Gå til innhold

Et hjertesukk - Mitt naturlige utseende gjør at jeg ser gammel ut!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Over alt kan jeg lese om hvordan jeg skal gå fram for å se så ung ut som jeg kan, dette er greit, dette kan jeg bla over.

Verre er det når utseende blir diskutert i vennegjengen, og alle har en mening om alle, noe som skjedde i går.

Jeg deltok ikke i samtalen, og da noen spurte meg hvorfor, sa jeg at jeg ikke hadde så mye å bidra med.

Dette er omtrent ordrett hva jeg sa:

"Jeg er 45, ser ut som om jeg er 45, og slik er det. Jeg har to valg. Jeg kan velge å bruke masse penger, tid og energi på å gjøre meg til en yngre versjon av meg selv, eller jeg kan akseptere at tiden setter sine spor, og leve godt med det. Jeg har valgt det siste alternativet, men har forståelse for at andre tar andre valg enn meg selv."

Dette falt ikke i god jord, og jeg fikk svar på tiltale i form av alt hva som var galt med meg:

Jeg har for mørkt hår, og for mørke øyenbryn, noe som gjør at kontrasten mellom ansikt og hår blir for markert, og jeg ser eldre ut.

- Ja, jeg har mørkt hår, det er slik jeg er født.

(Eller egentlig ikke, jeg er født blond, men ble naturlig mørk da jeg var 6-7 år)

Siden jeg ikke har grå hår, farger jeg heller ikke håret, og den mørke hårfargen er min naturlige.

Er det meningen at jeg skal bleke håret da, for å se yngre ut?

Og hva med øyenbrynene, de er jo også mørke. Må de blekes også da?

En markert linje på nedre vippekant gjør øynene min trette.

- Den markerte linjen er der naturlig. Selv om ingen tror meg, har jeg aldri brukt eye-liner på nedre vippekant, for det har aldri vært behov for det.

Skal jeg bleke de nedre øyenvippene også da, for å få mer åpne øyne?

Jeg har for langt hår, og burde hatt en sporty, lettstelt og kort frisyre i stedet.

- Ja, jeg har oppklippet, skulderlangt, bølgete hår, som rammer inn ansiktet.

Dette er den frisyren som kler meg mest, ansiktsform tatt i betraktning.

En kort hårfrisyre, det vil si kort ved ørene og på toppen, gir meg et veldig maskulint utseende.

Jeg kler meg for kjerringaktig, og burde kle meg mer ungdommelig og sporty.

- Det stemmer at jeg ikke har en ungdommelig og sporty klesstil.

Jeg trives best i en klassisk feminin stil, som jeg synes balanserer mitt ellers maskuline utseende. (Kort, tettbygd, brede skuldre, og smale hofter)

Jeg må ærlig innrømme at jeg ble påvirket av at så mange hadde meninger om meg, og mitt utseende.

Jeg gjør sikkert mye galt, og kunne sikkert gjort mye for å virke yngre enn jeg er, men hva er poenget?

Jeg var fornøyd med den jeg er, kunne jeg ikke fått lov til å være det?

Kunne de ikke bare himlet med øynene, og snakket om mitt alt for mørke hår, og kjedelige klesstil, bak min rygg?

(Nei da, baksnakking er noe dritt, men akkurat nå føles det like ille å bli utsatt for åpenhjertighet)

Jeg er voksen, og jeg burde ikke bry meg om kommentarene, men jeg ble lei meg. Det føltes ikke hyggelig å vite at jeg ble så grundig vurdert, og at jeg ikke tilfredsstilte andres krav til mitt utseende.

Anonymous poster hash: 64638...cbb
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes fælt ut å bli utsatt for et slik angrep. Uansett hva de mener burde de ikke ha sagt det på den måten i flokk. En person kunne kanskje sagt noe til deg én til én på en mer skånsom måte, men ikke mange ting på en gang. Noen av de tingene de sa er sikkert ikke riktig en gang. De er jo ikke eksperter akkurat.

Høres forresten ut som du gjør noe riktig - uten at jeg har sett deg da - med at du har skulderlangt, oppklippet hår som bølger seg rundt ansiktet. Dette gir en myk ramme, som jo er viktig når man blir eldre. Og generelt må jeg jo si at naturlig mørke øyenbryn går for å være det peneste, unntatt hvis du har kullsvarte øyenbryn og melkehvit hud.

Ja, kanskje kunne du gjort det ene og det andre ellers, men jeg er enig med deg i at det viktigste er at du selv føler deg vel. :)

Anonymous poster hash: 2cfc6...f29
Skrevet

Det kan jo være at de ble sur pga at du er fornøyd med deg selv uten masse hjelpemidler og derfor ville "ta igjen". Uansett barnslig og dårlig gjort spør du meg. . Dersom du har mørkt hår naturlig så er det mest sannsynlig dette som kler deg best, det sier alle frisører også. Og pliis, ikke klipp deg i en kort sporty frisyre ;)

Anonymous poster hash: 1492d...cf4

• Liker 2
Skrevet

Det hørtes fælt ut å bli utsatt for et slik angrep. Uansett hva de mener burde de ikke ha sagt det på den måten i flokk. En person kunne kanskje sagt noe til deg én til én på en mer skånsom måte, men ikke mange ting på en gang. Noen av de tingene de sa er sikkert ikke riktig en gang. De er jo ikke eksperter akkurat.

Høres forresten ut som du gjør noe riktig - uten at jeg har sett deg da - med at du har skulderlangt, oppklippet hår som bølger seg rundt ansiktet. Dette gir en myk ramme, som jo er viktig når man blir eldre. Og generelt må jeg jo si at naturlig mørke øyenbryn går for å være det peneste, unntatt hvis du har kullsvarte øyenbryn og melkehvit hud.

Ja, kanskje kunne du gjort det ene og det andre ellers, men jeg er enig med deg i at det viktigste er at du selv føler deg vel. :)

Takk! :)

Jeg kan legge til at jeg har samme farger på hud, hår, og øyne som Liv Tyler.

(Uten sammenligning for øvrig)

Skrevet

Det høres vondt og unødvendig ut at du skulle få dette "slengt i ansiktet" nærmest. Samtidig vil jeg tro (og jeg sier dette i beste mening, for jeg syns du har en fin holdning til aldring), at det du sa ble oppfattet som et angrep på dine venners holdninger, og at de kanskje ble litt defensive fordi de selv følte seg stemplet som overfladiske? Jeg skjønner at du bare mente å snakke om deg selv, men i og med at diskusjonen som pågikk tipper jeg endel følte at du kritiserte deres forsøk på å fremstå yngre.

Det gir selvsagt ingen rett til å angripe ditt utseende som motsvar, men det gir kanskje en forklaring på hvorfor situasjonen ble som den ble.

Uansett syns jeg du skal prøve å heve deg over det, gi slipp og fortsett å leve som du er. Det er ingen skam å se ut som sin egen alder, og selvtillit og livsglede er tross alt noe av det vakreste et menneske kan utstråle, langt viktigere enn hårfrisyre og klesstil.

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo være at de ble sur pga at du er fornøyd med deg selv uten masse hjelpemidler og derfor ville "ta igjen". Uansett barnslig og dårlig gjort spør du meg. . Dersom du har mørkt hår naturlig så er det mest sannsynlig dette som kler deg best, det sier alle frisører også. Og pliis, ikke klipp deg i en kort sporty frisyre ;)

Det tror jeg ikke, for de fleste av dem er noen år yngre enn meg, og ser fantastiske ut.

Skrevet

De er sikkert bare sjalu fordi de selv bruker tusenvis av kroner på hårfarge, brynsprodukter og eyeliner i løpet av et år. Ikke bry deg om det. Det er flott med mennesker som er fornøyd med seg selv, men dessverre er det mange som ikke er det, og da skal ingen andre være det heller.

• Liker 1
Skrevet

Det høres vondt og unødvendig ut at du skulle få dette "slengt i ansiktet" nærmest. Samtidig vil jeg tro (og jeg sier dette i beste mening, for jeg syns du har en fin holdning til aldring), at det du sa ble oppfattet som et angrep på dine venners holdninger, og at de kanskje ble litt defensive fordi de selv følte seg stemplet som overfladiske? Jeg skjønner at du bare mente å snakke om deg selv, men i og med at diskusjonen som pågikk tipper jeg endel følte at du kritiserte deres forsøk på å fremstå yngre.

Det gir selvsagt ingen rett til å angripe ditt utseende som motsvar, men det gir kanskje en forklaring på hvorfor situasjonen ble som den ble.

Uansett syns jeg du skal prøve å heve deg over det, gi slipp og fortsett å leve som du er. Det er ingen skam å se ut som sin egen alder, og selvtillit og livsglede er tross alt noe av det vakreste et menneske kan utstråle, langt viktigere enn hårfrisyre og klesstil.

Huff, det tenkte jeg ikke på!

Som sagt er de fleste noen år yngre enn meg, og de er alle naturlig pene, og det var ikke min intensjon å kritisere dem!

Ellers må jeg bare si takk. :)

De er sikkert bare sjalu fordi de selv bruker tusenvis av kroner på hårfarge, brynsprodukter og eyeliner i løpet av et år. Ikke bry deg om det. Det er flott med mennesker som er fornøyd med seg selv, men dessverre er det mange som ikke er det, og da skal ingen andre være det heller.

Jeg håper ikke at de tråkker på andre for å føle seg bedre selv, for det er det ingen grunn til.

Da håper jeg heller årsaken er den som Teora lanserte som en mulig forklaring, at jeg tråkket i salaten.

Skrevet

En liten oppdatering.

Jeg ringte den ene av de som var mest aktive under samtalen i går, for å beklage hvis kommentaren min ble oppfattet som kritikk.

Det skulle jeg ikke tenke på, for slik var det ikke oppfattet i det hele tatt!

Hun fortsatte i den brutalt ærlige stilen, og fortalte at hun og et par av de andre hadde snakket sammen tidligere om hvor trist de syntes det var at jeg var tilfreds med å være middelmådig, og at jeg hadde slått meg til ro med å bli eldre.

"Du er jo andungen i svanedammen vet du. Søt på din måte, men ikke så pen som du kunne vært. Med litt innsats kan du bli en svane du også".

I går var visst en naturlig anledning til å fortelle meg dette på en fin måte, og komme med tips til hvordan jeg kunne forbedre meg.

Så da vet jeg det. :glare:

Jeg kan si at den dårlige samvittigheten jeg hadde i sted forsvant rimelig fort!

• Liker 2
Skrevet

Jeg kan si at den dårlige samvittigheten jeg hadde i sted forsvant rimelig fort!

Skjønner jeg godt at den gjorde! Jeg ville tatt meg en "ferie" fra de venninnene.

• Liker 2
Skrevet

En liten oppdatering.

Jeg ringte den ene av de som var mest aktive under samtalen i går, for å beklage hvis kommentaren min ble oppfattet som kritikk.

Det skulle jeg ikke tenke på, for slik var det ikke oppfattet i det hele tatt!

Hun fortsatte i den brutalt ærlige stilen, og fortalte at hun og et par av de andre hadde snakket sammen tidligere om hvor trist de syntes det var at jeg var tilfreds med å være middelmådig, og at jeg hadde slått meg til ro med å bli eldre.

"Du er jo andungen i svanedammen vet du. Søt på din måte, men ikke så pen som du kunne vært. Med litt innsats kan du bli en svane du også".

I går var visst en naturlig anledning til å fortelle meg dette på en fin måte, og komme med tips til hvordan jeg kunne forbedre meg.

Så da vet jeg det. :glare:

Finnes det ikke noe du kan gjøre? Ikke for å være frekk, men de hadde vel ikke sagt det hvis det ikke var sant. Jeg synes heller ikke noe om de som "vil eldes naturlig", som i at man skal la seg forfalle. Du har vel potensiale da, og det ser vennene dine, og når du da ikke gjør en dritt med det, oppleves det som provoserende.

Men for all del. Se ut som du gjør du.

Anonymous poster hash: a5968...f8d

Skrevet

Finnes det ikke noe du kan gjøre? Ikke for å være frekk, men de hadde vel ikke sagt det hvis det ikke var sant. Jeg synes heller ikke noe om de som "vil eldes naturlig", som i at man skal la seg forfalle. Du har vel potensiale da, og det ser vennene dine, og når du da ikke gjør en dritt med det, oppleves det som provoserende.

Jo, basert på deres kommentarer kan jeg:

* bleke hår

* bleke øyenbryn

* bleke nedre øyevipper

* få meg en kort, sporty frisyre

* kle meg mer ungdommelig og sporty

Jeg har ikke grått hår, jeg har fin hud med god glød, og har ingen rynker bortsett fra et par smilerynker som jeg har hatt siden jeg var 18.

Jeg har en kledelig hårfrisyre, og jeg har en klassisk feminin klesstil.

Jeg steller både hud og hår, trener, spiser sunt, og lar meg ikke forfalle.

Det er sikkert mye mer jeg kunne gjort for å se yngre ut, annen klesstil kanskje, for jeg er sikkert kjedelig i andres øyne min klassiske stil.

Jeg har ikke noe mål om å "eldes naturlig, men jeg liker det jeg ser i speilet de fleste dager, selv om alderen har satt sine spor, og jeg mener jeg er en god versjon av meg selv.

• Liker 4
Skrevet

Men herre....hvem har monopol på sannheten, da? Bare fordi disse "venninnene" til TS er enige, så betyr det ikke annet enn at dette er deres mening. Det høres virkelig ikke ut som om TS lar seg forfalle, synes jeg. Det er et langt stykke mellom å la seg forfalle og å bruke masse tid, energi og penger på å prøve å se yngre ut enn man er, og jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor det skal være noe galt i å være fornøyd med seg selv. Skulle ikke forundre meg om TS har en langt mer positiv og tiltrekkende utstråling enn "venninnene" sine, og at noen skulle la seg provosere at andre ikke bruker like mye tid på utseendet sitt som de selv, blir bare for dumt.

Jeg er selv ganske opptatt av å ta vare på meg selv og vil jo gjerne se best mulig ut, men det er ikke noe mål å se så innmari mye yngre ut enn jeg gjør. Jeg har passert 40 og har ikke noe behov for å holde det hemmelig, for å si det sånn ;)

Skrevet

Gud, hva skal man med fiender når man har slike venner.

• Liker 3
Skrevet

Gud, hva skal man med fiender når man har slike venner.

Ja ikke sant? Makan!

Skrevet

Dårlige venninner spør du meg...

Skrevet

Gidder du virkelig å ta imot sånt? Jeg hadde sagt rett ut at jeg ikke fant meg i det. Om jeg hadde vært litt tøff, så ville jeg også sagt at jeg heller ville eldes naturlig med stil enn å desperat forsøke å se yngre ut med falske hjelpemidler.

• Liker 1
Skrevet

Gidder du virkelig å ta imot sånt? Jeg hadde sagt rett ut at jeg ikke fant meg i det. Om jeg hadde vært litt tøff, så ville jeg også sagt at jeg heller ville eldes naturlig med stil enn å desperat forsøke å se yngre ut med falske hjelpemidler.

Jeg gjør ikke det, og de vil få vite at jeg ikke liker å bli snakket til på en slik måte!

Men jeg er ikke bare en stygg andunge, jeg har veldig lang lunte også.

Jeg er av dem som først i etterkant kommer på hva jeg skulle sagt der og da.

• Liker 1
Skrevet

Du ser jo ikke gammel ut. Du ser jo ut som din alder. Det er de andre som desperat prøver å se yngre ut.

Anonymous poster hash: c5fe3...185
  • Liker 1
Skrevet

Herreminhatt! Bekrefter mine fordommer om at noen aldri blir mer enn 20 mentalt.

En ting hadde vært hvis du hadde spurt om råd og tips, men dette er jo bare frekt. Håper du har andre venner også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...