Gå til innhold

Noen flere jegere her inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var litt i tvil om jeg skulle legge denne under hobby (passer jo ikke helt sammen med kniplinger og oppussing!) eller sport og trening, men fordi det i alle høyeste grad havner i "hobby"-kategorien hos meg gjør jeg det.

Det hadde vært gøy å høre om det er flere her inne som jakter, og i så fall hva slags jakt dere driver med? Jeg er ganske så fersk som jeger med våpen (i år), men har vært med på elgjakt og rådyrjakt i mange år som driver og medposter. Gleder meg veldig til 5. oktober, da starter elgjakten her i området!

Ellers er jeg interessert i det meste av jakt, men særlig den som ikke krever innkjøp av rådyre jaktkort og reiser hit og dit - jeg er nemlig så heldig at jeg har jaktterreng rett utenfor døren. Jeg har hele livet drevet med dyr, er VELDIG glad i dyr, og setter dyrevelferd høyt. Derfor er jeg både veldig opptatt av en god viltforvaltning, at det er en mening bak de dyrene vi tar ut, og at det selvsagt skal foregå på en mest mulig human måte. Heldigvis deler jeg den oppfatningen med de aller fleste jegerne jeg kjenner :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke jeger, men jegerprøven er det neste på lista mi over kurs som skal taes. Må bare få lønn først! ;) Og finne et som passer oppi! Veldig kjedelig å misse "årets" jakt, men hunden min er enda bare valp, så jeg har god tid på meg ;)

Skrevet

Jeg er ikke jeger, men jegerprøven er det neste på lista mi over kurs som skal taes. Må bare få lønn først! ;) Og finne et som passer oppi! Veldig kjedelig å misse "årets" jakt, men hunden min er enda bare valp, så jeg har god tid på meg ;)

Gled deg :) Jeg var veldig fornøyd med jegerprøvekurset jeg tok i alle fall, nøye og grundig :) Det liker jeg! Jeg har innmari lyst på jakthund etter hvert selv, men har to hunder nå og det holder pr i dag ... synes samboer :P Vi får se hvor lenge han holder den tanken, ofte er han ganske mottakelig for ideen "ny hund" når dagesvis med rådyrjakt blir resultatløs pga dårlige hunder eller mangel på jakthund tilgjengelig :P

Skrevet

Du sier at du liker at det er mening bak dyrene dere tar ut.

Nå er jo jakt noe som er helt meningsløst om man skal se det på et dyrevelferd/forvaltningsperspektiv, naturen styrer og regulerer seg selv på en mye bedre måte enn noe menneske noen gang kunne klart ved jakt

Anonymous poster hash: 22149...a67
Skrevet

Det gjør den jo - på ett vis. Men sånn som det er i vår natur pr i dag er det jo slik at for store elgpopulasjoner resulterer i ganske grusomme lidelser for dyrene (bl.a var det overpopulasjon av elg i Agder på nittitallet, noe som bl.a ga utslag i svært mange utmagrede elg med beinskjørhet) - de har ikke naturlige fiender her. For mye rev øker risikoen for skabb, for mye hare harepest osv. Mennesker har blandet seg inn i naturforvaltningen i tusenvis av år, og da synes ikke jeg det gjør noe at vi fortsetter med det så godt vi kan. Det er ingen motsetning mellom det å være interessert i jakt og det å være glad i dyr og opptatt av en fornuftig og levedyktig forvaltning. Flertallet av jegere er ikke triggerhappy folk som vil drepe det de ser for å henge geviret på veggen:) For min del betyr det at jeg velger å jakte på arter som ikke har vondt av at det blir tatt ut dyr - mens jeg f.eks ikke ønsker å jakte ulv.Uten at det var dette jeg ønsket å diskutere her ;)

• Liker 4
Skrevet

Jo mindre rovdyr vi har, jo mer må det jaktes, enkelt og greit :-) En av grunnene mine for å jakte!

Gjest *dragoon*
Skrevet

Jeg jakter ikke selv, men har mye med jegere å gjøre og interesserer meg for temaet.

Jeg er veldig glad i dyr og er medlem av bl.a. WWF og var på et tidspunkt helt imot jakt. Dette har endret seg og jeg kan i dag se nytteverdien av det. I tillegg til at jeg skjønner hva som gjør det så spennende. Jeg kan heller ikke sitte på noen høy hest og moralisere når jeg gjør akkuratt det samme selv, bare med fisk!

Men én ting har jeg et problem med (og jeg vet dette ikke gjelder alle jegere). Det er at det ofte er de store og fineste eksemplarene som blir skutt. Ofte fordi det blir de fineste troféene. Jeg er redd for at dette er å tukle med det naturlige utvalget. Det blir ikke lenger survival of the fittest.

Skrevet

Jo mindre rovdyr vi har, jo mer må det jaktes, enkelt og greit :-) En av grunnene mine for å jakte!

Naturen regulerer dette selv med blant annet sykdom, da blir det survival of the fittest og de sterkeste blir avlet videre på.

Sånn som det er nå så løper middelaldrende lubbne menn rundt i skogen for å finne det fineste trofeet å henge på veggen, de skyter ikke de utmagrede svake men den største fineste oksen de finner

Skrevet

Skjønner ikke hva som er så gøy med å ta livet av dyr. Det er greit nok at det er nødvendig med jakt for å regulere bestanden, men at man har det som hobby og gjør det fordi man liker det er uforståelig for meg.

Anonymous poster hash: 5d747...613
Skrevet

Skjønner ikke hva som er så gøy med å ta livet av dyr. Det er greit nok at det er nødvendig med jakt for å regulere bestanden, men at man har det som hobby og gjør det fordi man liker det er uforståelig for meg. Anonymous poster hash: 5d747...613

Mennesket er rovdyr. Samme grunn som at katter jakter mus, selv om de får mat av eier.

Anonymous poster hash: eeaeb...362

Skrevet

Jeg jakter ikke selv, men har mye med jegere å gjøre og interesserer meg for temaet.

Jeg er veldig glad i dyr og er medlem av bl.a. WWF og var på et tidspunkt helt imot jakt. Dette har endret seg og jeg kan i dag se nytteverdien av det. I tillegg til at jeg skjønner hva som gjør det så spennende. Jeg kan heller ikke sitte på noen høy hest og moralisere når jeg gjør akkuratt det samme selv, bare med fisk!

Men én ting har jeg et problem med (og jeg vet dette ikke gjelder alle jegere). Det er at det ofte er de store og fineste eksemplarene som blir skutt. Ofte fordi det blir de fineste troféene. Jeg er redd for at dette er å tukle med det naturlige utvalget. Det blir ikke lenger survival of the fittest.

Enig, men heldigvis synes jeg det ser ut som denne trenden holder på å snu. I alle fall i de områdene jeg jakter - men det hører med til historien at vi omtrent ikke har noe utleie av jaktterreng eller jegere fra andre steder - de aller fleste som jakter her hører til her, går i skogen dag ut og dag inn, kjenner dyrene og terrenget - og ønsker å bevare en stor og levedyktig stand. Det innebærer f.eks at særlig store, friske dyr av hunkjønn får gå i fred, og vi har svært liten oksekvote her hos oss. Det er viktig å finne balansen mellom å ta ut eldre dyr (som har bevist seg levedyktige og reproduktive, og som vi dermed bør ha noen av), unge dyr som bringer generasjonene videre, hannkjønn og hunkjønn. Glad det ikke er jeg som skal bestemme jaktkvotene rundt omkring :P

Egentlig synes jeg at kun vegetarianere og veganere har rett til å uttale seg kritisk om jakt. For alle oss andre bør det VIRKELIG være noe man støtter opp om - det er liten tvil om at en elg som har levd ute i det fri, og som har blitt avlivet humant med et godt skudd, og dermed dør relativt intetanende og uten stress, har hatt det mye bedre frem til biff-status enn produksjonsdyr.

• Liker 1
Skrevet

Enig, men heldigvis synes jeg det ser ut som denne trenden holder på å snu. I alle fall i de områdene jeg jakter - men det hører med til historien at vi omtrent ikke har noe utleie av jaktterreng eller jegere fra andre steder - de aller fleste som jakter her hører til her, går i skogen dag ut og dag inn, kjenner dyrene og terrenget - og ønsker å bevare en stor og levedyktig stand. Det innebærer f.eks at særlig store, friske dyr av hunkjønn får gå i fred, og vi har svært liten oksekvote her hos oss. Det er viktig å finne balansen mellom å ta ut eldre dyr (som har bevist seg levedyktige og reproduktive, og som vi dermed bør ha noen av), unge dyr som bringer generasjonene videre, hannkjønn og hunkjønn. Glad det ikke er jeg som skal bestemme jaktkvotene rundt omkring :P

Egentlig synes jeg at kun vegetarianere og veganere har rett til å uttale seg kritisk om jakt. For alle oss andre bør det VIRKELIG være noe man støtter opp om - det er liten tvil om at en elg som har levd ute i det fri, og som har blitt avlivet humant med et godt skudd, og dermed dør relativt intetanende og uten stress, har hatt det mye bedre frem til biff-status enn produksjonsdyr.

Å hvor mange av elgene dør MOMENTANT?

Skrevet

Å hvor mange av elgene dør MOMENTANT?

Momentant er jo et begrep det er litt vanskelig å bruke i en jaktsammenheng, fordi dyr med dødelig treff (begge lunger, hjerteskudd osv) ikke nødvendigvis (og kanskje mer unntaksvis?) går "rett ned". Det er mye som spiller inn, f.eks adrenalinnivå i kroppen, og dyret beveger seg ofte selv etter dødelig skudd.

Hver skadeskyting er en ulykke og noe man må gjøre alt man kan for å unngå, og min opplevelse er at jegere flest ikke tar lett på dette i det hele tatt. Å holde igjen skudd, kun skyte på sikkert hold og ikke skyte på dyr i bevegelse er noe som blir innprentet alle nye jegere på kurs. Dessverre kan uhell alltid skje, og som sagt, det er noe man MÅ gjøre alt man kan for å unngå! I 2005 ble det for øvrig presentert en rapport som sa at om lag 5% av førsteskudd mot elg var skadeskytinger (og omtrent 4 prosent var helbom). Det innebærer at 90% av alle førsteskudd mot elg var dødelige treff (og det betyr ikke "død etter fire dager med pinsler"). Dette er jo fremdeles ikke bra nok, og det blir i økende grad hvert år fokusert på skytetrening, skytestilling, organisering av jakt og etisk opplæring av jegere for å unngå dette så godt det kan gjøres. (Den samme rapporten konkluderte også med at rundt 1% av skadeskutte dyr ikke ble funnet i ettersøk med hund - noe det er obligatorisk for alle som jakter storvilt å ha tilgang på).

Det blir aldri perfekt, og det er helt forferdelig når et dyr blir skadeskutt (og min ALLER største frykt som jeger!). Jeg synes det er fint når folk tør å stille kritiske spørsmål også jeg, som jeger med våpen har man et stort ansvar, og dersom kritikk kan gjøre at man tar den ekstra treningsrunden på skytebanen eller holder igjen et skudd man er usikker på er jo det bare bra! Men - de aller aller fleste av storvilt som blir tatt ut i en jaktsituasjon blir avlivet humant, det må man ikke glemme.

... Jeg vil forresten bruke anledningen til å minne alle om at dersom du kjører på et dyr, selv om dyret reiser seg og løper videre etterpå, skal påkjørselen ALLTID meldes inn til viltnemda! Vi har alle et ansvar for å unngå at dyr lider.

• Liker 3
Skrevet

...Egentlig synes jeg at kun vegetarianere og veganere har rett til å uttale seg kritisk om jakt. For alle oss andre bør det VIRKELIG være noe man støtter opp om - det er liten tvil om at en elg som har levd ute i det fri, og som har blitt avlivet humant med et godt skudd, og dermed dør relativt intetanende og uten stress, har hatt det mye bedre frem til biff-status enn produksjonsdyr.

Jeg håper dette bare er nybegynnerarroganse, for alle har da virkelig rett til å uttale seg kritisk om det de er kritiske til?

:heks:

Skrevet

Jeg håper dette bare er nybegynnerarroganse, for alle har da virkelig rett til å uttale seg kritisk om det de er kritiske til?

:heks:

Joda, og som jeg skrev senere er jeg glad for at folk stiller kritiske spørsmål - jeg tror det virker skjerpende og oppfordrer til økt refleksjon rundt egen praksis - noe som bare er positivt. Men, jeg synes det er mange som har en svært negativ holdning til jakt - som de ikke kjenner noe til annet enn fra egen innbilning og skremselspropaganda - men som gladelig kjøper dansk oppdrettskylling i kilovis, for å sette det på spissen. Da synes jeg det blir vanskelig å ta deres "stakkars dyr - SKYTER dere på de??"-argumenter særlig alvorlig, og synes det vitner om en naiv og tåpelig holdning til både produksjonsdyr på den ene siden og jakt på den andre siden.

Jeg synes det er helt okey at folk er imot både jakt og produksjonsdyr jeg, som mångeårig eks-vegetarianer og livsvarig forkjemper for dyrevelferd har jeg ingen problemer med å se de sidene av saken. Man tar liv for egen vinning, og sånn er det bare. Men å påstå at det er verre å være en elg som blir avlivet med et godt presist skudd etter mange år som fritt dyr i skogen, enn en melkeku som lever hele livet sitt innendørs før hun blir fraktet i timesvis på en trailer til nærmeste slakteri, hvor hun så må vente over natten før hun blir avlivet med en boltepistol - stresset og sliten -, det synes jeg er en påstand som er ganske langt ute på viddene ... Igjen, satt någet på spissen ;)

Skrevet

Morsomt å se en tråd om jakt her inne. Det er ikke akkurat hverdags. Det kan jeg like! :-) Jeg har vært med pappa og brødrene mine på jakt siden jeg kunne gå og tok jegerprøven så fort jeg var gammel nok. Jakter rev, storfugl, rådyr, hjort og elg. Jeg jakter fordi jeg vil forvalte og høste av overskuddet i naturen. For meg er ikke nødvendigvis selve fellingen av viltet høydepunktet. Det er kanskje mer det sosiale, samholdet i jaktlaget eller med jaktkompiser eller venninner, eller det å bare være i naturen, sitte på elg- eller hjortepost med fuglekvitter, mus som piler i lyngen, spise blåbær, lytte til fuglekvitter og bare være.. Det er herlig! Når vi først feller et vilt, så er det med stor takknemlighet og behandler viltet med respekt uansett om det er ei orrhøne eller elg og bruker alt jeg kan av dyret, slik at minst mulig skal gå til spille.

Når jeg leser om foik som er mot jakt, så tror jeg mange ikke vet hvordan jakten foregår og anbefaler folk som er imot jakt være med først, før de uttaler seg.Vi høster av overskuddet og for å få mat. En stor elgbestand f.eks vil føre til sykdom og store lidelser for dyra, og gi et betydelig større antall trafikkulykker, som først og fremst er fryktelig trist for de som blir rammet, men som også blir en stor kostnad for samfunnet. I tillegg er jakt en tradisjon, som jeg mener bør bli tatt vare på og som ikke må bli glemt..

TS: Hvor i landet bor du? :-)

• Liker 3
Skrevet

Sånn som det er nå så løper middelaldrende lubbne menn rundt i skogen for å finne det fineste trofeet å henge på veggen, de skyter ikke de utmagrede svake men den største fineste oksen de finner

Du har lite erfaring med hvem som faktisk er jegere i dette landet, skjønner jeg. :blomst:

Anonymous poster hash: 4e78a...078

Skrevet

Naturen regulerer dette selv med blant annet sykdom, da blir det survival of the fittest og de sterkeste blir avlet videre på.

Dette er ikke helt sant. Noen driver trofèjakt og skyter bevisst de største dyrene som kan være dumt. Og dette er grunnet at eksempelvis i forhold til hjorten så gjør de største bukkene at hindene kommer tidligere i brunst som gjør at kalvene blir født tidligere og får en større vekt til vinteren kommer, noe som er bra.

Men ved all storviltjakt så er jakten regulert ved at en får utdelt ei kvote av enten fylket eller kommunen med hvilke dyr som skal bli felt. Ved elgjakta på vårt terreng i høst skulle vi ha 5 dyr. 2 kalver, 1 okse, 1 fjorårsokse og ei fjorårsku. Så at det bare er trofejakt er jo direkte en løgn og et bevis på at du ikke vet hva du snakker om :-)

At gjennomsnittsalderen på jegeren i Norge er høy, er forresten ikke noe å legge skjul på.

Skrevet

Morsomt å se en tråd om jakt her inne. Det er ikke akkurat hverdags. Det kan jeg like! :-) Jeg har vært med pappa og brødrene mine på jakt siden jeg kunne gå og tok jegerprøven så fort jeg var gammel nok. Jakter rev, storfugl, rådyr, hjort og elg. Jeg jakter fordi jeg vil forvalte og høste av overskuddet i naturen. For meg er ikke nødvendigvis selve fellingen av viltet høydepunktet. Det er kanskje mer det sosiale, samholdet i jaktlaget eller med jaktkompiser eller venninner, eller det å bare være i naturen, sitte på elg- eller hjortepost med fuglekvitter, mus som piler i lyngen, spise blåbær, lytte til fuglekvitter og bare være.. Det er herlig! Når vi først feller et vilt, så er det med stor takknemlighet og behandler viltet med respekt uansett om det er ei orrhøne eller elg og bruker alt jeg kan av dyret, slik at minst mulig skal gå til spille.

Når jeg leser om foik som er mot jakt, så tror jeg mange ikke vet hvordan jakten foregår og anbefaler folk som er imot jakt være med først, før de uttaler seg.Vi høster av overskuddet og for å få mat. En stor elgbestand f.eks vil føre til sykdom og store lidelser for dyra, og gi et betydelig større antall trafikkulykker, som først og fremst er fryktelig trist for de som blir rammet, men som også blir en stor kostnad for samfunnet. I tillegg er jakt en tradisjon, som jeg mener bør bli tatt vare på og som ikke må bli glemt..

TS: Hvor i landet bor du? :-)

For et fint innlegg, det er akkurat sånn jeg føler det også. Det er bare en så sammensatt fantastisk opplevelse som føles veldig naturlig, og som gir SÅ mye - naturen, dyrelivet, samholdet, samarbeidet med hunden, spenningen ... :) Jeg bor på Sørlandet, hvor bor du?

Skrevet

For et fint innlegg, det er akkurat sånn jeg føler det også. Det er bare en så sammensatt fantastisk opplevelse som føles veldig naturlig, og som gir SÅ mye - naturen, dyrelivet, samholdet, samarbeidet med hunden, spenningen ... :) Jeg bor på Sørlandet, hvor bor du?

Bor på Østlandet, mot svenskegrensa :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...