Cuckold Skrevet 29. september 2013 #21 Skrevet 29. september 2013 (endret) Da har du et veldig skjevt inntrykk. Anonymous poster hash: f1d16...c7d Nei, jeg tror ikke det. Mulig det er enkelte mannssjåvinister innom her, men de fleste menn som diskuterer på KG er menn som reagerer på en kultur som favoriserer kvinnen og ønsker ikke annet enn reell likestilling. At man f.eks som på Island skal oppfatte det som at barn har to likeverdige foreldre slik at normalen vil være å dele omsorgen likt ved samlivsbrudd. At far skal ha rett til det samme som mor av støtte uten at mors inntekt og tilknytning til yrkeslivet skal legges til grunn, osv osv Endret 29. september 2013 av Cuckold 2
Gjest Gjest Skrevet 29. september 2013 #22 Skrevet 29. september 2013 Nei, jeg tror ikke det. Mulig det er enkelte mannssjåvinister innom her, men de fleste menn som diskuterer på KG er menn som reagerer på en kutlur som favoriserer kvinnen og ønsker ikke annet enn reell likestilling. At man f.eks som på Island skal oppfatte det som at barn har to likeverdige foreldre slik at normalen vil være å dele omsorgen likt ved samlivsbrudd. At far skal ha rett til det samme som mor av støtte uten at mors inntekt og tilknytning til yrkeslivet skal legges til grunn, osv osv Du ser det du vil se. 6
Chiyo Skrevet 30. september 2013 #23 Skrevet 30. september 2013 Det virker som at feminister i Norge elsker å kritisere norske, hvite menn for det som er i et større perspektiv kun bagateller. Tenker da på kjønnsroller i Norge, der man ønsker menn inn i tradisjonelle kvinneroller og kvinner inn i tradisjonelle mannsroller. Feminister nevner også ofte "voldtektskulturen" som de mener finnes i Norge og blant norske menn. Men hvorfor hører man aldri selverklærte feminister ta opp de langt verre holdningene og atferd man ser i enkelte innvandringsmiljøer? Tenker da på miljøer der kvinner nektes å delta i yrkeslivet eller voldtekt og vold innad i parforhold. Det er sjelden du også ser feminister ta opp overgrepsvoldtekter og at de utelukkende utføres av innvandrere. Jeg har lest en bok om feminisme, hvor jeg lærte masse om andre land. For eksempel: I Nigeria er det lov for en mann å voldta sin kone, så lenge det er moderat brutalt. Jeg lærte om statistikk rundt om i verden. Hvor mange prosent av kvinnene kan lese. Hva de tjener i forhold til menn. etc. Feminisme hadde vært veldig poengløst om det handlet kun om Norge, ettersom vi har det ganske bra her. 7
Gjest gnækvåg Skrevet 30. september 2013 #24 Skrevet 30. september 2013 (endret) Hvorfor forvente noe annet enn etnosentrisme (de har en tendens til å plassere "hvite" menn på toppen av en hierarkalsk pyramide) og rasisme fra femnaziene? Feminisme er en statsorienert hatideologi for og av sexistiske kvinner med personlige problem. Kjønnsnasjonalistene har alt til felles med nasjonalistene. Men, du (ts) påpeker noe viktig. Det er det samme med nasjonalisme/rasisme. Mange som kaller seg antirasister reagerer ikke når ulike hvite grupper blir utsatt for rasisme. Feminisme hadde vært veldig poengløst om det handlet kun om Norge, ettersom vi har det ganske bra her. Har du lest om norsk-samiske kvinner sin arverett i reindrift f.eks? Feminisme handler ikke om likestilling, men om sexisme. Burde ta avstand fra det. I de landene der kvinner har det dårlig så er det som regel slik at menn straffes for homofili, eller for å være kvinnelig. I Irak så ble nylig ungutter steinet til døde fordi at de var emo. Endret 30. september 2013 av Vanemagi 1
Zzyzx Skrevet 30. september 2013 #25 Skrevet 30. september 2013 Kan det være at kvinner i større grad enn menn er instinktive kulturrelativister og tilpasser seg forholdene der de befinner seg uten å tenke over det, med andre ord at de har en mer ukritisk og underdanig tilnærming til etablerte kulturer? Kan det være vi gjør det fordi konsekvensene av at vi ikke gjør det er alt for store? Og nå snakker jeg om feminister, ikke småkåte kvinner som drar til Hellas eller Tyrkia for å få seg noe. De er ikke akkurat representative. Jeg ville f.eks. aldri reist til Dubai og stått på min rett til å kle meg hvordan jeg vil og ellers oppføre meg hvordan jeg vil. Vi vet jo hva konsekvensene av det blir. Jeg ville aldri reist til Saudi-Arabia i det hele tatt, for der er det farlig å bare være kvinne. Jeg har vært i arabiske land, men jeg annonserer ikke mine holdninger der, det er omtrent akkurat like lite kult som når Profetens Ummah herjer på som verst her i landet. Like lite kult, men veldig mye mer farlig. Jeg vet ikke helt hva slags kvinner det er dere omgås, tom1986 og Cuckold, men jeg ser at de iallfall gjør en god jobb i å gi en ganske negativ klang til ordet feminist. 4
Cuckold Skrevet 30. september 2013 #26 Skrevet 30. september 2013 (endret) Kan det være vi gjør det fordi konsekvensene av at vi ikke gjør det er alt for store? Og nå snakker jeg om feminister, ikke småkåte kvinner som drar til Hellas eller Tyrkia for å få seg noe. De er ikke akkurat representative. Jeg ville f.eks. aldri reist til Dubai og stått på min rett til å kle meg hvordan jeg vil og ellers oppføre meg hvordan jeg vil. Vi vet jo hva konsekvensene av det blir. Jeg ville aldri reist til Saudi-Arabia i det hele tatt, for der er det farlig å bare være kvinne. Jeg har vært i arabiske land, men jeg annonserer ikke mine holdninger der, det er omtrent akkurat like lite kult som når Profetens Ummah herjer på som verst her i landet. Like lite kult, men veldig mye mer farlig. Jeg vet ikke helt hva slags kvinner det er dere omgås, tom1986 og Cuckold, men jeg ser at de iallfall gjør en god jobb i å gi en ganske negativ klang til ordet feminist. Her tror jeg du misforstår meg, jeg sier ikke at nordiske menn drar til Saudi-Arabia og bryter landets uhyrlige lover og regler i større grad enn nordiske kvinner, er du ute på reise vil du selvsagt ikke ønske å utfordre landets kultur og landets myndigheter på måter som kan gi deg problemer. Selv om det er en kultur eller et regime du oppfatter forkastelig og diskriminerende. Er jeg på reise i et diktatur forholder jeg meg til makten selv om jeg er kritisk til den, og det kunne ikke falle meg inn å kritisere kvinner som er ute på reise for å gjøre det samme. Det jeg snakker om i denne tråden såvel som i tråden jeg linket til er nordiske kvinner her hjemme, både ved at en del inngår relasjoner til menn fra sterkt kvinneundertreykkene kulturer og at kvinner jevnt over ser ut til å være mer forståelsesfulle overfor disse kvinneundertrykkende kulturene enn menn når det gjelder personlige holdninger, noe jeg opplever i samtaler både i real life og på nett, også her på KG. Da hjelper det ikke å skylde på at de nordiske kvinnene er mer ufrie enn nordiske menn og at de derfor ikke har annet valg enn å ha et mer forståelsesfullt syn på arkaiske kvinneundertrykkende kulturer. Endret 30. september 2013 av Cuckold 1
Zzyzx Skrevet 30. september 2013 #27 Skrevet 30. september 2013 Nei, jeg vet ikke. Jeg kjenner flere som ved første øyekast kunne passet inn i det du beskriver, men fellesnevneren for disse er at de stiller akkurat samme krav til sin tyrkiske eller iranske mann som de har gjort og ville gjort til en norsk mann. Jeg tror jeg konkluderer med at jeg ikke har samme oppfatning som deg, men det kan like gjerne skyldes miljøene vi vanker i. 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #28 Skrevet 30. september 2013 En av de mest aktuelle teoretikerne innen feministisk teori for tiden er Gayatri Spivak: http://en.wikipedia.org/wiki/Gayatri_Chakravorty_Spivak Snakkes når du har fått lest "Can the Subaltern Speak?" og A Critique of Postcolonial Reason, tom1986. Anonymous poster hash: 7d68e...15f 3
Cuckold Skrevet 30. september 2013 #29 Skrevet 30. september 2013 En av de mest aktuelle teoretikerne innen feministisk teori for tiden er Gayatri Spivak: http://en.wikipedia.org/wiki/Gayatri_Chakravorty_Spivak Snakkes når du har fått lest "Can the Subaltern Speak?" og A Critique of Postcolonial Reason, tom1986. Anonymous poster hash: 7d68e...15f Det er ok å trekke inn bøker og artikler som er relevante for trådens tema, men i slike situasjoner kan det være høflig å ta seg bryet med en kjapp forklaring av hva den nevnte forfatter sier som er relevant for problematikken vi diskuterer, altså dette at likestilte nordiske kvinner ser ut til å ha større sympati for arkaiske kvinneundertrykkende kulturer enn nordiske menn. Det er jo omtrent like underlig som om svarte bosatt i Europa i tiden da det var apartheid i Sør-Afrika skulle hatt mer sympati og større forståelse for apartheidstaten enn hvite europeere. For mange av oss virker dette veldig bakvendt. 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #30 Skrevet 30. september 2013 Det er ok å trekke inn bøker og artikler som er relevante for trådens tema, men i slike situasjoner kan det være høflig å ta seg bryet med en kjapp forklaring av hva den nevnte forfatter sier som er relevant for problematikken vi diskuterer, altså dette at likestilte nordiske kvinner ser ut til å ha større sympati for arkaiske kvinneundertrykkende kulturer enn nordiske menn. Det er jo omtrent like underlig som om svarte bosatt i Europa i tiden da det var apartheid i Sør-Afrika skulle hatt mer sympati og større forståelse for apartheidstaten enn hvite europeere. For mange av oss virker dette veldig bakvendt. Men det stemmer jo heller ikke, da. Problemet er at tråden ikke er opprettet for å belyse spørsmålet som stilles, men for å (for ørtende gang) male videre på egne fordommer og vrangforestillinger. Derfor postet jeg innlegget slik jeg gjorde - dvs jeg vet jo at tom1986 ikke er interessert, for å si det forsiktig, og ikke akkurat kommer til å undersøke saken nærmere. Utover det: Et av Spivaks hovedpoenger er å synliggjøre at kvinner i den såkalte tredje verden er dobbelt undertrykket, både økonomisk pga nord/sør-problematikk som har sin rot i sporene etter kolonialismen og Vestens vedvarende dominans over global økonomi, og samtidig av paternalistiske strukturer i egen kultur. Sånn, da er det som sagt bare å lese seg opp og debattere videre. Anonymous poster hash: 7d68e...15f 7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2013 #31 Skrevet 30. september 2013 Hvorfor forvente noe annet enn etnosentrisme (de har en tendens til å plassere "hvite" menn på toppen av en hierarkalsk pyramide) og rasisme fra femnaziene? Feminisme er en statsorienert hatideologi for og av sexistiske kvinner med personlige problem. Kjønnsnasjonalistene har alt til felles med nasjonalistene. Men, du (ts) påpeker noe viktig. Det er det samme med nasjonalisme/rasisme. Mange som kaller seg antirasister reagerer ikke når ulike hvite grupper blir utsatt for rasisme. Har du lest om norsk-samiske kvinner sin arverett i reindrift f.eks? Feminisme handler ikke om likestilling, men om sexisme. Burde ta avstand fra det. I de landene der kvinner har det dårlig så er det som regel slik at menn straffes for homofili, eller for å være kvinnelig. I Irak så ble nylig ungutter steinet til døde fordi at de var emo. Det må være veldig slitsomt, eventuelt enkelt, å være deg. Anonymous poster hash: f1d16...c7d 2
Cuckold Skrevet 30. september 2013 #32 Skrevet 30. september 2013 (endret) Men det stemmer jo heller ikke, da. Problemet er at tråden ikke er opprettet for å belyse spørsmålet som stilles, men for å (for ørtende gang) male videre på egne fordommer og vrangforestillinger. Derfor postet jeg innlegget slik jeg gjorde - dvs jeg vet jo at tom1986 ikke er interessert, for å si det forsiktig, og ikke akkurat kommer til å undersøke saken nærmere. Utover det: Et av Spivaks hovedpoenger er å synliggjøre at kvinner i den såkalte tredje verden er dobbelt undertrykket, både økonomisk pga nord/sør-problematikk som har sin rot i sporene etter kolonialismen og Vestens vedvarende dominans over global økonomi, og samtidig av paternalistiske strukturer i egen kultur. Sånn, da er det som sagt bare å lese seg opp og debattere videre. Anonymous poster hash: 7d68e...15f Det er jo ikke rart av Spivak sier dette for det er jo selvsagt sant at kvinnene i disse kulturene er mer undertrykket enn kvinnene i vår del av verden, men det endrer jo ikke det faktum at nordiske frigjorte kvinner ser ut til å være mer forståelsesfulle overfor arkaiske kvinneundertrykkende kulturer enn nordiske menn. Og det er altså det noen av oss undrer oss over. Endret 30. september 2013 av Cuckold 3
Chiyo Skrevet 30. september 2013 #33 Skrevet 30. september 2013 Har du lest om norsk-samiske kvinner sin arverett i reindrift f.eks? Feminisme handler ikke om likestilling, men om sexisme. Burde ta avstand fra det. I de landene der kvinner har det dårlig så er det som regel slik at menn straffes for homofili, eller for å være kvinnelig. I Irak så ble nylig ungutter steinet til døde fordi at de var emo. Nei, det har jeg aldri hørt om. Jeg antok at de samme reglene gjaldt for de samiske. Jo, altså ikke misforstå... jeg syns at vi har behov for feminisme i Norge. Det var kanskje litt dumt å si at det var poengløst. Det jeg mente var at som feminist bør vi bry oss om alle kvinner, og da er det meste av urettferdigheten i utlandet. Men hvis jeg skal være helt ærlig så har jeg ikke satt meg veldig inn i ting i Norge. Du har et veldig godt poeng at det også handler om sexisme. KG er et godt eksempel... og da snakker jeg om de mannlige brukerne selvfølgelig. 5
I Grosny Skrevet 1. oktober 2013 #35 Skrevet 1. oktober 2013 (endret) Nei. Skremmende. Her kommer først Cukcold og påpeker at kvinner har en tendens til forme og tilpasse seg, og blir motsagt av Gjest med enstavelsesord. Til slutt er det jeg som tar til meg Gjest sin uttrykksmåte og (riktignok ironisk) svarer med enstavelsesord, hvilket beviser a menn er like tilbøyelige til å ta opp og innordne seg under fremmed kultur ( i dette tilfelle: "Gjest-retorikk"). Gjest, min enstavelsesretorikk var ironisk ment, og siktet til at du ganske ofte svarer kort på spørsmål som ikke nødvendigvis har enkle og entydige svar. Jeg savnet litt kjøtt på beina bak svarene dine her. Jeg savnet utbroderinger, begrunnelser, forklaringer, kildehenvisninger og linker. "Ergo er mor Nille en sten".(sitat fra Erasmus Montanus) Endret 1. oktober 2013 av I Grosny 2
Gjest Gjest Skrevet 1. oktober 2013 #36 Skrevet 1. oktober 2013 Skremmende. Her kommer først Cukcold og påpeker at kvinner har en tendens til forme og tilpasse seg, og blir motsagt av Gjest med enstavelsesord. Til slutt er det jeg som tar til meg Gjest sin uttrykksmåte og (riktignok ironisk) svarer med enstavelsesord, hvilket beviser a menn er like tilbøyelige til å ta opp og innordne seg under fremmed kultur ( i dette tilfelle: "Gjest-retorikk"). Gjest, min enstavelsesretorikk var ironisk ment, og siktet til at du ganske ofte svarer kort på spørsmål som ikke nødvendigvis har enkle og entydige svar. Jeg savnet litt kjøtt på beina bak svarene dine her. Jeg savnet utbroderinger, begrunnelser, forklaringer, kildehenvisninger og linker. "Ergo er mor Nille en sten".(sitat fra Erasmus Montanus) Hjelp. 2
puppepia Skrevet 1. oktober 2013 #37 Skrevet 1. oktober 2013 Like morsomt hver gang å se feministene i SV/Rødt utvise støtte til palestinske islamistiske militser, samtidig som de sier de er for likestilling. "Morsomt" å lese alle innlegg fra menn som bare kan ha 1 ting i hodet samtidig. 2
flesvik Skrevet 1. oktober 2013 #38 Skrevet 1. oktober 2013 "Morsomt" å lese alle innlegg fra menn som bare kan ha 1 ting i hodet samtidig. Jeg kan ikke se hvordan dette utsagnet kan ha noe med hverken det du siterte og skulle svare på eller trådens tema å gjøre.
I Grosny Skrevet 1. oktober 2013 #39 Skrevet 1. oktober 2013 "Morsomt" å lese alle innlegg fra menn som bare kan ha 1 ting i hodet samtidig. Tuller du, her sitter jeg og besvarer en dyp diskusjon , samtidig som jeg tenker på både rumpa og brystene til min kjære. Vi menn er mer avanserte organismer enn du i det hele tatt er i stand til å forestille deg, og er egentlig mer lik kvinner enn det mange tror.
I Grosny Skrevet 1. oktober 2013 #40 Skrevet 1. oktober 2013 Hjelp. Jeg skulle gjerne ha hjulpet deg, men jeg er trofast mot min kjære, og er derfor ikke i posisjon til å kunne hjelpe andre vakre kvinner slik de liker det best.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå