AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Jeg sliter litt i forhold til en oppgave jeg holder på med. Hvis jeg har brukt en eller to kilder litt om hverandre i et avsnitt, kan jeg ta angi kildene i parantes etter avsnittet slik. eks. fnsfnisofns.fsniognfosg gnsioeg ngiosngos. fsngns fniwngfiweg, gijsgij. fsgnmlwsgm sngnmweks. disfhjniksmazlfmksølzf,ksolzkf fsnfls. (Hansen 2008, Nilsen 2002) Eller må jeg jeg angi kilden etter hver setning? Anonymous poster hash: 9fa05...af9
Gjest RompeRusk Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 Kan være greit å fortelle hvilken stil dere bruker
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Jeg gjør det sånn som du skriver over her ja. Anonymous poster hash: 5a08b...f76
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Nei, det kan du ikke. Det må gå klart fram fra teksten hvem som har sagt hva. Hansen (2004) hevdet at jorda var flat som en pannekake. Nilsen (1970) mente imidlertid at jorda var rund som en tennisball. Anonymous poster hash: b288e...233
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 Hvis du derimot hevder en ting som flere har sagt, kan du skrive flere forfattere bak. Potetstappe defineres i følge flere kilder som poteter most med melk og smør (Hansen 2002, Nilsen 1970, Gjesten og Dysten 2010). Anonymous poster hash: b288e...233
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Kan være greit å fortelle hvilken stil dere bruker Harvard Nei, det kan du ikke. Det må gå klart fram fra teksten hvem som har sagt hva. Hansen (2004) hevdet at jorda var flat som en pannekake. Nilsen (1970) mente imidlertid at jorda var rund som en tennisball. Anonymous poster hash: b288e...233 Men dersom jeg har brukt en kilde i et helt avsnitt eller mer en en setning. Må jeg da oppgi samme kilde etter hver setning? Anonymous poster hash: 9fa05...af9
Glynis Skrevet 29. september 2013 #7 Skrevet 29. september 2013 Ta et skritt tilbake fra teksten din og tenk på dette: Hele poenget med kildehenvisninger er at leseren skal enkelt se hvor du har hentet sitater eller ideer fra. Leseren skal ikke bruke tid eller energi på å lure på hvem som står bak en tanke. Det vil si at å kjøre en (Hansen 2010, Jensen 2010) på to ulike ideer er helt meningsløst. Det vil også si at det holder å referere på slutten av et avsnitt, hvis avsnittet har en helhet som viser at alt dette er hentet fra eller inspirert av den som refereres på slutten.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #8 Skrevet 29. september 2013 I et helt avsnitt så pleier iallefall jeg å få inn en del av mine egne ord, så da refererer jeg etter hver setning som jeg har hentet direkte eller indirekte fra et annet sted, selv om det er samme kilde. Bruker da (ibid) istedenfor å skrive hele navnet. Det er også slik jeg har fått beskjed om å gjøre det når jeg har skrivet oppgaver på NTNU. Harvard Men dersom jeg har brukt en kilde i et helt avsnitt eller mer en en setning. Må jeg da oppgi samme kilde etter hver setning? Anonymous poster hash: 9fa05...af9 Anonymous poster hash: e1b67...681
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 I et helt avsnitt så pleier iallefall jeg å få inn en del av mine egne ord, så da refererer jeg etter hver setning som jeg har hentet direkte eller indirekte fra et annet sted, selv om det er samme kilde. Bruker da (ibid) istedenfor å skrive hele navnet. Det er også slik jeg har fått beskjed om å gjøre det når jeg har skrivet oppgaver på NTNU. Anonymous poster hash: e1b67...681 Takk for svar! Dette løste problemet mitt Anonymous poster hash: 9fa05...af9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå