Gjest Byliv Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Det VAR en tørrvare, den ble litt ''løsere'' etter å ha vært i kjøleskapet i noen uker. Var det farlig for meg å spise det? Har kun hørt at fersk pasta som har stått fremme en stund i ROMTEMPERATUR er farlig, og ikke tørrvare. Det sto også på pakken at tørrvaren skulle lagres i -4, noe som er kjøleskap?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 Når ble kjøleskap -4 grader kalde? Det er jo under frysepunktet. Fryser melken din til is? Anonymous poster hash: df063...0d4
Gjest Byliv Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Det sto i hvert fall sånn kjøleskaptemperatur på den, da. Om det er + eller - 4 er jo samme.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Hvilken tørrpasta er det du kjøper som skal i kjøleskapet? Anonymous poster hash: 4317e...ba6
fruBeist Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 Tørr pasta har vel ingenting i kjøleskap å gjøre. Farlig er det neppe, men kanskje ikke spesielt godt. 1
Gjest Byliv Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Det var tørrvare. Det sto den skulle oppbevares i kjøleskapet. Har ikke merket noe magesmerter enda? Er jeg ille ute? Slik som de som spiser gammel pasta kokt for noen dager siden?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #7 Skrevet 29. september 2013 Ja, nå blir huden din snart grønn Anonymous poster hash: df063...0d4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 Det går sikkert bra, men tørr pasta (altså typ spaghetti og makaroni osv) skal ikke i kjøleskapet. Om det står på pakken så driter du i det. Det er vanlig å ha den i skapet. Anonymous poster hash: b2b7f...be5
Gjest navnelapp Skrevet 29. september 2013 #10 Skrevet 29. september 2013 For å la tvilen kome ditt noko kaotiske språk til gode, så forstår eg det slik at du har kjøpt vakuumpakka fersk pasta som skal oppbevarast i kjøleskap, altså +4 grader. Hadde den gått ut på dato sidan du er engsteleg? Det er nok ganske ufarleg, så lenge den luktar og smakar godt. Du kjem ikkje til å bli dårleg på nokon måte. Du er ikkje ille ute. Ver litt meir presis neste gong du spør om noko.
Lutetium 71 Skrevet 29. september 2013 #11 Skrevet 29. september 2013 (endret) Det VAR en tørrvare, den ble litt ''løsere'' etter å ha vært i kjøleskapet i noen uker. Da har vel vel kommet fukt til den. Den bør oppbevares i en lufttett beholder. Var det farlig for meg å spise det? Har kun hørt at fersk pasta som har stått fremme en stund i ROMTEMPERATUR er farlig, og ikke tørrvare. Fersk eller kokt spaghetti er en god vekstplass for bakterier ja. Slik er det med alle matvarer som inneholder fukt, og har lufttilgang. Det sto også på pakken at tørrvaren skulle lagres i -4, noe som er kjøleskap? Det stemmer at pasta varer lengst om den oppbevares mørkt og kjølig (går utifra at du mente +4?), men den må også holdes unna fukt. Derfor må man oppbevare den i en lufttett beholder. Jeg tviler på at pasta oppbevart noen uker i kjøleskap, i en ikke-lufttett beholder er noe farlig. Den vil nok absorbere noe fukt, men det blir noe helt annet med fersk og/eller kokt pasta. Sistnevnte er gjennombløt, og da skyter bakterieveksten i taket. Endret 29. september 2013 av Lutetium 71
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå