Gå til innhold

kan man få innvilget abort etter 12 uke ved downs?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er gravid i 8. uke, skal på tidlig ul i når jeg er i uke 12 og en halv.

Da håper jeg på at de kan se etter misdannelser og Downs og andre sykdommer eller tilstander som kommer til å gjøre livet til barnet og vårt til et slit og ork resten av livet.

Det er min største frykt og jeg ønsker da å ta abort om det skulle være tilfelle...

Men fristen for abort er jo 12 uker, men kan jeg få innvilget abort etter 12 uker om det har Downs eller annet? Eller er det vanskelig?

Endret av TuridS
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ikke tatt tidlig fostervannsprøve da? Vet ikke om det er blitt "innvilget" enda jeg?

Skrevet

I abort-loven, står det såvidt jeg husker, at man inntil uke 18 kan få innvilget abort med et eller flere av dens punkter som "grunn" ; bl.a om det er mistanke om sykdom på barnet. (Men etter uke 12 må man søke ) Uten å bekrefte 100% det du spør om, så regner jeg med at det er muligheter for det, ja.

• Liker 1
Skrevet

Ja, sannsynligvis. Det er sjeldent de nekter noen før uke 16.

Skrevet

Kjenner flere som har fått beskjed ved rutineultralyd (rundt uke 18), at barnet kan ha misdannelser som f.eks downs, fått gjort ytterlige undersøkelser og samtlige har fått tilbud om abort når det har vist seg at barnet vært sykt. Det er ikke sikkert de vil se avvik i det hele tatt, men om de ser noe vil du bli henvist videre.

Skrevet

Ei venninne hadde ikke tidlig ul men på ordinær i uke 18 fikk hun vite at noe var galt men ingen konkrete svar, så det tok et par uker (hun måtte reise bort til et større sykehus for flere undersøkelser) før de fikk diagnosen, en kromosomfeil (noe downs også er). De spurte om hun ville ta abort. Det var allerede godkjent, men hun sa nei. Noe de ikke kunne skjønne. De spurte henne flere ganger.

Jeg vet ikke rutinene rundt dette men tviler for at de er strenge rett etter uke 12.

Skrevet

Det er ingen problem å ta abort etter uke 12 dersom dette er grunnen. Man må søke, men det blir ingen kamp for deg. Lykke til! Sannsynligvis er den lille helt frisk:)

Anonymous poster hash: 00cf5...caa

Skrevet

Jeg var selv i uke 15 da jeg fant ut at fosteret hadde misdannelser.
Jeg fikk innvilget abort da dette ble oppdaget, og tror da det er det samme med downs og slikt.

Anonymous poster hash: 73595...44e
Skrevet

ok, takk for svar her og da er jeg litt mer beroliget på at det ikke blir en kamp for å få tatt abort om noe skulle vært galt.

Bare redd for at jeg faktisk skulle ha måttet få et barn som hadde Downs eller cerebral parese osv.. :)

Skrevet (endret)

Cerebral parese oppstår vanligvis under fødselen pga oksygenmangel hos barnet og er ikke noe du kan se på ultralyd. Selv om barnet tilsynelatende er friskt på tidlig ultralyd så er ikke dette noen garanti for at alt er som det skal.

Endret av SmallTalk
  • Liker 8
Skrevet

Som SmallTalk sier kommer cerebral parese som oftest under fødselen. Fødselskader kan skje uansett hvor frisk mor og barn er i utgangspunktet, dessverre.

Skrevet

Jeg syns graviditet er nervepirrende.. :(

Skrevet

Ja, du kan oppdage Down syndrom, trisomi 13 og 18, Turner syndrom og en rekke andre kromosomtilstander som f.eks. gir nakkefold eller vannansamlinger, samt ulike typer utviklingsfeil i ulike organer.

Man kan derimot ikke oppdage autisme, ADHD, Tourette syndrom, dysleksi, schizofreni, en rekke nevromuskulære og nevrologiske sykdommer og andre tilstander som også kan gjøre livet deres til et slit og et ork.

Spørs om du kanskje bør revurdere hele graviditeten. Lykke til!

Anonymous poster hash: 569a9...4c5
  • Liker 8
Skrevet

Ja, du kan oppdage Down syndrom, trisomi 13 og 18, Turner syndrom og en rekke andre kromosomtilstander som f.eks. gir nakkefold eller vannansamlinger, samt ulike typer utviklingsfeil i ulike organer.

