Gå til innhold

Beste, billigste og sikreste varmekilde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål, for nå er jeg lei av å fryse :)

Jeg er ekstremt redd for brann, og bruker derfor ikke ovner så langt det går. Jeg har ovner på veggene, men de har ikke blitt brukt på mange år (og de kommer jeg nok ikke til å bruke uansett).

Hva tenker dere er den varmekilden som er billigst og tryggest å bruke? Jeg har tilgang til peis, men det er såå dyrt med ved, og den tar lang tid å fyre opp (i tillegg har jeg ikke bil, så det er tungt å drasse med seg ved). Jeg fyrer litt innimellom, men trenger en annen kilde. Har også oljeovn, men det er vel den jeg er mest redd for å bruke, siden den lager rare lyder og blir veeeldig varm. Så da er det jo noen få alternativer igjen. Hvordan er det med varmevifte? Er de billige i drift?

Kom gjerne med andre forslag :)

Takker så mye for svar :)

Anonymous poster hash: 39e1d...8a0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strøm er noe av det billigste, vedfyring er noe av det dyreste hvis du ikke ahr tilgang til egen ved

Anonymous poster hash: bc3bb...aec
  • Liker 1
Skrevet

Ingen varmeovner er billigere i drift enn andre. Varmeovnens eneste formål er å omsette strøm til varme. Panelovnene på veggene er det beste du kan bruke. De er lite brannfarlige. Koble dem på tidsur slik at de ikke står på når du sover og er på jobb, så kan du slappe litt mer av.

Skrevet

Varmevifte er vel den elekstriske varmekilden som starter flest branner? Siden de står løst i rommet er det fort gjort at de blir dekket av noe, kommer for nært noe osv - en snubler litt i ledningen og drar den nærmere noe enn en hadde tenkt osv.

Det sikreste er nok panelovner fastskrudd på veggene.

Anonymous poster hash: d29ce...76b
Skrevet

Hvis panelovnene på veggen ikke er brukt på mange år, og kanskje har hengt der i mange år før det, så er det på tide å kjøpe nye. De gamle er ikke så engergieffektive som nye. Er du heldig, så passer opphenget på de gamle, de nye, så da er det bare å henge opp de nye. Løp å kjøp :)

Anonymous poster hash: babca...915
Skrevet

Varmepumpe er den billigste varmekilden vi noen gang har hatt, med unntak av den initielle investeringen. I underetasjen har vi lagt varmekabler, det er også veldig billig og brannsikkert.

Ellers har jeg alltid foretrukket moderne oljeovner, fremfor gamle, vegghengte panelovner. Setter du dem midt på gulvet med et tidsur er de helt trygge, og varmer raskt opp rommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...