, hva med katter som dreper fugler?

Anonymous poster hash: a1a7b...2c9

• Liker 2
Skrevet

Oi! Du har jo jævlig peiling... For ingen vet at det er forskjell på hund og katt vs. hund og barn! :P

• Liker 2
Skrevet

Oi! Du har jo jævlig peiling... For ingen vet at det er forskjell på hund og katt vs. hund og barn! :P

Vel, for hunder er ikke forskjellen så stor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...