AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Søstern min er gravid og har ikke sluttet med snus. Jeg har ikke noe greie på snus, men det er posjonsnus og hun har vel en boks i ca 2, toppen 3 dager. Hun drikker også Red Bull og Burn og sånt. Hvor skadelig er dette for min niese/nevø? Jeg har forsøkt å snakke med henne, men hun vil ikke høre. Kusinen vår fikk barn for 4 år siden og hun røyket gjennom hele svangerskapet. Det gikk jo forsåvidt bra med barnet, men hun har mild astma, er mye plaget med luftveisinfeksjoner og er allergisk (som støv og katt.) Vet ikke akkurat hva som kan ha kommet av røykingen, men min søster mener at røyking er mye verre, og at det er jo ikke sikkert at det har noe sammenheng.. Anonymous poster hash: 8ae60...f7f
fuerza Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 Søstern min er gravid og har ikke sluttet med snus. Jeg har ikke noe greie på snus, men det er posjonsnus og hun har vel en boks i ca 2, toppen 3 dager. Hun drikker også Red Bull og Burn og sånt. Hvor skadelig er dette for min niese/nevø? Jeg har forsøkt å snakke med henne, men hun vil ikke høre. Kusinen vår fikk barn for 4 år siden og hun røyket gjennom hele svangerskapet. Det gikk jo forsåvidt bra med barnet, men hun har mild astma, er mye plaget med luftveisinfeksjoner og er allergisk (som støv og katt.) Vet ikke akkurat hva som kan ha kommet av røykingen, men min søster mener at røyking er mye verre, og at det er jo ikke sikkert at det har noe sammenheng.. Anonymous poster hash: 8ae60...f7f Jeg tror det er forsket for lite på det med snus og graviditet til å konkludere med noe. Men det anbefales at man slutter med snus når man er gravid. Jeg har lest at snusing kan føre til spontanabort og for tidlig fødsel.
skruf Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Snus inneholder nikotin, og nikotin er ikke bra for fosteret. Ergo skal man kutte ut snus på lik linje med å kutte ut røyk når man er gravid. 5
Yesterday Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Koffein er heller ikke bra og på noen av disse energidrikkene står det på baksiden at gravide ikke bør drikke de. Koffein øker blodtrykket til både mor og baby, ikke bra. Og snus er ikke bra. Men siden hun røkte hele forrige svangerskap blir det sikkert vanskelig å overbevise henne nå, hun er tydelig mer opptatt av sin egen nytelse enn å bry seg om sitt barn Prøv å overbevis henne om at dette ikke er bra! 1
Cerasus Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 Verken nikotin eller koffein er bra for fosterets utvikling. Hun bør slutte med begge deler.
Orchideae Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Jeg fatter ikke at folk er så egoistiske! Det er snakk om barnets helse resten av dets liv. Og hun må huske at om hun fortsetter føder hun er barn som er avhengig av nikotin. Jeg ville heller ta støyten med å slutte enn at min datter måtte det, og sluttet på dagen jeg stod med positiv test. Det er hardt men ikke umulig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #7 Skrevet 29. september 2013 Koffein er heller ikke bra og på noen av disse energidrikkene står det på baksiden at gravide ikke bør drikke de. Koffein øker blodtrykket til både mor og baby, ikke bra. Og snus er ikke bra. Men siden hun røkte hele forrige svangerskap blir det sikkert vanskelig å overbevise henne nå, hun er tydelig mer opptatt av sin egen nytelse enn å bry seg om sitt barn Prøv å overbevis henne om at dette ikke er bra! KUSINEN vår røkte hele svangerskapet, ikke søstern min. Jeg fatter ikke at folk er så egoistiske! Det er snakk om barnets helse resten av dets liv. Og hun må huske at om hun fortsetter føder hun er barn som er avhengig av nikotin. Jeg ville heller ta støyten med å slutte enn at min datter måtte det, og sluttet på dagen jeg stod med positiv test. Det er hardt men ikke umulig. Hvordan vil det påvirke barnet? Anonymous poster hash: 8ae60...f7f
Hoihoihoi Skrevet 29. september 2013 #8 Skrevet 29. september 2013 http://www.helsedirektoratet.no/folkehelse/tobakk/snus/graviditet-og-snus/Sider/default.aspx http://www.baby.no/helse/barnelegen/spor/snus/ http://ipad.dagbladet.no/2011/09/01/nyheter/utenriks/forskning/tobakk/17916463/
Orchideae Skrevet 29. september 2013 #9 Skrevet 29. september 2013 KUSINEN vår røkte hele svangerskapet, ikke søstern min. Hvordan vil det påvirke barnet?Anonymous poster hash: 8ae60...f7f Hun føder et barn som er avhengig av nikotin og som da får ubehaget etter fødsel fordi det ikke får nikotin lenger. Nikotin kan vel også gi lavere fødselsvekt fordi det får blodårene i morkaken til å trekke seg sammen.
mulberrygal Skrevet 29. september 2013 #10 Skrevet 29. september 2013 Det er faktisk utrolig ugunstig å snuse i svangerskapet. Det er opptil 3 ganger så høyt nikotininnhold i snus enn i sigaretter og dermed blir konsentrasjonen av nikotin i blodet til moren mye høyere. Nikotin reduserer fosterveksten, øker sjansen for premature barn og blant annet morkakesvikt. Det er større sjanse for infarkt i morkaken mor har vært eksponert gjennom nikotin i svangerskapet. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #11 Skrevet 29. september 2013 Men å ta med babyen på kafer nedi Oslo gryta med all eksosen og forurensningen er helt i orden Anonymous poster hash: bab5a...0e0
skyflakes Skrevet 29. september 2013 #12 Skrevet 29. september 2013 Men å ta med babyen på kafer nedi Oslo gryta med all eksosen og forurensningen er helt i orden Anonymous poster hash: bab5a...0e0 Hvor står det at TS bor i Oslo og drar med seg baby på kafe? Er du ofte plaget med forurensning inne på kafer? 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #14 Skrevet 29. september 2013 Søsteren din høres ut som en egoistisk og lite opplyst dame. Anonymous poster hash: 02ef7...37d
Yesterday Skrevet 29. september 2013 #15 Skrevet 29. september 2013 KUSINEN vår røkte hele svangerskapet, ikke søstern min. Hvordan vil det påvirke barnet? Anonymous poster hash: 8ae60...f7f Beklager leste feil men å snuse og drikke drikker med mye koffein er uansett ikke bra!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #16 Skrevet 29. september 2013 Ja, snus er verre enn sigaretter. Det sa min lege. Mer nikotin og lengre tilførsel.Anonymous poster hash: 52e32...d15
MockingJay Skrevet 30. september 2013 #17 Skrevet 30. september 2013 Folk er så rare! Unnskylder sine egne dårlige vaner med at det finnes noe verre! Og man kan jo gjerne ikke si til de som ikke slutter at det er farlig, for det er indeviduelt hvor tungt det er å slutte må vite. Jeg kastet snusen min samme dag som positiv test. Hadde vi prøvd å bli gravide så hadde jeg sluttet ved den avgjørelsen. Min datter hadde på ingen måte bedt om å bli forurenset før hun i det hele tatt tok sitt første åndedrag. Av respekt og kjærlighet for mitt eget barn sluttet jeg, og selv om jeg har søsken som ikke klarte det samme så kan jeg ikke for alt i verden forstå slik egoisme. Venninnen min røyket hele svangerskapet nå nettopp og barnet døde dessverre av morkake infarkt. Det er den ekstrem siden, men likevel, det er ikke kult å føde et fullbårent dødfødt barn og samtidig vite at det kunne vært unngått om man hadde lagt vekk snusen eller røyken. Det er en grunn til at det anbefales å legge det vekk. En annen venninne fødte en baby som var 52 cm lang, og 2360 gr. To dager på overtid. Hun hadde så mange svarte flekker på morkaken at den så råtten ut. Babyen lå på barneavdelingen med sonde i to uker fordi det var for slapt og dårlig til å få i seg næring. De estimerte at babyen ikke hadde vokst i vekt på 1 mnd inne i magen og skulle egentlig veid rundt 3800gr ved fødsel. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2013 #18 Skrevet 1. oktober 2013 Folk er så rare! Unnskylder sine egne dårlige vaner med at det finnes noe verre! Og man kan jo gjerne ikke si til de som ikke slutter at det er farlig, for det er indeviduelt hvor tungt det er å slutte må vite. Jeg kastet snusen min samme dag som positiv test. Hadde vi prøvd å bli gravide så hadde jeg sluttet ved den avgjørelsen. Min datter hadde på ingen måte bedt om å bli forurenset før hun i det hele tatt tok sitt første åndedrag. Av respekt og kjærlighet for mitt eget barn sluttet jeg, og selv om jeg har søsken som ikke klarte det samme så kan jeg ikke for alt i verden forstå slik egoisme.Venninnen min røyket hele svangerskapet nå nettopp og barnet døde dessverre av morkake infarkt. Det er den ekstrem siden, men likevel, det er ikke kult å føde et fullbårent dødfødt barn og samtidig vite at det kunne vært unngått om man hadde lagt vekk snusen eller røyken. Det er en grunn til at det anbefales å legge det vekk. En annen venninne fødte en baby som var 52 cm lang, og 2360 gr. To dager på overtid. Hun hadde så mange svarte flekker på morkaken at den så råtten ut. Babyen lå på barneavdelingen med sonde i to uker fordi det var for slapt og dårlig til å få i seg næring. De estimerte at babyen ikke hadde vokst i vekt på 1 mnd inne i magen og skulle egentlig veid rundt 3800gr ved fødsel. Slår man til en gravidmage så hardt at ungen dør, blir man siktet for mord. Hvorfor ble ikke hun dama siktet for mord? Anonymous poster hash: e9e04...cb9
Cleopatrah Skrevet 1. oktober 2013 #19 Skrevet 1. oktober 2013 Folk er så rare! Unnskylder sine egne dårlige vaner med at det finnes noe verre! Og man kan jo gjerne ikke si til de som ikke slutter at det er farlig, for det er indeviduelt hvor tungt det er å slutte må vite. Jeg kastet snusen min samme dag som positiv test. Hadde vi prøvd å bli gravide så hadde jeg sluttet ved den avgjørelsen. Min datter hadde på ingen måte bedt om å bli forurenset før hun i det hele tatt tok sitt første åndedrag. Av respekt og kjærlighet for mitt eget barn sluttet jeg, og selv om jeg har søsken som ikke klarte det samme så kan jeg ikke for alt i verden forstå slik egoisme. Venninnen min røyket hele svangerskapet nå nettopp og barnet døde dessverre av morkake infarkt. Det er den ekstrem siden, men likevel, det er ikke kult å føde et fullbårent dødfødt barn og samtidig vite at det kunne vært unngått om man hadde lagt vekk snusen eller røyken. Det er en grunn til at det anbefales å legge det vekk. En annen venninne fødte en baby som var 52 cm lang, og 2360 gr. To dager på overtid. Hun hadde så mange svarte flekker på morkaken at den så råtten ut. Babyen lå på barneavdelingen med sonde i to uker fordi det var for slapt og dårlig til å få i seg næring. De estimerte at babyen ikke hadde vokst i vekt på 1 mnd inne i magen og skulle egentlig veid rundt 3800gr ved fødsel. Huff så trist å lese. Vis søsteren din dette innlegget du, det KAN faktisk skje.. er selv gravid med termin i Novmeber og snuset ved inngang av svangerskapet, men har sluttet helt, er stolt av det og gleder meg til baby kommer frisk og rask (forhåpentligvis)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå