AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #1 Skrevet 29. september 2013 Hei. Jeg har fast jobb og bra inntekt og bor med familien ( faren og småbrødre) tenker å flytte ut om 2 år av personlige årsaker. Jeg vil kjøpe hus sammen med pappa, for han kan ikke få lån uten en inntekt til ( han har råd til å betale, men så er det banken som krever mer) er det mulig at lånet blir på hans navn? Eller vil dette skape problemer for meg når jeg skal flytte ut og kjøpe eget leilighet? Jeg vil bare være med på søknadsprosessen, altså gjøre det lettere for han å få lån. Kan noen hjelpe meg litt? Anonymous poster hash: 21a30...311
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2013 #2 Skrevet 29. september 2013 Du blir da enten medlånetaker eller kausjonist. Begge deler vil påvirke hvor mye du kan kjøpe leilighet for i fremtiden. Mitt forslag er at dere begge går i banken og får en god rådgivningssamtale om hvordan dette best kan løses. Som regel vil en som har god kontroll på sin egen økonomi som trenger hjelp til å komme inn på boligmarkedet trenge denne hjelpen i kun noen år. Slik det har vært hittil har verdistigningen i løpet av de første årene en eier boligen vært nok til at kausjonist eller medlånetaker for topplånet kan betales ut allerede. Dette har man imidlertid ingen garanti for da boligmarkedet helt plutselig kan stagnere eller enda verre kollapse. I de store byene er det reell boligmangel - her skal det svært mye til før boligmarkedet kollapser, men får man massearbeidsledighet som varer vil jo kjøpekraften bli borte, så helt umulig med kollaps er det ikke. Uansett, gå sammen til rådgivningssamtale med banken.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #3 Skrevet 29. september 2013 Du blir da enten medlånetaker eller kausjonist. Begge deler vil påvirke hvor mye du kan kjøpe leilighet for i fremtiden. Mitt forslag er at dere begge går i banken og får en god rådgivningssamtale om hvordan dette best kan løses. Som regel vil en som har god kontroll på sin egen økonomi som trenger hjelp til å komme inn på boligmarkedet trenge denne hjelpen i kun noen år. Slik det har vært hittil har verdistigningen i løpet av de første årene en eier boligen vært nok til at kausjonist eller medlånetaker for topplånet kan betales ut allerede. Dette har man imidlertid ingen garanti for da boligmarkedet helt plutselig kan stagnere eller enda verre kollapse. I de store byene er det reell boligmangel - her skal det svært mye til før boligmarkedet kollapser, men får man massearbeidsledighet som varer vil jo kjøpekraften bli borte, så helt umulig med kollaps er det ikke. Uansett, gå sammen til rådgivningssamtale med banken. Takk for svar. Dersom dette påvirker min framtid så tror jeg ikke jeg er villig til å kjøpe. Det blir jo bare vanskeligere og vanskeligere det med boligkjøp. Huff. Jeg har masse penger på BSU og sparekonto, men jeg vil ikke bruke dem på familiens hus liksom. Skal i samtale med banken. Tusen takkAnonymous poster hash: 21a30...311 1
Gjest Blondie65 Skrevet 29. september 2013 #4 Skrevet 29. september 2013 Finn ut hvordan det påvirker - det kan jo være at det går an å forebygge.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #5 Skrevet 29. september 2013 Dette må du ikke finne på, for da får du ikke kjøpt egen bolig, da da må du bli boende hjemme i all overskuelig fremtid. Husk også at dersom faren din ikke klarer å håndtere lånet vil du være ansvarlig for det. Tenk på din egen fremtid. La faren din leie videre, og fortsett å spare til du finner boligen du ønsker å kjøpe deg.Anonymous poster hash: 5811b...1f6 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2013 #6 Skrevet 29. september 2013 Dette må du ikke finne på, for da får du ikke kjøpt egen bolig, da da må du bli boende hjemme i all overskuelig fremtid. Husk også at dersom faren din ikke klarer å håndtere lånet vil du være ansvarlig for det. Tenk på din egen fremtid. La faren din leie videre, og fortsett å spare til du finner boligen du ønsker å kjøpe deg.Anonymous poster hash: 5811b...1f6 Var jo det jeg tenkte. Faren min tjener 24 000 kr i måneden etter skatt, og han har 4 barn, så om han klarer å betale vet jeg ikke, han "gråter" alltid av dårlig råd så jeg synes synd på han. Men jeg vil jo ha framtid jeg også og jeg vil ikke bruke BSU pengene på en leilighet spm ikke er min. Far har ikke egenkapital. TsAnonymous poster hash: 21a30...311
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå