AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Ja, jeg mener jo selvsagt at de skal hjelpe til. Men av hvilken grunn? Jeg kommer til kort med argumenter i diskusjonen med store tenåringer om hvorfor de skal bidra med husarbeid. De får jo ukepenger, men grunnen til at de skal bidra i hjemmet er jo ikke fordi de får betalt for det... Hjelp meg litt her? Anonymous poster hash: 88c1c...43b
Gjest Naria Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 Fordi de er en del av et fellesskap og i et fellesskap må alle bidra. 27
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Matlaging og rengjøring er livsviktige ting å kunne. Derfor det. 16
Gjest Lunas Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Fordi de er en del av et fellesskap og i et fellesskap må alle bidra. Dette! Og fordi de må ha lært det før de skal stå på egne ben. 8
Amuletten Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 For å forberede dem på "voksenlivet" ? Greit å få inn gode vaner i forhold til husarbeid fra de er gamle nok til å hjelpe til. Også for at dem skal forstå mer hvor mye arbeid det er med en husholdning, og at vi som mødre ikke er slaver for dem Jeg vet ihvertfall med meg selv at jeg var mer/bedre forberendt på dette da jeg flyttet for meg selv enn jevnaldrede venninne for eksempel, fordi jeg hadde hatt faste oppgaver i huset i flere år allerede, typisk rydde av bordet, sette i maskin, rydde rommet og vaske det, støvsuge en gang i uken. Jeg ser IKKE på dette som "slaveri/utnyttelse" av egne unger, men mer en del av en god oppdragelse og forberedelse på hvordan det blir å flytte for seg selv og starte egen familie ettehvert For meg er disse tingene allerede innarbeidete vaner, mens for flere venninner er det ett "stort tiltak" å begynne på noe og leilighetene/husene deres ser ut som noen bomber for de vil heller ligge på sofaen å se på serier osv.... 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 De bidrar til rot og skitt i hjemmet, dermed må de også bidra til å fjerne det. SÅnn er det. Man terkker lasset sammen, i fellessakp. Anonymous poster hash: acfaf...ac2 18
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2013 #7 Skrevet 29. september 2013 Mange feiler her, det er altså så mange menn som ikke kan å bo, det ser ikke ut der de er.. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #8 Skrevet 29. september 2013 Fordi de skal lære at man fjerner sin egen dritt. Anonymous poster hash: 02e76...d7f 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 Skulle ønske mine foreldre hadde vært strengere på det med å hjelpe til hjemme. Når jeg flyttet ut for meg selv første gang så var matlaging noe jeg overhodet ikke kunne, sette på oppvask var litt keitete for å ikke snakke om å vaske opp for hånd..det gikk litt til helvete første gangen. Klesvask skjønte jeg ingenting av og hadde ingen rutiner på vasking og støvsuging så det ble veldig rotete. Fikk jo til til slutt, men følte meg rett og slett dum. Anonymous poster hash: 265a4...14a 5
skyflakes Skrevet 29. september 2013 #10 Skrevet 29. september 2013 Fordi alle som er en del av en husstand må dra sin del av lasset. Foreldre er ikke slaver. Å kunne elementære ting som rengjøring, enkel matlaging etc er viktig for å en dag kunne klare seg selv. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #11 Skrevet 29. september 2013 Tusen takk. Føler jeg går i en evig diskusjon om når og hvorfor de skal gjøre sine oppgaver. Det er alltid noe som er viktigere. Det er ikke så mye de gjør heller, maks tjue minutter daglig. Jeg merker at jeg av og til gjør det selv for å slippe å diskutere, men vet jo så godt det er en bjørnetjeneste både for dem og for meg. Anonymous poster hash: 88c1c...43b
Biloba Skrevet 29. september 2013 #12 Skrevet 29. september 2013 Fordi du ikke vil bruke unødvendig mye tid på å rydde, vaske og lage mat til folk som er mer enn voksne nok til å gjøre noe selv. Og fordi det er kreves av dem at de mestrer oppgavene rent praktisk når de skal flytte ut, og fordi sosiale norner krever at de lærer å dra sin del av lasset uten å sluntre unna eller trenere og håpe at romkamerater eller saboere tar det. Tror ikke det trengs å diskutere det så mye. Bare si at det er et krav å bidra om de vil ha mat, rene klær, håndklær og sengetøy, og bruke fellesarealene, og bli kjørt/hentet eller få busspenger ved behov. Store tenåringer skal ikke være gratispassasjerer i familien. 7
Ciara Skrevet 29. september 2013 #13 Skrevet 29. september 2013 Jeg ville stilt spørsmålet tilbake til tenåringene. "Hvorfor skal bare jeg gjøre det, da?" Det er en selvfølge at alle skal bidra. Husarbeidet gjør seg ikke selv, og da er det mest rettferdige at hele familien trekker lasset sammen. 14
Favole Skrevet 29. september 2013 #14 Skrevet 29. september 2013 Du får jo heller ikke betalt for å ta klesvasken, rydde eller lage mat, det er noe man gjør fordi det må gjøres, og barna skal gjøre det av samme grunn. Jeg mener det er en selvfølge at alle bidrar til fellesskapet. Lærte veldig tidlig at alle skulle hjelpe til med rydding, vasking, matlaging osv., noe jeg er veldig glad for siden jeg flyttet hjemmefra når jeg var 16. Godt å ikke føle seg som en amøbe når det gjelder husarbeid og matlaging når man flytter for seg selv. Kommer til å gjøre akkurat det samme selv med mitt barn. Jeg har en stor plan om at barnet/barna skal ut av huset etter hvert, og jeg har ikke tenkt til å følge etter for å gjøre husarbeidet. 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #15 Skrevet 29. september 2013 For å lære seg å ta ansvar!! Det er ikke DITT ansvar som mor å være tjener for snart voksne barn. Skulle bare mangle om ikke alle skal bidra i et fellesskap. Alle tar sitt og bidrar med fellesting. De trenger også å lære seg dette til de flytter alene, de trenger å hjelpe til så foreldrene ikke blir overbelastet og de må lære seg at det å gjøre husarbeid faktisk er en jobb som må gjøres. jeg mener for øvrig at man må få barna til å hjelpe til fra de er ganske små så de ikke blir sure, late, gretne tenåringer som ikke skjønner hvorfor de plutselig må begynne å bidra når de er store siden de har sluppet det så langt. det bør være en vane fra man er ganske liten, med større oppgaver m alderen, så klart Anonymous poster hash: bcb6e...07e 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #16 Skrevet 29. september 2013 Alle bruker klær, spsier mat, roter og skitner til, og alle må dermed bidra for å rydde og gjøre rent. Enkelt og greit. Jeg er ingen hushjelp i eget hjem, så her må alle bidra. Ellers får de spleise for å gi meg lønn for å gjøre alt! (Ja, satt på spissen ) Man skal også en gang flytte for seg selv. Da er det litt mer enn greit å vite hvordan man vasker tøy og lager mat. Jeg kommer i hvertfall ikke til å følge etter ungene for å gjøre rent i deres hjem. Anonymous poster hash: ae639...001
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #17 Skrevet 29. september 2013 Fordi mor og far ikke er tjenere, og familien er et team.Anonymous poster hash: 24bbe...574
ViljaH Skrevet 30. september 2013 #18 Skrevet 30. september 2013 Tusen takk. Føler jeg går i en evig diskusjon om når og hvorfor de skal gjøre sine oppgaver. Det er alltid noe som er viktigere. Det er ikke så mye de gjør heller, maks tjue minutter daglig. Jeg merker at jeg av og til gjør det selv for å slippe å diskutere, men vet jo så godt det er en bjørnetjeneste både for dem og for meg. Anonymous poster hash: 88c1c...43b Jeg fikk aldri faste oppgaver, men var mer "assistent" som mottok beskjeder etter innfall, som skulle utføres med en gang. Irriterende for meg og dem. Det er mye bedre å gi dem faste oppgaver, så får de selv passe på å prioritere når de skal gjøres. Med konsekvens, selvsagt. Da får de over tid vennet seg til at husarbeid er noe som må gjøres, frekvens, volum, og utførelse. Skulle ønske jeg hadde det slik. Tok mange år som ung voksen å venne meg til vasking og rydding, hadde ikke gode vaner etablert. Få dem til å prioritere når husarbeid skal gjøres, ikke nederst på lista som det evt. blir tid til. Skal de noe spesielt en dag, står de fritt til å finne noen å bytte med. Her må du ikke gi deg, dette er viktig læring for livet! 1
Furstina Skrevet 30. september 2013 #19 Skrevet 30. september 2013 Precis som många skriver ovan: * För att alla hjälper till att stöka till. * För att alla i hemmet smutsar ner * För att lära sig hur man sköter ett hem (i små doser) * Om alla tar undan sin tallrik, och kanske två saker från bordet är det i princip avdukat efter middagen. * För att familjen är ett team Jag brukar också säga "men varför ska JAG..."? Det inte inte jag som varit och simmat och har lämnat ett väska med blöta kläder i hallen, det är inte jag som klippt i tidningar så det är rester över köksbord och golv, det är inte jag som lämnat ränder i toaletten, eller som kastat toarullar på golvet. För oss är det BARNEN som ska lägga sina egna kläder i tvättkorgen, annars tvättas de inte. PAPPAN som tvättar och hänger. MAMMAN som viker och stryker, och ALLA som lägger SIN rena tvätt på plats. Visst har det varit diskussioner om hur jobbigt det är att stoppa rena och vikta kläder i lådan men om vi förklarar att vi alla hjälps åt, och att de trots allt gör minst saker gå det lättare. (barnen är ännu inte tonåringar). 1
Gjest Runforit Skrevet 30. september 2013 #20 Skrevet 30. september 2013 For å spare fremtidig ektefelle for masse frustrasjoner fra en person som ikke vet hva husarbeid er for noe.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå