Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er nå i prosessen av fertilitetsbehandlingen.. I morgen skal det settes eggløsningssprøyte og om 2 dager blir det egguttak.. Gruer meg grusomt til det.. Vanskelig å overvinne angsten. Jeg vet at det er veldig individuelt vdr. smerter.. Jeg selv er veldig følsom. Kan noen fortelle meg hvordan dere opplevde det? Var det veldig vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke erfaring fra egguttak, men jeg vil bare sende deg en klem!

Jeg har vært under utredning, men på grunn av angst for egguttak så har jeg bestemt at jeg skal utsette det på ubestemt tid :-/

Lykke til! Krysser fingrene for at du er en av de som ikke får så kraftige smerter :-)

• Liker 1
Skrevet

Selve uttaket var veldig vondt, men samtidig veldig kortvarig. Og smerten var helt annerledes enn jeg hadde trudd, jeg fryktet smerter der nede, men det var mer som stikk i magen. Så andre (og 3, 4, 5 og 6 gangen) gruet jeg meg ikke i det hele tatt. Jeg sov både rett før og rett etter uttak.

Du får godt med smertestillende og beroligende, sørg også for å ta litt smertestillende utover ettermiddagen så kjenner du ingenting etter selve uttaket.

Og ta med deg mannen! Det er det beste tipset jeg kan gi. Det at han holdt meg i handen og kysset meg i pannen roet nervene enormt.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk Penelopen! Så hyggelig å høre respons fra deg! Jeg sitter bare i forventning.. Vet at det blir gitt beroligende og smertestillende.. Uansett er veldig redd. Prøver å gjøre noe annet men tenker kun på det. Det hjelper litt å tenke på den måten: "ta en dag av gangen". Jeg ble lei å ikke få graviditet på flere år, derfor må jeg bare gå gjennom dette...

Lykke til til deg! Håper du klarer det også snart!

Skrevet

Hjertelig takk for svar, Athene! Det var akkurat det jeg ville vite..: om de smertene vi frykter og de vi får.. at det kan være annerledes! Roet meg litt..

Skrevet

Jeg har hatt ett uttak med kun lokalbedøvelse, det var et helvete for å si det mildt.

Også har jeg hatt to uttak med lokalbedøvelse og morfin intravenøst, og det var vondt, men overkommelig.

Jeg var veldig overrasket over hvor vondt og "støl" man ble i magen senere på dagen og i dagene etterpå.

Anonymous poster hash: abeb1...810
Skrevet

Jeg har hatt fem uttak, tre med intravenøs bedøvelse og to med tabletter, alle har gått fint uten store smerter. Ble veldig stiv og støl magen etterpå, men ikke verre enn at det var koselig å ligge på sofaen og bli oppvartet :)

Anonymous poster hash: b21b4...585

Skrevet

Jeg har opplevd det veldig forskjellig. Første gang veldig vondt (offentlig). Tok lærdom av dette, og spurte etter andre smertestillende ved neste, som ble enda verre, men det kan henge sammen med overstimuleringen. Den gangen fikk jeg sprøyter i stedet for tabl. Da vi byttet til privat, ringte jeg og fortalte hvordan de to første var, og fikk da morfin i nesesprayform, dobbel dose. Da var jeg også overstimulert, men i mindre grad. Og det gikk helt fint, ikke særlig vondt, var god og susen! ;) håper ikke jeg skremmer deg, men om du vet du har lav smerteterskel, ville jeg ringt klinikken og fortalt dem det, og spørre om du kan få høyere doser enn det som er vanlig. Min andre gang stoppet de også under uthent for å gi meg flere sprøyter. Husk og pust med magen, slapp av der nede og få deg en hånd å knipe i, samt Unn deg noe fint etterpå! :) lykke til :):):)

Skrevet

Tusen takk til deres svar!.. Ja, ikke så lett dette her.. Er på riksen nå og venter legekonsultasjon, skal snakke m han.. Selv fødselen var jeg ikke så redd som dette..

Skrevet

Jeg har bare hatt ett egguttak, og for meg var det litt vondt, men helt overkommelig. Omtrent som en biopsi, hvis du tar tatt det. Det stikker og er ikke godt, men grusomt vondt er det ikke. Trenger i hvert fall ikke å være det. Dette går fint! Og husk, egguttaket er det verste i denne prosessen. Innsettingen kjenner du knapt.

Skrevet

Jeg har bare hatt ett egguttak, og for meg var det litt vondt, men helt overkommelig. Omtrent som en biopsi, hvis du tar tatt det. Det stikker og er ikke godt, men grusomt vondt er det ikke. Trenger i hvert fall ikke å være det. Dette går fint! Og husk, egguttaket er det verste i denne prosessen. Innsettingen kjenner du knapt.

Jeg har andre erfaringer.

Min andre innsetting var så vond at jeg gråt. De slet med å få inn kateteret, to leger prøvde til slutt måtte de bytte til et stivere kateteter for å få inn egget. Men de andre tre har vært helt greit.

Jeg fikk beskjed om at livmorhalsen min var litt skjev, noe som kunne endre seg fra gang til gang/syklus til syklus.

Men jeg har ikke hørt om andre som har hatt vond innsetting, så det er som oftest en greit prosedyre.

Skrevet

Jeg har hatt 3egguttak på rikshospitalet. Siste var i feb 2012. Fikk intravenøs smertelindring hver gang. Kjente aldri nie stikk smerte, bare ømhet grunnet stimulering. Var øm i magen samme dagen, fin dagen etter. Jeg fikk påfyll av smertestillende under de to siste uttakene fordi jeg spurte sykepleier på samtalen noen dager før om jeg kunne da jeg grudde meg sånn. Gikk fint det. Lykke til. Vår ivf datter er nå 11 mnd:-)

• Liker 1
Skrevet

Min andre innsetting var så vond at jeg gråt. De slet med å få inn kateteret, to leger prøvde til slutt måtte de bytte til et stivere kateteter for å få inn egget. Men de andre tre har vært helt greit.

Jeg fikk beskjed om at livmorhalsen min var litt skjev, noe som kunne endre seg fra gang til gang/syklus til syklus.

Men jeg har ikke hørt om andre som har hatt vond innsetting, så det er som oftest en greit prosedyre.

Det er unntaket. Jeg har hatt fem innsett, og kjente ingenting noen av gangene. Bortsett fra den gangen jeg tok det med at man bør ha full blære litt for langt.... Det var nesten en verre opplevelse enn uttaket, en det var jo veldig selvpåført.

Skrevet

Ja, det er klart det er unntak! Men heldigvis er vanligvis innsettingen veldig grei og uten smerter. Synd at du hadde en slik vond innsetting :(

Skrevet

Da er det over for meg! Kan nå fortelle hvordan det var.. Jeg var helt skjelven så jeg spurte extra beroligende før prosedyre. Det hjalp litt. Så kom tiden.

Ja, det var vondt og ubehagelig, esp. når det var flere stikk.. følelse av smerte, press og sugging samtidig... Men det var absolutt overkommelig vond. Ikke sånn at man skriker eller besvimmer av smerte, nei! Jeg var mer nervøs enn nødvendig. Det varte ca 15 min. Alt var kommentert og synlig på skjermen. Så lå jeg litt etterpå. Da vi reiste hjem så ble jeg skikkelig dårlig, vond og øm i magen og kvalm, følte at jeg kunne besvimme.. Så tok jeg 2 paracet til.. Om 30 min begynte det å hjelpe. Hjemme sov jeg litt og føler meg bedre nå. Men første 2 dagene er normalt å være øm i magen. Bare å ha det med ro. Ønsker alle som skal gjennom det lykke til og ikke bli redd, det er ikke verdt det! 💜👍

• Liker 1
Skrevet

Deilig at det er over og at det ikke var for ille! Jeg var så dum å reise meg og sette en pizza i ovnen da jeg var kommet hjem etter egguttaket - og besvimte. Burde ha holdt meg i ro ;)

Fikk du ut mange egg da?

Skrevet

Bra det gikk greit :):):) håper de fikk ut et egg (eller flere) som blir baby :):):)

• 2 uker senere...
Skrevet

De fikk ut 11 egg(!) 10 av dem var modne. 7 ble befruktet. 1 satt inn. I morgen er det testdag men mensen kom...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...