Gå til innhold

Gaver med mening (symbolske, fair trade m.m.) - hva og hvor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg pleier ofte å se etter gaver som har litt ekstra mening, særlig dersom jeg ved å kjøpe gaven kan støtte noe jeg vet mottakeren bryr seg om. Så jeg tenkte starte en egen tråd for tips til gaver som er miljøvennlige, fair trade, støtter en god sak eller organisasjon, gir kunnskap om verden, er rent symbolske eller på annet vis gir noe mer enn bare en ting, til mottaker og/eller andre.

Forløpig har jeg tenkt å kjøpe dyrebeskyttelsens kalender til kusinen min som elsker katter, en elefantrangle fra WWF sin nettbutikk til vennepar som nettopp har fått barn og sikkert gi en donasjon til Leger uten grenser som del av gaven til pappa som jeg vet støtter dem.

Er det noen andre som har planer eller tips om lignende gaver? Det er ikke så nøye om det ikke passer beskrivelsen min hundre prosent, men det kan gjerne være en omtanke for noe mer enn bare mottaker i gaven :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tenkt å kjøpe en del gaver til barn hos Naturvernforbundet :) de har hatt fine plakater, puslespill og bordbrikker med norske dyr bl.a, superfine :)

Titta innom der nå, og de fornyer visst nettbutikken og solgt ut en del varer, gjenåpning 1.oktober - håper virkelig de fortsetter med de plakatene *krysser fingre*

Anonymous poster hash: 93921...dda
Skrevet

Kjenner en del barn som er speidere og opptatt av friluftsliv, til dem tenkte jeg å handle fra nettbutikken til speiderne. Ikke bestemt helt hva ennå. Men synes det er fint å kunne støtte en organisasjon de er opptatt av samtidig som de får noe har bruk for :)

http://speiderbutikken.mamutweb.com/Shop/List/Tur-og-leirutstyr/13/1

• Liker 1
Skrevet

Kjempegod idé! Her må jeg følge med. Dessverre ingen i min omgangskrets som er særlig opptatt av sånt, men hvis jeg finner fine gaver og samtidig støtter noe, så vil jeg iallefall føle at JEG gjør en god gjerning :-)

Skrevet

Kjøpte et "snille barn" diplom av røde kors i fjor som min mot og far fikk. Morsom og falt godt i smak!

http://gi.rodekors.no/diplomsnillebarn

Morsomt! :fnise: det var jammen en av de bedre variantene av sånne "donasjons-gaver" :)

• Liker 1
Skrevet

Pleier forresten å kjøpe julekort fra UNICEF, tradisjon som bestefar begynte :) han er gått bort nå, så gir gode minner i tillegg, det var en av de få tingene som var viktig for ham i juleforberedelsene :)

Pakker med 10 kort, forskjellige kunstnere hvert år - finnes på bokhandlere og posthus i hvert fall.

Skrevet

Noen som har tips om hvor en kan kjøpe fair trade sjokolade/kaffe/te? :)

Skrevet

Her var det mye kreativt og spennende!

http://www.gronnhverdag.no/nor/Ferie-Fritid/Gavetips-fra-A-til-AA

Gavetips fra A til Å

Det er nok mange som både gir og får ting som knapt noen har tenkt på at de ønsker seg. Vårt forslag er å finne en ny vri: Gi bort det fineste og mest verdifulle du har, nemlig tid og felles opplevelser.

Dette er gaver som har den spesielle egenskapen at den som gir, også får. Og den som får, blir en giver. De beste ideene har du i eget hode. Trenger du starthjelp, kan du se på lista nedenfor.

A:

Abonnement, Akupunktur, Aketur, Aromaterapi

B:

Barhyttetur, Bowlingkveld, Blomstervanning, Blomster, Blomsteroppsatser, Barnevakt, Byvandring, Busskrekk-kurs, Bilmekking, Besøk, Beskjæring, Badmintonturnering, Bamse (hjemmelaget)

C:

CD med ilagt felles lytting, CV (skriv ned historien din eller les den inn på kassett), Cowboy-lek

D:

Dyrefigurer i tre (hjemmelagde), Dansetimer, Dikt (eget og andres), Dugnad, Diskotekkveld,Datakurs, Drømmetydning, Drømmedag, Dukketeater, Dessert

E:

Eplekake, Eventyrstund, Egne eventyr skrevet ned, Eggelikør (hjemmelaget)

F:

Flerkulturell kveld, Forsikring, Fuglemat, Fuglekasse, Fuglebrett, Fjelltur, Fottur, Fisketur, Folkedanskurs, Fotballkamp, Fløytespill, Fjellklatring, Fest, Fotografier, Fotoalbum med kopier av gamle fotografier, Fortellinger

G:

Galleritur, Gårdsferie, Gulvvask, Gulrotkake, Guttetur, Gourmetmiddag, Grøfterydding, Gravehjelp, Grusing, Gulv-lakkering, Gavekort på tjenester, Gardiner (sying, vasking, stryking)

H:

Hekketrimming, Honningkake, Hopprenn, Håndballturnering, Hjelp, Hjemmelagde ting, Historiefortelling, Hyttetur, Huletur, Healing, Husvask, Hjulbytte, Handlehjelp, Håndverkshjelp, Hymne, Hypnose

I:

Iglobygging - med eller uten overnatting, Internettabonnement, Isbading, Isklatring, Improvisasjonskveld, Indianerleir - lek og bygging, Innkjøpshjelp, Instrument med læring, Isfiske, Isolasjon (genser)

J:

Ja, Juleselskap, Julefrokost, Julemiddag, Juledekorasjon, Julekos, Jazzkonsert, Jentetur

K:

Konsulenthjelp, Klø på ryggen- tid, Karaoke-kveld, Kryddereddik, Kinobilletter, Konsertbilletter, Kurs, Kanefart, Kake, Krydderurter, Kosedyr (hjemmelagede), Karameller, Klemmekort, Keramikk (hjemmelaget), Kirkebesøk, Kunstutstilling

L:

Lekedag, Ludoturnering, Luking, Lysking, Laks, Lutefisk, Lam, Lyrikk, Lovord, Lesestund, Lørdagskos, Loftsrydding, Lunsj

M:

Museumstur, Middag, Massasje, Mat, Monopolkveld, Magedanskurs, Maling, Mørkegjemsel, Malekurs, Metallpussing, Moro, Meiseboller

N:

Naturopplevelser, Nattevandring, Nattevåk, Nakenbading (det er lov å vente til sommeren), Nærhet, Nisse (hjemmelagd), Nøtteblanding

O:

Ost, Opplevelser, Oppdagelsestur, Oljemalingskurs, Oppussing, Oppvaskhjelp, Oljemassasje, Oppskrifter (gjerne sammen med smaksprøver eller spesielle krydder/smaker som skal i), Operabilletter

P:

Party, Pinnebrød, Plante, Posteier, Poesi, Puslespillkveld, Puslespill (hjemmelagde), Pizzarestaurant-tur, Pepperkaker, Peiskos, Pass av pus, Pasta, Potettrykk, Periskop (hjemmelaget)

Q:

Quiz-kveld

R:

Regnehjelp, Rosévin, Ros, Radiolytting, Restaurantbesøk, Ridetimer, Redd Barna-bidrag, Reparasjon, Raking, Rydding, Rusletur, Rakørret, Rødvin, Rangle(hjemmelagd), Rapkonsert

S:

Stryking, Snøborgbygging, Snøhuletur, Skitur, Seiltur, Sopptur, Svømmehalltur, Sykkeltur, Skøytetur, Skogstur, Støvtørking, Syhjelp, Snømåking, Sild, Syltetøy, Spillekveld, Spilletimer, Soneterapi, Stillhet, Sang (laget og/eller framført)

T:

Tegning, Terapi, Tid, Telekort, Tyttebær, Tyriflis, Tøybleier, Tubatimer, Trommetimer, Togtur, Tangokurs, Trolldeig-figurer, Telttur, Treleker, Tøysetimer, Togaparty, Teaterbilletter

U:

Ullsokker (hjemmestrikkede), Ullgenser, U-hjelpsbidrag, Undervisning, Ukeskort, Ufo-lek

V:

Votter, Vinterlek, Vikingfest, Vevkurs, Vask, Vindusvask, Vedkapping

W:

Walkie-talkie av blikkbokser, Watt-reduksjon (ENØK-sjekk av huset), Webside, Weekend, Wigwam

X:

Xylofon-kurs/timer

Y:

Yoga-timer, Yatzy-kveld

Z:

Zoo-besøk, Zoologi-timer

Æ:

Ærend

Ø:

Øvelseskjøring, Øl (hjemmelagd), Ømhet, Ørevarmere (hjemmestrikkede), Ønskeliste, Økologisk (jule)mat

Å:

Årskort, Årsabonnement, Årgangsvin

Skrevet

Flere grønne gaver:

http://lillegronne.com/2012/09/24/gaveliste/

grønne gaver til jul hentet fra Grønn Hverdag:

1. Skriv og spør om ønskeliste!
2. Spleis på gaver
3. Kjøp etiske produkter
4. Gi bistandsgaver – høner, kuer,
5 Gi av din tid
6. Gi en kulturopplevelse
7. Gi ganegleder
8. Fairtraderoser gleder lenge!
9. Gi et redesign-produkt
10. Gi et kurs i noe mottakeren har lyst å lære eller oppleve

Skrevet

Gaver til verdens barn:

www.verdensgaver.no

Dette er unicef sin gavebutikk og det er faktisk ekte ting som sendes barna.

Skrevet

Om man virkelig vil gjøre en forskjell, er vel den største gaven å bryte med det materialistiske bruk og kast-samfunnet vi har, og ikke gi en ting i gave overhodet. :)

Anonymous poster hash: ab47a...b92
  • Liker 1
Skrevet

Om man virkelig vil gjøre en forskjell, er vel den største gaven å bryte med det materialistiske bruk og kast-samfunnet vi har, og ikke gi en ting i gave overhodet. :)

Enig. Man kan f.eks gi en opplevelse :)

f.eks en tur sammen med giveren

Skrevet

Uenig. Om man virkelig vil gjør en forskjell så tenker en på hvor fortjenesten fra konsumet ditt går.

Ved å handle gaver som er fair-trade eller hvor overskuddet går til en organisasjon så kan man gjøre en faktisk forskjell for mennesker som ikke er så heldig stilt som vi er her til lands. Ved å kjøpe fair trade så vet du at den som har produsert varen får ordentlig pris, og selv kan jobbe seg ut av fattigdom.

Det ligger makt i å tenke bevisst på hvor fortjenesten går, og styre konsumet vårt slik at det faktisk gjør en forskjell for enkeltmennesker :)

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...