Man kan derimot ikke oppdage autisme, ADHD, Tourette syndrom, dysleksi, schizofreni, en rekke nevromuskulære og nevrologiske sykdommer og andre tilstander som også kan gjøre livet deres til et slit og et ork.

Spørs om du kanskje bør revurdere hele graviditeten. Lykke til!

For et tullete svar. Selvfølgelig har man ingen garantier men det må da være greit å ta de undersøkelser man kan om man ønsker det? Gravide over 38 får tilbud om fostervannsprøve, jeg ser ingen som ber de la være å få barn fordi de ønsker det. Det er merkelig nok heller ikke et tema i hele den absurde "sorteringssamfunn" debatten som blusser opp hver gang det er snakk om å tilby ultralyd til alle i uke 12.

Det virker som sortering er helt ok så lenge den forgår etter fylte 38 år, før det er det forkastelig.

• Liker 6
Skrevet

Hva gjør at folk velger å føde et sykt barn når de har fått beskjed å VET at barnet har downs eller noe kromosomfeil som gjør at barnet kun blir en belastning og byrde for samfunnet og potensiellt ett mobbeoffer?

Hva rettferdiggjør dere det med? at dere bærer fram et barn som kommer til å ha et liv fra helvette?

For å unngå skyldfølelse for deres egen del?

Anonymous poster hash: 0a6e5...82a
  • Liker 2
Skrevet

For et tullete svar. Selvfølgelig har man ingen garantier men det må da være greit å ta de undersøkelser man kan om man ønsker det? Gravide over 38 får tilbud om fostervannsprøve, jeg ser ingen som ber de la være å få barn fordi de ønsker det. Det er merkelig nok heller ikke et tema i hele den absurde "sorteringssamfunn" debatten som blusser opp hver gang det er snakk om å tilby ultralyd til alle i uke 12.

Det virker som sortering er helt ok så lenge den forgår etter fylte 38 år, før det er det forkastelig.

Det var et svar til dette:

"Da håper jeg på at de kan se etter misdannelser og Downs og andre sykdommer eller tilstander som kommer til å gjøre livet til barnet og vårt til et slit og ork resten av livet."

Og poenget mitt var at alt ikke kan oppdages. Det virket som TS trodde at en normal UL utelukker at barnet har en tilstand som kan gjøre hverdagen slitsom.

Skrevet

Det var et svar til dette:

"Da håper jeg på at de kan se etter misdannelser og Downs og andre sykdommer eller tilstander som kommer til å gjøre livet til barnet og vårt til et slit og ork resten av livet."

Og poenget mitt var at alt ikke kan oppdages. Det virket som TS trodde at en normal UL utelukker at barnet har en tilstand som kan gjøre hverdagen slitsom.Anonymous poster hash: 569a9...4c5

Det er da ingen grunn til å tolke TS slik, kanskje hun tok det for gitt at vi forsto at hun mente tilstander som er mulig å oppdage på UL. Jeg tror de fleste ønsker seg et friskt barn, og hvorfor ikke da utelukke det som faktisk kan utelukkes?

Anonymous poster hash: fe5f5...d44

• Liker 1
Skrevet

Ja jeg mente da ikke at etter en ul der alt viser seg å være greit, så tror jeg at livet skal gå på skinner og ingenting kan skje.. hallo.

Jeg har da ikke bodd i en pappeske hele livet, jeg skjønner da at komplikasjoner kan oppstå. Men nå handlet det - som de aller fleste forsto her- om hva som kan oppdages under ultralyd og å ta affære om noe skulle være galt.

• Liker 1
Skrevet

Hva gjør at folk velger å føde et sykt barn når de har fått beskjed å VET at barnet har downs eller noe kromosomfeil som gjør at barnet kun blir en belastning og byrde for samfunnet og potensiellt ett mobbeoffer?

Hva rettferdiggjør dere det med? at dere bærer fram et barn som kommer til å ha et liv fra helvette?

For å unngå skyldfølelse for deres egen del?

Anonymous poster hash: 0a6e5...82a

Fordi syke barn er også en gave og verdt å ta vare på. Mange med Downs syndrom lever et godt liv. Jeg vet om flere som jobber i vanlige matvarebutikker og de er svært glade for å få være til. Alle mennesker, uansett sykdom/lidelser er verdifulle

Anonymous poster hash: a9ce1...fb1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...